کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۷۰۴
تاریخ خبر:

هفت دلیل برای اینکه منتظر وام مستاجران نباشیم

روزنامه هفت صبح | تسهیلات ودیعه مسکن یا وام مستاجران، یکی از طرح‌های دولت برای حمایت از مستاجرها دربرابر افزایش مبلغ اجاره است. هر چند روز یک بار مسئولان وزارت راه و شهرسازی جزئیات جدیدی از این طرح اعلام می‌کنند که در این گزارش آنها را جمع‌آوری کرده‌ایم. با این حال سوال‌های اصلی درباره وام ودیعه مسکن باقی مانده. معلوم نیست مبلغ این وام چقدر است و کی قرار است دعوای مستاجران و مالکان بر سر پول پیش خانه را تمام کند.

* یک: آنطور که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده، برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن، واحد مسکونی که در اختیار مستاجران قرار دارد باید مطابق با الگوی مسکن باشد. یعنی حداکثر متراژ واحد مسکونی مستاجران تهرانی برای برخورداری از این تسهیلات ۷۵مترمربع و در سایر شهرها ۹۰مترمربع در نظرگرفته شده است. با این حساب کسانی که در خانه‌ای با متراژ بیشتر ساکن هستند، مشمول دریافت وام ودیعه مسکن نخواهند بود.

* دو: یکی از شرایط اصلی پرداخت وام ودیعه مسکن، وجود قرارداد رسمی اجاره، بین مالک و مستاجر است. به این معنا که قرارداد مورد نظر باید در سامانه املاک ثبت شده و برای آن کد رهگیری صادر شده باشد. این یعنی مستاجرهایی که نتوانسته‌اند مالک خانه را به ثبت رسمی قرارداد اجاره وادار کنند، نمی‌توانند وام ودیعه مسکن بگیرند.

* سه: محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی می‌گوید تسهیلات ودیعه مسکن به کسانی پرداخت می‌شود که بر اساس قانون ساماندهی و تولید مسکن، فرم ج آنها سبز باشد. به عبارتی کسانی که قبلا از هرگونه تسهیلات دولتی حوزه مسکن مثل وام خرید، جعاله یا طرح ملی مسکن استفاده کرده باشند، امکان دریافت وام ودیعه مسکن ندارند.

* چهار: کسانی که تسهیلات بانکی دریافت می‌کنند هم سود و هم اصل این رقم را باز می‌گردانند اما در تسهیلات ودیعه مسکن، مستأجران فقط سود این تسهیلات را به بانک باز پس می‌دهند. وام ودیعه رهن و اجاره مسکن، پس از نهایی‌شدن به‌عنوان کمک‌هزینه ودیعه مسکن از طریق شبکه بانکی در اختیار مالکان قرار می‌گیرد و مستاجران کارمزد تسهیلات را پرداخت می‌کنند. اصل ودیعه هم در زمان سررسید قرارداد به بانک بازپرداخت می‌شود.

* پنج: زمان پرداخت وام ودیعه مسکن هنوز مشخص نیست. چند هفته از آغاز فصل جابه‌جایی‌ها گذشته و دو ماه تا پایان فصل اوج معاملات اجاره مسکن باقی مانده است.

* شش: وزیر راه و شهرسازی می‌گوید مبلغ وام ودیعه مسکن نامشخص است و بعد از پرداخت تسهیلات به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا، در مراحل بعدی تسهیلات مستاجران پرداخت می‌شود.

* هفت: وام ودیعه مسکن قرار است از محل منابع ۷۵هزار میلیارد تومانی که برای مبارزه با کرونا تخصیص داده شده به منظور کمک به مستاجران نیازمند پرداخت شود و با این حساب احتمالا خیلی از مستاجران مشمول این وام نخواهند بود و باید منتظر جزئیات دقیق‌تر بمانیم.

کدخبر: ۳۳۸۷۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر