کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۲۶۷۲
تاریخ خبر:

هفت با ممنوعه‌ها به کجا می‌رود

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | سری جدید برنامه «هفت» چهارشنبه شب گذشته و همزمان با شروع به کار چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر روی آنتن رفت. همانطور که می‌دانید فصل جدید را یک بار دیگر بهروز افخمی اجرا‌ می‌کند و به‌جای شبکه سه از شبکه نمایش پخش می‌شود. افخمی در مقدمه برنامه اعلام کرد مخاطبان اصلی سری جدید، نوجوانان علاقه‌مند به سینما و فیلمسازی هستند. در گزارش امروز نکات دو قسمت ابتدایی «هفت» مرور شده است.

مورد اول| منتقدان
در آستانه پخش سری جدید «هفت» نام منتقدان برنامه رسانه‌ای شد. طبق این خبر قرار بود امیر قادری و میلاد دخانچی فیلم‌های جشنواره را نقد کنند. در شب اول اما خبری از دخانچی نبود و او بلافاصله اعلام کرد اجازه حضور در برنامه را نیافته است:« سرانجام به دلیل حضور، سیاست‌گذاری و مداخل‌های گروه خشن به صدا و سیما نرفتم.»

دخانچی که با برنامه «جیوگی» به شهرت رسید در برنامه «نقد سینما» مورد توجه افخمی قرار گرفت اما این بار همکاری دوباره‌شان شکل نگرفت. در شب دوم دکتر حمید‌رضا قادری که به گفته مجری پیش‌تر عضو‌ شوراهای مختلف فیلمنامه بوده است، کنار امیر قادری قرار گرفت. افخمی در سری جدید «هفت» دوست دارد کاری که پیش‌تر با مسعود فراستی کرده بود را این بار با امیر قادری تکرار کند.

به همین خاطر با او وارد دوئل می‌شود که واجد جذابیت برای پی‌گیران «هفت» است. قادری باید در این دوئل مسلح‌تر عمل کند؛ کمااینکه در نقد فیلم «استاد» به تهیه‌کنندگی افخمی چنین کرد. با این تفاوت که افخمی گفته بود به دلیل همکاری‌اش با فیلم هیچ دفاعی از آن نمی‌کند و به همین خاطر ساکت نشست و به حرف‌های قادری گوش داد.

مورد دوم| ممنوعه‌ها
یکی از چالش‌های «هفت» نمایش چهره بازیگرانی است که در چند ماه اخیر به دلیل موضع‌گیری‌های اجتماعی خود، وارد حیطه ممنوعه صدا و سیما شده‌اند. این برنامه اما اجازه دارد چهره بازیگرانی چون حمید فرخ‌نژاد، هنگامه قاضیانی‌، نوید محمدزاده‌، مانی حقیقی‌، برزو ارجمند، مهران مدیری و … را نشان دهد.

این اتفاق هنگام پخش آیتم‌های مختلف رخ می‌دهد. در مقابل شاهد یک ممیزی در قسمت اول «هفت» بودیم. جایی که در آیتم معرفی فیلم «استاد» به کارنامه بازیگر آن یعنی سجاد بابایی اشاره شد و نام سریال خانگی «خسوف» به عنوان یکی از آثار او به میان آمد. «هفت» اما دیگر سریال مهم و جدید او یعنی «سقوط» را نادیده گرفت؛ سریالی که هفته پیش مشخص شد مورد غضب رئیس سازمان صدا و سیما قرار دارد.

مورد سوم| آیتم‌ها
از برنامه تخصصی «هفت» انتظار آیتم‌هایی با ساختار «ویژه» می‌رود. این اتفاق هنوز رخ نداده است. عجیب آنکه در وسط اتفاقی به نام جشنواره فجر، به ساز و کار جشنواره‌های خارجی مثل ونیز، برلین، کن و … پرداخته می‌شود. جالب آنکه در «هفت» دوران افخمی همین محتوا در قالب آیتم روی آنتن رفته بود. بهتر است که تحلیل جشنواره‌های خارجی و سیاست‌گذاری آنها به پس از پایان فجر موکول شود. عجالتا آیتم‌ها پخش می‌شوند و مجری هم کاری به آنها ندارد! نکته دیگر، تکرار چند باره آیتم‌هاست که نشان می‌دهد دست «هفت» از این بابت خالی است.

مورد چهارم| فیلم محبوب
مجری و منتقدان «هفت» نمی‌خواهند به فیلم‌ها باج دهند و به همین خاطر نقدها‌، برای طیفی از مخاطبان قابل تامل است. در شب اول، فیلم‌های «شماره 10» و «استاد» زیر تیغ رفتند. در شب دوم اما افخمی از «سرهنگ ثریا» و جسارت سازنده‌اش یعنی لیلی عاج تعریف کرد. امیر قادری هم آن را اثری قابل قبول برای یک کارگردان اول دانست.

مجری و منتقد «هفت» بازی ژاله صامتی را نقطه قوت «سرهنگ ثریا» دانستند. قادری در عین حال به سفارش‌دهنده فیلم یعنی سازمان اوج خرده گرفت که چرا خواسته شمایل مستقل به خود بگیرد و در فیلم خبری از یک مامور ایرانی برای حمایت از مردم خود در آن سوی مرزها نیست. افخمی اما این نقد را نادرست دانست؛ در عین حال برخی دیالوگ‌ها را شعاری نامید.

مورد پنجم| کلیت برنامه
پنجشنبه شب قسمت دوم «هفت» روی آنتن نرفت و تازه ساعت 12 بامداد بود که مخاطبان با زیرنویس شبکه نمایش مواجه شدند که اشکال فنی رخ داده است و برنامه پخش نمی‌شود! افخمی در این برنامه سراغ سوژه‌هایی مثل اقتباس (با حضور داوود امیریان) و بازنمایی تصویر پلیس در سینما (با حضور مهدی فخیم‌زاده) هم می‌رود. این موضوعات به‌رغم تکراری بودن همچنان مهم هستند اما جای‌شان در برنامه‌ای که مختص به جشنواره است، نیست. آن هم در حالی که برنامه برای پرداختن به متن و حاشیه جشنواره‌، زمان کم می‌آورد.

کدخبر: ۵۰۲۶۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر