کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۸۴۶۰
تاریخ خبر:

هشت بازیگر زن برگزیده در سینمای کمدی

روزنامه هفت صبح | نمایش سریال روزی روزگاری مریخ در پلتفرم‌های نمایش خانگی و درخشش چند بازیگر زن در عرصه کمدی، ما را به این صرافت انداخت که سرمایه‌های سینما و تلویزیون ایران در عرصه بازیگران زن کمدی را مرور کنیم‌. بازیگرانی که عموما دوره جوانی را مدت‌هاست پشت سر گذاشته‌اند.

‌ویشکا آسایش. بی‌تردید مهم‌ترین بازیگر زن ایرانی در عرصه کمدی است. واکنش‌های سریع‌، سرعت انتقال و فهم درست او از روایت‌های کمدی او را ملکه بی‌رقیب این ژانر در سینمای ایران ساخته است. او در عرصه بازیگری کارش را با آثار درام مثل سریال امام علی و فیلم ساحره شروع کرد و اتفاقا خود را بازیگری مقبول و حرفه‌ای هم نمایاند اما به تدریج به سمت آثار کمدی حرکت کرد و به نظر می‌رسد ورود آقایان ممنوع نقطه عطف این حرکت بوده باشد.

او موهبتی برای سینمای کمدی ایران بوده و بازیگری صاحب سبک و منحصر به فرد است. آسایش که ۵۰ ساله است، به‌خصوص در متن‌های نوشته شده توسط پیمان قاسم‌خانی درخشان ظاهر می‌شود. بازی‌های او در ورود آقایان ممنوع‌، خوب بد جلف، نهنگ عنبر‌، دراکولا و به تازگی هم در سریال روزی روزگاری مریخ نشانه‌هایی از کمال حرفه‌ای او به عنوان متخصص آثار کمیک هستند. احتمالا بازی‌اش در سریال دراکولا(فصل دوم هیولا)جزو نقش آفرینی‌های ضعیف او در سال‌های اخیر شمرده می‌شوند.

شقایق دهقان. بازیگر درجه یکی که به آنچه سزاوارش بود نرسیده است. بازی‌اش در سریال ساختمان پزشکان احتمالا موفق‌ترین نقش‌آفرینی‌های زنانه در آثار کمدی است‌. کارنامه او آکنده است از حضور درآثار کمدی تلویزیونی اما این ساختمان پزشکان بود که سقف مهارت‌های حرفه‌ای او را به عنوان بازیگر کمدی به همه نشان داد‌. او ۴۳ ساله است و در اوج تسلط حرفه‌ای‌اش اما جدایی‌اش از مهراب قاسم‌خانی ناخودآگاه او را از بدنه فعال سینما و سریال‌های کمدی ایرانی جدا می‌سازد و این ضایعه بزرگی است. امیدواریم در عرصه آثار کمدی جا برای درخشش این بازیگر تیزهوش و سریع‌الانتقال دوباره فراهم شود.

فلامک جنیدی . بعد از ۵ سال غیبت در عرصه بازیگری و سرگرم شدن به ازدواج و بچه‌هایش‌، حالا با روز‌ی روزگاری مریخ نشان می‌دهد که چه توانی در تیپ سازی دارد و چه غنیمتی برای سینما و سریال‌های کمدی ایرانی است‌. جنیدی چه دوست داشته باشد چه نه تخصص اصلی‌اش در آثار کمدی است و باید آن وسوسه دیرپا برای نشان دادن توانایی‌هایش در آثار درام را کنار بگذارد. جنیدی با گروه مهران مدیری چهره شد و به‌خاطر تواضع و خوش خلقی ذاتی‌اش، جاه‌طلبی لازم برای به دست آوردن نقش‌های مهم‌تر را از خود نشان نداد. حالا در روزی روزگاری مریخ در قسمت سوم نشان داد که دیگر به عنوان بازیگر طنز توانایی‌هایش فراتر از فرمول‌های آثار مهران مدیری است. جنیدی ۵۰ ساله است.

مرجانه گلچین. محبوب‌ترین بازیگر زن کمدی در میان توده‌های مردم بی‌تردید مرجانه گلچین است. درخشش او در نقش زنان خانه‌دار دلسوز پرحرف و شیرین با زبانی طعنه زن و گزنده به کاراکتری محبوب در میان میلیون‌ها تماشاگر تلویزیونی بدل شده است که البته بخشی از این محبوبیت به خاطر ظرافت رضا عطاران و سعید آقاخانی در استفاده از این تیپ محبوب بوده است. او ۵۳ ساله است و اگر در اوج جوانی به مدت ده سال از سینما کناره نمی‌گرفت بازیگری بسیار معروف‌تر در میان توده‌های مردم بود.

آزاده صمدی. مهم‌ترین چهره‌ای که در دهه گذشته در عرصه سینمای کمدی ظاهر شده است‌. او بازیگری ماهر و مسلط است که در عرصه درام هم توانایی‌های فراوانی دارد(مثل بازی تاثیر گذارش در می‌خواهم زنده بمانم) و با تکیه بر تیزهوشی و مهارت حرفه‌ای‌اش در عرصه کمدی بسیار درخشان ظاهر می‌شود. بازی‌هایش در ۵۰ کیلو آلبالو و همین طور خوب بد جلف و بهتر از همه در زیرنظر نشانه‌هایی از این توانایی‌های او هستند. امیدواریم سینما و وی او‌دی‌ها ارزش‌های حرفه‌ای صمدی به عنوان بازیگر را درک کنند و او را به وادی استفاده تجاری از ظاهرش سوق ندهند هرچند صمدی تا به حال به خوبی در این مهلکه مقاومت کرده است. بزرگ‌ترین مانع حرفه‌ای بر سرراه صمدی جدایی‌اش از هومن سیدی بود‌. چرا که سیدی در حال حاضر از چهر‌ه‌های متنفذ سینمای ایران محسوب می‌شود. صمدی ۴۳ ساله و اهل لاهیجان است.

گوهر خیراندیش. به واقع استعداد بسیار خوبی در عرصه کمدی دارد‌. این بازیگر کهنه کار شصت و هفت ساله کمتر فرصت حضور مستمر در آثار کمدی را پیدا می‌کند اما حتی‌ در نقش‌های دراماتیکش هم توانایی‌هایش به عنوان یک کمدین بالفطره را نشان می‌دهد. بازی او در سریال خوب بد جلف ۲ نشانه‌ای از این توانایی‌های او است.

بهنوش بختیاری. واقعا استعداد طنز خوبی دارد و با تسلطش بر لهجه مشهدی هر نقشی را در عرصه کمدی می‌تواند شیرین و باور‌پذیر ازآب دربیاورد. مشخص است که در طی یک دهه اخیر وسوسه پول درآوردن بیشتر او را از سطح اول سینما‌ی ایران دور ساخته است و او را بیشتر در آثار درجه دو و سه این سینما مشاهده می‌کنیم. اما این بازیگر ۴۷ ساله همیشه توانایی درخشش درآثار کمدی را برای خود حفظ کرده است. بهترین نقش‌های او در سریال‌هایی مثل چارخونه و باغ مظفر بودند.

سحر زکریا. سخت است این روزها این زن همیشه عاصی و شاکی با چهره‌ای که مدام تحت تاثیر موج خشم و فریاد است را در زمره چهره‌های نمایشی کمدی قرار دهیم اما واقعیت این است که زکریا در دهه هشتاد بهترین بازیگر کمدی تلویزیون ایران بود. از سریال قطار ابدی تا سریال بسیار موفق پاورچین و مرد دوهزار چهره. حتی نمایش او در سریال آوای خوش دریا هم تاییدی بر قابلیت‌های کمیک زکریا بودند. اما از دوره‌ای کم کار شد‌، از گروه مهران مدیری جدا شد و کم کم تصمیم گرفت نقش پرآب و تاب صدای مردم را برعهده بگیرد و وقتش را با سروکله زدن با پاپاراتزی‌های فضای مجازی هدر دهد. زکریا هم ۴۹ ساله است.

انتخاب ویژه ۱: مهناز افشار. کارنامه‌ای پربار در عرصه آثار کمدی دارد و بی‌هیچ پروایی به تیپ‌سازی‌های خاص این سینما تن می‌دهد. بازی در کمدی بسیار موفق پسر آدم دختر حوا‌، و همین طور آتش بس و یا پوپک و مش ماشالله و البته از همه بهتر دوگانه نهنگ عنبر که مهناز افشار فارغ‌البال در تیپ کمیک خود فرو می‌رود. در کارنامه افشار در عرصه کمد‌ی یک بازی بد در فیلم لس‌آنجلس تهران هم وجود دارد البته. افشار در همه این سال‌ها توانایی‌های ایفای نقش‌های درام را نیز در خود تقویت کرده و به یک مهره چندکاره برای سینمای ایران تبدیل شده بود که مشخص نیست چگونه همه این امتیازات را بر باد داد و از ایران رفت.واقعا فاصله میان نقش‌های افشار در نهنگ عنبر۲ و ناگهان درخت که در فاصله یکی دو سال ساخته شدند حیرت انگیز است. افشار ۴۴ ساله است.

انتخاب ویژه ۲: ماهایا پتروسیان. یکی از بهترین نقش آفرینی‌های کمیک زنانه درتاریخ سینمای ایران متعلق به ماهایا پتروسیان در فیلم دیگه چه خبر ساخته شده به سال ۱۳۷۱ است. وقتی که پتروسیان ۲۲ ساله بود اما دست روزگار پتروسیان را از ایفای نقش‌های مشابه در عرصه کمدی دور نگه داشت‌. و البته نقش مسئولین وقت سینما را نباید از نظر دور نگه داشت که چندان از درخشش پتروسیان راضی نبودند.

انتخاب ویژه ۳: فاطمه معتمد آریا. او هم در دوره‌ای در دهه هفتاد و اوایل هشتاد در عرصه سینمای کمدی نقش‌های خوبی را ایفا کرد از جمله مردعوضی و دختر شیرینی فروش.

انتخاب ویژه ۴: مریم امیر جلالی!

پی نوشت: سحرجعفری جوزانی‌، الیکا عبدالرزاقی و آرام جعفری در ایفای نقش‌های کمیک در سریال قهوه تلخ موفق بودند اما بعد ازآن کاری در اندازه‌های قهوه تلخ در عرصه کمدی انجام ندادند. شیلا خداداد در فیلم سن پطرزبورگ در نقشی کمیک چهره‌ای موفق بود و در قسمت اول هیولا هم بازی قابل قبولی ارائه می‌دهد. مهتاب کرامتی در مومیایی ۳ چشم‌نواز و درجه یک است .

اما دیگر در این ژانر ظاهر نشد و سحر دولتشاهی هم در فیلم کمدی بارکد سبکبال و درخشان است کما این که هدیه تهرانی هم در یکی دو فصل فیلم دست‌های آلوده قابلیت‌های کمیک خود را نشان می‌دهد. آناهیتا درگاهی دو سه تا اثر کمدی در کارنامه‌اش دارد اما خودش به عنوان یک بازیگر کمدی ظاهر نشده است. لیلی رشیدی و لیلا حاتمی در فیلم خوک ساخته مانی حقیقی استعداد کمیک خود را نشان دادند. در این فهرست به بهاره رهنما هم باید اشاره ویژه‌ای کرد.

کدخبر: ۴۶۸۴۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر