کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۹۰۷۵
تاریخ خبر:

هفته سخت ‌سرمایه‌گذاران خرد

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | نه خانی آمده و نه خانی رفته؛ این بهترین و کامل‌ترین توصیف برای شرح اتفاقاتی است که در هفته گذشته و تحت تاثیر از سرگیری دور جدید مذاکرات برجام، در بازار طلا و ارز کشور رخ داده است. در حقیقت هر چیزی که می‌توانست از منظر روانی طی این مدت روی بازار اثر بگذارد، مدت‌ها قبل از هشتم آذر ۱۴۰۰، کار خود را کرده بود. رسیدن دلار به ۲۹ هزار تومان را اگر مهمترین اتفاق در نظر بگیریم، این ادعا می‌تواند تا حدودی درست باشد.

با این حال دلار، یورو، درهم، سکه تمام بهار آزادی و نیم‌سکه و حتی طلای ۱۸ عیار در هفته گذشته واقعا با تمام وجود تلاش کردند، اوضاع را به‌نفع خود نمایش دهند و بالا و پایین بپرند اما در همان روز اول مشخص شد هیات‌های سیاسی پذیرفته‌اند مذاکرات را از همان جایی دنبال کنند که متوقف شده بود. مفهوم خبر این است که نباید چشم‌انتظار چالش‌های جدید باشیم. پس بازار ارز و طلا سرشان را پایین انداختند و تصمیم گرفتند در همان جایگاه‌هایی که فتح کرده بودند بمانند.

به این ترتیب نیم‌سکه تنها با دو درصد رشد از بقیه جلو افتاد و میزان بازدهی دلار و طلای ۱۸عیار نهایتا یک درصد بود. آنهایی که پولشان را در چنین بازارهایی نگه‌ می‌دارند باید خدا را شکر کنند چون بازدهی بورس در هفته گذشته منفی بوده و شاخص کل از یک میلیون و ۳۹۴هزار واحد به یک میلیون و ۳۴۰هزار واحد عقب نشسته؛ یعنی اگر در بورس فعالیت می‌کنید، در هفته قبل باید به‌طور متوسط متحمل سه تا چهار درصد ضرر و زیان شده باشید.

فقط امیدواریم پیش خودتان فکر نکنید در بازار رمزارزها اوضاع بهتر است چون محاسبه‌ها نشان می‌دهد بیت‌کوین در همین هفت روز سه درصد سود داشته و تنها اگر روی اتریوم و سولانا ریسک کرده بودید امکان داشت در هفت روز به ترتیب ۹ و ۱۶ درصد سود کسب کنید. تازه ریپل و دوج کوین اندازه همین دلار و سکه تمام بهار خودمان بازدهی داشته‌اند.

‌قیمت دلار؛ رشد ۲۸۰ تومانی
دلار در پایان معاملات رسمی و غیررسمی هفته دوم آذر روی جایگاه ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان ایستاد. این عدد ۲۸۰ تومان بیشتر از قیمت پایانی روز شنبه ششم آذر بود. بیشترین قیمت دلار در هفته قبل روز یکشنبه هفتم آذر اختصاص دارد. در این روز دلار تا ۲۹هزار و ۵۰۰تومان صعود کرد اما در روز دوشنبه هشتم آذر،‌ یعنی دقیقا در روز شروع مذاکرات ۱۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد.

اگر اخبار منتشر شده از روز نخست مذاکرات را مرور کنیم به تیتری مثبت برمی‌خوریم. در این خبر آمده دو طرف پذیرفته‌اند مذاکرات را از همان جایی شروع کنند که در شش دور گذشته پیش رفته بود. همین سیگنال مثبت در روز سه‌شنبه ۹ آذر قیمت دلار را ۲۳۰ تومان پایین آورد و به ۲۹ هزار و ۱۷۰ تومان رساند.

روز چهارشنبه دلار دوباره گران شد و به ۲۹ هزار و ۲۲۰ تومان رسید. قضیه روزهای پنجشنبه را هم که دیگر خودتان بلدید. در این روز معمولا بازار دست دلال‌ها می‌افتد و گران می‌شود. ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت پایانی هفته گذشته و نرخ شروع بازار در صبح امروز شنبه ۱۳ آذر است. به‌طور کلی، قیمت دلار در هفته گذشته ۲۸۰ تومان، معادل یک درصد رشد کرده است.

قیمت یورو؛ افزایش ۳۱۰ تومانی
یورو هفته گذشته همین موقع ۳۲ هزار و ۹۵۰ تومان قیمت داشت. لابد بعضی‌ها در آن روز ناشکری کرده‌اند چون یک روز بعد یورو را در جایگاه ۳۳ هزار و ۳۹۰ تومان ملاقات کردیم. از زور شایعات هم نباید غافل باشیم. با این حال یورو روز دوشنبه هشت آذر همزمان با شروع مذاکرات تا ۳۳ هزار و ۱۱۵ تومان عقب می‌نشیند. قیمت یورو در روز سه‌شنبه ۹ آذر ۳۳ هزار و ۱۶۰ تومان ثبت شده است. چهارشنبه ۱۰ آذر یورو روی پله ۳۳هزار و ۲۱۰ تومان ایستاد. در پایان روز پنجشنبه ۱۱ آذر، قیمت یورو به ۳۳ هزار و ۲۷۰ تومان رسید که ۳۱۰ تومان بیشتر از قیمت شنبه ششم آذر است.

قیمت درهم؛ پیشروی ۷۵ تومانی
قیمت درهم در اولین روز رسمی انجام معاملات بازار آزاد در سال ۱۴۰۰، معادل شش هزار و ۷۵۰ تومان بوده و اگرچه در طول هشت، ۹ ماه گذشته قیمت درهم به کف پنج هزار و ۶۹۰ تومان هم رسید اما ظرف همین هفته اخیر رکورد جدیدی از خود به جا گذاشت و در روز دوشنبه هشتم آذر به هشت هزار و پنج تومان رسید. معمولا هر بار که درهم برای رشد قیمت دورخیز می‌کند، در تلاش است تا دلار را همراه خود به پله‌های بالاتر بکشاند اما تلاش درهم در روز دوشنبه موفقیت‌آمیز نبوده است.

بنابراین سه‌شنبه ۹ آذر شاهد عقب‌نشینی درهم از کانال هشت هزار تومان بودیم. درهم در پایان این روز هفت هزار و ۹۴۰ تومان فروخته شد. چهارشنبه ۱۰ آذر قیمت درهم دوباره در مسیر رشد قرار گرفت و به هفت هزار و ۹۶۵ تومان رسید. در آخرین روز هفته قبل، درهم دوباره روی هشت هزار و پنج تومان ایستاد که نسبت به هفت هزار و ۹۳۰ تومان ابتدای هفته قبل، ۷۵تومان بیشتر است. میزان رشد قیمت درهم در هفته گذشته را هم یک درصد در نظر بگیرید.

قیمت لیر؛ کاهش ۱۹۵ تومانی
لیر ترکیه هفته گذشته را از جایگاه دو هزار و ۳۴۵ تومان آغاز کرد. روز یکشنبه هفتم آذر به دو هزار و ۳۷۵ تومان صعود کرد اما در روز شروع مذاکرات احیای برجام به دو هزار و ۲۹۰ تومان برگشت. این عدد از نظر آماری هم برای لیر مهم بود چون کف قیمت آن را در سال ۱۴۰۰، دو هزار و ۲۵۵ تومان ثبت کرده‌ بودیم.

روز سه‌شنبه همزمان با کاهش قیمت دلار، لیر هم کف قیمت خود را شکست و با قیمت دو هزار و ۲۲۰ تومان فروخته شد. این روند در دو روز بعدی هفته ادامه پیدا کرد. چهارشنبه لیر را دو هزار و ۲۰۰ تومان فروختند و پنجشنبه قیمت لیر به دو هزار و ۱۵۰ تومان رسید. در سال ۱۴۰۰، قیمت لیر هرگز تا این اندازه پایین نیامده بود. اگرچه با توجه به روند ریزش قیمت لیر در قیاس با دلار، نمی‌توان مذاکرات وین را تنها عامل کاهش ارزش لیر در بازار ارز داخل کشور دانست اما به‌هرحال در هفته گذشته قیمت لیر در ایران هشت درصد کاهش پیدا کرده است.

سکه تمام‌بهار طرح جدید؛ افزایش ۴۰ هزار تومانی
سکه تمام‌بهار آزادی پنجشنبه ۱۱ آذر،‌ با قیمت ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود. این عدد ۴۰هزار تومان بیشتر از ارزش همین سکه در روز ابتدای هفته گذشته است. شنبه ششم آذر قیمت سکه تمام بهار آزادی معادل ۱۲ میلیون و ۶۳۰ تومان بود. یک روز بعد شاهد رشد ۷۰ هزار تومانی قیمت سکه بودیم.

دوشنبه هشتم آذر، قیمت سکه همزمان با کاهش ۱۰۰ تومانی قیمت دلار، ۱۰ هزار تومان ارزان شد (واقعا خیلی زحمت کشیدند). روند کاهشی قیمت سکه طی دو روز بعد ادامه داشت؛ سه‌شنبه روی ۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و روز چهارشنبه روی ۱۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان ایستاد اما درست در روزی که انتظار داشتیم خبرهای خوبی بشنویم، معکوس شدن روند حرکت دلار و طلا، یکبار دیگر قیمت سکه را به سمت بالا هل دادند تا قیمت سکه تمام بهار آزادی در آخرین روز هفته قبل، سه‌دهم درصد بیشتر از قیمت روز اول هفته باشد.

سکه نیم‌بهار آزادی؛ رشد ۱۴۰ هزار تومانی
نیم‌سکه با دو درصد رشد قیمت در طول هفته گذشته بیشترین میزان بازدهی را در میان قطعات مختلف سکه طلا داشته و حتی بهتر از دلار عمل کرده است اما این اتفاق بیش از آنکه به مذاکرات ربط داشته باشد، احتمالا به میزان تقاضا مربوط می‌شود. هر قطعه سکه نیم‌بهار آزادی شنبه ششم آذر، شش میلیون و ۵۱۰ هزار تومان قیمت داشت.

یک روز بعد به شش میلیون و ۵۵۰ تومان افزایش پیدا کرد و در روز دوشنبه هشتم آذر، همزمان با شروع مذاکرات وین روی پله شش میلیون و ۶۵۰ تومان ایستاد. روند رشد قیمت نیم‌سکه سه‌شنبه ادامه پیدا کرد و تابلوی صرافی‌ها مقابل آن عدد شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را نوشتند اما ظاهرا بازار بیشتر از این کشش افزایش قیمت نیم‌سکه را نداشته و در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه قیمت آن به شش میلیون و ۶۵۰ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند. هرچند هنوز نیم سکه با ۱۴۰ هزار تومان رشد، معادل دو درصد بالاتر از سایر قطعات سکه طلا و بهتر از دلار عمل کرده است.

سکه ربع‌بهار آزادی؛ ۴۰ هزار تومان افزایش
سکه ربع‌بهار آزادی در هفته گذشته از سه میلیون و ۸۱۰ هزار تومان به سه میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید. یعنی حدود ۴۰ هزار تومان که معادل یک درصد می‌شود، پیشرفت داشته است اما اگر سوت پایان مسابقه رشد قیمت‌ها در روز دوشنبه هشتم آذر زده می‌شود، این عدد می‌توانست ۷۰ هزار تومان باشد.

قیمت ربع‌سکه یک روز قبل از شروع مذاکرات، سه میلیون و ۸۵۰ هزار تومان بود و پس از اولین دور مذاکرات، در روز سه‌شنبه به سه میلیون و ۸۷۰ تومان رسید اما انگار این قیمت‌ها همه را از دور و بر سکه فراری داده چون در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه شاهد عقب‌نشینی ربع‌سکه به سه میلیون و ۸۵۰ تومان بوده‌ایم.

هرگرم طلای ۱۸عیار؛ ۱۴ هزار تومان افزایش
هر گرم طلای ۱۸عیار روز شنبه هفته قبل یک میلیون و ۲۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان ارزش داشت. یک روز قبل از شروع مذاکرات، قیمت طلای ۱۸عیار ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان بالا رفت و در پایان روز اول، چهار هزار و ۱۰۰ تومان پایین آمد. در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هم طلا در مسیر صعودی قدم برداشته است. به‌هرحال عدد یک میلیون و ۲۶۷ هزار و ۸۳۳ تومان را نرخ پایانی هر گرم طلای ۱۸عیار در نظر می‌گیریم که ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان بیشتر از یک میلیون و ۲۵۳ هزار تومان اول هفته است.

کدخبر: ۴۲۹۰۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر