کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۵۵۲
تاریخ خبر:

هفتمین تقابل پرسپولیس با ‌السد و ژاوی

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | باز هم پرسپولیس، باز هم السد! این احتمالا تکراری‌ترین بازی چند سال اخیر فوتبال باشگاهی آسیاست! این دو تیم در سال‌های اخیر بارها با هم روبه‌رو شده‌اند. در سال ۲۰۱۸ پرسپولیس و السد با هم همگروه بودند. در بازی رفت السد با نتیجه ۳بریک پرسپولیس را شکست داد و در بازی برگشت این پرسپولیس بود که با گل به خودی مرتضی پورعلی‌گنجی، حریفش را شکست داد. هر دو تیم در پایان مرحله گروهی به مرحله بعد صعود کردند و در دور نیمه نهایی دوباره به هم رسیدند. این بار پرسپولیس با تک گل علی علیپور در قطر به پیروزی رسید و بازی برگشت دو تیم هم در تهران با تساوی یک - یک تمام شد تا پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کند.

در فصل گذشته هم این دو تیم دوباره با هم همگروه شدند! در بازی رفت السد با گل آفساید بغداد بونجاح در دقیقه ۹۵ پیروز شد و در بازی برگشت پرسپولیس در یک بازی تشریفاتی و در حالی که حذف خودش و صعود السد قطعی شده بود، ۲برصفر این تیم را شکست داد. حالا دو تیم در فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا یک بار دیگر به هم رسیده‌اند. تفاوت بازی امروز این است که دیگر بازی برگشتی در کار نیست و تکلیف تیم صعودکننده در همین بازی مشخص خواهد شد.

*** در تیم یحیی همه گل می‌زنند
دو بار پیروزی یک بر صفر مقابل التعاون عربستان به همراه پیروزی ۴ بر صفر برابر شارجه امارات، زمینه‌ساز صعود سرخپوشان به عنوان تیم اول به دور یک هشتم نهایی شد. در این میان، امیدواری‌های زیادی به تیم تحت هدایت یحیی گل‌محمدی ایجاد شده است. هواداران پرسپولیس امیدوارند این تیم به راه خود ادامه داده و موفقیت‌های بیشتری را به دست بیاورد. یکی از این موفقیت‌ها، تقسیم گل‌ها بین بازیکنان است.

در شرایطی که مهاجمان پرسپولیس مقابل تیم التعاون به خوبی حفاظت می‌شدند، شجاع خلیل‌زاده و البته بشار رسن از روی نقطه پنالتی، گل‌های سه امتیازی زدند. در بازی با الدحیل، با اینکه تیم در گلزنی مشکل داشت اما به خوبی روی دروازه حریف فشار وارد آورد هرچند برای زدن گل، بدشانس بود. با این حال، مقابل شارجه، تمام این بدشانسی‌ها دود شد و به هوا رفت تا وضعیت دچار تغییر شود. در این بازی، شجاع چراغ اول را روشن کرد و سپس سه مهاجم پرسپولیس یعنی عیسی آل‌کثیر، وحید امیری و مهدی عبدی نیمکت‌نشین گلزنی کردند.

این چهار گل، نه‌تنها حکم صعود تیم را امضا کرد بلکه آمار پرسپولیس در لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ را قوت بخشید و یحیی توانست برای سایر رقبای خود در ادامه راه، خط و نشان بکشد. حالا پرسپولیسی‌ها با خواندن این آمار و ارقام، حسابی نسبت به آینده خوشبین هستند و می‌دانند حالا که بازی‌ها تک‌حذفی برگزار می‌شود، راه سختی تا رسیدن به نیمه نهایی و فینال در پیش ندارند.

*** السد چگونه به پرسپولیس رسید؟
درباره نحوه صعود پرسپولیس در شماره دیروز به تفصیل توضیح دادیم و امروز نوبت السد است تا نحوه صعودش به این مرحله را بررسی کنیم. این تیم قطری با هدایت ژاوی در گروه D لیگ قهرمانان آسیا با النصر عربستان، سپاهان اصفهان و العین امارات همگروه بود. شاگردان ژاوی در بازی اول خود در خانه النصر عربستان با این تیم به تساوی ۲-۲ رسیدند.

در گام دوم سپاهان را با نتیجه ۳برصفر شکست دادند، در سومین بازی با العین ۳-۳ مساوی شدند، در بازی برگشت العین را با چهار گل مغلوب کردند و در پنجمین بازی در خانه با النصر عربستان به تساوی یک‌-‌یک رسیدند. با توجه به دیگر نتایج این گروه، بازی آخر این تیم مقابل سپاهان تشریفاتی شد و ژاوی تیم دوم خود را به مصاف سپاهان فرستاد و تیمش ۲بریک مغلوب شد. در نهایت السد با ۹ امتیاز در این گروه دوم شد تا در مرحله یک‌هشتم نهایی حریف پرسپولیس شود.

*** همان همیشگی؟
این دو تیم در سال‌های اخیر آنقدر با هم روبه‌رو شده‌اند که تقریبا همدیگر را مثل کف دست می‌شناسند.
البته پرسپولیس نسبت به سال گذشته تغییرات بیشتری داشته و چند مهره جدید و نسبتا ناشناخته را به خدمت گرفته ‌ اما السد با تغییرات‌ کمتری روبه‌رو بوده است. ستاره‌های چند سال اخیر این تیم مثل سعد الشیب، پدرو میگوئل، عبدالکریم حسن، حسن ال هیدوس، بوعلم خوخی، بغداد بونجاح، نام تائه هی و اکرم عفیف، همچنان در ترکیب اصلی حضور دارند و از ترکیب سال گذشته این تیم فقط کوکه اسپانیایی جدا شده که البته ستاره‌ای مثل سانتی کاسورلا جایگزین او شده است. رودریگو تاباتا ستاره سال‌های گذشته الریان هم امسال به السد پیوسته و خط حمله این تیم را خطرناک‌تر از گذشته کرده است.

*** همچنان خطرناک و گلزن
تیم السد قوی‌ترین خط حمله را در بین تیم‌های حاضر در مسابقات دارد، زیرا خط حمله این تیم تا پایان مرحله گروهی ۱۴ گل به ثمر رساند است، یک گل اختلاف با تیم اماراتی الشارجه که در دور گروهی این رقابت‌ها حذف شد. السد در این تورنمنت چهار گل توسط بغداد بونجاح به ثمر رسانده و پس از او حسن الهیدوس و اکرم عفیف قرار دارند که هرکدام سه گل و چهار گل باقی‌مانده در این تورنمنت، توسط تاباتا، کاسورلا، هاشم علی و بازیکن تیم النصر به ثمر رسیده است.

شاگردان ژاوی با ۱۴ گل زده صاحب بهترین خط حمله لیگ قهرمانان هستند. بهترین گلزن السد هم بغداد بونجاح است که چهار گل به ثمر رسانده و راه باز کردن دروازه پرسپولیس را به خوبی بلد است. مهاجم الجزایری السد، در بازی دو تیم در مرحله گروهی فصل ۲۰۱۸ لیگ قهرمانان موفق به دبل جلوی پرسپولیس شد ضمن آنکه او در مرحله نیمه نهایی آن تورنمنت هم توانست در ورزشگاه آزادی دروازه علیرضا بیرانوند را باز کند. او فصل گذشته و در مرحله گروهی توانست تک گل پیروزی بخش السد در بازی رفت را بزند و قطعا انگیزه زیادی دارد که باز هم به پرسپولیس گل بزند. به همین دلیل مدافعان پرسپولیس باید به شکل ویژه، این بازیکن را مهار کنند. او در بازی مقابل سپاهان هم محروم بود و با استراحت کافی و آمادگی لازم به مصاف پرسپولیس خواهد آمد.

*** النصر رقیب مناسب‌تری بود؟
حضور ستاره‌های پرشمار در ترکیب السد قطر باعث شده تا بعضی از کارشناسان و پیشکسوتان پرسپولیس مدعی شوند که بهتر بود پرسپولیس در مرحله یک‌هشتم نهایی با النصر عربستان روبه‌رو می‌شد. در این باره البته دو نکته مهم وجود دارد. اول اینکه با توجه به شرایط هفته آخر مرحله گروهی، امکان اینکه پرسپولیس ریسک کند و به شکلی نتیجه بگیرد که در گروه خود دوم شود تا با النصر روبه‌رو شود وجود نداشت. همین وضعیت در گروه دیگر هم برقرار بود و تا دقایق آخر مشخص نبود که سرگروه گروه D کدام تیم خواهد بود و به این ترتیب عملا پرسپولیس امکان انتخاب حریف مرحله یک‌هشتم نهایی خود را نداشت.

دومین نکته اما این است که هنوز هم به نظر می‌رسد السد رقیب مناسب‌تری برای پرسپولیس است. تیم قطری اگرچه خط هافبک قدرتمند و خط حمله‌ای مخوف دارد اما در خط دفاع و دروازه با ضعف‌هایی روبه‌روست که می‌تواند باعث پیروزی پرسپولیس در تقابل با این تیم شود‌ اما النصر عربستان علاوه بر خط حمله خطرناک، در خط دفاع و دروازه هم شرایط بهتری دارد و در مجموع تیمی منسجم‌تر و یکپارچه‌تر به نظر می‌رسد و شکست دادن این تیم اصلا کار آسانی نیست.

کدخبر: ۳۵۱۵۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر