کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۵۷۲۷
تاریخ خبر:

هشدار! ‌روایت آزاردهنده از ماجرای دختر آبادان

روزنامه هفت صبح، فاطمه‌رجبی | ویدئو آنقدر خون و خشونت دارد که اینستاگرام قبل از اینکه اجازه بدهد آن را ببینید به شما هشدار می‌دهد. اینطور می‌شود که تقریبا آخرین ساعت‌های پنجشنبه‌شب ایرانی‌های گوشی‌به‌دست پر می‌شود از هشدارهای اینستاگرام و توئیت‌های خشمگین کاربرانی که ویدئوی «دختر آبادان» را دیده بودند. به احتمال خیلی زیاد شما هم آن را دیده‌اید و خبرها و حاشیه‌های بعد از انتشار آن هم جسته‌وگریخته به گوشتان خورده، با این وجود بد نیست یک‌بار با هم ماجرا را مرور کنیم.

*** خون، جیغ، آزار
فیلم زنی را نشان می‌دهد که با صورت خونین روی زمین افتاده. زن دیگری روی سینه‌اش نشسته، دست‌هایش را گرفته و همزمان با جیغ و فریاد توضیح می‌دهد که الان حراست می‌رسد. زن سوم بالای سر زن زخمی روی زمین نشسته و موهای او در دست‌هایش قفل شده، چند مرد انگار پریشان این‌طرف و آن‌طرف می‌روند.

مرد دیگری که لباس فرم به تن و باتوم به دست دارد، بالای سر زن‌ها ایستاده. او کارهایی می‌کند که بعدتر منجر به بازداشتش می‌شود. خود زن زخمی از همه آرام‌تر است و به نظر می‌رسد توانی برای مقاومت ندارد، حتی زیرلب در جواب مامور یونیفرم‌پوش یک چیزهایی می‌گوید که شبیه توضیح دادن است. ویدئو اینجا تمام می‌شود، اما ماجرا نه!

*** دادخواهی، مشاجره خانوادگی یا دزدی؟
فیلم را داریوش معمار که گویا روزنامه‌نگار آبادانی است برای اولین‌بار در توئیتر منتشر کرد و اینطور توضیح داد که زن زخمی که اسمش را نمی‌دانیم و به‌سرعت با هشتگ «دختر آبادان» سر زبان‌ها افتاده، بر اثر تعدی الف. ج که از مدیران آبادانی بوده باردار شده و تصمیم گرفته به خانه او برود ، خانواده هم عصبانی شده و او را به باد کتک گرفته‌اند.

همین روایت کافی است که خشم عمومی برانگیخته شود و انعکاس این خشم با هزاران توئیت و پست و محتوای تلگرامی خودش را نشان دهد. دادستان کل هم بلافاصله دستور پیگیری ماجرا را صادر می کند. نزدیک به ظهر روز بعد؛ یعنی جمعه، دوم آبان، سایت دانا که از سایت‌های خبری محلی است، ویدئویی منتشر و ادعا می‌کند که ماجرا به‌کلی چیز دیگری بوده است.

در این ویدئو که در خانه آقای الف.ج ضبط شده و خودش هم در صحنه کوتاهی حضور دارد، همسر او؛ یعنی همان زنی که در ویدئوی اول روی سینه «دختر آبادان» نشسته، می‌گوید این دختر با شوکر، چاقو، تیزبر(کاتر)، تینر و اسید وارد خانه آنها شده و خواسته دزدی کند. او می‌گوید دختر اول چاقو را زیر گلوی پسر بزرگش گذاشته و بعد به سراغ دخترش رفته و چاقو را زیر گلوی او گذاشته، موهای دختر را کشیده و گفته پول و طلاها را بدهید.

در همین حین چندتا از فرزندان او را که پسرهای بزرگ و دختری نوجوان هستند روی مبل نشانده و گفته می‌خواهد آنها را آتش بزند و خودشان می‌توانند انتخاب کنند که چطور آنها را بکشد. بعد به‌سرعت چاقو را زیر گلوی خود او (خانم همسر)گذاشته و در همین حین با شوکر برقی پسرها را تهدید می‌کرده و دائما فریاد می‌زده که دلارها و طلاها را بدهند.

زن ادعا می‌کند که هرچه دم دستش بوده به او داده، اما دختر کوتاه نیامده است. کسی که انگار خبرنگار است از او می‌پرسد پسرهایش چه‌کار می‌کردند؟ زن توضیح می‌دهد که دختر شوکر را در هوا می‌چرخانده و تهدید می‌کرده. اینجاست که آقای الف.ج که گویا در ماجرا حضور نداشته توضیح می‌دهد که پسرهایش از جان مادرشان که چاقو زیر گلویش بوده ترسیده بودند و نمی‌توانسته‌اند کاری کنند. در همین گیرودار زن و بچه‌هایش سعی می‌کنند از در پشتی خانه فرار کنند، دختر هم از در اصلی خارج می‌شود، اما پسرها دنبالش می‌روند و با او درگیر می‌شوند.

اینجا زن توضیح می‌دهد که چرا روی سینه دختر نشسته بوده؛ چون جان بچه‌هایش را در خطر می‌دیده و هر مادر دیگری هم بود این کار را می‌کرد. سازنده‌های این ویدئو چندثانیه را هم به حرف‌های دختر اختصاص می‌دهند، اما بخش مربوط به حرف‌های او آنقدر تقطیع‌شده به نظر می‌رسد که نمی‌توان درست فهمید چه می‌گوید، فقط اینطور می‌شود فهمید که بیماری روانی دارد و تحت نظر متخصص اعصاب و روان است و برای دزدی هم به خانه آنها نرفته بوده، بلکه با دیدن سه ماشین در پارکینگ فکر کرده آقای الف.ج در خانه است و رفته زنگ را زده، اما چرا این کار را کرده؟ نمی‌فهمیم.

مردی که ادعا می‌شود پدر دختر است، در فیلم دیده می‌شود. (منتشرکننده اصلی فیلم گفته بود که دختر یتیم است و با مادربزرگش زندگی می‌کند) او فقط مریض بودن دخترش را تایید می‌کند و می‌گوید بین او و خانواده آقای الف.ج مشاجره خانوادگی صورت گرفته. صداوسیما هم فیلم دیگری را منتشر می‌کند که در آن دختر روی صندلی نشسته، صورتش محو شده و رو به دوربین می‌گوید باردار نیست و موقع رفتن به خانه الف.ج فقط یک کاتر به همراه داشته، چون قبلا یک‌بار کیفش را زده بودند و برای دفاع از خودش کاتر حمل می‌کرده.

در این فیلم هم دلیل رفتنش به خانه آن مرد گفته نمی‌شود، فقط می‌شنویم که او رفته در زده و پسر خانواده در را باز کرده. دختر از او پرسیده که پدرش خانه است؟ جواب منفی که شنیده، با کفش وارد خانه شده و گفته که زنگ بزنید بیاید. باز هم نمی‌فهمیم چه اتفاقی می‌افتد که درگیری شروع می‌شود. دختر می‌گوید که از در خانه بیرون زده و اولین ماشینی را که دیده نگه داشته و خواسته فرار کند، اما پسرهای خانواده با او درگیر شده‌اند، او کاترش را درآورده و روی دست یکی از آنها خط انداخته، اما در نهایت مبارزه را باخته، کتک خورده و بقیه ماجرا که آن را در فیلم اصلی می‌بینیم. در این ویدئو دختر تاکید می‌کند که حقش را از طریق مراجع قضایی می‌گیرد و مردم حرف‌هایی را که می‌شنوند باور نکنند.

*** بازداشت مرد یونیفرم‌پوش و توضیح دادستان
همزمان با انتشار ویدئوهای تکمیلی، مسئولان قضایی؛ از دادستان عمومی و انقلاب گرفته تا … سعی می‌کنند تا ماجرا را توضیح بدهند. حمید مرانی‌پور، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبادان همینقدر می‌گوید که ۳۰ مهر دختری به یکی از منازل شرکت نفت در منطقه بریم آبادان مراجعه می‌کند و با پسر خانواده درگیر شده و با شیئی برنده که در دست داشته او را مجروح می‌کند، زنان خانواده هم در برابر هجوم او می‌ایستند و متاسفانه دختر از ناحیه صورت مجروح می‌شود.

او می‌گوید: «بلافاصله پس از انتشار این خبر،‌ ما ریاست دادگستری کل استان را در جریان قرار داده و ایشان دستورات لازم را صادر می‌کند و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند و مشخص می‌شود این خانم بابت اختلافات قبلی و خانوادگی‌ای که با صاحب منزل داشته است، به منزل مراجعه کرده و درگیری صورت می‌گیرد. دختر مهاجم طبق تحقیقات از وی و ایراد جرحی که به پسربچه وارد کرده،‌ تحت قرار قانونی متناسب و با توجه به جراحاتی که در ناحیه صورت داشته است، بعد از تحقیقات لازم، آزاد و تحویل خانواده‌اش می‌شود.»

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آبادان هم توضیحات مشابهی می‌دهد و ماجرا را اختلافات قدیمی دختر با صاحبخانه اعلام می‌کند.جدا از اصل ماجرا، انگیزه دختر، کتک خوردنش و همه آنچه در متن جریان دارد و رفتاری که مامور یونیفرم‌پوش که به گفته دادستان آبادان از اعضای حراست فیزیکی شهرک نفت بوده، با دختر انجام می‌دهد، سهم بزرگی در ایجاد خشم و انزجار بین اهالی دنیای مجازی داشت.

دادستان آبادان در حرف‌هایش خبر از دستگیری او می‌دهد و می‌گوید: «مامور حراستی که متاسفانه در صحنه حضور داشت و اقدام ناشایست را انجام داد و در فضای مجازی منتشر شد، بلافاصله توسط مرجع انتظامی و مقام قضایی احضار شد و قرار قانونی متناسب برای وی به اتهام مشخص و تحت قرار قانونی روانه زندان خواهد شد. درخصوص افرادی که متاسفانه این فیلم را منتشر کرده بودند، تحقیقات مقدماتی برای برخورد قانونی، توسط مراجع اطلاعاتی، صورت خواهد گرفت‌.»

کدخبر: ۳۵۵۷۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر