کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۹۱۱
تاریخ خبر:

هشدار کارشناسان درباره‌ کاذب بودن قیمت‌‌ خودرو

روزنامه هفت صبح | پراید ۱۶۰ میلیون، ۲۰۷ اتومات حدود ۵۰۰ میلیون و پژو ۲۰۰۸ بیش از یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون. قیمت‌ها همه به تومان است و دود از کله ناظران بلند کرده است. واقعا در بازار خودرو چه خبر است؟ سوال مهم بسیاری از مردم کوچه و خیابان این است که چه اتفاق یا اتفاقاتی باعث و بانی این حجم از افزایش قیمت در بازار خودرو شده است؟

آیا واقعا این قیمت‌ها ماندگارند؟ و آیا الان دلیلی دارد که خریداران خودرو از ترس گرانی دوباره بخواهند به بازار وارد شوند؟ در این گزارش ضمن گفت‌وگو با تنی چند از فعالان بازار و نمایشگاه‌داران، گفت‌وگویی کوتاه با فربد زاوه ترتیب دادیم و دلایل التهاب دوباره بازار خودرو را از وی جویا شدیم. پاسخ‌های این کارشناس حوزه خودرو شنیدنی بود. در پنج نکته آنچه در بازار خودرو می‌گذرد را ردیف کرده‌ایم.

* یک: خودرو از دسترس مردم، دور و دور و دورتر می‌شود…
از پراید تا بنز اس کلاس همه در بالاترین سطح قیمتی خود قرار دارند. شاید خاطرتان باشد که زمانی نه‌چندان دور در گزارش پنجشنبه بازار هفت‌صبح در صفحه خودرو از دو آستانه این بازار گفتیم. اینکه با پرداختی بین ۳۰ میلیون تا سه میلیارد تومان می‌توان خودرو نو خرید. حالا اما این آستانه کاملا جابه‌جا شده و در مدتی کوتاه رشدی پنج برابری را تجربه کرده است.

برآورد ساده خبرنگار هفت‌صبح که از بررسی گالری‌های سطح شهر تهران حاصل شده، نشان می‌دهد روز گذشته قیمت پراید در مرز روانی ۱۵۰ میلیون تومان معامله شده که این یعنی قیمت ارزان‌ترین خودرو موجود در بازار نسبت به ابتدای سال ۹۸ حدودا پنج برابر شده است. در بالاترین بخش بازار هم که به خودروهای لوکس تعلق دارد، نسخه‌های کم کارکرد یا نو بنز اس۵۰۰ قیمتی بیش از ۱۶ و بعضا ۱۸ میلیارد تومان دارند. عددی که خبر از رشد پنج برابری بهای این خودرو آلمانی داده و فاصله پایین‌ترین تا بالاترین بخش بازار را به ۱۰۰ پله رسانده است. هر پله هم ۱۶۰ میلیون تومان!

* دو: در چهار گوشه بازار فقط گرانی است که داد می‌زند
رکورددار افزایش قیمت در بازار خودرو در بین محصولات تولید داخل، پژو ۲۰۰۸ بوده که طی یک روز بیش از ۱۵۰ میلیون افزایش قیمت داشته است. سوزوکی گرند ویتارا حدود ۱۲۵ میلیون، مزدا۳ حدود ۱۰۰ میلیون و هایما اس۷ نزدیک به ۷۵ میلیون و دنا پلاس هم با حدود ۵۰ میلیون جزو رکوردداران افزایش قیمت ظرف تنها یک روز بوده‌اند.

* سه: سه گزینه مناسب برای مشتریان خودروهای وارداتی
برند ام‌جی، محصولات باکیفیت ولی گمنام ساخت چین در کنار تولیدات رنو از جمله خودروهایی هستند که به نسبت سایر محصولات مشابه قیمت بهتری دارند. مدیر گالری کلاسیک‌سوار در تقاطع آزادی و نواب با اشاره به قیمت ۸۵۰ میلیونی رنو لتیتود مدل ۲۰۱۶ به خریداران توصیه کرد از این سدان فرانسوی غافل نشوند. ام‌جی۳ هم در شرایطی در نسخه‌های ۲۰۱۵ با مبلغی کمتر از ۴۰۰ میلیون قابل خریداری است که امکانات بسیار خوب و طراحی جالبی دارد. برخی از خودروهای کم نام و نشان چینی مثل هاوال اچ۶ یا گک ترامپچی از خودروهایی است که خریدشان با قیمت پایین امکان‌پذیر است.

* چهار: رواج معاملات پایاپای در بازار خودرو
اما در شرایطی که برخی از نمایشگاه‌داران با هشدار نسبت به افزایش دوباره قیمت‌ها از مشتریان می‌خواهند که وارد بازار خودرو شوند، ورود به بازار به شدت ترسناک شده به طوری که خریداران از بیم تبدیل املاک یا دارایی خود به وجه نقد، به معامله پایاپای روی آورده و مثلا به جای مبلغ یک خانه، خودرو خارجی برمی‌دارند. موردی که باعث شده تا ریسک معامله کاهش یابد و البته تعداد معاملات هم کم شود! دلیل کاهش معاملات تقاضای پول نقد از سوی اغلب فروشندگان است.

* پنج: این گرانی سیاسی است و قطعا فروکش می‌کند
فربد زاوه در گفت‌وگو با هفت‌صبح مهم‌ترین دلایل التهاب دوباره بازار خودرو را نه تورم یا مسائلی مثل انتظارات که ورود برخی جریانات مشکوک به بازار می‌داند. این تحلیلگر مسائل خودرو با هشدار نسبت به خریداران از آنها می‌خواهد که فعلا و تا پایان انتخابات آمریکا از ورود به بازار خودرو پرهیز کنند. او با گره زدن ریشه‌‌های رشد قیمت خودرو به برخی جدال‌های سیاسی در داخل به هفت‌صبح می‌گوید: «احتمال اینکه دست‌های سیاسی پشت این التهابات باشد، نه بعید است نه عجیب. »

وی قیمت فعلی خودرو در ایران را غیرواقعی می‌داند و به هفت‌صبح می‌گوید قطعا به دلیل دو مسئله سیاسی که طی ۶ تا ۹ ماه آینده با آنها روبه‌روییم، بازار خودرو و برخی دیگر از بازارهای دارایی با التهاباتی روبه‌رو خواهند بود. اولی انتخابات آمریکاست که مستقیما آینده اقتصاد ایران به آن گره خورده و دیگری انتخابات کشور که بهار ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. از این رو بهتر است که خریداران حداقل تا بعد از آبان ۱۳۹۹ دست نگه دارند و به بازار خودرو وارد نشوند.

کدخبر: ۳۵۳۹۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر