کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۸۵۳
تاریخ خبر:

هشدار پلیس: شیشه‌ها بالا‌، کفش‌ها پشت‌ در

روزنامه هفت صبح | ویدئوی حضور گشت پلیس سر چهارراه و تذکر به خودروهای رهگذر درباره موبایل‌قاپ‌ها بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشته. این تصاویر در خیابان نجات‌الهی تهران ضبط شده و یک مامور پلیس از داخل خودروی گشت کلانتری به یک سانتافه مشکی هشدار می‌دهد که شیشه خودرو باید بالا باشد وگرنه سارقان ممکن است با موتورسیکلت گوشی موبایل را سرقت کنند.

هنوز مشخص نیست که این اتفاق صرفا ابتکار خود یک مامور پلیس در لحظه بوده یا با برنامه قبلی انجام شده است، اما ماجرا واکنش‌های متفاوتی در بین کاربران داشته. یک گروه از این اقدام پلیس تقدیر کردند که مشفقانه به یک شهروند تذکر داده و از سوی مقابل بعضی انتقاد کردند که این یعنی آمار سرقت به حدی بالا رفته که پلیس هم توانایی برخورد با آنها را ندارد و قضیه را به خود شهروندان واگذار کرده.

این ایده بدبینانه گروه دوم البته خیلی طرفدار نداشته، چون مشابه این اقدام در کشور‌های دیگر هم انجام شده. یکی از همکاران روزنامه‌نگار ما که دو سال پیش تجربه سفر به کشور شیلی را داشته، در واکنش به این ویدئو در اینستاگرامش نوشته بود که مشابه این اقدام را در شیلی که از کشورهای توسعه‌یافته آمریکای‌جنوبی است هم دیده که پلیس در معابر و خیابان‌ها به شهروندان و توریست‌‌ها در مورد خطر سارقان هشدار می‌دهد.

به گفته او حتی در محل‌های پرتردد مثل مجتمع‌های تجاری و پایانه‌ها بروشورهایی توزیع‌ می‌شد که در آن هشدار داده شده بود در خیابان گوشی یا دوربین و چنین اقلامی را در دست نگیرید و قبل از تاریک شدن هوا به محل اقامت خود برگردید. در اقدامی مشابه با این هشدار یک مامور پلیس، دو روز پیش سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی پایتخت، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس توصیه‌های خواندنی دیگری درباره پیشگیری از سرقت داشت.

از جمله اینکه‌:‌ «در هنگام خروج از منزل هم چند جفت کفش را روبه‌روی خانه به صورت نامرتب قرار دهید تا سارقان را در مورد حضور صاحب خانه دچار اشتباه کند» و در ادامه توضیح تاکید کرده:‌ «برای نگهداری اشیای باارزش در منزل جاساز داشته باشید و در مکان‌های عمومی، مهمانی‌ها، تاکسی، اتوبوس، آرایشگاه یا محل کار خود باید در مورد داشته‌ها و دارایی‌های خود حفاظت گفتار داشته و در صورت نگهداری اموال گران‌قیمت و وجه نقد، این موارد را به‌هیچ‌وجه حتی در حضور نزدیک‌ترین دوستان، اقوام و آشنایان مطرح نکنید.»

مطرح شدن این هشدارها همزمان با افزایش آمار سرقت‌های خُرد در ماه‌های اخیر معنادار به نظر می‌رسد. آمارهای ناجا نشان می‌دهد در پنج‌ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل آمار سرقت‌ها به این ترتیب افزوده شده:«سرقت اماکن ۲۹ درصد، سرقت مغازه ۲۶درصد، سرقت موتورسیکلت ۱۴درصد، اتومبیل ۱۰درصد، کیف‌قاپی ۱۰درصد و منزل ۵درصد» و البته کشفیات ناجا هم در این مدت ۱۴درصد نسبت به پارسال رشد داشته.

یک آمار دیگر هم رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ ارائه داده که ۵۰درصد سارقانی که در اردیبهشت و خرداد و تیر امسال بازداشت شدند، برای اولین‌بار مرتکب جرم شده بودند. بنابراین به اعتقاد این مقام انتظامی، افزایش آمارها بی‌ارتباط با شرایط روز نیست. پیش از این با وایرال شدن چند کلیپ زورگیری فرمانیه تهران و آزادراه تهران-‌شمال و نقاط دیگر کشور بعضی اینطور تفسیر کردند که افزایش مشکلات اقتصادی و رشد نرخ بیکاری به اعمال مجرمانه دامن زده است.

کدخبر: ۳۵۹۸۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر