کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۶۸۲۷
تاریخ خبر:

هشدارهای کرونایی سازنده واکسن فایزر

روزنامه هفت صبح| علت اینکه بعد از تزریق دو دُز واکسن باز هم احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد، چیست؟ آیا این به‌معنی بی‌تاثیر شدن تزریق واکسن نیست؟ اوگور شاهین بنیانگذار شرکت بیون‌تک آلمان در مصاحبه با هفته‌نامه بیلد ام زونتاگ به این پرسش کلیدی پاسخ داده است.

این پزشک ایمنی‌شناس ۵۶‌ساله اهل ترکیه به‌عنوان سازنده واکسن فایزر شناخته می‌شود و توضیحات او می‌تواند تکلیف یکی از ابهامات مهم در مورد تاثیر واکسن و آینده ویروس کووید ۱۹ را مشخص کند. بخش‌هایی از اظهارات او را به نقل دویچه‌وله بخوانید:‌

تاثیر واکسن بیون‌تک پس از گذشت چهار ماه کاهش می‌یابد. کاهش تاثیر این واکسن در مقابله با ویروس کرونا و به‌ویژه با سویه‌های جدید آن از ماه ششم محسوس‌تر می‌‌گردد. به‌رغم این موضوع، دریافت دو نوبت واکسن بیون‌تک مانع از ابتلای شدید به بیماری کووید‌۱۹ می‌گردد. حتی پس از گذشت ۹ ماه نیز، احتمال ابتلا به‌گونه شدید بیماری کووید‌۱۹ برای کسانی که واکسینه شده‌اند، بسیار نازل است.

انتشار گزارش‌هایی درباره ابتلای افراد به‌رغم واکسیناسیون عملا از انگیزه عمومی برای واکسینه شدن می‌کاهد. با توجه به تجربه و اطلاعات آماری کشورهای آمریکا و بریتانیا پس از شش ماه تزریق نوبت سوم واکسن کرونا برای مقابله با شیوع بیماری برخاسته از این ویروس الزامی است.

کسانی که به‌رغم دریافت واکسن کرونا مبتلا به بیماری کووید‌۱۹ شده‌اند، به علت آسیب‌پذیر بودن سامانه دفاعی بدن آنهاست. چاقی و یا بیماری‌هایی که باعث تضعیف قوای ایمنی بدن می‌شوند، عملا احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهند. برخی از داروها هم می‌توانند در کاهش توان سیستم ایمنی بدن در برابر سویه‌های این ویروس موثر واقع شوند.

دریافت نوبت سوم واکسن نه تنها می‌تواند از احتمال ابتلای افراد به این بیماری بکاهد، بلکه حتی قادر است تا مانع از زنجیره ابتلای گسترده به این ویروس گشته و ایجاد خیزهای جدید این پاندمی را مهار کند.
زمستان پیش‌رو زمستانی سخت است و با گسترش تزریق نوبت سوم این واکسن می‌توان سهل‌تر از فصل سرد سال عبور کرد. پس از مهار این بیماری، تزریق سالانه واکسن بیون‌تک همچون واکسن آنفلوآنزا می‌تواند در مانع شدن از ابتلا به بیماری کووید‌۱۹ موثر واقع شود.

در صورت محدود بودن دسترسی به واکسن بیون‌‌تک بدیهی است که باید برای افراد مسن‌تر و کسانی که سیستم ایمنی آسیب‌پذیرتری دارند، ارجحیت قائل شد. پزشکان و کادر درمانی در مطب‌ها و مراکز واکسیناسیون باید در صورت در اختیار داشتن واکسن، از تزریق آن برای سایر رده‌های سنی نیز اجتناب نورزند.

کدخبر: ۴۲۶۸۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر