کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۳۵۹
تاریخ خبر:

هشدار؛ مراقب پیام‌های ‌اینستاگرامی باشید

روزنامه هفت صبح | احتمالا وقتی اسم کلاهبرداری اینستاگرامی را می‌شنوید، فورا صفحه‌های فروش کالا به ذهنتان می‌آید که در معامله تقلب می‌کنند، اما اینطور که دیلی‌میل گزارش داده، محبوب‌ترین شبکه اجتماعی جهان یکسری باگ جدی امنیتی پیدا کرده است و با بیشتر از یک میلیارد کاربر فعال در معرض خطر هک اطلاعات قرار گرفته.

به همین دلیل به کاربران هشدار داده شده که نسبت به پیام‌های غیرمعمول در بخش «پیام‌های خصوصی» احتیاط کنند. این شبکه اجتماعی از کلاهبرداری جدیدی خبر داده که هم‌اکنون در جریان است و هکرها با ارسال پیامی جعلی اطلاعات ورود به حساب کاربری افراد را سرقت می‌کنند.

به طور دقیق‌تر در این فرایند هکرها پیامی جعلی برای کاربر ارسال می‌کنند که به نظر می‌رسد از Instagram Copyright Help Center به دلیل نقض قوانین کپی‌رایت فرستاده شده است، البته اینستاگرام تأیید کرده که هیچ‌وقت به دلیل نقض قوانین کپی‌رایت برای کاربرانش پیام مستقیم ارسال نمی‌کند.

همچنین توصیه کرده که کاربران روی لینک‌های موجود در پیام‌هایی که از طرف افراد ناشناس برایشان ارسال می‌شود کلیک نکنند. این خطر آنقدر از نظر اینستاگرام جدی بوده که حتی در توئیتر هم نسبت به این کلاهبرداری به کاربرانش هشدار داده است. برای اینکه بیشتر حواستان جمع باشد، بدانید که پیامی که باید روی آن حساس باشید، از این قرار است: «در یکی از پست‌های حساب کاربری شما قانون کپی‌رایت نقض شده است. اگر معتقدید این امر درست نیست، باید بازخورد مناسب دراین‌باره فراهم کنید. در غیر این صورت حساب کاربری شما در ۲۴ ساعت بسته می‌شود.»

گویا در این پیام کاربران ترغیب می‌شوند که روی لینکی کلیک کنند که در آن از افراد خواسته می‌شود نام کاربری و رمز خود را وارد کنند. به‌این‌ترتیب کلاهبرداران به اطلاعات خصوصی افراد دسترسی پیدا می‌کنند و در مواردی کار را به اخاذی هم می‌رسانند.با همه اینها به نظر می‌رسد ماجرای سوءاستفاده از اطلاعات کاربران در اینستاگرام بیشتر از اینکه دغدغه کاربران ایرانی باشد، توجه کاربران خارجی را جلب کرده و این خبر داغ حوزه آی‌تی در ایران دیروز بحث‌های زیادی درباره‌اش به وجود آمد.

اینطور که بعضی از کاربران فضای مجازی نوشتند، گویا سرویس Google Analytics هم روی ایرانی‌ها حتی با استفاده از VPN بسته شده است. البته بلافاصله عده زیادی از کاربران شروع کردند به توضیح دادن درباره اینکه احتمالا مشکل مربوط به نوع فیلترشکنی است که کاربران شاکی استفاده می‌کنند، آن هم به این دلیل که دوباره تعداد زیادی از فیلترشکن‌ها از کار افتاده‌اند.

گوگل آنالیتیکس یک سرویس رایگان طراحی‌شده توسط گوگل است که آمار بازدیدکننده‌های یک وبسایت را نشان می‌دهد. این امکان برای بازاریاب‌ها و وب‌مسترها کاربرد زیادی دارد و امکان بررسی و تحلیل ورودی‌ها، صفحات ورودی‌دهنده، کاربران واردشده، فعالیت‌های کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی آنها را ارائه می‌کند.

به‌این‌ترتیب، گستره وسیعی از اطلاعات را در اختیار مدیریت سایت‌ها و توسعه‌دهنده‌ها قرار می‌دهد که بسته شدن آن روی کاربران ایرانی می‌تواند آنها را با مشکل جدی مواجه کند، البته یکسری سرویس‌دهنده ایرانی هم هستند که همین خدمات را ارائه می‌دهند، اما کاربران می‌گویند این خدمات‌دهنده‌ها با گوگل آنالیتیکس قابل مقایسه نیستند.

کدخبر: ۳۸۱۳۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر