کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۸۵۸
تاریخ خبر:

هشدار؛ سامانه سیب ‌واکسن کرونا ثبت‌نام نمی‌کند

روزنامه هفت صبح | با انتشار خبری مبنی بر لزوم ثبت‌نام سالمندان در سامانه سیب برای دریافت واکسن کرونا، بسیاری از افراد برای ثبت نام به این سامانه مراجعه کردند و موفق به نام‌نویسی و ورود نشدند؛ علاوه بر آن گفته می‌شود اخیرا عده‌ای با تولید یک پیام جعلی از مردم می‌خواهند وارد لینک سایتی به نام سیب شوند تا بتوانند با ثبت‌نام خود در مرکز بهداشت، واکسن کرونا بگیرند‌ اما طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت هیچ تشکیل پرونده‌ای در شرایط فعلی نیاز به ثبت نام اینترنتی ندارد و هیچ لینکی برای ثبت‌نام و پرداخت هزینه صحت ندارد.

شهنام عرشی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در این زمینه گفته: «چنین موضوعی که سالمندان و افراد بالای ۶۰ سال، بیماران خاص یا بیماران قلبی و غیره برای دریافت واکسن به سامانه سیب یا هر سامانه دیگر وزارت بهداشت مراجعه و ثبت نام کنند، وجود ندارد به خصوص اینکه اکثر مردم عادی دسترسی و امکانات لازم برای ثبت‌نام در سامانه‌های اینترنتی را ندارند و این خبر که در آن عکس سامانه سیب را هم قرار داده‌اند، واقعی نیست. روند واکسیناسیون کرونا به این شکل است که دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس برنامه و سند ملی واکسیناسیون کرونا که وزارت بهداشت تدوین و ابلاغ کرده، افراد مشمول و اولویت‌دار واکسیناسیون را اعلام می‌کنند و این افراد برای دریافت واکسن به مراکز تعیین شده مراجعه می‌کنند.»

*** سامانه سیب چیست؟
سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) در راستای ارائه خدمات بهداشتی درمانی در قالب برنامه‌ها و پروژه‌های تحول نظام سلامت اجرا و راه‌اندازی شد؛ تمام اطلاعات مربوط به خانوارها، نوع خدمات بهداشتی درمانی مورد نیاز در مراکز و پایگاه‌های سلامت جامعه و خانه‌های بهداشت در این سامانه وارد و ثبت می‌شود و تمامی پوشه‌های خانوار و دفاتر مربوط به خدمات و برنامه‌های بهداشتی درمانی جمع‌آوری می‌شود.

در این سامانه، هر اقدامی که در حوزه بهداشت برای افراد انجام می‌شود، از نوزادی که واکسن دریافت می‌کند تا فرد سالمندی که تحت مراقبت‌های مختلف قرار می‌گیرد، ثبت می‌شود. همچنین خدمات و مراقبت‌های بهداشتی و درمانی توسط بیش از ۱۲۵ هزار کاربر شامل پزشکان، کارشناسان بهداشتی، مراقبان سلامت، بهورزان و سایر کارکنان فعال در این حوزه در بیش از ۳۲ هزار مرکز ارائه دهنده خدمت از این طریق انجام می‌شود.سامانه سیب به هیچ عنوان در دسترس مردم نیست بلکه فقط مراقبان سلامت و پزشکان می‌توانند وارد آن شوند؛ مراقبان سلامت پس از ورود به لینک این سامانه با ورود کد ملی و رمز عبور می‌توانند وارد شوند و برای دیگر افراد امکان ورود و ثبت‌نام فراهم نیست.

*** ثبت نام واکسن در سامانه سیب؟
پیش‌تر و با اعلام آغاز واکسیناسیون عمومی کرونا اخبار غیر رسمی درباره ثبت‌نام در سامانه سیب برای دریافت این واکسن منتشر شد ولی با اعلام مسئولان اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر ثبت‌نام سالمندان در سامانه «سیب» برای واکسیناسیون کرونا جعلی است؛ این موضوع که سالمندان و افراد بالای ۶۰ سال، بیماران خاص یا بیماران قلبی و غیره برای دریافت واکسن به سامانه سیب یا هر سامانه دیگر وزارت بهداشت مراجعه و ثبت‌نام کنند، واقعی نیست.

وزارت بهداشت طی پیامی در کانال تلگرامی وبدا، ضمن هشدار به شهروندان درباره اخبار جعلی ثبت‌نام برای واکسن کرونا اعلام کرد: برای دریافت واکسن و ثبت پرونده سلامت نباید وارد هیچ سایت و لینکی شوند و مراقب باشند‌ هیچ تشکیل پرونده‌ای در شرایط فعلی نیاز به ثبت‌نام اینترنتی ندارد و هیچ لینکی برای ثبت‌نام و پرداخت هزینه صحت ندارد. گول پیام‌های مجازی را نخورید. وزارت بهداشت در این پیام اعلام کرد: به هیچ عنوان در این شرایط کرونا برای گرفتن واکسن به مراکز بهداشت مراجعه نکنید.

چون هنوز واکسیناسیون گروه‌های جمعیتی شروع نشده است. اگر خبری شود، در رسانه‌ها اعلام عمومی می‌شود. علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت هم در توئیتر نوشت: ‏اخیرا کلاهبرداران با ارسال یک پیام جعلی از مردم می‌خواهند وارد سایتی به نام سیب شوند و برای دریافت واکسن ثبت‌نام کنند. سامانه سیب به هیچ عنوان در دسترس مردم نیست و فقط مراقبان سلامت و پزشکان می‌توانند وارد شوند. به بهانه ثبت‌نام واکسن کرونا و ایجاد پرونده وارد هیچ سایتی نشوید.

کدخبر: ۳۸۴۸۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر