کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۵۶۱۴
تاریخ خبر:

هشت هاچ‌بک کوچک،‌ جوان‌پسند و البته کمی گران!

روزنامه هفت صبح | هاچ‌بک‌ها در مقایسه با اس‌یووی‌ها و سدان‌های بزرگ بازار، خودروهایی کوچک و کم‌جا به نظر می‌رسند که مناسب استفاده‌های برون‌شهری و خانوادگی نیستند‌ اما این کلاس برای جوانانی که خواهان خرید خودرویی ارزان،‌ کم‌مصرف و با قابلیت‌های شخصی‌سازی و تیونینگ هستند، گزینه‌ای ایده‌آل به نظر می‌رسد.

از آنجا که چنین وضعیتی بر بازار خودروی ایران حاکم نیست،‌ معمولاً خودروهای هاچ‌بک نیز قیمت‌هایی رویایی برای جامعه‌‌ هدف نرمال‌شان و‌ جوانان فاقد درآمدهای بالا‌‌ دارند و نمی‌توان چندان روی آنها به‌عنوان گزینه‌ای در دسترس حساب باز کرد. با وجود این،‌ اگر کسی علاقه‌مند به خرید هاچ‌بکی خوش‌چهره باشد،‌ در بازار با گزینه‌هایی جذاب مواجه خواهد شد که در ادامه ویژگی‌های آنها بررسی و تحلیل شده‌اند.

* یک: قیمت:‌ ۷۷۰ میلیون تومان / میتسوبیشی میراژ- مدل ۲۰۱۸
میتسوبیشی در ایران حضور پررنگی ندارد‌ اما میراژ جزو معدود سوغاتی‌های این برند ژاپنی برای بازار ایران بود. طراحی میراژ در نگاه اول خسته‌کننده و تکراری به نظر می‌آید و به خصوص در قیاس با رقبای تازه‌نفس کره‌ای شانس چندانی برای بردن ندارد. میتسوبیشی در فیس‌لیفت ۲۰۱۷ میراژ امکاناتی همچون کروز کنترل، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، دی‌لایت، استارت دکمه‌ای و هندزفری را اضافه کرده است. با این حال هنوز هم کنسول همچون خودروهای دو دهه پیش به نظر می‌رسد. البته دوام فنی میراژ بالاست و مصرف سوخت ۴٫۶ لیتری در هر ۱۰۰ کیلومتر خیال‌تان را بابت هزینه‌‌ بنزین این سامورایی کوچک راحت می‌کند.

ظرفیت ۵ نفر / طول ۳٫۷۹ متر / وزن ۹۴۰ کیلوگرم / قدرت موتور ۷۹ اسب بخار / مصرف سوخت ۴٫۶ لیتر/
نوع موتور ۱۲۰۰ cc

* دو: قیمت:‌ ۳ میلیارد و ۷۰ میلیون / مینی کوپر ۵ در - مدل ۲۰۱۸
مینی‌کوپر در بازارهای جهانی سال‌هاست که خودرویی شناخته‌ شده و مورد تحسین است. مینی برندی انگلیسی بود که چندسالی است ذیل ب.ام.و فعالیت می‌کند و بیشتر با مدل کوپر شناخته می‌شود. کوپر خودرویی است که به‌رغم حفظ طراحی سنتی،‌ با اندک تغییراتی در طول سالیان قبل،‌ هنوز هم هاچ‌بکی خوش‌‎چهره و باشکوه به شمار می‌آید. هاچ‌بکی که کمتر خودرویی در کلاس هاچ‌بک‌های کوچک با آن می‌تواند رقابت کند. کوپر کیفیت ساخت بالایی دارد،‌ فرمان‌پذیری‌اش عالی است و با حس تعلیق اسپورت خود جوانان تشنه‌‌ سرعت را راضی خواهد کرد. البته داخل کابین جادار و راحت است و خانواده‌ها نیز دغدغه‌ای بابت انتخاب کوپر ندارند. به خصوص با افزایش طول،‌ عرض و ارتفاع در مدل جدید.

ظرفیت ۵ نفر / طول ۳٫۹ متر / وزن ۱۲۵۰ کیلوگرم / قدرت موتور ۱۳۶ اسب بخار / مصرف سوخت ۴٫۸ لیتر/
نوع موتور / ۱۵۰۰ cc

* سه: قیمت:‌ یک میلیارد و ۴۰ میلیون / هیوندای i20 - مدل ۱۳۹۷
نسل جدید هاچ‌بک‌های هیوندای که سری i را تشکیل می‌دهند، نسبت به نسل‌های پیشین طراحی چشم‌نوازتری دارند. به خصوص i20 مونتاژی کرمان‌ موتور که در استودیوی هیوندای در آلمان طراحی و از زمستان ۹۵ مهمان ایرانی‌ها شد که پس از ترکیه و هندوستان پذیرای سومین سایت مونتاژ i20 در جهان بود. فضای کابین این مدل نیز قابل قبول به نظر می‌رسد و کمتر به سرنشینان حس سوار شدن بر هاچ‌بکی کوچک را القا می‌کند. هیوندای برای بهبود امکانات i20 نسل دوم آپشن‌هایی همچون استفاده از دستگیره‌های کرومی (به‌جای دستگیره‌های هم‌رنگ بدنه)، تغییر محل نصب دوربین (انتقال به زیر لوگو هیوندای) و اضافه‌شدن نمایشگر دوربین به آینه وسط را افزوده است.

ظرفیت ۵ / طول ۴ متر / وزن ۱۰۲۵ کیلوگرم / قدرت موتور ۹۹ اسب بخار / مصرف سوخت ۶٫۷ لیتر / نوع موتور ۱۴۰۰ cc

* چهار: قیمت:‌ ۲ میلیارد و ۳۹۰ میلیون / فولکس واگن گلف GTi - مدل ۲۰۱۸
ایرانیان خاطره خوشی از فولکس گل دارند و کمتر دیده شده کسی بد این مدل مونتاژی دهه ۸۰ کرمان موتور را بگوید. در بازارهای جهانی اما فولکس‌واگن با مدل موفق گلف شناخته می‌شود. به‌رغم مصائبی همچون واردات محدود،‌ هزینه نگهداری بالا،‌ خدمات پس از فروش ضعیف و پیشرانه حساس به بنزین بی‌کیفیت؛ این شوالیه آلمانی با حجم موتور بالاتر نسبت به رقبا،‌ قدرت بیشتر،‌ پایداری کم‌نظیر،‌ طراحی به‌روز و دامنه‌‌‌ وسیعی از آپشن‌ها هر فرد علاقه‌مند‌ به خودروهای هاچ‌بک را وسوسه می‌کند. گلف هاچ‌بکی است که می‌توان با اطمینان گفت قابلیت‌های اسپورتش کلاس کار این تیپ را در کل بازار خودرو بالا برده است.

ظرفیت ۵ نفر / طول ۴٫۲ متر / وزن ۱۳۸۷ کیلوگرم / قدرت موتور ۲۳۰ اسب بخار / مصرف سوخت ۶٫۵ لیتر /
نوع موتور ۲۰۰۰ cc

* پنج: قیمت:‌ ۱ میلیارد و ۴۵ میلیون / سیتروئن C3 - مدل ۱۳۹۸
احتمالاً اولین چیزی که در نگاه اول شما را جذب C3 می‌کند،‌ رنگ‌ ترکیبی سفید و قرمز زیبای این هاچ‌بک فرانسوی است. طراحی خاص C3 هواداران خاص خود را دارد و هر کسی جذب فرم چراغ‌های جلو و عقب آن نمی‌شود. قصد اصلی سایپا برای مونتاژ نواده‌‌ ژیان عرضه‌‌ محصولی برای رقابت با محصولات متنوع چینی بود. طراحی داخل کابین C3 بسیار چشم‌نواز است و حس لوکس ‌بودن به راننده و سرنشینان القا می‌کند. علاوه بر کیفیت ساخت بالای C3،‌ این زیبای کوچک فرانسوی از پیشرانه‌ای مشترک با پژو ۲۰۰۸ بهره می‌برد و همین سبب شده است تا قابلیت‌های فنی آن در نسبت با رقبا بالا باشد. آپشن خاص سیتروئن برای C3 رینگ نقره‌ای و گرم‌کن بود که البته در مدل مونتاژی سفارشی شده است.

ظرفیت ۴ نفر / طول ۳٫۹ متر / وزن ۱۲۵۰ کیلوگرم / قدرت موتور ۱۶۳ اسب بخار / مصرف سوخت ۶٫۷ لیتر/
نوع موتور ۱۶۰۰ cc

* شش: قیمت:‌۵۷۹ میلیون / رنو ساندرو استپ وی - مدل ۱۳۹۹
ساندرو در کل چیزی بین هاچ‌بک و اس‌یووی‌های شهری است. در واقع اگر از نزدیک آن را ببینید،‌ احتمالاً متوجه هاچ‌بک بودنش نشوید. رنو، ساندرو را برای جامعه‌‌ هدف کم‌درآمد در نظر گرفته است؛ هرچند با شرایط روز بازار خودرو در ایران فقرا کمتر توان خرید چنین خودرویی دارند. مدل استپ وی قرار بود نسخه‌‌ بهبودیافته و اسپورت ساندرو باشد. با این حال تغییرات چندانی در این فیس‌لیفت انجام نشد. کاسه چراغ مشکی، اضافه ‌شدن رکاب جانبی و سینی زیر سپر، سپر مشکی، زه پلاستیکی مشکی‌رنگ گلگیرها و افزوده‌ شدن باربند از تغییرات ظاهری استپ‌وی با مدل استاندارد ساندرو است. ساندرو در زمینه‌‌ آپشن‌ها از رقبا شکست می‌خورد اما گیربکس باکیفیت آن که با مگان مشترک است، خیال کسانی که همیشه با تعمیر گیربکس مشکل دارند را راحت کرده است. هرچند استپ‌وی مصرف سوخت بالایی دارد.

ظرفیت ۵ نفر / طول ۴ متر / وزن ۱۱۹۳ کیلوگرم / قدرت موتور ۱۰۵ اسب بخار / مصرف سوخت ۸ لیتر /
نوع موتور ۱۶۰۰ cc

* هفت: قیمت:‌ ۴۶۸ میلیون / برلیانس کراس / مدل ۱۳۹۹
تنها چینی حاضر در این بررسی‌‌، محصول ۲۰۱۳ است و از سال ۹۶ وارد خط تولید پارس‌خودرو شده ‌. اگر ظرفیت خودرو برای‌تان فاکتور مهمی است، برلیانس کراس می‌تواند گزینه‌‌ مناسبی باشد که اندازه‌ به کراس‌‌اووری کوچک به سرنشینان جای نشستن می‌دهد. برلیانس همچنین بازار دست‌دوم فروشی بهتری نسبت به رقبا دارد و می‌توانید با دغدغه‌‌ کمتری نسبت به تامین قطعات مورد نیاز اقدام کنید. کراس نسبت به رقبای خود آپشن‌های کمتری به خریدار عرضه می‌کند و از لحاظ فنی مشکل اصلی‌اش عدم معکوس دادن در دورهای بالای ۳۰۰۰ است.

ظرفیت ۵ نفر / طول ۴٫۲ متر / وزن ۱۲۴۰ کیلوگرم / قدرت موتور ۱۱۴ اسب بخار / مصرف سوخت ۶٫۵ لیتر /
نوع موتور ۱۶۵۰ cc

* هشت: قیمت:‌ ۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون / ب‌.ام.و i120 - مدل ۲۰۱۸
هاچ بک ب‌.ام.و نسبت به دیگر محصولات این برند پیشتاز آلمانی در ایران کمتر شناخته ‌شده است و سری حاضر در ایران به‌رغم معرفی در سال ۲۰۱۱، ‌در سال ۲۰۱۸ به ایران وارد شدند. ب‌.ام.و به مانند دیگر محصولات خود برای سری ۱ سنگ تمام گذاشته و از نظر طراحی،‌ ویژگی‌های فنی و تنوع آپشن محصولی کم‌نظیر خلق کرده است. با این حال همین لوکس‌بودنش سبب کمیابی آن در بازار و گرانی بیش از حدش شده است. ب‌.ام.و i120‌ نسبت به رقبا از این امتیاز هم برخوردار است که خودرویی دیفرانسیل عقب به شمار می‌آید و رانندگی با آن حال و هوای دیگری خواهد داشت.

ظرفیت ۵ نفر / طول ۴٫۳ متر / وزن ۱۴۴۵ کیلوگرم / قدرت موتور ۱۸۴ اسب بخار / مصرف سوخت ۶٫۱ لیتر /
نوع موتور ۲۰۰۰ cc

کدخبر: ۳۵۵۶۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر