کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۴۲۶۰
تاریخ خبر:

هشت ملکی که فتاح درباره آنها افشاگری کرده

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | رئیس بنیاد مستضعفان یکشنبه شب روی آنتن زنده و در برنامه «نگاه یک» اقدام به افشاگری‌های پر و پیمانی کرد. پرویز فتاح که یکسال پیش از کمیته امداد به بنیاد مستضعفان رفته، به شکل شفاف و بی‌سابقه‌ای در مورد املاک متعلق به بنیاد که چهره‌های مطرح سیاسی و نهادهای نظامی در اختیار گرفتند و حاضر به تخلیه آن نیستند توضیح داد. حالا ویدئوهایی از اظهارات او در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و بعضی فعالان سیاسی سراسیمه به ادعاهای او پاسخ دادند.

هرچند به زعم گروهی از تحلیلگران سیاسی این طوفان فتاح رنگ و بوی سیاسی دارد و او در حال دورخیز برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است اما حتی اگر این فرضیه هم درست باشد باز از اهمیت اصل موضوع کم نمی‌کند. اینکه خیلی از مسئولین رده بالای سیاسی و نهاد‌های قدرتمند حاکمیتی زمین‌های گرانقیمتی را در نقاط شمالی شهر مثل نیاوران و فرشته و ولنجک در اختیار گرفتند و بناهای مجللی ساختند(هرچند با نیات خیر!)، طبعا سوژه خبری مهمی برای افکار عمومی به خصوص در شرایط فعلی است. به‌خصوص که فتاح به شکل هدفمند از چهره‌هایی از جناح‌های مختلف سیاسی اسم برد تا ماجرا بازتاب وسیع‌تری پیدا کند. از حدادعادل و زاکانی و احمدی‌نژاد گرفته تا مولاوردی و ابتکار. اینجا ما به هشت ملکی که به طور مشخص فتاح درباره آن‌ها صحبت کرده می‌پردازیم و پاسخی هم اگر به ادعاهای رئیس بنیاد مستضعفان داده شده مرور می‌کنیم.

* یک: ملک مجمع تشخیص و کاخ مرمر / منطقه: تقاطع امام خمینی و ولیعصر
اظهارات فتاح: یکی از املاکی که سر و صدا کرد، کاخ مرمر بود که زمانی دست مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و حتی قبل از مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز دست عده دیگری بود و بعد از ایشان هم مدتی در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام بود؛ بعد از آمدن من به بنیاد، دولت تصمیم داشت آن محل را به دلیل نزدیکی به کاخ ریاست جمهوری، تبدیل به محلی برای تشریفات مهمانان خارجی کند که من از آقای روحانی خواستم که این کاخ به موزه تبدیل شود و خوشبختانه دولت هم همراهی کرد و این کاخ به موزه هنر ایران تبدیل شد.

باید مسئولان جمهوری اسلامی در این کاخ‌ها مستقر می‌شدند اما به هرحال متاسفانه این کاخ آسیب دیده بود؛ ما تلاش کردیم مینیاتوری آن را بازسازی کنیم اما در این کاخ آسانسور گذاشته بودند، کنده‌کاری کرده بودند و در طبقه دوم، حمام و جکوزی ساخته بودند! ولی ما به‌جز این موارد، مابقی را بازسازی کردیم تا مردم ببینند رضاشاه و فرزند ناخلفش چه کردند.

* توضیح: بحث درباره کاخ مرمر از دی ماه پارسال با اظهار نظر خود فتاح شروع شد که محسن هاشمی هم به آن پاسخ داد. مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در همان زمان اعلام کرد کاخ مرمر به بنیاد تحویل داده شده و جلسات مجمع از سال ۹۷ در محل جدید برگزار شده است. این کاخ در مقطعی که آیت‌الله یزدی رئیس قوه‌قضائیه بود هم در اختیار این قوه قرار داشت.

سابقه ساخت کاخ مرمر به سال ۱۳۱۳ برمی‌گردد که با دستور رضاشاه ساخته شد و بعدها توسط فرزند او محمدرضا پهلوی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. محمدرضا پهلوی مدتی همراه با همسر اولش فوزیه در این کاخ اقامت داشت و مراسم عقد و ازدواج‌های او هم در این محل برگزار می‌شد. گفتنی است در سال ۱۳۲۷ در همین کاخ به سمت محمدرضا پهلوی شلیک شد که از کلاه او عبور کرد و گلوله به گچ‌بری‌های نفیس این کاخ اصابت کرد.

* واکنش‌ها: دیروز آیت‌الله محسن مجتهد شبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به اظهارات رئیس بنیاد مستضعفان اینطور پاسخ داد:« در حال حاضر قسمت عمده کاخ مرمر از حاکمیت مجمع تشخیص خارج شده و قسمت‌هایی از مجلس سابق هم برای مجمع تشخیص مصلحت در نظر گرفته شده است. البته هنوز قسمت‌های جزئی از دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت در کاخ مرمر باقی مانده است؛ بنده درباره سرنوشت سایر بخش‌های این کاخ و اینکه آیا قرار است تبدیل به موزه شود یا خیر، اطلاعی ندارم.»

در عین حال روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام هم اطلاعیه‌ای صادر کرده از این قرار‌‌:« تا زمان فوت مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی، ساختمان کاخ مرمر به‌عنوان دفتر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت، پس از آن براساس تدابیر مقام معظم رهبری مبنی بر تمرکز امور مجمع(سازمانی و ساختمانی) به درخواست دبیر محترم مجمع و موافقت معظم له مبنی بر انتقال مجمع به ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی، در مرداد ماه ۱۳۹۷ و در زمان ریاست مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی بر مجمع، ساختمان کاخ مرمر تحویل ریاست وقت بنیاد مستضعفان ( آقای مهندس سعیدی‌کیا ) شد.

علاوه بر ساختمان کاخ مرمر، دو ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک که توسط جناب آقای دکتر روحانی و سپس جناب آقای دکتر ولایتی مدیریت می‌شد نیز در مرداد ماه ۱۳۹۷ به ریاست وقت بنیاد (آقای مهندس سعیدی‌کیا) تحویل شد. پس از تحویل ساختمان‌های فوق‌الذکر به بنیاد مستضعفان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیچگونه بهره‌برداری از ساختمان‌های مذکور نداشته است. با عنایت به موارد مذکور، ضمن استقبال از لزوم شفافیت در امور، از مسئولان محترم انتظار می‌رود در اظهارات خود دقت لازم را معمول دارند تا باعث سوء برداشت مخاطبین نشود.»

* دو: دفترکار محمود احمدی‌نژاد /منطقه: ولنجک
اظهارات فتاح: احمدی‌نژاد ایشان در حال حاضر با مجوز، در ملکی به مساحت ۱۸۰۰ مترمربع در منطقه ولنجک هستند که البته اطرافیان او به ما پیغامی دادند که حاضرند به ملکی در منطقه دیگری در مرکز شهر یا پایین شهر نقل مکان کنند البته ما ملکی با این مشخصات در اختیار نداریم اما از روحیه مردمی ایشان انتظار داریم که این ملک به مردم برگردد.

* توضیح: بعد از اتمام دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد او به همراه مدیران نزدیکش در ساختمان لادن حوالی میدان ونک مستقر شدند. مدتی بعد اما از درون دولت یازدهم مخالفت‌هایی با واگذاری این ساختمان به احمدی‌نژاد شد از جمله اکبر ترکان که در یک برنامه تلویزیونی این ساختمان را متعلق به منطقه آزاد قشم دانست. در نهایت دی ماه ۹۲ این ساختمان پس گرفته شد و احمدی‌نژاد به محله محمودیه ولنجک نقل مکان کرد.

* جوابیه: دفتر محمود احمدی‌‌نژاد در واکنش به اظهارات فتاح اطلاعیه‌ای صادر کرد و در آن توضیح داد که این ساختمان قبلا متروکه بوده و با یک قرارداد به عنوان دفتر احمدی‌نژاد در نظر گرفته شده. ضمن اینکه بنیاد مستضعفان هیچ درخواستی برای تخلیه این ساختمان ارائه نداده و خود دفتر رئیس‌جمهور سابق آماده است این ساختمان را تحویل بدهد.

* سه: دفتر کار سید‌محمد خاتمی /منطقه: سه راه یاسر نیاوران
اظهارات فتاح: این ملک که برای موسسه باران بود قبل از حضور من در بنیاد مستضعفان تخلیه شده بود و بعد از کرونا با همکاری وزارت بهداشت و درمان آنجا را تبدیل به محلی برای قرنطینه بیماران کرونایی کردیم و الان هم در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.
* توضیح: بنیاد باران در سال ۱۳۸۴ و بعد از اتمام دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی تاسیس شد. دفتر فعلی این بنیاد در خیابان ظفر شریعتی واقع شده اما تا قبل از آن محل دیدارهای رئیس جمهور اسبق در همین ساختمان محل بحث بود که در آبان‌ماه ۹۷ تخلیه و بنیاد تحویل داده شد.

* چهار: مدرسه غلامعلی حدادعادل / منطقه: خیابان فرشته (فیاضی) و هروی
اظهارات فتاح: آقای دکتر حداد عادل برای اداره مدرسه فرهنگ ملکی را در منطقه فرشته و الهیه خیابان چناران گرفته بودند که اجاره آن چند بار تمدید شده بود و الان هم مدت اجاره تمام شده است؛ البته مبلغ اجاره این ملک، مبلغ اجاره به‌روز نبود و با ملاحظه بود. در حال حاضر با توجه به اتمام زمان اجاره این ملک، آقای حداد عادل باید تصمیم بگیرند یا اجاره روز را بپردازند که با توجه به گرانی اجاره بها، حتما برای آن‌ها به صرفه نخواهد بود یا اینکه این ملک را به ما برگردانند که هنوز با این کش و قوس‌ها برنگشته و ارزش آن بیش از ۲۰۰میلیارد تومان است و اگر ما آن را تحویل بگیریم حتما آن را می‌فروشیم و برای خرج کردن آن برای محرومان، درنگ نمی‌کنیم.

علاوه بر این ملک، آقای حداد عادل یک زمین گرفته بودند تا در آن مدرسه بسازند و مدرسه فرهنگ خیابان فرشته را تخلیه کنند؛ این زمین، سال‌های سال دست ایشان بود اما متاسفانه به دلیل قرار داشتن آن بر روی گسل، نتوانستند از شهرداری مجوز بگیرند؛ این زمین ۸ هزار متر و در منطقه هروی است. البته ایشان بزرگواری کردند و با پیگیری‌های ما آن را در چند ماه گذشته تحویل دادند که ارزش آن بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان است و ما آن را می‌فروشیم و حتماً آن را برای محرومیت‌زدایی هزینه می‌کنیم.

*توضیح: مجادله بین فتاح و حدادعادل از آبان ماه پارسال شروع شد که فرزند پرویز فتاح توئیت کرد:‌ «مدرسه آقای حدادعادل برای بنیاد مستضعفان است و سال‌هاست اجاره آن پرداخت نشده. حتی به بهانه آن زمینی از آقای قالیباف به بهای مفت خریداری و تغییر کاربری شده.»

این توئیت امیرحسین فتاح با پاسخ فرید‌الدین حداد عادل فرزند غلامعلی حدادعادل مواجه شد که گفت:‌ «اصلا پسر ۲۲ ساله‌ آقای فتاح اطلاعات کاری پدرش را از کجا دارد؟» این بحث درباره مدرسه غیرانتفاعی فرهنگ شعبه سید خندان بود اما موضوعی که پرویز فتاح این بار مطرح کرده درباره خیابان فرشته و منطقه هروی است. اخیرا هم بحث مدارس فرهنگ در تلویزیون با شوخی مجری در شبکه قم و بعد اظهارات دلاوری در شبکه تهران جنجال‌ساز شده بود که هر دو نفر بعد عذرخواهی کردند. گفتنی است قیمت زمین در منطقه الهیه و این محدوده به متری ۲۰۰ میلیون تومان هم رسیده و زمین در منطقه هروی را هم تا متری ۱۰۰ میلیون تومان قیمت می‌دهند.

* پنج: دفتر موسسه مطالعات و تحقیقات زنان/ منطقه: بلوار ناهید در خیابان ولیعصر
اظهارات فتاح: یکی از املاک بنیاد مستضعفان در اختیار مرکز مطالعات و تحقیقات زنان و خانم ابتکار و مولاوردی و دیگران قرار داشت که قبل از من تخلیه شده بود؛ آن‌ها البته با مجوز آنجا بودند اما ادعایی داشتند که آن ملک باید در اختیار آن‌ها بماند ولی بنیاد توانست آن‌ها را برای تخلیه قانع کند؛ آن‌ها بابت تخلیه این ملک و با توافق بنیاد مستضعفان، ۵ میلیارد تومان گرفته بودند؛ بعد از حضور من و پس از بررسی‌ها ایراداتی مطرح شد؛ این کار خلاف بود چراکه کسی که سال‌های سال در ملکی نشسته بود باید اجرت المثل هم بپردازد اما آن‌ها ظاهراً جایی را تهیه کردند و البته ما نامه‌نگاری کردیم و امیدواریم که برگردد و مشکل حقوقی و قضایی پیدا نکند.

* توضیح: موسسه مطالعات و تحقیقات زنان در سال ۱۳۶۵ تاسیس شد و یک موسسه غیرانتفاعی محسوب می‌شود.
* واکنش‌ها: شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکار معاون فعلی و سابق امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به اظهارات فتاح پاسخ دادند. مولاوردی توئیت کرد: «آقای فتاح شما را به سلامت نفس می‌شناختم. کاش در جایگاه مهمی که قرار گرفته‌اید در روایت‌هایتان بیش از پیش دقیق‌تر و مسئولانه‌تر باشید تا با مغلطه طوری وانمود نشود. این موسسه که کاملا غیرانتفاعی است، هیچگونه نفع و ما‌به‌ازای مالی برای اعضای هیات امنا و مدیره خود ندارد و ملک طلق کسی هم محسوب نمی‌شود. هیات امنای آن هم که اخیرا به عنوان عضو آن (از ۱۲عضو) انتخاب شده فقط سالی یکی دو بار جلسه دارد، به عبارتی امروز هست و فردا نیست.» همینطور معصومه ابتکار هم در توئیتی نوشت:‌

« آقای فتاح خیلی‌ها شما را به دیانت می‌شناختند. صحبت شنبه شب شما اما اشتباه زیاد داشت و نام بردن از من و خانم مولاوردی با حقیقت ماجرا سازگار نیست که گویا رانت یا نفع شخصی بوده. ساختمان اوایل دهه ۷۰ با نظر امام به موسسه مطالعات زنان داده شد که ما مسئولیتی نداشتیم. رسانه ملی باید فرصت پاسخ بدهد. یکی از اشتباهات آقای فتاح همین است که ۵ میلیارد برای ساختمان موسسه مطالعات زنان رفته، نه به‌حساب کسی. موسسه هم دفتری را براساس قیمت کارشناسی برای کار زنان خریداری کرده. من وخانم مولاوردی هیچکدام مسئولیت اجرایی در موسسه نداشته و نداریم. برای تخریب و اتهام زنی با کلمات و ارقام بازی نکنید. امام راحل در سال ۶۷ و مقام معظم رهبری در سال‌های بعد دو نوبت تایید کردند که ساختمان در اختیار موسسه مطالعات زنان قرار گیرد.»

* شش: ساختمان مرکز پژوهش‌های مجلس/ منطقه: نیاوران
اظهارات فتاح: یکی دیگر از املاک بسیار خوب و ارزشمند ما در ضلع جنوبی کاخ نیاوران است که قبلا در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و حالا در اختیار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است که قبلا آقای کاظم جلالی مسئول آنجا بودند؛ لذا حالا که شنیده‌ام آقای زاکانی مسئول این مرکز شده و ما حتماً سراغ ایشان می‌رویم؛ باید اجاره آن داده شود لذا ما حتماً از آقای زاکانی به‌عنوان یک بسیجی انتظار داریم نخستین کار انقلابی ایشان، تخلیه آنجا و نقل مکان این مرکز به جای دیگری در محدوده مجلس شورای اسلامی باشد.

* توضیح: فتاح با اسم بردن از علیرضا زاکانی یک چالش جدی برای نماینده قم ترتیب داد. چون زاکانی در زمره اصولگرایانی است که خود را با شعارهای عدالتخواهی و فسادستیزی در اتمسفر سیاسی ایران مطرح می‌کنند. بنابراین این نماینده مجلس دو هفته بعد از انتخاب به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در یک آزمون جدی قرار گرفته. کاظم جلالی رئیس سابق این مرکز که فتاح از او هم اسم برد از نمایندگان نزدیک به علی لاریجانی بود و الان سفیر ایران در روسیه است.

* هفت: ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک/ منطقه: نیاوران
اظهارات فتاح: در کنار مرکز پژوهش‌های مجلس و در همان منطقه نیاوران، در ملکی که در اختیار مجمع تشخیص و مرکز تحقیقات استراتژیک بود، یک ساختمان عجیب ۹ طبقه آن هم بدون مجوز ما و بدون داشتن پروانه و پایان کار ساخته شده و حتی بخشی از آن در حریم یک ملک خصوصی دیگر ساخته شد البته خوشبختانه آنجا را پس گرفته‌ایم، ولی این ساختمان که معلوم نیست کاربری آن تجاری است، اداری است یا مسکونی، استخر به این بزرگی را برای چه می‌خواستند؟ یا چه کسانی می‌خواستند در آن اقامت کنند؟ در حال حاضر ما آن جا را تحویل گرفتیم و به کسی اجازه نمی‌دهیم آن جا برود و نسبت به آن ادعا داریم و اگر لازم شد مرجع قضایی باید درباره آن حکم صادر کند. ما قطعا کوتاه نخواهیم آمد مگر بنده از بنیاد مستضعفان بروم.

*توضیح:‌ این ساختمانی که فتاح اسم برده تا سال ۹۷ در اختیار مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع بود و بعد البته این مرکز منحل شد. ریاست این مرکز از سال ۷۱ تا ۹۲ با حسن روحانی بود. یعنی عملا این مرکز دفتر روحانی تا قبل از ریاست جمهوری محسوب می‌شد. اندکی پایین‌تر از این ساختمان هم مجتمع تجاری پرحاشیه اطلس مال بنیاد تعاون سپاه واقع شده و نکته حاشیه‌ای بعدی اینکه در کنار این ساختمان هم سال‌های متمادی یکی از خواننده‌های زن پیش از انقلاب سکونت داشت.

* هشت: زمین‌های ارتش و سپاه/ منطقه: کوهک و جماران
اظهارات فتاح: متاسفانه یکی از جاهایی که ما حریفشان نمی‌شویم، نیروهای مسلح هستند که قانونا نمی‌توانیم از آن‌ها شکایت کنیم؛ مثلا زمینی متعلق به بنیاد مستضعفان در یک جای بسیار خوبی در منطقه کوهک، در اختیار نیروی دریایی ارتش است که به‌‌رغم موافقت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده ارتش اما این زمین همچنان به ما برنگشته است. حتی یک ملک بسیار خوب ما در دست سپاه ولی امر است که ارزشی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان دارد اما حتی من را به عنوان مالک راه نمی‌دهند لذا آقای جباری، شما عزیز مایید، اما ملک را بدهید.

* توضیح: اشاره فتاح احتمالا به زمین یا ساختمانی است که در محدوده پادگان کوهک و حوالی خیابان نیروی دریایی میدان رسالت واقع شده. یکبار در سال ۹۱ خسرو معتضد تاریخدان در یادداشتی اشاره کرده بود که وقتی برای سخنرانی به پادگان کوهک قرارگاه نیروی دریایی ارتش رفته با ساختمان مرتفعی مواجه شده که نیمه کاره رها شده و به او توضیح دادند که ساخت این ساختمان قبل از انقلاب شروع شده و بعد چون اوقاف و ارتش بر سر اراضی آن به اختلاف خوردند همینطوری مانده.

احتمالا منظورپرویز فتاح همین زمین و ساختمان بوده که از سال‌ها پیش معارض پیدا کرده و معتضد هم در بیان اسم بنیاد مستضعفان و اوقاف دچار اشتباه لفظی شده. در مورد ملک ۲۰۰ میلیاردی منطقه جماران که فتاح گفت در اختیار سپاه قرار دارد اطلاعاتی در دسترس نیست. جز اینکه حسینیه امام خمینی و محل زندگی بعضی اشخاص نامدار سیاسی از جمله آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این منطقه واقع شده به اضافه اینکه اخیرا جنجال ساختمان نهاد ریاست جمهوری هم در همین منطقه رخ داده بود.

کدخبر: ۳۴۴۲۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر