کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۹۸۴۴
تاریخ خبر:

هشت خودرو‌ ناموفق از برندهای مشهور در بازار ایران

روزنامه هفت‌صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | خرید یک خودرو از برندهای معتبر بازار تجربه‌ای جذاب است. با توجه به روند رو به افزایش قیمت خودرو در ایران شما این فرصت را پیدا می‌کنید که مدت‌ها از سوارشدن بر این خودرو لذت ببرید و بعد هم آن را به قیمت روز بفروشید و با کمی بالا و پایین کردن بودجه‌‎تان یک مدل روز را بخرید. اما از آنجایی‌که آواز دهل شنیدن از دور خوش است و همه محصولات یک برند نمی‌توانند موفقیت موردانتظار را کسب کنند، ممکن است از بد حادثه به تور یک مدل بدفروش بیافتید که خریداران دیگر رغبتی به خریدش ندارند و باید مدت‌ها در بازار برای فروش دوباره‌اش صبر کنید. در این گزارش به سراغ هشت گزینه ناموفق برندهای مشهور در بازار ایران رفته‌ایم.

۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون / ب.ام.و X1 اپیک- مدل ۲۰۱۷


کوچکترین عضو از خانواده باوارایی‌ها در ایران نتوانست بازار گرمی مثل X3 و X4 داشته باشد که عمده‌اش به‌خاطر رقیبی گردن‌کلفت مثل لکسوس NX بود. ب.ام.و X1 پلتفرمی مشترک با خودروهای مینی دارد و یک کراس‌اوور دیفرانسیل جلوست که یعنی باید قید پزدادن با آن در کوه و کمر را بزنید! البته اگر تصمیم نهایی را برای خرید ب.ام.و X1 گرفته‌‎اید بهتر است نسل دوم آن که مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ را شامل می‌شود، بخرید چون آپشن‌هایی مثل نوربالای اتومات و هدآپ تنها در این نسل پیدا می‌شود و البته شاهد کابین بزرگتر و محفظه بار جادارتری نیز هستیم. نسخه فول X1 باید این آپشن‌ها را داشته باشد: رینگ ۱۹ اینچی ام اسپرت، تعلیق ام اسپرت، فرمان ام اسپرت، صفحه نمایشگر لمسی ۸٫۸ اینچی، دوربین جانبی، دوربین ۳۶۰، صندلی اسپرت راننده و سرنشین جلو، تریم چوب و کیت بدنه ام اسپرت.

ظرفیت:۵ نفر
طول: ۴٫۴ متر
وزن: ۱۶۱۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۷۶۵ لیتر
قدرت موتور: ۲۳۱ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۶ لیتر
نوع موتور: ۲ لیتری توربو

۲ میلیارد و ۹۸۰ میلیون / تویوتا راوفور عمان- مدل ۲۰۱۸


قاعدتاً یکی از پرفروش‌ترین‌های تویوتا در سطح جهانی نباید در این لیست حضور داشته باشد اما واقعیت تلخ برای ژاپنی‌ها آن است که راوفور هیچ وقت نتوانست جذابیت پرادو و لندکروزر را برای خریداران ایرانی داشته باشد. عمده این ناکامی به طراحی ساده‌تر راوفور و آپشن‌های کمتر آن نسبت به رقبای کره‌ای برمی‌گردد. همچنین فروختن دوباره این شاسی‌بلند ژاپنی در بازار خودروهای کارکرده کاری دشوار است و افت قیمتی خودرو بالاست. راوفور یکی از خودروهایی است که اگر موقع خرید حواستان را جمع نکنید ممکن است نسخه لوآپشن را با قیمت فول به شما بفروشند و آب از آب تکان نخورد! راوفور در سه نسخه امارات، الفطیم و عمان رد بازار قابل خریداری است که فول‌ترین نسخه نمونه‌های واردشده از عمان هستند. مزیت اساسی راوفور نسبت به هیوندای سانتافه که رقیب اصلی‌اش به‌شمار می‌رود، دوام عالی قطعات و استهلاک پایین موتور است.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۶ متر
وزن: ۱۷۸۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۵۴۷ لیتر
قدرت موتور: ۱۷۷ اسب بخار
مصرف سوخت: ۸٫۱ لیتر
نوع موتور: ۲٫۵ لیتری

۱ میلیارد و ۳۳۰ میلیون / دی اس ۵- مدل ۲۰۱۷


خودروهای دی‌اس بنا به ماهیت لوکس‌بودن‌شان قاعدتاً فروش بالایی به اندازه برندهای پرتیراژ را هدف قرار نداده‌اند. اما دی‌اس ۵ در ایران نسبت به بقیه مدل‌های دی‌اس بدشانس‌تر بود که بیشتر به‌خاطر کلاس خودرو بود. دی‌اس ۵ در واقع نه هاچ‌بک است و نه کراس‌اوور بلکه کراسی است که البته قدش هم از بقیه کراس‌ها کوتاه‌تر است. کابین دی‌اس ۵ به اندازه دی‌اس ۶ و دی‌اس ۷ کراس‌بک زیبا و تجملاتی نیست و هاچ‌بک‌های کره‌ای نظیر کیا پیکانتو را به ذهن متبادر می‌کند. اگرچه پیشرانه استفاده‌شده در این خودرو همان پیشرانه ۱٫۶ لیتری معروف پژو سیتروئن است که در پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 نیز آن را می‌بینیم اما به دلیل وزن بالاتر دی‌اس ۵ کندی و تنبلی خودرو هنگام حرکت مشهود است و نباید انتظار شتاب سیتروئن C3 را داشته باشید.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۵۴۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۶۵ لیتر
قدرت موتور: ۱۶۰ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷٫۸ لیتر
نوع موتور: ۱٫۶ لیتری توربو

۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان / مینی کلاب من S- مدل ۲۰۱۸


کلاب‌من از نظر آمار فروش مینی در ایران همیشه بعد از کوپر و کانتری‌من قرار گرفته است. آمار پایین فروش کلاب‌من نمایانگر عدم اقبال مشتریان ایرانی به کلاس استیشن‌هاست که باعث شد ب.ام.و ۲۱۸ آی اکتیو تورر نیز در قعر آمارهای فروش پرشیاخودرو قرار بگیرد. مضاف بر بدشانسی ناشی از کلاس باید طراحی ناموزون و غیرجذاب کلاب‌من در نمای عقب را نیز اضافه کرد که یک مینی اصیل را به ذهن متبادر نمی‌کند. این خودروی بدشانس انگلیسی در نسخه S به ایران آمد که همه آپشن‌های جذاب کلاب‌من را دارد: از سیستم صوتی حرفه‌ای هارمن کاردن و نمایشگر ۸٫۸ اینچی گرفته تا کیت اسپرت بدنه و سراگزوز دوبل. از جمله ویژگی‌های جذاب پیشرانه ۲ لیتری توربوی این خودرو این است که به‌رغم خروجی خوب ۱۹۲ اسب بخار نیرو و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور، مصرف سوخت این خودرو تنها ۵٫۸ لیتر در هر صد کیلومتر است.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۲ متر
وزن: ۱۴۳۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۹۵ لیتر
قدرت موتور: ۱۹۲ اسب بخار
مصرف سوخت: ۵٫۸ لیتر
نوع موتور: ۲ لیتری توربو

۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون / مرسدس بنز GLK350- مدل ۲۰۱۲


بنز هیچ‌وقت نتوانست به اندازه‌ای که بازار سدان‌های لوکس ایران را به سیطره خود درآورده مشتریان را به خرید شاسی‌بلندهایش یعنی ML و GLK ترغیب کند و همواره ب.ام.و دست بالاتر را در این کلاس‌ها داشته است. پرونده کلاس GLK در ایران دیرتر از ML بسته شد و این خودرو حتی تا مدل ۲۰۱۳ هم به ایران آمد اما شانس یاری‌اش نکرد. طراحی این نسل از GLK در نمای جلو به شدت جذاب است اما نمای عقب آن هنوز تا دلربایی مرسدس‌های روز فاصله زیادی دارد و شبیه به طراحی‌های عجیب اینفینیتی در نمای عقب سری QX است. به‌رغم بهبود اساسی GLK فیس‌لیفت در کابین و بهره‌گیری از متریال باکیفیت‌تر اما کماکان سرنشینان عقب آن فضای کمی برای نشستن دارند. چیزی که سواری این خودرو را منحصر‌به‌فرد می‌کند گیربکس هفت‌سرعته اتومات تیپ ترونیک و تکنولوژی انحصاری فورماتیک بنز است.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۸۴۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۵۰ لیتر
قدرت موتور: ۳۰۶ اسب بخار
مصرف سوخت: ۸٫۷ لیتر
نوع موتور:۳٫۵ لیتری

۱ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان / لکسوس CT200 اچ- مدل ۲۰۱۶


تنها هاچ‌بک لکسوس تنها خودروی این برند در ایران بود که تنها به یک پیشرانه هیبریدی مجهز بود اما نتوانست توجه بازار را به سمت خود جلب کند. خریداران CT200 اچ به دشواری می‌توانند قطعات آن را در بازار پیدا کنند و تعمیر این خودرو به‌خاطر پیچیدگی پیشرانه آن کار دشواری است. باتری‌های الکتریکی CT200 اچ نیز آش دهن‌سوزی نیستند و در حالت برقی تنها برای ۲ کیلومتر (با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت) شارژ دارند. به‌رغم طراحی زیبای این هاچ‌بک سبز ژاپنی اما CT200 اچ در کابین شما را ناامید خواهد کرد چون هم نمای ساده‌ای در داخل دارد و هم به بسیاری از آپشن‌هایی که در دیگر لکسوس‌ها به‌راحتی پیدا می‌شوند مجهز نیست: کروز کنترل هوشمند، اتوپارک، رادار نقطه کور، سنسور خواب‌آلودگی راننده، رادار تغییرلاین، ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری، نوربالا اتومات، پدال شیفتر، گرمکن فرمان، هدآپ، دوربین ۳۶۰و خروجی ۱۲ولت.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۳ متر
وزن: ۱۴۶۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۷۵ لیتر
قدرت موتور: ۱۳۴ اسب بخار
مصرف سوخت: ۴٫۱ لیتر
نوع موتور: ۱٫۸ لیتری

۶۰۰ میلیون / آلفارومئو میتو- مدل ۲۰۱۴


برادر کوچکتر جولیتا در زمان ورود اختلاف قیمت چندانی با آن نداشت. از این‌رو اکثر خریداران به سراغ جولیتا رفتند که کابین جادارتری داشت و می‌شد روی آپشن‌های بیشتر و بازار دست‌دوم گرمترش نیز حساب باز کرد. هزینه نگهداری میتو به شدت بالاست و به‌خصوص باید برای توربوشارژر و کیت کلاج آن مبالغ زیادی پرداخت کنید. با این حال کیفیت سواری و رانندگی میتو نسبت به رقبای ژاپنی و کره‌ای‌اش به‌مراتب بهتر و لذت‌بخش‌تر است. در واقع آن چسبندگی و هندلینگی که در میتو می‌بینید را اصلاً نمی‌توانید در هاچ‌بک‌هایی با پیشرانه ۱٫۲ لیتری تنفس طبیعی پیدا کنید و در واقع میتو در این بخش بیشتر به خودروهای مینی شباهت دارد. نسخه‌های فول میتو به این آپشن‌های سفارشی مجهزند: کالپیر ترمز مسابقه‌ای، صفحه نمایشگر لمسی، روکش چرم فراو صندلی‌ها و پدال آلومینیومی.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴ متر
وزن: ۱۱۳۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۲۷۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۳۵ اسب بخار
مصرف سوخت: ۵٫۶ لیتر
نوع موتور: ۱٫۴ لیتری توربو

۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان / هیوندای سوناتا- مدل ۲۰۱۷


سوناتا LF بر خلاف سوناتا YF هیچگاه نتوانست مچ کیا اپتیما را بخواباند و به‌رغم آپشن‌های زیادش یک سدان میان‌رده شکست‌خورده در بازار ایران به‌شمار می‌رود. بارزترین ویژگی در طراحی سوناتا، طراحی آیرودینامیکی آن است که با کف مسطح و بدنه هماهنگ‌شده به بالاترین سطح خود در سوناتا دست یافته است. این طراحی در شتاب‌گیری، سرعت بالا و مصرف سوخت کاملاً تاثیر خود را نمایش می‌دهد. هیوندای می‌گوید که در سوناتا LF هم استحکام بدنه را بیشتر کرده، هم کیفیت سواری‌اش را بهبود داده و هم عایق‌بندی کابینش را بهتر کرده است. استفاده از کنترلر الکترونیکی برای سیستم متغیر زمان‌بندی سوپاپ‌ها از جمله ویژگی‌های فنی سوناتا LF است که علاوه‌بر کاهش آلایندگی، عملکرد پیشرانه را نیز در روزهای سرد، بهبود داده. LFهای وارداتی در دو نسخه فول و نیمه‌فول در ایران موجودند که باید در نسخه‌های فولش، ۳ آپشن مهم وجود داشته باشد: شش ایربگ، پنج گرمکن و همچنین رادار نقطه کور.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۸ متر
وزن: ۱۵۸۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۵۱۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۷۶ اسب بخار
مصرف سوخت: ۸ لیتر
نوع موتور: ۲٫۴ لیتری

کدخبر: ۴۱۹۸۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر