کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۲۵۱۲
تاریخ خبر:

هشت خودرو‌‌ مونتاژی مدل۹۸ محبوب ‌‌بازار خودرو

روزنامه هفت صبح، ‌ سیدمحمدرضا دادگستر | بین ۱۸ اردیبهشت ۹۷ تا ۱۵ مرداد ۹۷ یکی از دلهره‌آورترین دوران‌های صنعت خودروسازی ایران بود. در این بازه زمانی چند ماهه بین خروج آمریکا از برجام و آغاز تحریم صنعت خودروسازی ایران، شرکت‌های خودروساز همواره در بیم و امید حفظ یا از دست دادن شرکای برجامی‌شان به سر می‌بردند. جرایم مادی و معنوی آمریکا باعث شد تا بسیاری از آنها قید بازار ایران را بزنند و برخی هم چراغ خاموش به حضور در بازار ادامه دهند.

تولید هم تا اتمام موجودی قطعات ادامه پیدا کرد و بعد از آن روزهای نه‌چندان امیدوارکننده سال ۹۹ رسید که خبری از گزینه‌های جدید در بازار نبود. در حال حاضر که زمستان ۱۴۰۰ شروع شده نیز هنوز شرکای فرانسوی به ایران برنگشتند و تنها چند کراس‌اوور چینی به بازار آمده‌اند که با ممنوعیت واردات و عرضه قطره‌چکانی، فروش چندان بدی هم ندارند. در این گزارش به سراغ خودروهایی رفتیم که سال ۹۸ اتمام تولیدشان بود اما می‌توانید معدود نسخه‌های صفرکیلومترشان را در پارکینگ‌ها پیدا کنید.

یک: ۳۳۵ میلیون / بایک سابرینا - مدل ۹۸


قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار از ۳۲۰ میلیون تومان گذشته و به نظر نمی‌رسد که قصد ترمز کشیدن هم داشته باشد! در چنین شرایطی خرید بایک سابرینای دیار خودرو چندان گزینه‌‌ غیرعقلانی‌ای به نظر نمی‌رسد. هم کابین جادارتر و پرآپشن‌تری نسبت به ۲۰۶ دارد که خانواده‌ها را به سمت خود جذب می‌کند و هم پیشرانه میتسوبیشی آن قدرت بیشتر و دوام بالاتری نسبت به پیشرانه TU5 پژو دارد. کوبش‌های معمول در سواری ۲۰۶ در سواری نرم سابرینا وجود ندارد. در حالی که با پرداخت هزینه مشابه برای ۲۰۶ در نهایت گیربکس پنج سرعته دستی همیشگی ایران خودرو گیرتان می‌آید، در سابرینا می‌توانید از عملکرد سریع گیربکس چهار سرعته اتومات ساخت آیسین ژاپن لذت ببرید. چیزی که باعث می‌شود سابرینا در قیاس با ام‌وی‌ام ۳۱۵ هاچ‌بک و پژو ۲۰۶ ارزش خرید کمتری داشته باشد‌ در کمبود قطعات و خدمات پس از فروش نامطلوب دیارخودروست.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۳٫۹ متر
وزن: ۱۰۹۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۵۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۱۳ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۵ لیتر
نوع موتور: ۱٫۵ لیتری

دو: ۷۱۰ میلیون / بی‌وای‌دی S6 - مدل ۹۸


بهترین لقبی که می‌توان برای بی‌وای‌دی S6 در نظر گرفت، «پهلوان پنبه» است! ظاهر عضلانی و شباهت به نسل دوم لکسوس RX باعث می‌شود که خیال کنیم با یک شاسی‌بلند دودیفرانسیل همه‌فن‌حریف روبه‌رو هستیم که با اتکا به پشتوانه مهندسی تویوتای آن می‌توان از هر کوهی بالا رفت‌ اما بی‌وای‌دی S6 تنها یک کراس‌اوور شهری است که اگرچه جادار و مناسب خانواده‌های بزرگ است‌ اما توانایی فنی خاصی ندارد. توان خروجی پیشرانه آن تقریباً مشابه پیشرانه رقباست؛ با این تفاوت که اینجا حجم بالای پیشرانه جبران نبود توربوشارژر را کرده است. شاید اگر وزن S6 زیر ۱۵۰۰ کیلوگرم بود می‌شد روی شتاب و مصرف سوخت پایین آن حساب باز کرد، اما وزن بالا به مصرف سوخت زیاد S6، به‌خصوص در شهر، منجر شده که شما را در خرج می‌اندازد. البته نباید از کنار سواری راحت و فضای بار زیاد S6 گذشت که حتی مصرف بالای بنزین آن را توجیه می‌کند.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۸ متر
وزن: ۱۶۹۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۹۵ لیتر
قدرت موتور: ۱۶۰ اسب بخار
مصرف سوخت: ۹٫۸ لیتر
نوع موتور: ۲٫۴ لیتری

سه: ۳۶۰ میلیون / جیلی GC6 اکسلنت - مدل ۹۸


به جز سری امگرند جیلی که توسط جیلیران به ایران وارد شد، خودروسازان بم سدان GC6 از این شرکت را برای مونتاژ انتخاب کرد که ابتدا در تریم الیت به دست مشتریان رسید و سپس تریم اکسلنت با آپشن‌های بیشتر مثل سانروف، دوربین عقب، سیستم مولتی‌مدیا با مانیتور ۸ اینچی لمسی و شش بلندگو، روکش چرمی صندلی‌ها، دی‌لایت، تهویه مطبوع الکتریکی و سنسور پارک عقب وارد بازار شد. جیلی GC6 نسبت به دیگر سدان‌های چینی زیر ۴۰۰ میلیون بازار و البته رقبای داخلی معایبی دارد. مثلاً ظاهر ناهماهنگ آن را کمتر کسی ممکن است بپسندد و فضای کابینش هم تنگ است و در مسیرهای بلندمدت احساس ناراحتی خواهید کرد. اما از طرف دیگر با یک برند شناخته‌شده روبه‌رو هستیم که خودروهایش دردسرهای دیگر مدل‌های هموطنش را ندارند. خودروسازان بم به طرز عجیبی کیفیت مونتاژ خوبی را در GC6 عرضه کرده که کمتر در دیگر مونتاژی‌ها آن را دیده‌ایم.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۳ متر
وزن: ۱۱۳۲ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۶۸ لیتر
قدرت موتور: ۱۰۵ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶ لیتر
نوع موتور: ۱٫۵ لیتری

چهار: ۷۴۵ میلیون / گریت‌وال هاوال H2 - مدل ۹۸


هاوال H2 جزو آن گروه از کراس‌اوورهای چینی است که در ایران نتوانست یکی از بازیگران اصلی بازار باشد. این در حالیست که مثلاً در بازاری مثل استرالیا هاوال H2 محبوبیت زیادی دارد و حتی توانسته با کسب ۴ ستاره از ۵ ستاره ایمنی از اِی انکپ استرالیا خود را به‌عنوان خودرویی در حد رقبای کره‌ای بالا ببرد. اگرچه خروجی پیشرانه هاوال برتری خاصی نسبت به رقبایی همچون جک S5 ندارد‌ اما شتاب ثانویه‌ای که در هاوال دیده می‌شود در آنها وجود ندارد. به همین خاطر لذت سبقت کشیدن با هاوال H2 یک لذت دیگر است. اگر فقدان دوربین ۳۶۰ را نادیده بگیریم، هاوال از نظر آپشن در این بازه قیمتی کمبود خاصی ندارد. در زمینه رانندگی، نرمی سواری هاوال H2 همان‌قدر که مزیت است، عیب هم به شمار می‌آید چون هم روی پایداری خودرو تاثیر منفی گذاشته و هم در مسیرهای بلندمدت سرنشینان عقب را اذیت می‌کند.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۳ متر
وزن: ۱۴۹۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۷۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۴۱ اسب بخار
مصرف سوخت: ۹ لیتر
نوع موتور: ۱٫۵ لیتری توربو

پنج: یک میلیارد و ۴۰ میلیون / سیتروئن C3 - مدل ۹۸


اگرچه پلتفرم سیتروئن C3 با پژو ۲۰۰۸ یکی است و از همان پیشرانه نیرو می‌گیرد‌ اما ویژگی‌های متمایز C3 باعث شده‌ تا همیشه این خودرو چند میلیونی از پژو ۲۰۰۸ گران‌تر باشد. اولین این ویژگی‌ها‌ در فرم خاص طراحی چراغ‌ها، ایر بامپ و رینگ فرانسوی C3 است که با نمای دورنگ سفید-قرمز بدنه ترکیب شده و یک طراحی اصیل فرانسوی را پیش چشم می‌گذارد. دیگر آنکه سایپا سیتروئن بر‌خلاف ایران‌خودرو که برخی از آپشن‌های پژو ۲۰۰۸ مثل ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای را حذف کرده به آنها در C3 دست نزده که این کراس فرانسوی را از گزند آپشن‌زدایی در امان داشته است! در نهایت باید به سواری نرم‌تر، شتاب بیشتر و مصرف سوخت کمتر سیتروئن C3 نسبت به پژو ۲۰۰۸ اشاره کرد که نظر سخت‌پسندان را به سمت خود جلب می‌کند. با شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و سیستم کمکی حرکت در شیب، سیتروئن C3 یکی از ایمن‌ترین کراس‌اوورهای مونتاژی بازار ایران است.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۳٫۹ متر
وزن: ۱۲۵۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۰۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۶۳ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۷ لیتر
نوع موتور: ۱٫۶ لیتری توربو

شش: یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون / مزدا ۳ نیو - مدل ۹۸


اگرچه امیدوار بودیم که در سال‌های رونق صنعت خودروی ایران چشم‌مان به جمال شاسی‌بلندهای مزدا مثل CX5 روشن شود، در نهایت همان مزدا ۳ همیشگی هم از دست رفت و هنوز خبری از بازگشت آن با نسل جدید و پیشرانه‌های اسکای اکتیو نیست! مزدا ۳ نیو بیش از یک دهه است که در بازار خودروی ایران حضور دارد و دیگر نقاط قوت و ضعفش را کمتر کسی است که نداند. با این حال به صورت اجمالی باید بگوییم که آخرین سری از این سدان ژاپنی در تیپ ۴ در بازار قابل خریداری است که نسخه فول آن به شمار می‌رود. این یعنی ارتفاعش ۴ سانتی‌متر بیشتر شده تا عقبش به زمین گیر نکند (مشکل معمول در مزدا ۳ نیو)، سنسور عقب، دوربین عقب، نویگیشن و صفحه نمایشگر لمسی دارد و همچنین تعداد ایربگ‌هایش شش عدد است. نسبت به رقبای دیگر، وجود سیستم تعلیق مولتی لینک در مزدا ۳ نیو باعث شده تا حدی مشکل سواری خشک در این کلاس برطرف شود.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۲۶۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۷۴ لیتر
قدرت موتور: ۱۶۳ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۷ لیتر
نوع موتور: ۱٫۶ لیتری توربو

هفت: یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان / سوزوکی گرندویتارا - مدل ۹۸


اگرچه در حال حاضر دیگنیتی و فیدلیتی به‌عنوان کراس‌اوورهای گران‌قیمت چینی وضعیت خوبی در بازار دارند، اما برای برخی از خریداران هنوز هم قابلیت‌های فنی مهم‌ترین چیز در خرید یک خودروست. این یعنی چندان برایشان اهمیتی ندارد که مثلاً گرندویتارا حتی در نسخه فیس‌لیفتش هم صندلی برقی ندارد یا خبری از دوربین ۳۶۰ در آن نیست. از این رو با گذشت دو سال از اتمام تولید، هنوز هم گرندویتارا در بازار خاطرخواه‌های خودش را دارد که از سیستم تعلیق دو دیفرانسیل چهار حالته آن خوش‌شان می‌آید. همچنین برایشان مهم نیست که پیشرانه پراستهلاک و قدیمی گرندویتارا چقدر بنزین‌خور است چون دیگر لازم نیست که برای خرید بنزین سوپر و مکمل‌های پیشرانه توربو به هزینه اضافه بیفتند. البته انتظار می‌رفت که گرندویتارا به‌عنوان یک شاسی‌بلند آفرودی، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش را هم داشته باشد که ندارد و نبودشان باعث ایمنی پایین این خودرو در نسبت با رقبایی همچون نیسان جوک اسپرت و سانگ‌یانگ نیوکوراندو شده است.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۵۶۷ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۹۸ لیتر
قدرت موتور: ۱۶۹ اسب بخار
مصرف سوخت: ۹٫۷ لیتر
نوع موتور: ۲٫۴ لیتری

هشت: یک میلیارد و ۲۰ میلیون / کیا سراتو آپشنال - مدل ۹۸


سراتو آپشنال یا سراتو سایپایی در طول چند سال گذشته همواره یکی از سدان‌های پرفروش بازار بوده که عمدتاً به خاطر دسترسی خوب مالکان آن به خدمات پس از فروش سایپا و فراوانی قطعات آن است. سراتوی سایپا از وقتی که به پیشرانه ۲ لیتری مجهز شده، شتاب و چابکی بهتری را به نمایش می‌گذارد که در قیاس با رقیبی مثل هیوندای اکسنت جذاب است. به دلیل استحکام بالای شاسی و بدنه، سراتو یکی از ایمن‌ترین سدان‌های مونتاژ‌ی بازار خودروی ایران است که در تصادفات آمار مرگ‌ومیر کمتری به ثبت رسانده است. یکی از دلایلی که منجر به انتخاب سراتو به جای مزدا ۳ نیو از سوی خریداران شد، هندلینگ نرم‌تر سراتو در قیاس با رقیب بهمن موتوری‌اش است. کابین نسخه آپشنال این خودرو با تریم چرم صندلی‌ها و فرمان در بلندمدت دوام بیشتری نسبت به نسخه عادی را به نمایش می‌گذارد. اگر برایتان کارکرد آپشن‌ها مهم است نیز سراتو از این آزمون سربلند بیرون می‌آید و می‌توانید روی استفاده از تمامی آپشن‌ها در بلندمدت حساب کنید.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۳۱۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۲۵ لیتر
قدرت موتور: ۱۵۴ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷٫۹ لیتر
نوع موتور: ۲ لیتری

کدخبر: ۴۳۲۵۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر