کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۴۵۸۴
تاریخ خبر:

هشت خودروی آفرود که بازارشان همیشه سکه است

روزنامه هفت صبح،‌ ‌سیدمحمدرضا دادگستر | در چند سال اخیر جای شاسی‌بلندها و پیکاپ‌های مونتاژی خاطره‌انگیز قبلی را پیکاپ‌ها و کراس‌اوورهای چینی پر کرده‌اند. اگرچه این گزینه‌های تازه‌وارد ظاهر به‌روزتری دارند، تک و توک در آنها آپشن‌های جالبی پیدا می‌شود و وضعیت خدمات پس از فروش‌شان هم بهتر است اما هنوز نتوانسته‌اند قابلیت خودروهای کهنه‌کار این بخش را از خود نشان دهند و بعضاً تجربیات ناامیدکننده‌ای نیز در آفرودهای سنگین داشته‌اند. در این شرایط شاید بد نباشد که به سراغ یک آفرودر تمیز قدیمی اما اثبات‌ شده بروید که می‌توانید به سلیقه خودتان آن را شخصی‌سازی هم بکنید. در این گزارش هشت مورد از چنین آفرودرهایی را بررسی کردیم.

۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون / تویوتا لندکروزر VXR - مدل ۲۰۰۶


بیشتر تویوتا لندکروزرهای سری ۱۰۰ حاضر در ایران مربوط به مدل‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ هستند و اگر آفرودری کم‌دردسر می‌خواهید هم بهتر است از بین مدل‌های مربوط به این سال‌ها انتخاب کنید. لندکروزر سری ۱۰۰ اتاق جاداری دارد و تویوتا برای اولین بار در آن از سیستم تعلیق مستقل دوبل جناغی در جلو استفاده کرد. از این سری از لندکروزر دو تیپ GXR و VXR به ایران راه پیدا کردند که تجربه سواری با VXR به مراتب هیجان‌انگیزتر است. جدا‌ از پیشرانه قوی و بادوام آن که تا ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد مثل ساعت کار می‌کند، سیستم کنترل پایداری فقط در این تیپ موجود است و کابینش با تهویه خودکار در جلو و عقب حس و حال بهتری نسبت به GXR دارد. بر‌خلاف دیگر آفرودرها، در بین دو لندکروزر استاندارد و شخصی‌سازی‌شده بهتر است نسخه استاندارد را بخرید.

ظرفیت: ۷ نفر
طول: ۴٫۸ متر
وزن: ۲۴۴۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۶۲۱ لیتر
قدرت موتور: ۲۳۸ اسب بخار
مصرف سوخت: ۱۶٫۴ لیتر
نوع موتور: ۴٫۷ لیتری

۷۰۰ میلیون / میتسوبیشی پاجرو - مدل ۸۶


نسل دوم پاجرو که تا سال ۸۶ توسط گروه بهمن عرضه می‌شد، قیمت پایین‌تری نسبت به پاجروی نسل سومی دارد و قطعاتش هم ارزان‌ترند. این باعث شده تا پاجروی مونتاژی نسبت به نسخه وارداتی گزینه بهتری برای آفرود باشد. پاجروی بهمن موتور امکانات رفاهی مناسبی هم در این بازه قیمتی عرضه می‌کند: شیشه بالابرهای برقی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، سیستم تهویه مطبوع دستی به همراه کولر، اور درایو، دنده اتوماتیک، سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل و قفل دیفرانسیل. یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود پاجرو در مسیرهای آفرودی سربلند باشد، ویل‌بیس یا همان فاصله بین دو محور است که باعث می‌شود با کمترین مشکل از ناهمواری‌ها عبور کند. سیستم تعلیق این خودرو از نوع دبل ویشبون و فنرهای توشن است که باعث می‌شود انعطاف کافی برای هر یک از محورها ایجاد شود. تعداد محدودی از پاجروهای مونتاژی گیربکس اتومات هم دارند.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۷ متر
وزن: ۱۹۸۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۱۳۵۰ لیتر
قدرت موتور: ۲۰۵ اسب بخار
مصرف سوخت: ۱۲ لیتر
نوع موتور: ۳٫۵ لیتری

۵۶۰ میلیون: نیسان پیکاپ دوکابین - مدل ۱۳۹۰


نیسان پیکاپ یکی از بهترین پیکاپ‌های آفرودی است که می‌توانید روی آن حساب کنید. بیشتر قطعات این خودرو با نیسان رونیز مشترک است و جایی در بازار نیست که اثری از آنها در آن نباشد. از لحاظ آپشنی نیسان پیکاپ واقعاً آپشن خاصی ندارد اما بسیاری از مالکان می‌توانند به سلیقه خودشان روی آن آپشن‌هایی نصب کنند و آپشن‌های خوبی هم روی آن قابل نصب است. پارس خودرو در سال‌های آخر تولید پیکاپ مجبور شد که قدرت آن را برای سازگاری پیشرانه با استاندارد یورو ۴ از ۱۵۰ اسب بخار به ۱۳۰ اسب بخار کاهش دهد که البته در این شرایط هم پیکاپ از پس آفرودهای سنگین برمی‌آید. پیکاپ در آفرود به زاویه خوب ورود و خروجش مشهور است که یعنی لازم نیست خیلی نگران گیرکردن سپر این خودرو در شیب‌ها باشید. انعطاف شاسی مستقل پیکاپ دیگر مزیت آن است که باعث می‌شود از سواری خشکش در شهر چشم‌پوشی کنیم.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۵ متر
وزن: ۱۶۹۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار: ۱۱۴۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۵۰ اسب بخار
مصرف سوخت: ۱۳ لیتر
نوع موتور: ۲٫۴ لیتری

۳۹۰ میلیون / سانگ‌یانگ کوراندو - مدل ۸۶


ممکن است شاسی‌بلندهای سانگ‌یانگ جلوه و نمای هیوندای و کیا را نداشته باشند اما در مسیرهای آفرودی به مراتب بهتر از سانتافه و سورنتو عمل می‌کنند. کوراندوهای حاضر در ایران در آخرین سال از حضور این خودرو در بازارهای جهانی به کشور عرضه شدند و کوراندو نتوانست حقش را از بازار بگیرد. این شاسی‌بلند کوچک‌اندام کره‌ای با دو پیشرانه ۲٫۳ لیتری و ۳٫۲ لیتری به بازار عرضه شد که اگر نسخه ۳٫۲ لیتری با ۳۱۲ نیوتن متر گشتاور را بخرید هیچ چیزی نمی‌تواند درکوه و دشت جلوی کوراندو را بگیرد. از آنجایی که بیشتر قطعات کوراندو با سانگ‌یانگ موسو مشترک است، چندان برای پیداکردن آنها در بازار لوازم یدکی دچار مشکل نخواهید شد. برخی از امکانات پایه کوراندو شامل کولر، گرمکن شیشه عقب و آینه‌ها، آینه‌های برقی، جک گازی در موتور، تنظیم دستی ارتفاع فرمان، تنظیم کاسه چراغ جلو، چراغ احتیاط درها، قفل مرکزی و فرمان و دسته دنده چرمی می‌شود.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۳ متر
وزن: ۱۸۶۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار: ۵۵۱ لیتر
قدرت موتور: ۲۲۰ اسب بخار
مصرف سوخت: ۱۲ لیتر
نوع موتور: ۳٫۲ لیتری

۵۲۰ میلیون / پاژن هرور - مدل ۹۳


پاژن هرور نسخه فیس‌لیفت پاژن بود که توسط مرتب خودرو به بازار عرضه شد و قصد داشت موقعیت این پیکاپ کهنه‌کار را در بازار حفظ کند که البته موفق نشد. چیزی که در هرور جلب نظر می‌کند، اشتراک بسیاری از قطعات آن با فوتون تونلند دیزلی است؛ از موتور ۲٫۸ لیتری دیزلی کامینز و گیربکس گرفته تا دیفرانسیل و محور عقب. این اشتراکات باعث شده تا علاوه بر حل شدن مشکل تامین قطعه، مزیت اصلی تونلند دیزلی را در پاژن هرور ببینیم: گشتاور ۳۵۳ نیوتن‌متری. پاژن هرور نسبت به پاژن اصلی حدود ۵ لیتر بنزین کمتر مصرف می‌کند که باز هم از امتیازهای هرور است. با این حال مشکل اصلی کابین بی‌کیفیت و بدون آپشن در این خودرو باقی مانده و به جرات می‌توان پاژن را کماکان کم‌آپشن‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین آفرودر بازار ایران در بخش کابین دانست که نیسان پیکاپ در برابر آن مثل بنز به نظر می‌رسد!

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۶ متر
وزن: ۱۹۰۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار: ۱۳۰۰ کیلوگرم
قدرت موتور: ۱۶۵ اسب بخار
مصرف سوخت: ۸٫۷ لیتر
نوع موتور: ۲٫۸ لیتری

۵۰۰ میلیون/ نیسان رونیز - مدل ۸۵


رونیز در بین خودروهای مونتاژی قدیمی مثل نیسان ماکسیما است و به طرز عجیبی قیمتش هیچ وقت به اندازه‌ای پاین نمی‌آید که بیشتر عاشقانش بتوانند یکی از آن را بخرند. این ستاره دهه ۸۰ صنعت خودروی ایران نسبت به رقیب همیشگی خود یعنی سوزوکی گرندویتارا قابلیت‌های آفرودی بهتری دارد و از دنده کمکی هم بهره‌مند است. کابین آن اگرچه آپشن‌های گرندویتارا را ندارد اما صندلی‌های بزرگ و فضای خوب برای سرنشینان هر دو محور باعث شده تا رونیز برای سفرهای طولانی‌مدت گزینه بهتری باشد. صندوق عقب آن نیز به اندازه‌‌ یک سفر قندهار فضا برای پرکردن چمدان و وسایل سفر دارد! کیفیت مونتاژ بالای رونیز باعث شده تا بسیاری آن را به آفرودرهای جدیدتر مثل کاپرای بهمن موتور نیز ترجیح دهند. البته رونیز به خاطر عدم مجهز بودن به آپشن‌های ایمنی مثل ترمز ABS و کیسه هوا در بازار کمی بدنام است.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۷۷۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار: ۴۹۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۵۰ اسب بخار
مصرف سوخت: ۱۳ لیتر
نوع موتور: ۲٫۴ لیتری

۹۶۰ میلیون / تویوتا هایلوکس دوکابین- مدل ۲۰۰۸


برای آفرودسواری الزاماً نیاز نیست که به سراغ هایلوکس ۲۰۱۶ بروید و بعد از هر دور سفر آفرودی مجبور به پرداخت صورت حساب بلندبالای هزینه قطعات باشید. مدل‌های قدیمی هایلوکس ولو با کارکرد بالا نیز کیفیت خوبی دارند و با خیال راحت می‌توانید آنها را به کوه و دشت ببرید. کشش این خودرو در کلاس پیکاپ‌ها زبانزد خاص و عام است و می‌توانید از تمام گشتاور ۲۴۱ نیوتن متری هایلوکس لذت ببرید. هایلوکس‌های مدل ۲۰۱۳ به قبل چندان از موهبت آپشن زیاد بهره نبرده‌اند اما حداقلی‌ترین موارد را دارند: دو کیسه هوا، ترمز ABS، ایموبلایزر، فرمان هیدرولیک و البته شیشه بالابر برقی جلو! هایلوکس را معمولاً کسانی می‌توانند برانند که تجربه رانندگی بالایی داشته باشند چون این خودرو برای دور زدن نیاز به میدان دید زیادی دارد. همچنین هایلوکس نسل هفتم (۲۰۱۳-۲۰۰۸) فاقد سیستم کنترل پایداری است که رانندگی با آن در مسیرهای ناهموار را کمی خطرناک می‌کند.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۵٫۲ متر
وزن: ۱۵۷۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار: ۵۰۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۶۰ اسب بخار
مصرف سوخت: ۱۱ لیتر
نوع موتور: ۲٫۷ لیتری

۲۵۰ میلیون: نیسان پاترول دودر - مدل ۸۲


پاترول یکی از ارزان‌ترین خودروهای آفرودر بازار است که می‌توان به سراغش رفت. اگرچه نسخه‌های کلکسیونی این سامورایی پیشکسوت قیمت‌هایی رویایی دارند اما نمونه‌های با کارکرد زیر ۲۰۰ هزار کیلومتر هم با قیمت‌های نه‌چندان بالا در بازار پیدا می‌شوند. ویژگی مثبت پاترول‌های سری ۱۶۰ و ۲۶۰ در بازار ایران توان آفرود قابل قبول و فراوانی نسبی قطعات مصرفی آنها به دلیل داشتن سابقه مونتاژ داخلی است. توان خوب پاترول با وجود تجهیز به پیشرانه بسیار ناکارآمد و قدیمی Z24، در استفاده از گیربکس دستی با دیفرانسیل با ضریب بسیار سنگین و طراحی بادوام قطعات فنی این خودرو است. پاترول در دو مدل ۳ و ۵ در به بازار ایران آمده و هر دو از نظر طراحی کابین دقیقاً یکسان هستند. البته در مدل ۳ در یک ردیف دیگر نیز وجود دارد که می‌توان ۵ نفر به راحتی در این خودرو بنشینند اما به صورت کلی باید گفت که نه تنها صندلی‌ها راحت نیستند، بلکه کابینی بسیار خشک و البته ناراحت برای استفاده شهری دارد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۲ متر
وزن: ۱۸۸۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار: ۹۲۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۰۳ اسب بخار
مصرف سوخت: ۱۱٫۶ لیتر
نوع موتور:۲٫۴ لیتری

کدخبر: ۴۱۴۵۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر