کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۷۵۵۳
تاریخ خبر:

هشت خودروی‌ ‌بازار ایران که به زیبایی مشهورند

روزنامه هفت صبح،‌ ‌سیدمحمدرضا دادگستر| هر چقدر هم که پیشرانه و قابلیت‌های فنی ماشین برای‌تان مهم باشد‌ اما در نهایت گریزی از روبه‌رو شدن با ظاهرش ندارید. تعارف هم که نداریم؛ وقتی ماشین‌ خود را برای اولین بار به بقیه معرفی می‌کنید، این در وهله اول طراحی آن است که موجب تحسین یا سرزنش‌تان به خاطر انتخاب یک خودروی زشت می‌شود! دیگر بهتر است از این حرف‌های کلیشه‌ای بگذریم که زیبایی معیار واحدی ندارد و هر کس تعریف خودش از زیبایی را دارد.

باید این واقعیت را پذیرفت که اغلب خریداران خودرو در بازار ایران، ‌ روی قشنگ‌ بودن طراحی برخی از مدل‌ها اتفاق نظر دارند و توصیه دوستانه ما هم این است که هر چقدر در این زمینه تلاش کنید بر‌خلاف جریان آب شنا نکنید، به نفع‌تان است! حکمت این توصیه را زمانی متوجه می‌شوید که قصد فروش دوباره خودرو را دارید و از اینکه هم تو سر مال‌تان نمی‌زنند و هم سریع فروش می‌رود، لذت خواهید برد. در این گزارش به سراغ هشت خودرویی در بازار ایران رفتیم که به خاطر زیبایی‌شان شهرت پیدا کرده‌اند.

‌۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون / مرسدس بنز CLS500 - مدل ۲۰۱۲


مرسدس کلاس CLS در بین ماشین‌بازها لقبی دارد که به‌حق می‌توان آن را برازنده‌اش دانست: الهه زیبایی. با دیدن فرم خاص فست‌بک CLS و گرافیک جذاب چراغ‌های آن، حتماً به بنز ناسزا خواهید گفت که چرا از این اصالت و پختگی در طراحی‌های جدیدش فاصله گرفته است. مرسدس CLS به جز طراحی عالی، دو امتیاز دیگر هم دارد که ارزش خریدش را به شدت بالا می‌برند: پیشرانه سرحال که شتاب ۵٫۲ ثانیه‌ای را برای این سدان نیمه‌لوکس آلمانی پدید آورده و سیستم تعلیق هوشمند ایرماتیک مرسدس که یعنی CLS در نرمی سواری بالاترین امتیاز را می‌گیرد. بااین حال، درون کابین CLS به اندازه رقبایی نظیر پورشه پانامرا نتوانسته آنچنان حس لوکس ‌بودن را القا کند و از مرسدس این حجم از سادگی را انتظار نداشتیم! سطح آپشن‌های CLS500 با منطق ۱۰ سال قبل بازار خودرو قابل قبول به نظر می‌رسد اما نباید انتظار اتوپارک، گرمکن فرمان و دوربین ۳۶۰ را از آن داشته باشید.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۹ متر
وزن: ۱۸۹۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۱۰ لیتر
قدرت موتور: ۴۰۸ اسب بخار
مصرف سوخت: ۹ لیتر
نوع موتور : ۴٫۷ لیتری تویین توربو

‌۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون / کیا اسپورتیج SL - مدل ۲۰۱۵


طراحی نسل سوم اسپورتیج با نام SL دستپخت پیتر شرایری بود که در کارنامه موفقش نام آئودی TT و فولکس‌واگن بیتل هم به چشم می‌خورد. این شاسی‌بلند کره‌ای یکی از نخستین مدل‌های کیا بود که از زبان طراحی موسوم به پوزه ببری استفاده می‌کرد. نکته جالب در مورد بازار خودروی ایران آن است که بازار اسپورتیج نسل چهارم یا QL که مطابق ذائقه چینی‌ها طراحی شده بود، هیچ وقت نتوانست موفقیت اسپورتیج SL را تکرار کند. نسخه فیس‌لیفت SL که مدل‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ را شامل می‌شود، جایگزین خوبی برای چینی‌های صفر کیلومتر است. هم دی‌لایت LED و رینگ‌های جدید موسوم به رینگ پورشه‌ای دارد و هم به آپشن‌های متنوعش دو آپشن دیگر هم اضافه شده: فرمان سه‌حالته و سیستم صوتی اینفینیتی با ساب. پیشرانه‌اش هم همان پیشرانه ۲٫۴ لیتری معروف گروه هیوندای است که اگر به صورت مرتب به آن برسید، دردسر درست نمی‌کند. البته اسپورتیج سواری خشک‌تری نسبت به توسان دارد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۴ متر
وزن: ۱۵۹۸ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۷۳۹ لیتر
قدرت موتور: ۱۷۷ اسب بخار
مصرف سوخت: ۹٫۶ لیتر
نوع موتور: ۲٫۴ لیتری

‌ ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون / هیوندای سنتنیال - مدل ۲۰۱۲


موفقیت جنسیس امروز را نبینید. زمانی که هیوندای تصمیم گرفت وارد بازار خودروهای لوکس شود، کسی جدی‌اش نمی‌گرفت. سنتنیال هم قربانی همین نگاه شد و حتی الان هم کم نیستند کسانی که آن را یک رقیب شکست‌خورده‌ تمام‌عیار در نسبت با رقبای آلمانی و ژاپنی می‌بینند اما پر بیراه نگفته‌ایم اگر هیوندای سنتنیال یا اکوس را یکی از پنج خودروی تاپ کره‌ای بازار ایران از نظر زیبایی و جذابیت بدانیم. از نظر قد و قواره، سنتنیال کاملاً با نسخه‌های لانگ مرسدس کلاس S و ب.ام.و سری ۷ برابری می‌کند و از نظر طراحی موزون و کشیده چراغ‌ها حتی از لکسوس LS هم یک سر و گردن بالاتر است. کابین بزرگ و راحت سنتنیال در کنار سواری نرم آن که مدیون تعلیق الکترونیکی خاص این خودرو است، از دیگر امتیازات آن به شمار می‌رود. البته آپشن‌های سنتنیال نسبت به رقبای آلمانی‌اش نواقصی جدی دارد و هر کسی هم به تعمیر پیشرانه پیچیده آن در ایران وارد نیست.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۵٫۱ متر
وزن: ۲۰۰۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۸۱ لیتر
قدرت موتور: ۳۶۰ اسب بخار
مصرف سوخت: ۱۰٫۷ لیتر
نوع موتور : ۴٫۶ لیتری

۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون / لکسوس NX200 توربو اف - مدل ۲۰۱۷


آنقدر که لکسوس NX در ایران فروش داشت، کل سدان‌های لکسوس (ES، IS، GS، LS) نفروختند! اگرچه طراحی نسل جدید NX که پارسال رونمایی شد چندان به مذاق لکسوس‌بازها خوش نیامد (شاید به خاطر آنکه بالاخره لکسوس هم به موج استفاده از چراغ‌های پیوسته عقب پیوست!) اما NXهای حاضر در ایران جزو زیباترین شاسی‌بلندهای ژاپنی‌ای هستند که در عمرتان دیده‌اید. اگرچه عده بسیاری معتقدند رقیب اصلی NX در ایران یعنی ب.ام.و X4 ارزش خرید بالاتری دارد اما استهلاک بالایی که X4 دارد را به هیچ وجه NX ندارد. اگر اهل استفاده بلندمدت از ماشین‌تان هستید و خیلی برایتان شیک ‌بودن کابین مهم نیست، NX نسبت به X4 ارجحیت دارد. البته رانندگی با NX به دلیل فرمان‌پذیری بد آن خودش یک معضل برای رانندگان آماتور است. نسخه فول NX موسوم به هفت کلید این آپشن‌ها را دارد: نوربالای اتومات، دفلاک، سنسور ۳۶۰ درجه پارک، صندوق برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقطه کور و رادار پیشگیری تصادف جلو.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۶ متر
وزن: ۱۷۸۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۷۶ لیتر
قدرت موتور: ۲۳۵ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷٫۹ لیتر
نوع موتور : ۲ لیتری توربو

۷ میلیارد و ۸۵۰ میلیون / پورشه ماکان - مدل ۲۰۱۸


آشنایی بازار ایران با پرفروش‌ترین مدل پورشه در جهان، بیشتر شبیه یک توفیق اجباری و ناشی از ممنوعیت ورود کاین به خاطر حجم بالای پیشرانه‌اش بود اما ماکان خیلی زود توانست جای خودش را در دل مشتریان باز کند. اگرچه نه فضای کابین و نه قدرت پیشرانه ماکان قادر به شکست‌ دادن ولوو XC90 که قیمتی مشابه با آن در ایران دارد نیست اما زبان طراحی پورشه که نسخه آپدیت ‌شده آن را در ماکان می‌بینیم به قدری چشم‌نواز است که دلمان نمی‌آید ولوو XC90 را به آن ترجیح دهیم. ماکان با آپشن‌های رنگارنگش مچ لکسوس RX200 را هم می‌خواباند. به جرات می‌توان ماکان را بهترین کراس‌اوور بازار ایران از نظر لذت سواری دانست که به خاطر همین آپشن‌هاست. از تعلیق هوشمند یا PASM (با سه حالت کامفورت، اسپرت و اسپرت پلاس) و قابلیت تنظیم ارتفاع گرفته تا دکمه آفرود (برای مسیرهای شنی، برفی و یخی) و دکمه اگزوز اسپرت.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۶ متر
وزن: ۱۷۷۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۵۰۰ لیتر
قدرت موتور: ۲۵۲ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷٫۴ لیتر
نوع موتور : ۲ لیتری توربو

۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون / رنو کولیوس - مدل ۲۰۱۸


اگر هیوندای سانتافه‌ را به خاطر تکراری ‌بودن و فولکس‌واگن تیگوآن را به خاطر قیمت بالایش کنار بگذاریم، رنو کولیوس و نیسان ایکس‌تریل دو رقیب جدی در بازار اس‌یووی‌های میدسایز ایران هستند که از قضا هر دو از یک خانواده هستند! اگرچه بسیاری معتقدند ‌ ایکس‌تریل به خاطر دوام بالاترش گزینه بهتری است‌ اما ظاهر شیک و به‌روز کولیوس باعث می‌شود تا در معاملات کف بازار، این نماینده رنو باشد که دست بالا را دارد. سیستم تعلیق دو دیفرانسیل سه‌حالته آن هم سواری هیجان‌انگیزتری نسبت به راوفور پدید آورده که دودف یا تک‌دف بودنش تاثیر چندانی روی سواری‌اش ندارد! البته از حق نگذیم، هر کسی نمی‌تواند با گیربکس CVT ایکس‌ترونیک کولیوس کنار بیاید؛ به‌ویژه وقتی رانندگی پرشتاب دوست داشته باشد. رنو کولیوس‌های حاضر در ایران به خاطر کیفیت پایین عایق‌بندی کابین که باعث نفوذ صدای موتور به داخل می‌شود کمی بدنام هستند و قطعات‌شان هم کمی سخت پیدا می‌شود.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۶ متر
وزن: ۱۶۰۷ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۵۵۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۷۱ اسب بخار
مصرف سوخت: ۸٫۳ لیتر
نوع موتور : ۲٫۵ لیتری

۹ میلیارد / ب.ام.و i8 - مدل ۲۰۱۵


اگرچه ب.ام.و i8 در سال ۲۰۲۰ برای همیشه با خط تولید باواریایی‌ها خداحافظی کرد‌ اما همیشه به‌عنوان یک محصول جسورانه در صنعت خودرو شناخته می‌شود. ظاهر فضایی آن چیزی است که همیشه برای دو رقیبش در بازار ایران یعنی مازراتی گرن‌توریسمو و پورشه ۹۱۱ کررا دردسر بوده است. با این حال i8 بر‌خلاف آن دو به حجم بالای پیشرانه‌اش نمی‌نازد. قوی‌ترین خودروی هیبریدی بازار ایران، از یک پیشرانه سه سیلندر که با توربوشارژر و موتور الکتریکی همراه شده توانسته شتاب ۴٫۴ ثانیه‌ای و مصرف سوخت ۲٫۱ لیتری خلق کند! بر‌خلاف مازراتی گرن‌توریسمو که آدم رغبت نمی‌کند به کابین زشتش نگاه کند، بیمر اگرچه نه در حد سری هفت‌ اما کابین شیک و پرآپشن برای i8 در نظر گرفته است. مهم‌ترین مشکل این خودرو خدمات پس از فروش و خرابی باتری‌اش است. تمام آی ایت‌های بازار ایران به صورت غیررسمی وارد شدند و از این رو گارانتی قابل اطمینانی ندارند.

ظرفیت: ۴ نفر
طول: ۴٫۶ متر
وزن: ۱۵۶۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۱۵۴ لیتر
قدرت موتور: ۳۵۷ اسب بخار
مصرف سوخت: ۲٫۱ لیتر
نوع موتور : ۱٫۵ لیتری توربو

۱ میلیارد و ۱۹۰ میلیون / دیگنیتی پرایم - مدل ۱۴۰۰


تنها خودروی مونتاژی این فهرست، دیگنیتی بهمن موتور است که اگرچه پیش‌بینی می‌شود با ورود لاماری آرین موتور، انحصار آن در بازار کراس‌اوورهای کوپه بشکند‌ اما هنوز دیگنیتی تنها خودرویی است که می‌توان در این سگمنت در بازار ایران خریداری کرد. نکته جالب در مورد دیگنیتی این است که به‌رغم فرم کوپه‌مانند عقب خودرو، دیگنیتی بالاترین حجم صندوق عقب را در بین رقبایش دارد. تریم کابینش هم نسبت به چیزی از کراس‌اوور چینی در ذهن داریم یک سر و گردن بالاتر است. در نهایت باید به آپشن‌های متنوع دیگنیتی مثل ترمز پارک برقی، دوربین ۳۶۰ و صفحه نمایشگر ۱۰ اینچی اشاره کرد که برای آپشن‌دوستان جذاب‌اند. مهم‌ترین نقطه ضعف دیگنیتی پرایم در پیشرانه ضعیف و گیربکس کند آن است که یک سواری کاملاً معمولی را به نمایش می‌گذارد. از این نظر رقبایی مثل پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 به راحتی دیگنیتی را شکست می‌دهند. ضعف خدمات پس از فروش، نقطه ضعف دیگر دیگنیتی در برابر رقباست.

ظرفیت: ۴ نفر
طول: ۴٫۶ متر
وزن: ۱۵۷۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۷۶۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۴۸ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷٫۳ لیتر
نوع موتور : ۱٫۵ لیتری توربو

کدخبر: ۴۳۷۵۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر