کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۲۹۴۵
تاریخ خبر:

چطور ‌قالیشویی‌های معتبر را شناسایی کنیم؟

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | همه چیز درباره هزینه‌های شست‌وشو و تعمیر فرش و راهکار شناسایی قالیشویی‌ های معتبر.‌

هزینه شستن و تعمیر فرش در قالیشویی

کمتر از ۲۰روز تا پایان سال مانده و اگر در روزهای خانه‌نشینی فکری به حال شب عید نکرده‌اید، بهتر است زودتر دست به کار شوید. به خصوص اگر قصد شست‌وشو یا تعمیر فرش یا موکت‌تان را دارید.

چراکه هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک‌تر شویم، سر قالیشویی‌ ها شلوغ‌تر می‌شود و ممکن است شست‌وشوی فرش‌هایتان را قبول نکنند یا آن را با تاخیر بیشتری برایتان بفرستند. در این گزارش تعرفه انواع خدمات قالیشویی از شست‌وشوی فرش و موکت تا تعمیر و رفوگری را آورده‌ایم. قیمت‌های قالیشویی‌ ها نسبت به سال گذشته تغییری نکرده و با همان نرخ‌نامه مصوب اسفند ۹۷ در نظر گرفته می‌شود. البته بعضی قالیشویی‌ ها هزینه‌هایی بالاتر از نرخ مصوب اتحادیه از مشتریانش دریافت می‌کنند.

*** هزینه شست‌وشوی فرش در قالیشویی‌ ها

قالیشویی‌ ها بعضا تا فرش را نبینند، قیمت مورد نظرشان را اعلام نمی‌کنند. برای همین روی سایت یا پشت تلفن نمی‌توانید از آنها قیمت بگیرید. با این وجود برخی دیگر از قالیشویی‌ ها نرخ‌های مورد نظرشان را روی تراکت‌هایی که در سطح شهر پخش می‌کنند و همچنین سایتشان، اعلام کرده‌اند.

هزینه شست‌وشوی فرش عموما براساس نوع بافت و متراژ فرش تعیین می‌شود. باید توجه داشته باشید که نرخ شست‌وشوی فرش‌های کهنه و قدیمی متفاوت از نرخ اصلی قالیشویی‌ ها است. قیمت قالیشویی‌ ها بعضا از نرخ‌های مصوب اتحادیه بالاتر است. برای مثال اتحادیه برای شست‌وشوی فرش ماشینی هزینه در ازای هر مترمربع را پنج هزار و ۵۰۰ تا ۱۰هزار تومان در نظر گرفته، اما در اغلب قالیشویی‌ ها این نرخ به ۱۵هزار تومان می‌رسد. البته همه قالیشویی‌ ها قیمتشان بالاتر از اتحادیه نیست، برای مثال یکی از قالیشویی‌ های معتبر برای شست‌وشوی هر متر مربع فرش ماشینی هزینه هفت هزار و ۵۰۰تومان را در نظر گرفته است.

اتحادیه برای فرش‌های دستباف نرخ هشت هزار و ۳۰۰تومان را به عنوان شست‌وشوی معمولی و نرخ ۱۷هزار تومان را برای شست‌وشوی درجه یک اعلام کرده است. برخی قالیشویی‌ ها در نرخ‌نامه‌شان هزینه شست‌وشوی هر متر مربع فرش دستباف را ۲۹هزار تومان در نظر می‌گیرند و برخی دیگر که تابع نرخ‌نامه اتحادیه‌شان هستند، هزینه شست‌وشوی فرش دستباف را متری ۱۱هزار تومان اعلام کرده‌اند. باید توجه داشته باشید که هزینه شست‌وشوی فرش‌های دستباف کرم و روشن بالاتر است. اتحادیه نرخ شست‌وشوی این فرش‌ها را متری ۲۴هزار تومان در نظر گرفته و برخی قالیشویی‌ ها، برای فرش‌های دستباف روشن، ۱۰درصد بالاتر از فرش‌های دستباف معمولی هزینه دریافت می‌کنند.

برای شست‌وشوی فرش ابریشمی باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. چراکه برای شست‌وشوی این نوع فرش مواد مخصوصی به کار گرفته می‌شود. نرخ آن توسط اتحادیه برای شست‌وشوی درجه یک متری ۴۵هزار تومان اعلام شده و این یعنی برای شست‌وشوی یک فرش گل ابریشم شش متری باید ۲۷۰هزار تومان هزینه کنید. قیمت‌ها در برخی آگهی‌ها بیشتر است. برای مثال یکی از قالیشویی‌ ها شست‌وشوی فرش ابریشمی را در ازای دریافت هزینه ۶۵هزار تومانی قبول می‌کند و این برای شستن یک فرش گل ابریشمی شش متری باید ۳۹۰هزار تومان هزینه کنید که خیلی بالاتر از نرخ مصوب اتحادیه است.

شست‌وشوی موکت‌های معمولی بر اساس نرخ‌نامه اتحادیه، متری دو هزار و ۲۰۰ تا سه هزار و ۷۰۰تومان و موکت پرزدار و گل‌برجسته متری سه تا چهار هزار و ۶۰۰تومان است. برخی قالیشویی‌ ها هزینه شست‌وشوی موکت را متری چهار هزار تومان در نظر می‌گیرند و اگر بخواهید موکت چسبیده به زمین را در منزل بشویید، به ازای هر مترمربع ۹هزار تومان هزینه دریافت می‌کنند. کرایه رفت و برگشت قالیشویی‌ ها در تهران عموما ۲۰هزار تومان است و تفاوتی با نرخ مصوب اتحادیه ندارد. در کنار این مبلغ، هزینه ایاب ذهاب به ازای مترمربع ۵۰۰تومان و هزینه کاور و بسته‌بندی به ازای هر مترمربع هزار و ۵۰۰تومان به صورت جداگانه محاسبه می‌شود.

*** هزینه خدمات تعمیر فرش در قالیشویی‌ ها

اتحادیه هیچ نرخی برای خدمات جانبی قالیشویی‌ ها مثل رنگبرداری، لکه‌برداری، دارکشی، پرداخت و رفو و … اعلام نکرده و هزینه تعمیرات فرش را بر عهده توافق طرفین گذاشته است. اغلب قالیشویی‌ ها هم کمتر سراغ اعلام نرخ تعمیرات فرش رفته‌اند و هم هزینه‌ها را صرفا در صورت بازدید کارشناسی اعلام می‌کنند.

یکی از قالیشویی‌ ها نرخ‌نامه خود را کامل و با جزئیات ارائه کرده. بررسی هزینه‌های شست‌وشو نشان می‌دهد این قالیشویی قیمت‌هایی بالاتر از نرخ مصوب اتحادیه در نظر می‌گیرد و می‌توان نرخ‌های آن را به عنوان حداکثر قیمت در نظر گرفت. این قالیشویی برای دوگره کردن فرش جهت جلوگیری از انهدام بافت فرش، ۱۰هزار تومان به ازای هر متر دریافت می‌کند. دارکشی برای رفع کجی‌های موجود در فرش، همین قیمت را دارد و حداکثر ۱۰هزار تومان به ازای هر مترمربع قیمت‌گذاری می‌شود.

پرداخت یا پرزگیری برای یکنواخت کردن و از بین بردن خرده پشم‌های زائد از سطح فرش، به ازای هر متر مربع حداکثر ۱۸هزار تومان است و چرم‌دوزی برای جلوگیری از حرکت کردن فرش روی پارکت، سرامیک و موزاییک برای هر متر ۱۵هزار تومان هزینه دارد. شیرازه‌دوزی که در آن نوارهایی از جنس پشم یا مرینوس در کناره‌های طولی فرش می‌دوزند، برای فرش‌های دستباف حداکثر ۲۵هزار تومان و برای فرش‌های اعلا حداکثر ۵۰هزار تومان به ازای هر متر طول فرش هزینه دارد. این رقم برای فرش‌های ماشینی متری ۱۵هزار تومان است.

ریشه‌بافی برای ترمیم فرش‌های ماشینی اکریلیک متری ۱۵هزار تومان و برای فرش‌های ماشینی ابریشم‌گونه حداکثر متری ۳۰هزار تومان در نظر گرفته می‌شود. ریشه‌بافی نخ و پشم هزینه خیلی بالاتری دارد. طوری که ریشه بافی ساده متری ۹۰هزار تومان و گلیم بافت متری ۱۲۰هزار تومان است. ریشه‌بافی ابریشم لوزی بالاترین نرخ تعمیرات فرش است که متری ۳۵۰هزار تومان خرج روی دستتان می‌گذارد. توجه داشته باشید که نرخ‌های اعلام شده، حداکثر قیمت متعارف است و طبیعتا می‌توان قیمت‌های پایین‌تری در بین قالیشویی‌ های مجاز پیدا کرد.

*** قالیشویی‌ های کلاهبردار را چطور شناسایی کنیم؟

سایت اتحادیه قالیشویان بهترین مرجع برای پیدا کردن قالیشویی‌ های مجاز است. در این سایت حتی نام برخی قالیشویی‌ هایی که به شکل غیرمجاز فعالیت می‌کنند هم به چشم می‌خورد که از جمله آنها می‌توان به برندهای پروانه، پاک آفرین، آیناز، درویش، شهروند اوغلی، ابریشم شمیرانات و راگا اشاره کرد.

در سایت این اتحادیه به نشانی eght1351.com می‌توان با وارد کردن نام قالیشویی ، جواز فعالیت آن را استعلام کرد. همچنین در صورت بروز مشکلاتی مثل نرخ‌های بالا، تاخیر در تحویل یا آسیب دیدن فرش می‌توان در همین سایت از قالیشویی‌ ها شکایت کرد. برای چنین کاری حتما باید فاکتور قالیشویی و مستندات خود را در سایت اتحادیه بارگذاری کنید. همچنین شماره تماس ۶۶۸۸۱۲۴۳ توسط اتحادیه قالیشویان تهران برای رسیدگی به شکایت‌ها اعلام شده است.

یکی از مواردی که باید حواستان را به آن جمع کنید، قالیشویی‌ هایی است که در سایت‌های فروش کالاهای دست دوم آگهی می‌دهند. احتمالا چشمتان به این آگهی‌ها خورده باشد، کل اسم و رسمی که دارند یک شماره تلفن اعتباری و یک نام خودساخته است. شاید پیشنهاداتشان بعضا شگفت‌انگیز باشد و به خاطر قیمتشان هم که شده وسوسه شوید تا قالی‌هایتان را به آنها بسپارید، اما بهتر است قبل از هر کاری نام قالیشویی‌ مورد نظر را در سایت اتحادیه استعلام و شماره تلفن ثابت آنها را پیدا کنید. چراکه هیچکدام از قالیشویی مجاز با تلفن موبایل به مشتریانش خدمات ارائه نمی‌کنند و همگی شماره تلفن ثبت شده در سایت اتحادیه دارند.

کدخبر: ۳۱۲۹۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر