کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۵۴۸۲
تاریخ خبر:

هزینه سمپاشی حیاط خلوت با مستاجر است یا مالک؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | ‌پاسخ به سوالاتی درباره مسکن مهر، عدم پرداخت باقی مانده مبلغ قرارداد و …
این هفته به دو سوال مطرح شده توسط مخاطبین روزنامه و دو سوال مطرح شده توسط مخاطبین سایت دادراه پاسخ خواهیم داد:

سوال یک: اگر کسی ۶۰ سال سن داشته باشد و ۱۸ سال سابقه بیمه؛ می‌تواند بازنشسته شود؟

پاسخ: خیر. برای بازنشستگی در سن ۶۰ سالگی، باید حداقل ۲۰ سال سابقه بیمه داشته باشید تا حقوق کامل به شما پرداخت شود. در غیر این صورت، به اندازه میزان سال پرداخت حق بیمه، حقوق دریافت خواهید کرد و در این فرض یعنی ۱۸ روز حقوق.

سوال دو: یک خانم تنها هستم که سوم خرداد ۱۳۹۹، از مدیرعامل مسکن مهر آبادان، ساختمانی در منطقه مهرآباد غربی خریدم. در تنظیم سندی که در دفترخانه برایم تنظیم شد نوشته هزینه اشتراک آب، برق و آسانسور تسویه شده است اما برایم پیامک آمده که خانه دو قسط ۵۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی بدهی برق از سال ۱۳۹۵ دارد. از سوی دیگر، با کلی قسم و آیه ادعا کرد که آسانسور دو ماهه آماده است ولی حالا بعد از دو سال حتی جواب تلفن را نمی‌دهد. با مدیرعامل کل مسکن مهر صحبت کردم و می‌گوید باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حساب اتاق داوری پرداخت کنی که به حرفت گوش کنیم. یک ساختمان داغان را این‌طور به من فروختند. من باید چه کنم؟

پاسخ: با توجه به سوالی که مطرح کردید به نظر می‌رسد که در قرارداد شما شرط داوری شده باشد. در این صورت راهی ندارید جز اینکه ابتدا به داور مراجعه کنید و مراجعه به داوری نیز مستلزم پرداخت هزینه است.

سوال سه: آپارتمانی اجاره کرده‌ام که به‌جای انباری حیاط خلوتی دارد که مسقف نیست و چون چند ماه خالی بوده برای اطمینان می‌خواهم آن را سمپاشی کنم. هزینه آن به عهده من است یا مالک؟

پاسخ: هزینه چنین کاری به عهده ساکنین است چون سمپاشی یک مسئله جاری و روزمره است و نه یک هزینه سرمایه‌ای و اساسی. البته از آنجایی که این حیاط خلوت جزو مشاعات ساختمان است در صورتی که به نظر سایر ساکنین ساختمان یا مدیریت، واقعا به سمپاشی نیاز داشته باشد، باید این هزینه را همه ساکنین پرداخت کنند ولو اینکه راهی به این حیاط خلوت نداشته باشند. مگر اینکه شما با ساکنین توافق کنید که در صورت استفاده از این مکان به‌عنوان انباری، آنجا را شخصا سمپاشی خواهید کرد. طبیعی است که بدون اجازه سایر ساکنین شما چنین حقی نخواهید داشت.

سوال چهار: من کابینت‌کارم. طی قراردادی کتبی، کالایی به مشتری فروختم. موقع تسویه به بهانه واهی باقی‌مانده حساب را پرداخت نمی‌کند. باید چه کنم؟

پاسخ: دادخواست مطالبه وجه به استناد همان قرارداد کتبی ارائه کنید. این دادخواست در صورتی که مبلغ درخواستی زیر ۵۰ میلیون تومان باشد در شورای حل اختلاف رسیدگی خواهد شد.

‌ هر هفته در روزهای دوشنبه ‌ آخرین تحولات حقوقی که شهروندان به آن نیاز دارند را گزارش می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی آنها پاسخ می‌دهیم. شما هم می‌توانید سوالات خود را به ایمیل‌های زیر یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید:
PR@7Sobh.com
mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۶۵۴۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر