کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۸۱۰۱
تاریخ خبر:

هزینه سفر به افغانستان؛ قابل شما را ندارد ۱۲میلیون تومان!

در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه گردشگری بین المللی گردشگری تهران، همایشی با عنوان «نقش تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و دیجیتالی در تحولات گردشگری افغانستان و ایران» برگزار شد که در آن سیدرضا حسینی میثم، مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، مجتبی نوروزی، معاون مرکز مطالعات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معاون سابق رایزنی فرهنگی ایران در کابل و علی اصغر سلطانی هروی، پژوهشکر و کارشناس فرهنگ ارتباطات و رسانه‌های نوین افغانستان سخنرانی کردند و در بخش‌هایی از آن مسائل شگفت‌انگیزی مطرح شد

**** سفر افغانستان برای ایرانی‌ها ۱۲میلیون آب می‌خورد

به دلیل آماده نبودن زیرساخت گردشگری در کشور افغانستان، هزینه سفر به این کشور حداقل به هزار دلار می‌رسد. این رقم به پول ایران تقریباً ۱۲ میلیون تومان می‌شود، بنابراین فعالان صنعت گردشگری در افغانستان از دولت و خواسته‌اند به گردشگران تسهیلات بدهند

**** چرا گردشگران افغانستان به ایران نمی‌آیند

گردشگران افغانستانی می‌‌گویند سفر هندوستان را به ایران ترجیح می‌دهند. چرا؟ چون دریافت ویزای این کشور برای یک افغانستانی ساده و البته رایگان است. این ویزا را در نصف روز یا حداکثر در یک روز می‌توان دریافت کرد، درحالی که اگر یک بیمار بخواهد ویزای ایران را بگیرد، حتماً باید خودش برای انجام مصاحبه به سفارت یا کنسولگری ایران مراجعه کند و ساعت‌ها در یک صف طولانی منتظر بماند، البته این زمان حالا کوتاه شده ولی هنوز شش ساعت انتظار در صف دارد. بعد از این مرحله باید ۸۰ یورو پول ویزای ایران را بدهند. ۱۵ یورو هم بابت بیمه اجباری سفر پرداخت کنند. بعد از آن بلیت هواپیمایی که قیمت کابل تهران کابل حدود ۳۹۰ دلار می‌شود! به همین منظور افغانستانی‌ها می‌گویند: اگر قرار است برای درمان به ایران مراجعه کنیم می‌توانیم با هزینه‌ای کمتر از ایران و دردسرهایی به مراتب کمتر برای گرفتن ویزا به هند برویم و یا با یک چهارم این هزینه به پاکستان سفر کنیم.

قصه دردناک گردشگر افغانستانی از زمان گرفتن ویزا آغاز می‌شود و تا فرودگاه ایران ادامه دارد. برخی از اتباع افغانستانی به خاطر همین برخورد ترجیح می‌دهند به ایران نیایند و همان هزینه را بدهند و به تاجیکستان و یا ازبکستان و هر کشور دیگری بروند. آژانس‌هایی که در بازار افغانستان و ایران کار می‌کنند می‌گویند وقتی برای گرفتن ویزای سلامت مراجعه کرده‌اند به آنها گفته شده ما گردشگر عراقی داریم و گردشگر افغانستانی نمی‌خواهیم.

**** سفر ایرانی‌ها به افغانستان ساده نیست

از ایران اگر قرار باشد به افغانستان سفر کنند، متقاضایان باید مصاحبه کنند، ۸۰ یورو پول ویزا بدهند و بعد یک دلیل بیاورند که چرا می‌خواهند به افغانستان سفر کنند. مواردی گزارش شده که توریست به سفارت یا کنسولگری افغانستان در ایران مراجعه کرده و جواب رد شنیده است، مسؤولان سفارت گفته‌اند «لزومی ندارد به افغانستان بروید» و یا «شما را دارای صلاحیت تشخیص نمی دهیم».

**** برداشت اشتباه ایرانی‌‌ها و افغانستانی‌ها از هم

بسیاری از افغانستانی‌ها شناخت دقیقی از ایران ندارند. یک تاجر افغانستانی تعریف می‌کرد که پس از سه روز حضور در نمایشگاه گردشگری تهران دریافته چه ذهنیت اشتباهی درباره ایران داشته است. او می‌گفت وقتی می‌خواستم به ایران سفر کنم فکر می‌کردم از لحظه ورود یک نیروی امنیتی مدام ما را کنترل می‌کند و با محیط بسته‌ای روبرو خواهم شد و امکان دیدن هر جایی را نخواهم داشت، درحالی که هیچ کدام اتفاق نیافتاد ضمن اینکه متوجه شدیم زن ایران چقدر متفاوت از آنچه معرفی شده‌اند، است و آنطور که تبلیغ کرده‌اند محدودیت زندگی ندارد.

کدخبر: ۲۴۸۱۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    چی شد که افغانها هم عاقبت بخیر شدن و ما همون آقایی که بودیم هستیم!!!

  • abolfazltwin

    چه بدبخت شدیم که افغانیها میترسن بیا ایر ان ((((((بسیاری از اف غانستانی‌ها شناخت دقیقی از ایران ندارند. یک تاجر افغانستانی تعریف می‌کرد که پس ا ز سه روز حضور در نمایشگاه گردشگری تهران دریافته چه ذهنیت اشتباهی درباره ایران دا شته است. او می‌گفت وقتی می‌خواستم به ایر ان سفر کنم فکر می‌کردم از لحظه ورود یک ن یروی امنیتی مدام ما را کنترل می‌کند و با محیط بسته‌ای روبرو خواهم شد و امکان دید ن هر جایی را نخواهم داشت، درحالی که هیچ کدام اتفاق نیافتاد ضمن اینکه متوجه شدیم زن ایران چقدر متفاوت از آنچه معرفی شده‌ا ند، است و آنطور که تبلیغ کرده‌اند محدودی ت زندگی ندارد))))) به کجا داریم ما… ..