کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۷۷۰۲
تاریخ خبر:

هزینه تعمیر نمای ساختمان با ‌مستاجر است یا مالک؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته به یک سوال مطرح شده توسط مخاطبین روزنامه و سه سوال مطرح شده توسط مخاطبین سایت دادراه پاسخ خواهیم داد:

سوال یک: اگر بخشی از سنگ‌نمای آپارتمان ریزش کرده باشد، هزینه تعمیر آن با کیست؟ فقط با کسانی که مالک واحدهایی در آپارتمان هستند؟ یا مالکان واحدها در آپارتمان و مستاجران با هم؟

پاسخ: هزینه تعمیر نمای ساختمان یک هزینه اساسی است و فقط باید مالکان واحدها، هزینه آن را بپردازند و در این خصوص مستاجران نباید هزینه‌ای را پرداخت کنند مگر اینکه یکی از همان مستاجران یا چند نفر از آن‌ها به عمد یا سهو باعث ریزش نمای ساختمان شده باشند.

سوال دو: من چند بادکنک به کرکره مغازه وصل کردم. مامور سد معبر برای جمع کردن آن آمد. می‌خواستم ببینم قوانین سد معبر دقیقا چیست و آیا می‌توانند در این حد هم ایراد بگیرند؟

پاسخ: بله. در واقع طبق تعریف سد معبر شما در حال استفاده از فضای عمومی پیاده‌رو به شکل خصوصی هستید. اگرچه ممکن است واقعا آن بادکنک‌ها باعث نشود که معبر یا محل عبور و مرور مردم مسدود شود ولی چنین استفاده‌ای نیز ذیل عنوان حقوقی سد معبر می‌گنجد.

سوال سه: سلام. یک خانم با اتومبیل با من که روی ماشین بودم تصادف کرد. مچ پای من نیز در این تصادف شکست. افسر سر صحنه آمد و گفت که من مقصر هستم. همانجا شکایت کردم و افسر گفت با چک کردن دوربین چهارراه چنین تصمیمی گرفته است ولی فیلمی به من نشان نداد. سوالم این است که آیا افسر می‌تواند به این سرعت دوربین چهارراه را چک کند؟

پاسخ: فارغ از جواب پرسش شما که از نظر فنی ممکن است اما از نظر رویه اداری پلیس، کمی بعید است؛ شما باید بدانید که در مهلت مقرر می‌توانید به نظریه کارشناسی اعتراض کرده و در دادگاه رد آن را پیگیری کنید.

سوال چهار: بنده سال ۹۰ یک ماشین فروختم به بنگاه‌دار و ایشان هم فروخت به شخص دیگری. اما فک‌پلاک نشد. اگر الان ماشین جریمه و عوارض داشته باشد به‌عهده من است یا شخصی که ماشین را سوار می‌شود؟

پاسخ: این هزینه‌ها از لحظه فروش خودروی شما به عهده آن شخصی است که خودرو به او منتقل شده است. اگر فرآیند انتقال خودرو را انجام دادید و صرفا فک پلاک نکردید؛ در این زمینه نگرانی نداشته باشید هر چند که بهتر است به خاطر پیشگیری از برخی مسئولیت‌های کیفری در مورد استفاده از خودرو برای ارتکاب جرم، هر چه سریع‌تر نسبت به فک پلاک اقدام کنید.

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید .به این ایمیل می‌توانید سوالات خود را ارسال کنید. mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۵۷۷۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر