کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۹۳۶۰۳
تاریخ خبر:

هزینه املت یک خانواده ۴ نفره چقدر است؟

با بررسی هزینه درست کردن «املت» به عنوان غذایی معمولی برای خانواده ۴ نفره در تهران می‌توان قدرت خرید بسیاری را با آن سنجید.

اصلی‌ترین مواد مورد استفاده در املت «تخم مرغ» است که در سبد مصرفی بسیاری از خانوارها با هر سطح درآمدی یافت می‌شود. آخرین نوسان قیمتی این ماده غذایی در دی ماه سال ۹۶ بود که با رشد ۷۷ درصدی به شانه‌ای ۲۰ هزار تومان افزایش یافت از آن زمان تا کنون نرخ آن ثابت مانده و حدود ۷۰۰ تومان در تهران به فروش می‌رسد.

«گوجه فرنگی» که در ردیف صیفی‌جات است نیز از جمله کالاهای پرمصرف ایرانیان به شمار می‌رود و یکی از مهمترین موارد مصرف آن در املت است. گوجه هر سال با شروع فصل سرما به طور ناگهانی تا ۲ برابر با افزایش قیمت روبروست و اکنون با نرخ از ۱۲ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که چندی پیش قیمت هر کیلو گوجه که حدودا شامل ۷ عدد می‌شود ۶ هزار تومان به فروش می‌رسید. علاوه بر این رب گوجه نیز به عنوان جایگزین گوجه فرنگی در املت استفاده می‌شود که اکنون هر عدد رب تا ۲۰ هزار تومان قیمت دارد.

به نوشته روزنامه اینترنتی فراز، «پیاز» نیز همچون گوجه فرنگی با شروع هوای سرد در پاییز و زمستان با افزایش قیمت روبروست اما در این افزایش قیمت کشاورزان هیچ سودی نبرده و حتی گاهی به دلیل سود کم یا ضررهایی که درصورت برداشت نصیب کشاورزان می‌شود این محصولات در زمین‌ها خراب شده و می‌گندد. در حال حاضر نیز هر کیلو پیاز در میادین میوه و تره‌بار ۳ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

قیمت «کره» نیز بسته به نوع، شرکت تولیدکننده و مقدار آن متفاوت است. در حال حاضر هر کره حیوانی ۲۵۰ گرمی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. و هزینه کوچکترین روغن مایع در بازار ۷ هزار تومان و بزرگترین آن تا سقف ۲۵ هزار تومان است.

«نان» نیز با ۵۰۰ تومان تفاوت بین نرخ دولتی و آزادپز بسته به نان مورد انتخاب مصرف‌کننده متفاوت است. قیمت هر عدد نان بربری دولتی هزار تومان، نان سنگک دولتی هزار و ۲۰۰ تومان و لواش و تافتون به ترتیب ۳۰۰ و ۵۵۰ تومان با نرخ یارانه‌ای قیمت دارد. اما نان بربری با دربر گرفتن بیشترین تعداد نانوایی‌ها و همچنین بیشترین مصرف کننده در این بررسی ملاک قرار خواهد گرفت.

هزینه یک وعده املت برای یک خانواده ۴ نفره در تهران به طور خوشبینانه ۳۳ هزار و ۷۰۰ تومان هزینه به دنبال دارد. البته در این بررسی هزینه برخی مخلفات غذا نادیده گرفته شده است. به طور مثال هزینه هر کیلو لیمو ترش در میادین میوه و تره بار چیزی حدود ۶ هزار تومان است.

کدخبر: ۲۹۳۶۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ha.ah.1354

    دیروز در جنوب تهران گوجه 18هزارتومان شد الی برکت اله

  • 09191928148

    خوبه باز جای شکرش باقیه! فردا با همین پو ل نون پنیر ساده هم نمیشه خرید..

  • morovaty

    تقریبا با یه یارانه میشه یه املت عالی خو رد علی برکت الله

  • jenab

    لیپو ترش چه ربطی داره به املت

  • _user_1561295130

    املت خیلی وقته خوراک لاکچری شده ،خدا به مردم ایران رحم کند