کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۴۷۶
تاریخ خبر:

هزینه‌ سالانه نگهداری خودرو شخصی چقدر است؟

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌خرید ماشین کار ساده‌ای نیست، ولی احتمالا نگهداری از آن سخت‌تر باشد. محاسبات ما نشان می‌دهد یک پراید معمولی که این روزها قیمت آن در بازار بین ۱۰۰ تا ۱۱۰میلیون تومان است و انواع دست‌دوم آن بین ۶۰ تا ۹۰میلیون تومان قیمت دارد، ممکن است سالانه هزینه ۹ یا ۱۰میلیون‌تومانی برایتان داشته باشد. این روزها که موج جدیدی از انتقادها از افزایش قیمت کرایه تاکسی‌های اینترنتی شروع شده، بد نیست نگاهی به هزینه‌های نگهداری خودرو بیندازیم.

اگر هر روز ۳۰هزار تومان برای تاکسی‌های اینترنتی هزینه کنید، احتمالا آخر سال خرجتان ۱۱میلیون تومان خواهد بود. رفت‌و‌آمد دائم با ماشین شخصی هم می‌تواند چنین خرجی برایتان داشته باشد. کافی است یک ماشین‌حساب جلویتان بگذارید و خرج‌های لاستیک، باطری، لنت ترمز، بیمه شخص ثالث و بدنه و از همه مهمتر، بنزین را حساب کنید تا ببینید رفت‌وآمد با خودروی شخصی چقدر می‌تواند برای خانواده خرج داشته باشد.

*** قیمت پراید نو و‌کارکرده در بازار؛ ۶۰ تا ۱۱۰میلیون تومان
احتمالا در جریان هستید که قیمت پراید در بازار آزاد از ۱۰۰میلیون تومان عبور کرده. بر اساس آخرین اطلاعات، این روزها قیمت سایپا ۱۱۱ یا همان پراید هاچ‌بک در بازار آزاد حدود ۱۱۰میلیون تومان است. البته پراید صندوق‌دار یا سایپا ۱۳۱ در بازار ۹۷میلیون تومان است و هنوز قیمت آن ۹رقمی نشده. آنطور که اطلاعات سایت همراه‌مکانیک نشان می‌دهد، حتی اگر بخواهید پراید دست‌دوم بخرید، حداقل حدود ۶۰میلیون تومان بودجه لازم دارید.

این رقم مربوط به مدل‌های قبل از ۹۲ است که کارکرد بالایی دارند و حسابی به خرج افتاده‌اند. پراید کارکرده مدل ۹۳ حدود ۶۸میلیون تومان است و تفاوت چندانی با مدل هاچ‌بک ندارد. اگر بخواهید پراید ۹۴ و ۹۵ بگیرید، احتمالا بودجه ۷۰میلیون‌تومانی لازم است. قیمت مدل‌های ۹۶ و ۹۷ به حدود ۸۰میلیون تومان می‌رسد و مدل‌های ۹۸ تقریبا ۸۵ تا ۹۰میلیون تومان قیمت دارند. البته در بین مدل‌های ۹۶ به بعد، قیمت سایپا ۱۱۱ یا پراید هاچ‌بک گران‌تر از مدل‌های صندوق‌دار است.

پراید هاچ‌بک مدل ۹۶ و ۹۷ بین ۸۲ تا ۸۷میلیون تومان قیمت دارد و خودروهای کارکرده مدل ۹۸ بالاتر از ۹۰میلیون تومان است. این قیمت‌ها مربوط به خودروهایی است که کارکرد عادی دارند. یعنی به ازای هر سال حدود ۱۰ تا ۱۵هزار کیلومتر راه رفته‌اند. طبیعتا ماشین‌های دست‌دوم با کارکرد کمتر از حالت عادی قیمت پایین‌تری در بازار دارند. ولی تا حدودی می‌توان گفت خرید پراید کارکرده حداقل ۶۰میلیون تومان بودجه لازم دارد.

*** هزینه لوازم مصرفی خودرو؛ سالانه ۹ تا ۱۰ میلیون تومان
خرید خودروی شخصی هزینه زیادی دارد، اما خرج‌های اصلی آن مربوط به نگهداری است. یک حساب سرانگشتی از هزینه‌های لاستیک، لنت ترمز، باطری، روغن و بنزین نشان می‌دهد خانواده‌ای که دائما با خودرو خود تردد می‌کند، باید سالی ۹ تا ۱۰ میلیون تومان برای نگهداری پراید پول خرج کند. تازه این هزینه در سال‌های آینده با توجه به بالارفتن کارکرد خودرو، ممکن است بیشتر ‌شود.

*** خرید لاستیک؛ سالانه ۱٫۲ تا ۲٫۵میلیون تومان
دو سال یک‌بار باید خودتان را برای خرید لاستیک آماده کنید. عمر لاستیک‌ها عموما ۵۰هزار کیلومتر است، بعضا ممکن است لاستیک ماشین چندسال برایتان کار کند، ولی اگر دائما با ماشین تردد کنید، احتمالا سر همان دو سال خرج خرید لاستیک به سراغتان می‌آید. سایز استاندارد لاستیک پراید ۱۶۵/۶۵R13 است که قیمت مصوب آن جفتی ۵۰۰هزار تومان است، اما بعید است بتوانید لاستیک دولتی در بازار پیدا کنید.

درعوض ناچار خواهید بود سراغ خرید لاستیک با قیمت آزاد بروید که انواع ایرانی آن حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان به ازای هر جفت برایتان خرج خواهد داشت. بنابراین هزینه تعویض هر چهار چرخ تقریبا دو میلیون و ۴۰۰هزار تومان می‌شود. همچنین با توجه به قیمت دو تا دو میلیون و ۵۰۰هزارتومانی لاستیک‌های خارجی، ممکن است هزینه تعویض هر چهار لاستیک برایتان به چهار تا پنج میلیون تومان برسد. از آنجا که احتمالا هر دو سال یک‌بار لازم می‌شود لاستیک خودرو را عوض کنید، با این حساب می‌توان گفت خرج سالانه برای خرید لاستیک ایرانی حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان و لاستیک خارجی حدود دو میلیون و ۵۰۰هزار تومان خواهد بود.

*** تعویض لنت ترمز؛ سالانه ۵۲۰هزار تومان
خانواده‌ای که روزانه با خودروی شخصی رفت‌وآمد دارد، احتمالا در سال حداقل یک‌بار باید لنت ترمز ماشین را تعویض کند. تعمیرکارها بر اساس نرخ‌نامه‌ای که دارند، به‌جز هزینه خرید لنت ترمز، حدود ۱۲۰هزار تومان برای تعویض لنت هر چهار چرخ پول می‌خواهند که علاوه‌بر هزینه خرید لنت محاسبه می‌شود.

یک جفت لنت ترمز چرخ‌های عقب پراید تقریبا ۲۰۰هزار تومان خرج دارد. مثلا لنت ترمز شرکتی سایپا مدل SECO ساخت کره در بازار ۱۹۸هزار تومان است. لنت ترمز چرخ‌های جلوی پراید تقریبا همین قیمت است و این یعنی اگر بخواهید هر چهار لنت ترمز عقب و جلو را بخرید، باید حدود ۴۰۰هزار تومان پول خرج کنید که در کنار اجرت ۱۲۰هزارتومانی برای تعویض آنها، صرفا لنت ترمز برایتان در سال حدود ۵۲۰هزار تومان خرج خواهد داشت.

*** خرید باطری؛ سالانه ۲۵۰هزار تومان
باطری ماشین نهایتا یک سال دوام می‌آورد و بعد از آن باید به فکر خرید باطری جدید باشید. به‌خصوص اگر زیاد از باطری کار بکشید، مثلا دائما کولر ماشین را روشن نگه دارید، گوشی‌تان را با فندکی ماشین شارژ کنید یا سیستم صوتی قوی داشته باشید، ممکن است عمر باطری کمتر شود و زودتر لازم باشد برای خرید باطری نو پول خرج کنید. باتری پراید عموما ۵۵آمپری است که تقریبا ۴۵۰ تا ۵۰۰هزار تومان قیمت دارد و سالانه چنین خرجی روی دستتان می‌گذارد.

*** تعویض روغن و فیلتر؛ سالانه ۸۰۰هزار تومان
در سال حداقل دوبار باید به سراغ تعویض روغن خودرو بروید. حتی اگر زیاد از ماشین شخصی برای رفت‌وآمد استفاده کنید، ممکن است لازم باشد در یک سال سه‌بار روغن موتور خودرو را عوض کنید. مکانیکی‌ها برای تعویض روغن خودرو عموما ۵۰هزار تومان اجرت می‌گیرند. روغن موتور چهارلیتری ۱۰W40 مخصوص پراید حداقل ۲۰۰هزار تومان خرج دارد که مربوط به روغن موتور بهران پیشتاز است.

روغن موتور GTX ایرانی به ۳۰۰هزار تومان می‌رسد و روغن‌ موتورهای خارجی مثل توتال بعضا ۵۰۰هزار تومان قیمت دارند. اگر قیمت روغن موتور را میانگین ۳۰۰هزار تومان در نظر بگیریم، با احتساب اجرت تعویض روغن تقریبا ۳۵۰هزار تومان خرج دارد. در کنار آن باید هزینه تعویض فیلتر هوا و روغن را هم اضافه کنید که هرکدام تقریبا ۳۰هزار تومان است. مجموع هزینه‌های دوبار تعویض روغن در سال می‌تواند حدود ۸۰۰هزار تومان خرج داشته باشد.

*** هزینه بنزین؛ سالانه سه میلیون و ۲۰۰هزار تومان
اگر هر روز با ماشین سر کار بروید و برگردید، احتمالا هر هفته باید گذرتان به پمپ بنزین بیفتد و هفته‌ای ۳۰لیتر بنزین بزنید. دو باک اول را می‌توان روی بنزین سهمیه‌بندی با قیمت لیتری هزار و ۵۰۰تومان حساب باز کرد، اما برای دو باک بعدی باید به سراغ بنزین آزاد با نرخ سه هزار تومان بروید. این یعنی یک ماه جابه‌جایی با خودروی شخصی احتمالا ۲۷۰هزار تومان خرج بنزین خواهد داشت. اگر در تمام روزهای سال این مقدار بنزین مصرف کنید، احتمالا سالانه باید سه میلیون و ۲۴۰هزار تومان پول بنزین بدهید.

*** هزینه بیمه؛ سالانه دو تا ۲٫۸میلیون تومان
بیمه شخص ثالث پراید بدون احتساب تخفیف عدم خسارت امسال حدود دو میلیون تومان خرج دارد. این رقم مربوط به بیمه اجباری با سقف پوشش ۱۱میلیون تومان است و اگر پوشش بیمه شخص ثالث را افزایش دهید، هزینه خرید بیمه بیشتر خواهد بود. اگر زیاد با ماشینتان رفت‌وآمد داشته باشید، احتمالا لازم باشد برای جلوگیری از هزینه‌های تصادف، ماشینتان را بیمه بدنه کنید.

هزینه بیمه بدنه برای پراید با در نظر گرفتن میانگین قیمت ۸۰میلیون تومان، حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰هزار تومان است و این یعنی اگر کسی بخواهد صرفا بیمه شخص ثالث داشته باشد، حداقل دو میلیون تومان و اگر کسی بخواهد بیمه بدنه هم برای ماشینش بخرد، هزینه‌اش به دو میلیون و ۸۰۰هزار تومان در سال خواهد رسید.

*** خرج‌هایی که ممکن است ناگهان سر راهتان قرار بگیرد
هزینه‌های خودرو محدود به خرج‌های دوره‌ای نیست و ممکن است وسط راه یک عیب و ایراد برای یکی از قطعات به وجود بیاید تا حسابی شما را به خرج بیندازد. دیسک و صفحه کلاچ و کمک‌فنر از جمله این خرج‌ها هستند. قیمت دیسک و صفحه پراید این روزها حدود یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان است.

البته می‌توان روی انواع ۷۰۰هزارتومانی آن هم حساب باز کرد. هر کمک‌فنر پراید حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان خرج دارد. کافی است حواستان به دست‌اندازها و سرعت‌گیرها نباشد تا چنین خرجی برایتان به وجود بیاید. پاره شدن تسمه تایم برایتان ۲۰۰هزار تومان خرج خواهد داشت و هزینه تعویض تسمه دینام ممکن است برایتان حدود ۱۰۰هزار تومان هزینه بتراشد.

کدخبر: ۳۴۹۴۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر