کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۹۵۲
تاریخ خبر:

هزینه‌های ترسناک تعمیرات لپ‌تاپ و قیمت قطعات

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | لپ‌تاپ‌های گرانقیمت اندازه یک ماشین پراید قیمت دارند و برای خرید یک مدل با حداقل امکانات باید ۲۰میلیون تومان خرج کنید. همین موضوع باعث شده این روزها کار تعمیرات لپ‌تاپ رونق بگیرد. مغازه‌هایی در انتهای راهرو پاساژها که داخلشان پر از کشوی پیچ و قطعات نیم‌سوز شده است. اگر شانس داشته باشید همه‌چیز با تعمیرات نرم‌افزاری حل می‌شود اما امان از زمانی که کار به تعویض قطعه بکشد.

هزار و یک مدل لپ‌تاپ داریم که هر کدام قطعه مخصوص خودشان را دارند و برای پیدا کردن قطعات جایگزین شاید لازم باشد کل پاساژهای شهر را بگردید. اگر قطعه پیدا شود باید خودتان را برای هزینه‌های میلیونی آماده کنید. تازه در چنین حالتی باید خدا را شکر کنید، چراکه در غیر این صورت چاره‌ای جز کنار گذاشتن رفیق قدیمی و خرج کردن برای خرید لپ‌تاپ جدید نخواهید داشت. چشمتان روز بد نبیند، چند وقتی است درگیر تعمیر لپ‌تاپی هستم که دو سال پیش خریده بودم و حالا قیمتش سه برابر شده.

لپ‌تاپی که در گذشته نه‌چندان دور چهار میلیون تومان خریده بودم، حدود دو میلیون تومان خرج برای تعمیرات روی دستم گذاشت. تازه من از آن خوش‌شانس‌هایی بودم که توانستم قطعات لپ‌تاپم را پیدا کنم. در این گزارش علاوه بر اجرت تعمیرات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، قیمت قطعات لپ‌تاپ را بررسی کرده‌ایم. باید توجه داشته باشید که قیمت قطعات حدودی است و بسته به مدل لپ‌تاپ متفاوت خواهد بود.

*** هزینه‌های تعمیرات نرم‌افزاری لپ‌تاپ
نصب ویندوز و حل مشکلات درایورها اصلی‌ترین کارهای نرم‌افزاری برای تعمیرگاه‌های لپ‌تاپ است. احتمالا شما هم از کسانی باشید که زیاد از ویندوز سر در نمی‌آورند و چاره‌ای جز سپردن مشکلات نرم‌افزاری به تعمیرکاران لپ‌تاپ ندارند. آنها عموما حدود ۵۰هزار تومان برای نصب ویندوز پول می‌گیرند. هزینه نصب کامل به همراه نرم‌افزارهای عمومی و درایورها بعضا به ۱۰۰هزار تومان می‌رسد.

اگر ماوس، کیبورد یا سی‌دی‌رام از کار افتاده باید دعا کنید صرفا مشکل نرم‌افزاری باشد و با نصب درایور مخصوص همه‌چیز حل شود. در چنین حالتی تعمیر لپ‌تاپ حدود ۲۰هزار تومان برایتان خرج خواهد داشت. در غیر این صورت ممکن است خرجتان بیشتر شود. از دیگر هزینه‌های تعمیرات نرم‌افزاری می‌توان به ریکاوری اطلاعات از دست رفته اشاره کرد که هزینه آن حدود ۷۰هزار تومان است. نصب نرم‌افزارهای درخواستی هم حدود ۲۰هزار تومان هزینه دارد.

*** هزینه‌های تعویض قطعات لپ‌تاپ
اگر مشکل لپ‌تاپ از طریق تعمیرات نرم‌افزاری حل نشود، ناچار به باز کردن آن و تعمیرات سخت‌افزاری هستید. تعمیرکارها صرفا برای باز‌کردن لپ‌تاپ حدود ۳۰ تا ۴۰هزار تومان اجرت می‌گیرند. با این کار ممکن است مشکل اصلی مشخص نشود اما وقتی مشخص شد، هزینه جداگانه‌ای برای تعویض قطعه مورد نظر برایتان در نظر خواهند گرفت. توجه داشته باشید که این مورد صرفا اجرت تعویض است و هزینه قطعات جدید جداگانه محاسبه می‌شود.

آنها برای تعویض یا ارتقا رم یا حافظه موقت حدود ۴۰هزار تومان، تعویض یا ارتقا هارد دیسک ۴۰هزار تومان، تعویض فن داخلی ۳۰هزار تومان، تعویض سی‌دی‌رام ۳۰هزار تومان، تعویض مادربرد ۷۰هزار تومان، تعویض ال‌سی‌دی ۱۰۰هزار تومان، جک برق و پورت‎های مختلف لپ‌تاپ هر کدام ۳۰هزار تومان، تعویض کیبورد و تاچ‌پد حدود ۴۰هزار تومان، تعویض ماژول وایفای حدود ۳۰هزار تومان و تعویض باتری داخل لپ‌تاپ تقریبا ۴۰هزار تومان هزینه دریافت می‌کنند.

توجه داشته باشید که اگر به بدنه لپ‌تاپ شما آسیب رسیده یا شکسته، می‌توان گفت کاری از دستتان بر نمی‌آید. چراکه هر قطعه‌ای در بازار پیدا شود، بدنه لپ‌تاپ به سختی پیدا خواهد شد. تعمیرکارها برای سر هم کردن کل یک لپ‌تاپ هزینه ۲۰۰هزار تومانی در نظر می‌گیرند. اگر قطعات مورد نیاز را خودتان تهیه کنید، تعمیرکارها صرفا به دریافت اجرت بسنده می‌کنند اما اگر از آنها قطعه بخواهید، شرایط متفاوت خواهد بود.

احتمالا این مورد گزینه بهتری باشد. چراکه تعمیرکارها راحت‌تر از شما می‌توانند قطعه موردنظرتان را در بازار پیدا کنند. البته در چنین حالتی شما ناچار هستید که درباره قیمت قطعات به تعمیرکار لپ‌تاپ اعتماد کنید. ممکن است آنها قطعات را ارزان‌تر بخرند و با قیمت بالاتری برایتان فاکتور بنویسند.

*** هزینه خرید قطعات لپ‌تاپ
زمانی که با لپ‌تاپتان دچار مشکل شدید، امیدواریم بتوانید صرفا با کارهای نرم‌افزاری مثل نصب درایور و … آن را حل کنید. در غیر این صورت اگر مشکل از سخت‌افزار لپ‌تاپ باشد، کفش آهنی بپوشید و خودتان را برای خرج‌های خرید قطعات آماده کنید.

* قیمت مادربرد لپ‌تاپ از ۵۰۰هزار تومان شروع می‌شود تا ۱۰میلیون تومان. همه‌چیز بستگی به مدل لپ‌تاپ شما دارد. دقیقا باید همان مادربردی را بخرید که برای لپ‌تاپ شما طراحی شده. مادربردهای بدون گرافیک و سوکت‌ها عموما در محدوده دو میلیون تومان قیمت دارند. قیمت مادربردهای گرافیک‌دار عموما پنج میلیون تومان است. لپ‌تاپ‌هایی که سوکت‌های آن روی برد اصلی نصب شده ممکن است خرج بیشتری روی دست صاحبشان بگذارند. چراکه برای تعمیر درگاه‌هایی مثل USB و HDMI لازم است مادربرد لپ‌تاپ تعمیر یا تعویض شود.

این مادربردها قیمت بالاتری نسبت به بقیه دارند. برای برخی مدل‌ها با CPU بالاتر، قیمت مادربرد در محدوده هفت تا هشت میلیون تومان قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که هرچه CPU یا پردازشگر لپ‌تاپ شما پیشرفته‌تر باشد، باید هزینه بیشتری برای خرید مادربرد کنار بگذارید. از طرف دیگر باید اصل کمیابی را هم در نظر بگیرید. اگر لپ‌تاپ خاصی داشته باشید که قطعات آن در بازار کمیاب باشد، طبیعتا خرجتان برای خرید مادربرد به حدود ۱۰میلیون تومان خواهد رسید. البته بعضی فروشنده‌ها امکان ثبت سفارش از چین دارند که هزینه آن جداگانه حساب می‌شود.

* هارد دیسک از همه قطعات راحت‌تر پیدا می‌شود. چراکه از هر هاردی می‌توانید برای لپ‌تاپتان استفاده کنید و لازم نیست حتما سراغ مدل مخصوص بروید. هارد دیسک اینترنال با توجه به ظرفیت، برند و گارانتی قیمت متفاوتی دارند. هارد یک ترابایتی لپ‌تاپ عموما بین یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت دارند. هارد ۵۰۰گیگابایتی بین ۷۰۰ تا ۹۰۰هزار تومان و هارد دو ترابایتی عموما بالاتر از دو میلیون تومان قیمت دارند. بعضا ترجیح می‌دهند برای تعویض هارد، سراغ مدل‌های SSD بروند که با وجود ظرفیت کمتر، سرعت بسیار بالاتری دارند.

* هارد SSD ظرفیت‌های متفاوتی نسبت به هارد دیسک‌ها دارند و ظرفیت‌هایشان ۱۲۰، ۲۴۰، ۴۸۰گیگابایتی و یک ترابایتی است. مدل‌های ۱۲۰گیگابایتی این هارد حدود ۶۰۰هزار تومان، ۲۴۰گیگابایتی حدود یک میلیون تومان و ۴۸۰گیگابایتی حدود یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان قیمت دارد. هارد SSD بعضی برندها گران‌تر است. مثلا هارد SSD 120گیگابایتی ای‌دیتا هم‌قیمت با هارد SSD 240گیگابایتی سن‌دیسک یعنی ۸۰۰هزار تومان فروخته می‌شود.

* رم لپ‌تاپ شرایطی مشابه هارد دارد و از هر کدامشان می‌توان برای همه لپ‌تاپ‌ها استفاده کرد. البته به شرطی که مادربرد لپ‌تاپ قابلیت پشتیبانی از حافظه موقت بالاتر را داشته باشد. رم لپ‌تاپ دو گیگابایتی حدود ۱۳۰ تا ۱۸۰هزار تومان، رم چهار گیگابایتی حدود ۳۸۰ تا ۴۳۰هزار تومان، رم هشت گیگابایتی حدود ۸۰۰هزار تومان و رم ۱۶گیگابایتی حدود یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان قیمت دارد. در بعضی مدل‌های لپ‌تاپ، حتی حافظه موقت روی مادربرد نصب شده و قابل تعویض یا ارتقا نیست.

* باتری لپ‌تاپ عمر خاص خودش را دارد و بعد از مدتی باید دنبال باتری جدید مخصوص همان مدل لپ‌تاپ بگردید. باتری‌های چینی موجود در بازار عموما در محدوده ۳۵۰ تا ۴۵۰هزار تومان قیمت دارند. هزینه خرید باتری‌های اورجینال تقریبا دو برابر این رقم و حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰هزار تومان است.

* کیبورد لپ‌تاپ‌ در حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰هزار تومان برایتان خرج دارد. کیبورد لپ‌تاپ‌های اپل گرانتر از بقیه برندها و حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار تومان است. اگر کیبورد لپ‌تاپ شما به قاب متصل باشد، هزینه خرید کیبورد و قاب به ۹۰۰هزار تا یک میلیون تومان می‌رسد.

* تاچ‌پد لپ‌تاپ‌ها عموما در محدوده ۸۰۰هزار تومان قیمت دارند و اگر صرفا برد آنها به مشکل خورده باشد، تقریبا باید ۸۰هزار تا ۱۰۰هزار تومان برای خرید قطعه هزینه کنید. قیمت کلیک تاچ‌پد هم در همین حدود و تقریبا ۹۰هزار تومان است.

* ال‌ای‌دی لپ‌تاپ حداقل ۸۰۰هزار تا یک میلیون تومان قیمت دارد. این رقم برای لپ‌تاپ‌های کوچک ۱۲اینچی است و هرچه ابعاد ال‌ای‌دی بزرگتر باشد، طبیعتا هزینه خرید چنین قطعه‌ای بیشتر می‌شود. ال‌ای‌دی ۱۳ اینچی حدود یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان، ۱۴ و ۱۵اینچی حدود یک میلیون و ۷۰۰هزار تا دو میلیون تومان و ال‌ای‌دی‌های ۱۶اینچی حدود سه میلیون تومان قیمت دارند.

علاوه بر ابعاد صفحه‌نمایش، تعداد پین‌ها هم در قیمت آنها تاثیرگذار است. قیمت گران‌ترین ال‌ای‌دی‌های موجود در بازار بعضا به هفت میلیون تومان می‌رسد. اگر به کلی صفحه نمایش و قاب رویی لپ‌تاپ نیاز به تعویض داشته باشد، باید حداقل دو میلیون تومان برای خرید آن کنار بگذارید. همچنین اگر صفحه نمایش لپ‌تاپ شما لمسی است، خرید تاچ ال‌سی‌دی حدود ۷۰۰هزار تا یک میلیون تومان خرج دارد.

*‌ لولای لپ‌تاپ، از آن دسته قطعات آسیب‌پذیر است که با کوچکترین ضربه‌ای شما را به دیدار تعمیرکاران لپ‌تاپ می‌فرستد. هزینه خرید لولا تقریبا ۱۰۰هزار تومان است اما اگر به کابل ال‌سی‌دی آسیب رسیده باشد، باید حدود ۲۰۰هزار تومان برای آن هزینه کنید.

* قیمت بردهای جانبی لپ‌تاپ مثل رم‌ریدر، برد یو‌اس‌بی، برد صدا، برد پاور و برد هارد لپ‌تاپ بین ۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان است. برای مثال در اغلب مدل‌ها برد USB حدود ۵۰ تا ۷۰هزار تومان قیمت دارد. برد صدا تقریبا ۱۰۰ تا ۱۴۰هزار تومان خرج روی دستتان می‌گذارد. برد رم‌ریدر بین ۱۰۰ تا ۱۵۰هزار تومان، برد پاور حدود ۶۰هزار تومان، برد مدیا حدود ۸۰ تا ۱۱۰هزار تومان و برد سوئیچ حدود ۱۰۰هزار تومان قیمت دارد.

توجه داشته باشید که این ارقام حدودی است و بسته به مدل‌های مختلف لپ‌تاپ تفاوت زیادی دارد. همچنین این بردها صرفا در لپ‌تاپ‌هایی به کار می‌آیند که تمام قطعات و ماژول‌ها روی مادربرد کار نشده بود. اگر همه چیز به هم متصل باشد و اصطلاحا سوکت‌ها OnBoard باشند، خرید چنین بردهایی به کارتان نمی‌آید و اگر بخواهید مشکلتان را حل کنید، باید سراغ خرید مادربرد بروید. از جمله دیگر قطعات لپ‌تاپ می‌توان به اسپیکر با قیمت حدود ۱۰۰هزار تومان، هیت‌سینک با قیمت حدود ۸۰ تا ۱۰۰هزار تومان، فن سی‌پی‌یو با قیمت حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار تومان و آداپتور با قیمت ۲۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان اشاره کرد.

کدخبر: ۳۵۲۹۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر