کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۵۳۹۶
تاریخ خبر:

هرات ‌در خطر؛ تصرف اطراف این شهر توسط طالبان

روزنامه هفت صبح | هرات در آستانه سقوط کامل قرار گرفته است. مردم عادی لباس رزم پوشیده‌اند و آنهایی که در خانه‌هایشان مانده‌اند، زندگیشان با صدای شبانه‌روزی تیر و تفنگ عجین شده. فرانس‌پرس در گزارشی به نقل از خبرنگار خود در محل اعلام کرد که نیروهای افغان و شبه‌نظامیان مردمی به رهبری اسماعیل‌خان،‌ یک جنگ‌سالار محلیِ مخالف طالبان در اطراف شهر هرات مستقر شده‌اند.تصاویر اسماعیل‌خان که لباس جنگ به تن می‌کرد، بسیاری از مردم شهر را تهییج کرد که همراه با او به سمت طالبان هجوم برند.

یک: به نوشته فرانس‌پرس در حالی‌که نبردها در اطراف شهر هرات واقع در غرب افغانستان میان نظامیان این کشور و گروه طالبان همچنان در جریان است، ساختمانی در این شهر که دفتر سازمان ملل در آن واقع شده، عصر جمعه هدف حمله قرار گرفت. هیات مامور سازمان ملل متحد در افغانستان ضمن محکوم کردن این اقدام اعلام کرد که در جریان حمله یاد شده یک مامور پلیس افغان جان باخته‌ است.

یورونیوز در این‌باره گزارش داد: یوناما، هیات مامور کمک‌رسانی سازمان ملل متحد در افغانستان با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد که پلیس افغان ماموریت حفاظت از دفاتر این سازمان را بر عهده داشت و جدا از او که در حمله روز جمعه جان باخت، چند مامور دیگر هم زخمی شدند. در این بیانیه آمده است از «عناصر ضدولتی» به عنوان عاملان حمله به ورودی دفاتر سازمان ملل متحد یاد و تصریح شده که عوامل حمله از قبل این ساختمان را شناسایی کرده بودند.

دو: ورودی دفاتر سازمان ملل متحد با گلوله‌های راکت‌انداز و شلیک مسلسل هدف قرار گرفته و در این حمله به هیچ‌یک از کارمندان سازمان ملل آسیبی نرسیده است. اما خبرگزاری ایرنا به نقل از منابع میدانی خود از کشته شدن یک نیروی سازمان ملل خبر داد و برخی رسانه‌های محلی نوشته بودند که دو تن از نیروهای محافظ این دفتر در همان لحظات اولیه تیرباران شدند. منطقه‌ای در هرات که ساختمان سازمان ملل در آن واقع شده روز جمعه صحنه نبرد و درگیری میان نیروهای دولتی و شورشیان بوده است. یوناما در بیانیه خود تاکید کرده که حمله به پرسنل غیرنظامی و ساختمان‌های سازمان ملل متحد بر اساس قوانین بین‌المللی ممنوع است و می‌تواند به عنوان جنایت جنگی تلقی شود.

سه: تشدید درگیری‌های روز جمعه میان نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان طالبان در اطراف شهر ۶۰۰ هزار نفری هرات که از نظر جمعیت سومین شهر افغانستان به شمار می‌رود، شماری از ساکنان را مجبور کرد تا از محل سکونت خود در نزدیکی درگیری‌ها بگریزند و به مناطق دیگر آواره شوند. شبه‌نظامیان شورشی به تازگی چندین ولسوالی در ولایت هرات و همچنین دو پست مرزی واقع در این ولایت که به حدود مرزی ایران و ترکمنستان نزدیک است را به تصرف خود درآوردند.

این در حالی است که رسانه‌های محلی در افغانستان پیش‌تر به نقل از مقامات امنیتی در این کشور اعلام کرده بودند که حملات گروهی طالبان به شهر هرات و ولسوالی کرخ در ولایت هرات با مقاومت نیروهای دولتی پس زده شده است.این منابع در عین حال به گزارش بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان اشاره کرده‌اند که در آن ضمن هشدار نسبت به وضعیت کنونی آمده است در صورت متوقف نشدن روند پیش‌روی‌های طالبان دولت کابل با بحران بقا روبه‌رو خواهد بود.

جمعه شب شهر لشکرگاه مرکز استان هلمند و هرات در غرب این کشور شاهد حملات سنگین طالبان بود و طالبان موفق شدند وارد برخی مناطقی از شهر لشکرگاه شوند. گروه طالبان اعلام کردند که موفق شدند به بخش‌های از شهر لشکرگاه وارد شوند و در مرکز شهر پیشروی کنند و مدعی شده‌اند حوزه دوم امنیتی شهر لشکرگاه در مرکز استان هلمند را تصرف کرده‌اند.

خبرهای تایید نشده حاکی از آن است که شب گذشته هواپیماهای بی ۵۲ آمریکایی نیز وارد عمل شده و بخش‌های از مناطق تحت کنترل طالبان در هرات را بمباران کردند.منابع خبری افغانستان همچنین نوشته‌اند که دفتر سازمان ملل متحد نیز هدف حمله قرار گرفته و در این حمله یک نیروی محافظ این مقر جان باخته است.

آمریکا و سازمان ملل متحد حمله به دفتر این سازمان را محکوم کرده است و خواستار شناسایی و مجازات عاملان آن شده است.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان درگیری در نزدیکی دفتر سازمان ملل متحد را پذیرفته اما گفته است که آنها امنیت این دفتر را تامین می‌کند که حمله به مقر دفتر سازمان ملل متحد و اطمینان اعضای هیات مذاکره‌کننده این گروه در دوحه نشان می‌دهد که سخنان پشت میز بر جنگجویان خط نبرد از آنان حرف‌شنوی ندارند.

گروه خبرنگاران هرات نیز اعلام کرد که بامداد روز شنبه جنگ در منطقه «پل مناردار» بین طالبان و نیروهای دولتی آغاز شده و برخی از ساکنان پل رنگینه می‌گویند ممکن است جنگ به منطقه آنان کشیده شود که مناطق مربوط به مرکز شهر و پل رنگینه مربوط حوزه ششم هرات می‌شود.جنگ‌های دو شب گذشته در شهر لشکرگاه و هرات افغانستان نشان می‌دهد گروه طالبان به‌طور عملی توافقنامه دوحه با آمریکا را برای عدم حمله به شهرهای بزرگ این کشور کنار گذاشته و آستین را برای گرفتن شهرها بالا زده‌اند.

محمدرضا بهرامی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز در توئیتر خود نوشته است که با امضای توافقنامه دوحه سه اتفاق مهم رخ داده است. وی افزوده است که شکل‌گیری روند واقعی صلح محل تردید جدی است، زیرا شرایط را به نفع طالبان رقم زد.بهرامی افزوده است که وظیفه دفتر سیاسی طالبان در دوحه پایان یافته و دیگر بخش نظامی طالبان تصمیم می‌گیرد.

کدخبر: ۴۰۵۳۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر