کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۰۷۱۵
تاریخ خبر:

هرآنچه باید درباره ‌برندهای حاضر در بازار پوشاک ‌بدانید

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| واردات پوشاک سال 97 ممنوع شد. همین موضوع بساط نمایندگی‌های خارجی را جمع کرد و کرکره بسیاری از فروشگاه‌ها پایین آمد اما هنوز چند برند معروف مثل جین‌وست، ال‌سی وایکیکی و کوتون که از گذشته آنها را به‌عنوان تولیدکنندگان خارجی می‌شناختیم در بازار پوشاک کشور به‌فعالیت خود ادامه می‌دهند. ردپایشان را می‌توان در کنار برندهای ایرانی سرشناس در فروشگاه‌های اینترنتی یا بعضی پاساژها مشاهده کرد. سوالی که مطرح می‌شود این است که در شرایط ممنوعیت واردات، این برندها اجناس و مواد اولیه خود را از کجا تهیه می‌کنند.

این لباس‌ها و کیف و کفش‌ها کجا تولید می‌شوند؟ کجا برش می‌خورند و کجا شکل یک لباس، مانتو، ‌شلوار و کاپشن را پیدا می‌کنند؟ در این مطلب ضمن معرفی چند برند مطرح ایرانی به این سوال‌ها هم جواب داده‌ایم. البته برای رسیدن به این پاسخ با حدس و گمان پیش نرفته‌ایم و با مسئولان فروش و کارمندان روابط عمومی این برندها حرف زده‌ایم. جز کوتون و سله‌بن که کسی تلفن‌مان را جواب نداد، با نماینده بقیه برندهایی که در این گزارش نام آنها آمده حرف زدیم و بدون اینکه بگوییم خبرنگار هستیم، در قالب یک مشتری معمولی اما پیگیر از آنها پرسیدیم محصولاتشان واقعا تولید کجاست.

‌جین وست؛ استرالیا، چین یا ایران؟
روی سایتی که به‌ زبان فارسی برای راهنمای مشتریان طراحی شده، جین وست برندی استرالیایی معرفی شده که از سال 1972 با شعار پوشاک ساده جین فعالیت خود را شروع کرده. همچنین آمده در حال حاضر جین‌وست حدود سه‌هزار نمایندگی در بیشتر کشورهای دنیا دارد. در ایران و در اوایل دهه 80، جین‌وست با پیراهن‌های چهارخانه مردانه و شلوار جین‌های متفاوت و خوش‌رنگ شناخته شد.

تا سال 97 تمام اجناس مردانه، زنانه، بچگانه، کیف و کفش و اکسسوری مردانه و زنانه از استرالیا و کشورهای شرق آسیا وارد می‌شد اما حالا همه چیز فرق می‌کند. کسی که پاسخگوی تماس تلفنی ماست، می‌گوید: «پارچه‌های ما برای تولید از برند مادر یعنی از استرالیا به صورت برش‌خورده و آماده وارد می‌شود. مواد اولیه، پارچه، دکمه و همه وسایلی که برای تولید اجناس این برند نیاز است نیز به‌صورت آماده و برش‌خورده از کشورهای شرق آسیا برای دوخت به ایران می‌رسد.»

با این اوصاف تمام پارچه‌ها خارجی است و فقط در ایران دوخته می‌شود. قیمت شلوارهای جین وست از 599 هزار تومان شروع می‌شود و تا یک میلیون و 799 هزار تومان می‌رسد، مردانه و زنانه هم ندارد. قیمت‌ها همین است. مثلا قیمت شلوار جین‌های آبی این برند که از همه رنگ‌ها محبوب‌تر و پرفروش‌تر است، در تخفیف‌ها هم به زیر یک میلیون تومان نمی‌رسد. البته قیمت تی‌شرت‌های مردانه کمی پایین‌تر است. ارزانترین تی‌شرت مردانه برند جین وست 249 هزار تومان است. قیمت تی‌شرت‌های زنانه از 299 هزار تومان شروع می‌شود.

کوتون؛ ترکیه یا ایران؟
ییلماز و گولدن دو جوان ترک که 25 سال پیش برند کوتون را تاسیس کردند، از همان روز اول اصرار داشتند محصولات این برند برای تمام سلیقه‌ها و برای تمام درآمدها تولید شود. اگر یک نگاه به سایت محصولات کوتون بیندازید، تحقق این شعار کاملا مشخص است. کوتون برای مردان و زنان و بچه‌ها و حتی نوزادان لباس تولید می‌کند. قیمت پیراهن‌های مردانه کوتون از 129 هزار تومان شروع می‌شود و تا 700 هزار تومان می‌رسد. قیمت شلوارهای مردانه از 799 هزار تومان شروع می‌شود.

قیمت لباس‌های زنانه کمی از مردانه گران‌تر است. مثلا تی‌شرت زنانه با برند کوتون حدود 399 هزار تومان قیمت دارد. قیمت شلوار جین زنانه هم از 799 هزار تومان شروع می‌شود. قیمت لباس‌های بچگانه خیلی بالا نیست؛ دامن دخترانه این برند حدود 199 هزار تومان است. تی‌شرت و شلوار را می‌توانید با قیمت 259 هزار تومان بخرید. تعداد نمایندگی‌های کوتون در ایران شاید مثل گذشته زیاد نباشد اما هنوز چند فروشگاه سرپا هستند و اجناس وارداتی و تولید داخل با مواد اولیه ترکیه‌ای می‌فروشند.

کفش شیفر؛ ایرانی، ایرانی!
کفش شیفر شاید اسمش خارجی به‌نظر برسد، اما کسی که به شماره تماس ارتباط با مشتریان پاسخ می‌دهد به من که ناشناس و در قالب یک مشتری پیگیر زنگ زده‌ام می‌گوید مواد اولیه آن ایرانی است. چرم کفش‌ها همه چرم تبریز است و پارچه کفش‌های پارچه‌ای از بهترین کارخانه‌های تولید کننده پارچه تهیه می‌شود. یعنی شیفر کاملا ایرانی است و از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز برای تهیه کفش و صندل طبی گواهی دارد.

کفش شیفر سال 78 تاسیس شده و در عرصه تولید کفش مردانه و زنانه، کیف پول، کیف دوشی، کلاه، کیف آرایشی، کفش ورزشی، دمپایی و صندل و کمربند و جاسوئیچی فعالیت می‌کند. قیمت کفش‌های این برند مثل بعضی از برندهای چرم داخلی نجومی نیست. مثلا ارزان‌ترین کفش چرم زنانه 490 هزار تومان است. کفش‌های ورزشی زنانه از یک میلیون تومان به بالاست. بوت‌های زنانه این برند را می‌توان بین 900 تا یک میلیون و 600 هزار تومان خرید. قیمت کفش‌های مردانه هم خیلی بالا نیست مثلا با 500 هزار تومان می‌توانید یک کفش چرم مردانه تولید داخل بخرید.

‌سالیان؛ ایرانی!
سالیان جزو اولین برندهایی است که پوشاک ست و هماهنگ برای خانواده تولید کرد. یک برند ایرانی که لباس‌های زنانه، مردانه، بچگانه و خانواده تولید می‌کند. کسی که به تلفن ارتباط با مشتریان این برند پاسخ می‌دهد، می‌گوید: «مواد اولیه سالیان ایرانی است، اما بهترین مواد ایرانی. یعنی سراغ بهترین کارها می‌رویم، چون کیفیت برند ما ثابت شده است»؛ البته قیمت‌های این برند هم مثل مواد اولیه‌ای که استفاده می‌کند کمی متفاوت از برندهای ایرانی است.

مثلا قیمت تی‌شرت ساده آستین کوتاه مردانه از 300 هزار تومان شروع می‌شود. قیمت تی‌شرت‌های آستین بلند سالیان نیز از 600 هزار تومان به بالاست. پیراهن کژوال مردانه هم 390 هزار تومان قیمت دارد و به یک میلیون و 500 هزار تومان می‌رسد. قیمت کت تک مردانه این برند از قیمت پایه 900 هزار تومان شروع می‌شود. ارزانترین شلوار مردانه برند سالیان 495 هزار تومان دارد. قیمت محصولات زنانه این برند کمتر از مردانه‌ها نیست. تی‌شرت‌های زنانه سالیان زیر 200 هزار تومان نیست. شلوارهای زنانه این برند با قیمت 495 هزار تومان به بالا به فروش می‌رسد. ارزانترین مانتوی سالیان حدود 595 هزار تومان است.

بادی اسپینر؛ ایرانی
بادی اسپینر از سال 86 که تاسیس شد بیشتر روی پوشاک مردانه تمرکز داشت، اما بعد از چند سال و موفقیت در فروش پوشاک مردانه محصولات زنانه تولید کردند تا جنسشان جور باشد. هدف این برند ایرانی تولید پوشش اصیل و ایرانی و همگام با مد روز جهان است. اگر نگاهی به سایت فروش محصولات این برند بیندازید متوجه غلبه رنگ‌های گرم به رنگ‌های خنثی می‌شوید. محصولات این برند با پارچه و مواد اولیه ایرانی تولید می‌شوند.

مسئول فروش یکی از شعبه‌های این برند به هفت صبح می‌گوید:« پارچه‌ها همه ایرانی هستند. ولی ما دنبال بهترین جنس هستیم و نمی‌خواهیم کیفیت اولیه را از دست بدهیم. تا حالا که موفق بودیم و مشکلی پیش نیامده. همه پارچه‌ها تولید ایران است و همه محصولات همین جا و توسط خیاط‌های خودمان دوخته می‌شود. هیچ چیزی خارجی نیست.»

قیمت‌ محصولات این برند کمی بالاست، یعنی در مقایسه با فروشگاه‌های لباس‌های زنانه و مردانه این تفاوت قیمت دستتان می‌آید. مثلا قیمت پیراهن‌های آستین کوتاه مردانه این برند از 500 هزار تومان شروع می‌شود. قیمت کاپشن‌های مردانه از یک میلیون و 500 هزار تومان به بالاست‌. قیمت هودی‌های زنانه بالای 500 هزار تومان است و قیمت پالتوهای زنانه از 700 هزار تومان شروع می‌شود.

سله بن؛ ایرانی
سله بن از سال 89 لباس‌های زنانه، مردانه و بچگانه تولید می‌‌کند. در سایت این برند اعلام شده با پشتوانه تجربه تولید و بافت پارچه، قدم در عرصه تولید پوشاک گذاشته‌اند. یعنی مواد اولیه و پارچه این برند ایرانی است. به همین دلیل قیمت‌ پوشاک این برند در مقایسه با بقیه برندهای مشابه پایین‌تر است. در فروشگاه‌های برند سله‌بن یا سایت فروش اینترنتی آنها می‌توانید محصولات مختلفی از تی‌شرت تا تاپ گرفته تا کاپشن، شلوار، هودی و دورس پیدا کنید. قیمت یک مانتوی لنين زنانه 280 هزار تومان است. قیمت تی‌شرت‌های زنانه از 88 هزار تومان و تی‌شرت‌های مردانه از 98 هزار تومان شروع می‌شود. قیمت پیراهن‌ها‌ی مردانه سله‌بن بین 168 هزار تا 400 هزار تومان است. شلوارهای مردانه این برند از 178 هزار تومان به بالا فروخته می‌شود. قیمت لباس‌های بچگانه این برند خیلی بالا نیست، مثلا یک پیراهن دخترانه را 98 هزار تومان می‌فروشند.

‌سوپردرای؛ انگلیسی، ژاپنی یا ایرانی؟
برند سوپردرای در انگلیس ثبت شده و از سال 2003 فعالیت می‌کند. خودشان می‌گویند در طراحی لباس‌ها از فرهنگ ژاپنی الهام می‌گیرند تا مدل لباس‌ها یک فرق اساسی با بقیه محصولات داشته باشد. سوپردرای تا سال 97 بیشتر اجناسش را وارد می‌کرد، اما بعد از ممنوعیت واردات پوشاک خارجی همه این لباس‌ها در ایران تولید می‌شود. مسئول فروش این برند به هفت‌صبح می‌گوید: «کارها در ایران تولید می‌شود. اما بیشتر پارچه‌ها خارجی هستند و به همین دلیل قیمت‌ها کمی متفاوت است. بیشتر لباس‌های ما محصول مشترک است. بهترین پارچه خارجی را می‌خریم و این‌جا برش می‌دهیم و می‌دوزیم.»

شاید برای همین است که قیمت یک مانتوی لنین ساده سوپردرای به حدود یک میلیون و 600 هزار تومان می‌رسد. پیراهن شومیز چهارخانه هم از 700 هزار تومان شروع قیمت دارد. شلوارهای زنانه بامارک سوپردرای زیر 400 هزار تومان فروخته نمی‌شود. قیمت بلوز دورس زنانه از 600 هزار تومان به بالاست. قیمت پوشاک مردانه، مثل زنانه کمی متفاوت است. مثلا قیمت یک رکابی مردانه حدود 319 هزار تومان است. قیمت پیراهن‌های یقه‌دار از 600 هزار تومان شروع می‌شود. ‌قیمت پیراهن‌های آستین‌دار این برند از 700 هزار تومان به بالاست. همچنین برای شلوارهای مردانه سوپردرای حداقل باید 830 هزار تومان بپردازید.

آل اشپرت؛ آلمانی یا ایرانی؟
این برند پیش از این در لیگ‌های آلمان، ایران و بسیاری کشورهاي دنیا کفش، توپ، دستکش، پوشاک ورزشی و تجهیزات ورزشی تولید می‌کرد و حتی مدتی به‌عنوان اسپانسر تیم ملی، پوشاک بازیکنان را تامین می‌کرد اما ناگهان با عتاب کارلوس کی‌روش روبه‌رو شد. کسی که به تماسم جواب می‌دهد و خودش را مسئول فروش این برند معرفی می‌کند، می‌گوید در حال حاضر خودشان چیزی تولید نمی‌کنند فقط از تامین کننده‌ها، اجناسشان را می‌خرند. او به هفت‌صبح می‌گوید: «ما چیزی تولید یا وارد نمی‌کنیم. تمام اجناس را از تامین‌کننده و تولید‌کننده‌های معتبر می‌خریم.»

به گفته او محصولاتی که در سایت آل اسپورت فروخته می‌شود اورجینال، های‌کپی و کپی هستند. محصولات از کشورهای شرق آسیا مثل ویتنام و اندونزی به ایران می‌رسد. این برند فروشگاه انحصاری در سطح شهرها ندارد و برای خرید باید به سایت مراجعه کنید. در این سایت پیراهن اول و دوم تیم ملی فوتبال ایران را با قیمت 350 هزارتومان می‌توانید بخرید. گرمکن شلوار تیم‌های معروف اروپایی را می‌توانید با قیمت 990 هزار تومان پیدا کنید. نیم‌تنه و تی‌شرت ورزشی و لگ زنانه هم دارند. قیمت تی‌شرت‌های ورزشی زنانه از 350 هزار تومان شروع می‌شود. قیمت لگ‌های ورزشی زنانه از 600 هزار تومان به بالاست.

ال سی وایکیکی؛ ایران، فرانسه یا ترکیه؟
یک زمانی سرت را که می‌چرخاندی یک شعبه از ال سی وایکیکی می‌دیدی اما از سال 97 به بعد پیدا کردن این برند فرانسوی ترکیه‌ای کمی سخت شده و به چند شعبه در مجتمع‌ تجار‌ی‌هاي بزرگ محدود می‌شود. البته در سایت‌های اینترنتی هنوز می‌توان محصولات این برند را پیدا کرد. ال‌سی وایکیکی برای زن و مرد و بچه و نوزاد محصولات مختلفی تولید می‌کند و طبق گفته کارمند یکی از شعبه‌های شمال پایتخت، همه چیزش از ترکیه وارد می‌شود؛ حتی نخ و دکمه و قیچی. این کارمند فروش به هفت‌صبح می‌گوید: «این‌طور که به ما گفته‌اند همه چیز ترک است.

پارچه و مواد اولیه از ترکیه آماده و برش خورده وارد می‌شود. البته بعضی محصولات همین‌جا برش می‌خورد و دوخته می‌شود ولی مواد اولیه از آن طرف می‌آید.» تنوع محصولات در ال‌سی وایکیکی نسبت به برندهای دیگر بیشتر است. این تنوع باعث شده قیمت‌ها هم در سایت‌ها و فروشگاه‌های مختلف متفاوت باشد. مثلا در یک سایت فروش اینترنتی، قیمت یک کاپشن دخترانه 700 هزار تومان است اما در یک سایت دیگر که خودش را نماینده فروش این برند معرفی کرده قیمت همان کاپشن با همان جنس و مدل، حدود دو میلیون تومان فروخته می‌شود. قیمت تی‌شرت آستین کوتاه مردانه ال‌سی وایکیکی حدود 457 هزارتومان است.

قیمت شلوار جین مردانه از 719 هزار تومان شروع می‌شود. یک پلیور مردانه حدود 800 هزار تومان قیمت دارد. برای یک سویشرت ساده باید 660 هزار تومان پرداخت کرد. قیمت لباس‌های زنانه این برند کمی ارزانتر است و برای خرید یک مانتوی کتی می‌توان 158 هزار تومان هزینه کرد. یک هودی بلند را با قیمت 266 هزارتومان می‌توان بخرید و قیمت یک سویشرت ساده به 210 هزار تومان می‌رسد. قیمت کاپشن‌های زنانه این برند از 398 هزارتومان شروع می‌شود.

کدخبر: ۴۹۰۷۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر