کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۸۶۹۹
تاریخ خبر:

هرآنچه باید درباره آپدیت جدید ویندوز‌۱۱ بدانیم

روزنامه هفت صبح | خبر ویندوز یازده شب جمعه هفته پیش خواب را از چشم خیلی‌ها پراند. کلا این شب‌های رونمایی برای مردان و زنان آی‌تی فرقی با جشنواره‌های کن، گلدن‌گلوب و … ندارد. همه دیروز منتظر خبر شگفت‌آوری از سوی مایکروسافت بودند که بتواند اپل را به چالش بکشد. به نظر برخی تا حدی هم همین اتفاق افتاد. ما یک‌بار همین چند سال پیش از ویندوز ۷ و ۸ به ۱۰ مهاجرت کردیم و برایمان تغییرات آنقدر عجیب نبودند که از پس آن برنیاییم. ولی این بار ویندوز یازده کاملا حرف جدیدی برای گفتن دارد؛ البته نه آنقدر عجیب که با آن احساس غریبگی کنیم.

هم کار با آن راحت‌تر شده و هم اگر یک لپ‌تاپ لمسی داشته باشید، با شما بهتر راه می‌آید و سازگاری بیشتری قرار است با آن نشان دهد. از همین رو پنجشنبه خیلی از افراد فکر کردند که خب چه عالی. حالا برویم آن را روی سیستم‌مان نصب کنیم. نخیر. تا حول و حوش آبان و آذر باید صبر کنید تا وارد سیستم‌تان شود. وارد سیستم‌مان شود؟ بله. ویندوز یازده رایگان است و خودش با پای خود به سیستم شما سر می‌زند و پیشنهاد می‌دهد که ویندوزتان را آپدیت کنید؛ البته شرط و شروطی هم دارد. در این گزارش هم این شرایط را توضیح دادیم و هم از قابلیت‌های این دردانه جدید مایکروسافت حرف زده‌ایم.

سوال‌هایی که ممکن است داشته باشید:
ویندوز ۱۱ پولی است؟ نه. وقتی پیام ویندوز آپدیت برای‌تان آمد آن را می‌توانید به‌صورت رایگان نصب کنید.
این پیام فقط برای ویندوز ۱۰ می‌آید؟ هنوز مشخص نیست که از ویندوز ۷ و ۸ هم می‌شود یک‌باره توی ویندوز ۱۱ پرید یا نه ولی حتی اگر این اتفاق هم نیفتد، منطقی به نظر می‌رسد که زمان موعود یک بار اول ویندوز ۱۰ را نصب کنید و بعد اجازه نصب ویندوز ۱۱ را بدهید.

سی‌دی ویندوز یازده را از کجا بخریم؟ آخ. یک لحظه صبر کنید. ویندوز یازده خیلی نوپاست و برای ما ایرانی‌ها که عادت به نصب نسخه کرک شده داریم، حداقل فعلا چیزی به بازار نیامده. یعنی آنهایی می‌توانند سیستم خود را با ویندوز یازده آپدیت کنند که نسخه ویندوز امروزشان اصل باشد.
همین؟ فقط باید ویندوزمان اصل باشد؟ نه. برای نصب یک اکانت مایکروسافت و اینترنت نیاز داریم.
یعنی همه و با هر لپ‌تاپی می‌توانیم نصب کنیم؟ نه. سیستم‌تان باید قابلیت‌ها و توانایی‌هایی داشته باشد که از پس ویندوز ۱۱ برآید.
یعنی چه قابلیت‌هایی؟

۱- پردازنده ۲ هسته‌ای با فرکانس یک گیگاهرتز و ۶۴ بیتی
۲- ۴گیگابایت رم ( ویندوز ۱۱ به خودی خود حداقل ۲ گیگابایت از حافظه رم سیستم را اشغال می‌کند.)
۳- ۶۴ گیگ حافظه داخلی
۴- گرافیک با پشتیبانی از DirectX 12
۵- مادربوردی با پشتیبانی از UEFI
۶- ۶۴ گیگابایت فضای آزاد
۷- رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل

۸- ماژول TPM : مشکل‌ترین بخش نیازمندهای این ویندوز، نیاز داشتن به ماژول TPM است. ماژول TPM یک چیپ امنیتی است که وظایف مختلفی در تامین امنیت دستگاه دارد. مایکروسافت گفته برای اجرای ویندوز ۱۱ حداقل نیاز به نسخه ۱٫۲ ماژول TPM دارد که عمدتا روی مادربوردها و لپ‌تاپ‌های ۶، ۷ سال اخیر موجود بوده. بنابراین سخت‌افزارهای قبل از این تاریخ به‌صورت رسمی پشتیبانی نمی‌شوند.
برای چک کردن اینکه سخت‌افزار شما قابلیت اجرای ویندوز ۱۱ رو دارد، مایکروسافت یک نرم‌افزار عرضه کرده که قابل دانلود است. بعد از اجرای آن باید دکمه Check Now را زد و منتظر نتیجه ماند. اگر تیک سبز گرفتید، سیستم‌تان آماده است ولی اگر تیک قرمز شد یا آن ماژولی که بالاتر توضیح دادیم را فعال نکردید یا اینکه کلا سیستم‌تان برای این آپدیت شگفت‌آور آماده نیست.

سیستم امنیتی ویندوز را چطور فعال کنیم؟
به بایوس سیستم بروید و دو گزینه را فعال کنید. اول، گزینه Secure Boot و دوم، TPM که به اسم‌های مختلفی مثل PTT و FTPM قابل پیدا کردن است.

چه ویژگی‌های جدیدی دارد؟
خبر مهم روز پنجشنبه این بود که امکان اجرای اپلیکیشن‌های اندروید به ویندوز ۱۱ اضافه شده است. همه با این خبر خیلی خوشحال شدند ولی یادتان باشد، گوگل‌پلی با آن همکاری نکرده و فقط هر اپلیکیشنی که در آمازون‌ اپ‌استور وجود داشته باشد، می‌شود روی آن نصب کرد. اپ‌ها را در ویندوز استور می‌شود سرچ کرد و اگر نسخه آمازونی آن وجود داشت، می‌شود روی سیستم هم نصب کرد. همین نقطه، دقیقا جایی است که مایکروسافت تلاش کرده خودش را از اپل متمایز کند. به‌خاطر اینکه اپل تنها به کاربران اجازه می‌دهد تا فقط از اپ‌استور نرم‌افزار خودشان را دانلود کنند ولی در این سیستم عامل جدید، مایکروسافت استور دوباره طراحی شده تا اپلیکیشن‌های بیشتری را میزبانی کند.

دیدنی‌های جدید آن چیست؟
ویژگی جالب و دیدنی آن مثلا این است که صفحاتی که باز می‌کنید شفاف هستند؛ یعنی پشت‌شان مات است. برخی از آیکون‌ها تغییر شکل داده‌اند. منوی استارت از چپ آمده وسط ولی باز هم می‌شود آن را به همان سمت چپ انتقال داد. جزئیات فیچرها زیادتر شده. این ویندوز حتی برای مینیمایز کردن هم کلی گزینه جلوی‌مان می‌گذارد. ویجت‌هایی به آن اضافه شده که آن را خیلی جذاب‌تر کرده. ویجت‌های اخبار، آب و هوا، بازی و … که قبلا هم در ویندوز ۱۰ وجود داشت، این بار اما سر و شکل آنها کلا تغییر کرده است.

این دفعه مایکروسافت روی اسکرین‌های لمسی هم حساب ویژه‌ای باز کرده. به خاطر اینکه در دسکتاپ با هر بار بالا، پایین کشیدن صفحه قابلیت جدیدی برای سیستم تعریف شده است که از قبل راحت‌تر شده. روی حالت اسکرینی که از کیبرد جدا شده، ویندوز ۱۱ دیگر عملکرد بهتری دارد. خود ویندوز تشخیص می‌دهد که شما آن را روی حالت لمسی برده‌اید و مثلا فاصله گزینه‌ها بیشتر می‌شود و برای تاچ بهینه‌تر شده است. همچنین با قابلیت مایکروسافت تیمز از داخل سیستم عامل، می‌شود بدون نصب هیچ برنامه با آنهایی که ویندوز یازده دارند چت و تماس تصویری برقرار کرد.

اگر گیمر هستید…
اگر سیستم شما قابلیت اچ‌دی‌آر باشد، بازی‌هایی که این قابلیت را داشته باشند، به صورت خود به خود با کیفیت بهتری روی این ویندوز به نمایش در می‌آیند.
اپلیکیشن ایکس‌باکس به همراه ایکس کلاود در دسترس گیمرها خواهد بود. اینطور که مایکروسافت وعده داده سرعت و عملکرد ویندوز ۱۱ در اجرای بازی‌ها بهتر از گذشته است.
این ویندوز ۱۱ امتیازی هم به ایکس‌باکسی‌ها داده است. سرویس ایکس‌باکس‌گیم پس (Xbox Game Pass) به لطف اپ جدید ایکس‌باکس درون ویندوز ۱۱ ادغام شده که شامل xCloud هم می‌شود. بنابراین کاربران می‌توانند بازی‌ها را از مایکروسافت کلود هم استریم کنند.

کدخبر: ۳۹۸۶۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر