کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۰۸۴۳
تاریخ خبر:

هدیه دادن مقامات دیپلماتیک پروتکل خاصی دارد؟

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور | یک: ‌ در جریان سفر اخیر محمدباقر قالیباف به ترکیه، هدیه‌ای از طرف رئیس مجلس ایران به رجب طیب اردوغان داده شد که ارزش مادی آن بحث‌برانگیز شده. به طور مشخص حسین جابرانصاری سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه گفته این تابلو فرش دستباف نفیس در مقابل هدیه اردوغان ارزش به مراتب بالاتری دارد.

او اشاره‌ای هم به یک دیدار مسئولان ایرانی با هیتلر در دهه‌ها پیش کرده که آن زمان هدیه گرانقیمت‌ ایرانی‌ها برای خود هیتلر هم تعجب‌برانگیز بوده. به این بهانه دیدگاه یک کارشناس ارشد تشریفات بین‌الملل را درباره هدیه‌های ردوبدل شده در دیدارهای دیپلماتیک مقامات ایرانی را جویا شدیم. علی بیدارمغز در گفت‌وگو با هفت‌صبح به این سوالات پاسخ داد که آیا هدیه دادن مقامات دیپلماتیک به یکدیگر قوانین و پروتکل‌های خاص خودش را دارد؟ یا این بده بستان‌ها طبق سلیقه شخصی انجام می‎شود؟

دو: او در پاسخ به سوال ما که آیا قوانینی درباره هدیه دادن مقامات وجود دارد یا نه؟ پاسخ داد: «در صحنه بین‌‎الملل هدیه به عنوان رشوه تلقی نمی‌شود. صرفا شان گیرنده و هدیه دهنده باید رعایت شود. دست‌اندرکاران یک دیدار دیپلماتیک طرفین باید حتما به هم خبر بدهند که برای یکدیگر هدیه‌‎ای تهیه کردند و بپرسند هدیه چیست و چه میزان قیمتی دارد. تعادل یک شرط اساسی است.» بیدارمغز با اشاره به اینکه یک مقام دولتی هزینه هدیه را از خزانه دولتی دریافت می‎کند، گفت:

«مقامات دولتی اگر هدیه گرانقیمتی دریافت کنند، باید آن هدیه خارجی را به خزانه دولت تحویل بدهند.» این استاد دانشگاه در ادامه نکته‌ای اساسی درباره سقف قیمت هدیه بیان کرد: «مقامات و سران کشورها حداکثر ۳۰۰ دلار می‎توانند هدیه بگیرند و با خودشان ببرند و اگر ارزش هدیه بیش از این باشد، باید به دولت برگردانند.» او در ادامه توضیح داد: «درست است که با هدیه دادن یک فرش دستباف که کالای صادراتی ماست آن را تبلیغ می‎کنیم‌ اما تعادل در مبادله هدیه خیلی مهم است.»

سه: با این حساب ۳۰۰ دلار که سقف هزینه قابل پرداخت برای هدیه است، معادل حدودا ۹ میلیون تومان می‎شود. جالب اینجاست که اگر نگاهی به سایت‌های فروش اینترنتی بیندازیم، می‌بینیم که یک تابلوفرش ساده و دستباف ۸۲ در ۶۲ سانتی متری ۱۲ میلیون تومان قیمت دارد. هدیه قالیباف به اردوغان آنطور که از عکسش پیداست، ابعاد بزرگی دارد. نفیس، دستباف و بسیار زیباست و به احتمال زیاد قیمتش قابل توجه. اما هدیه اردوغان به قالیباف یک کتاب ناقابل از خودش است که همین عدم توازن بین هدیه ارائه شده و دریافت شده مناقشه برانگیز شده است.

کدخبر: ۴۳۰۸۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560804133

    کتاب اردوغان را خواندی بده ما هم بخونیم …