کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۳۲۲۳
تاریخ خبر:

هدف ترامپ ‌‌از کوبیدن بر طبل تقلب چیست؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | شکست ترامپ در ایالت‌های حساس و مورد مناقشه در انتخابات با شکست‌های چندباره تیم حقوقی او و رد ادعای تقلب در همین ایالت‌ها عجین شده است. اتهامات ترامپ و تشکیک او بر صحت و سقم انتخابات، در بهترین حالت شکی بی‌سند و مدرک است که سبب شده است تمام قضات اعم از جمهوری‌خواه و دموکرات، به طور یک‌صدا دست رد به سینه او و درخواست‌هایش بزنند. دیگر باید بگوییم شک و شبهه‌ای بر انتخاب بایدن به عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا باقی نمانده است و اکنون انتخابات پر بحث و جدل و البته متفاوت ۲۰۲۰ به رغم تلاش‌های ترامپ و نزدیکانش، لباس رسمی و قانونی پوشیده است.

البته پافشاری ترامپ بر ادعای تقلب در انتخابات کاری عبث و خالی از فایده نیست. در وهله اول او با پافشاری و سماجت بر روی ادعایش می‌تواند نقش رئیس‌جمهوری مردمی، محبوب و مظلوم را بازی کند که در اتحاد شوم سران هر دو حزب در پشت پرده سیاست و با دسیسه و کودتای آن‌ها از مقام و میز خود دور مانده و قربانی شده است. ترامپ با حفظ همین نقش می‌تواند بخش بسیار بزرگ و قابل توجهی از پایگاه رای ۷۴ میلیونی خود را برای انتخابات بعدی در کنار خود حفظ کند.

از سوی دیگر کمپین ترامپ که این روزها کمپین مقروضی به شمار می‌رود با انتشار فراخوانی از حامیان و طرفداران خود‌خواسته است تا با سرازیر کردن کمک‌های مالی و دلارهایشان برای ادامه پیگیری‌های حقوقی تقلب در انتخابات، از رئیس‌جمهور محبوب خود حمایت و نیز از رای خود حراست کنند. تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در این حساب‌ها جمع شده است و جالب است بدانید که حدود ۷۵درصد از این مبلغ نه برای پیگیری دعاوی حقوقی و انتخاباتی بلکه برای تسویه بدهی‌ها و قرض‌های کمپین ترامپ هزینه شده است.

همچنین ترامپ بدون ارائه هیچ مدرک محکمه پسندی و تنها با افراشتن علم تقلب، می‌تواند سنگ محکی در دست داشته باشد تا یاران وفادار خود را بشناسد و ببیند که چه کسانی تا کجا همراه او خواهند ماند؟ به طور قطع این افراد حلقه معتمدین ترامپ را تشکیل خواهند داد و او از حضور و حمایت آن‌ها برای شرکت در انتخابات بعدی بهره خواهد برد. البته یاران وفادار ترامپ نیز می‌توانند از امتیازات ویژه مرحمتی او بهره‌مند شوند و از این رو این بازی به یک بازی برد برد بدل شود.

کن پکستون، دادستان ایالت تگزاس و از نزدیکان ترامپ مثالی عیان از همین ماجراست. پکستون به علت دور زدن قانون و تقلب در شمارش آرا از ۴ ایالت جورجیا، میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا شکایت کرد. پکستون می‌گوید در ساعات آخر رای‌گیری نیز اتفاقاتی رخ داد که بدون رضایت و نظارت قانون‌گذاران ایالتی بوده است و از این رو غیرقانونی است.

در دادخواست پکستون آمده است که باید آرای این ۴ ایالت از شمارش کل آرا حذف شوند. اگر این اتفاق رخ دهد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب و پیروز انتخابات خواهد بود. قضات ۱۷ ایالت که مجموعا یک سوم کل جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند از شکایت پکستون علیه ۴ ایالت دیگر استقبال کرده‌اند. در کنار این ۱۷ ایالت ۱۱۳ نفر از اعضای جمهوری‌خواه کنگره نیز تاکنون از این اقدام حمایت کرده‌اند.

روز گذشته این خبر رسانه‌های آمریکا را درنوردید و تعدادی را نیز نسبت به عاقبت این اقدام قضایی جدید نگران کرد. البته بعضی از جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ در کنگره نیز درباره این موضوع موضع‌گیری کردند و اعلام کردند که این اقدام تنها یک اقدام رسانه‌ای است و به هیچ وجه نباید آن را جدی گرفت.

اگر پرونده‌های قضایی علیه پکستون مبنی بر فساد و ارتشا در کسوت یک قاضی ایالتی و نیز احضاریه جدید اف‌بی‌آی که به دست او رسیده است را در نظر بگیریم باید گفت که نه تنها نباید اقدام قضایی او را جدی رفت بلکه باید منتظر باشیم تا به میمنت این خوش‌خدمتی او به ترامپ و ایجاد موج رسانه‌ای جدید، پکستون نیز درکنار فرزندان ترامپ و رودی جولیانی مورد عفو ملوکانه ترامپ قرار بگیرد و از شر پرونده‌های قضایی خلاص شود.

کدخبر: ۳۶۳۲۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر