کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۲۴۴۸
تاریخ خبر:

هجوم نیروی کار ایرانی به عراق

روزنامه هفت صبح | دستمزد‌ کارگران ایرانی در‌عراق سه‌برابر ایران است/ هفته‌ای‌۸۷ پرواز‌میان ایران و عراق ؛ درحالی‌که ما شرایط دوستانه دوکشور ایران و عراق را در بالا رفتن حجم توریست‌های عراقی در شهرهای مقدس و همین‌طور شهرهای ساحلی خزر می‌بینیم و از آن‌سو سیل زائران اربعین که از ایران به عراق سرازیرند، حالا گزارش جدیدی به دست رسیده که نشان می‌دهد روابط ایران و عراق در حوزه اقتصاد فراتر از این حرف‌هاست.

مقامات دولتی در عراق، افزایش شدید و بی‌وقفه شمار کارگران ایرانی را در این کشور تایید کردند که در بخش‌های مختلف چه در شرکت‌های ایرانی بخش زیرساختی و سرمایه‌گذاری مشغول به کار هستند و چه به‌عنوان کارمند یا فروشنده خیابانی، کار می‌کنند. عراق سالانه از حدود چهارمیلیون مسافر ایرانی استقبال می‌کند. در مقابل، صحبت از افزایش میزان نقل و انتقال ارز از عراق به ایران، از سوی این کارگران می‌شود؛ نقل و انتقالی که طبق گفته یک مسئول امور مالی در دولت عراق در گفت‌وگو با «العربی الجدید» در سال به ده‌ها‌میلیون دلار می‌رسد.

این میزان ارز، به خانواده‌های کارگران یا به حساب‌های بانکی‎شان از طریق ۱۸۰شرکت به ایران حواله می‌شود. در گزارشی که العربی الجدید کار کرده است، به این اشاره شده که کارگران ایرانی از فرصت بیشتری برای جذب در شرکت‌های ایرانی یا عراقی واقع در عراق برخوردارند؛ یکی به این دلیل که از قوانین کار ایران پیروی می‌کنند و دوم اینکه دستمزد کمتری (به‌خاطر نرخ برابری ارز) می‌گیرند. با این حال گزارش‌های دیگر نشان می‌دهد که کارگران ایرانی در عراق سه‌برابر دستمزدشان در ایران، حق‌الزحمه می‌گیرند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در نشست مشترک تجار و بازرگانان ایران و عراق که فروردین امسال برگزار شد، گفته بود: «همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق در سال‌های اخیر روند رو به رشد داشته است، به طوری که مجموع مبادلات تجاری ما به عدد ۱۲میلیارد دلار رسیده است. راهبرد ما در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی و سیاسی با عراق، رسیدن به عدد ۲۰میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ است که تحقق این هدف نقش بسزایی در توسعه کمی‌ و کیفی روابط و ارتقای شاخص‌های اقتصادی مناسبات دو کشور دارد.»

انجام این مبادلات بی‌شک بدون شبکه‌ای از نیروی انسانی ناممکن است. شبکه‌ای از فعالان اقتصادی، شرکت‌های دو یا چند ملیتی و البته کارگرانی که فرآیند این انتقالات را میسر می‌کنند. سه‌شنبه گذشته خبر آمد که آمار گمرک جمهوری اسلامی‌نشان می‌دهد، مهم‌ترین شرکای تجاری ایران در سال ۹۸ کشورهای چین، عراق، کره جنوبی، امارات متحده عربی و افغانستان هستند. سهم این پنج کشور در میان خریداران کالاهای ایرانی بیش از ۶۴درصد است و عراق، با وجود مشکلات داخلی و خارجی خود، ۳۸۹میلیون دلار کالا در ماه فروردین از ایران خریداری کرد.

حسن دانایی‌فر، مشاور معاون اول رئیس‌جمهور و دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه نیز چهارشنبه در همین باره گفت: ایران ١٣سال قبل ٧۶٠میلیون دلار صادرات به عراق داشت اما امروز به صادرات ٩میلیارد دلاری تنها در بخش کالا رسیده و با احتساب بخش انرژی به صادرات ١٢.۵ میلیارد دلاری رسیده است که نشان از برنامه و اراده دارد. در گذشته تنها سه‌گذرگاه صادراتی داشتیم اما امروز به ١٨گذرگاه افزایش یافته است. حدود ٨٧پرواز هر هفته بین ایران و عراق انجام می‌شود و از نظر سازمان هواپیمایی عراق مشکلی نداریم. همه این‌ها نشان می‌دهد که حال اقتصادی ما با عراقی‌ها خوب است.

کدخبر: ۲۷۲۴۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Msina

    متشکریم