کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۴۴۷۲
تاریخ خبر:

هجوم مشمولان‌ به‌ پلیس‌+۱۰ برای رفتن به سربازی

روزنامه هفت صبح | درست یک هفته پیش رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که تغییرات ایجاد شده در مدت زمان خدمت سربازان از اول آذرماه اجرا می‌شود و سربازانی که از این تاریخ به بعد اعزام شوند طبق جدول زمان‌بندی جدید خدمت خواهند کرد.

جدولی که می‌گفت سربازانی که در همان محل زندگی‌شان دوران سربازی را بگذرانند باید به جای ۲۱ماه ۲۴ ماه خدمت کنند و به این ترتیب سربازانی که در آستانه اعزام قرار دارند حالا نمی دانند که آرزو کنند در شهر خودشان خدمت کنند یا نه، این وسط هم بعضی جوان‌ها که مدت کمی تا سربازی‌شان باقی مانده به سمت یک راه‌حل جالب رفته‌اند: تعجیل در خدمت سربازی.

احتمالا خیلی از آنها را کسانی که در شبکه‌های اجتماعی و فضای وب تبلیغ ارائه مشاوره برای راه‌های عبور ساده‌تر از خدمت می‌کنند، به این سمت راهنمایی کرده‌اند اما هرچه باشد استقبال از چنین راه‌حلی آنقدر خوب بوده که سامانه ارائه درخواست برای تعجیل در خدمت سربازی دیروز برای ساعت‌هایی با اختلال مواجه شد و مراکز پلیس +۱۰ که معمولا کارهای اینچنینی را برای مشمولان انجام می‌دهند با ازدحام جمعیتی مواجه هستند که همگی می‌خواهند درخواست اعزام زودتر از موعد به سربازی بدهند.

*** اصلا هدف همین بود؟
بعضی‌ها که خبر هجوم مشمولان به سایت و پلیس +۱۰ را برای درخواست تعجیل در خدمت می‌شنوند، می‌گویند احتمالا هدف سازمان نظام وظیفه برای تغییر مدت زمان سربازی به این شکل اساسا همین بوده که به سرعت عده زیادی سرباز برای خدمت اعلام آمادگی کنند .

چون به علت شیوع کرونا آمار ترک خدمتی‌ها و غایبان چنان بالا رفته بوده که نیاز فوری به جذب سرباز وظیفه احساس می‌شده، آنها یک دلیل دیگر هم برای این گمانه‌زنی دارند و می‌گویند که همواره اعمال تغییر در مدت زمان سربازی طی نزدیک به ۲۰سال گذشته به صورت موقت بوده یعنی هم قانون کاهش سه ماهه خدمت از ۲۱ ماه به ۱۸ ماه صرفا یک‌سال اجرا شده و هم افزایش مدت زمان خدمت از ۲۱ ماه به ۲۴ ماه.

در این بین اغلب سال‌ها مدت خدمت همان ۲۱ ماه بوده است یعنی هر وقت نیاز به افزایش مراجعه برای گذراندن خدمت سربازی بالا رفته سیاستگذارها با اعمال یک تغییر کوچک در مدت زمان خدمت به هدفشان رسیده‌اند. دلیل سوم آنها هم مشوق‌هایی است که اخیرا برای سربازانی با شرایط ویژه مثل سربازان ماهر اعلام شده است.

در مقابل عده‌ای می‌گویند با توجه به شرایط خاصی که منجر به موافقت با تعجیل در خدمت می‌شود، عملا با فرصت کمتر از یک ماه و نیمه‌ای که تا اول آذر باقی مانده با اتخاذ این روش نمی‌توان چندان افزایشی در تعداد سربازان وظیفه ایجاد کرد، در درازمدت هم چنین طرحی ممکن است رغبت افراد برای غیبت از خدمت را افزایش دهد. آنها به کلی جذب سرباز بیشتر از طریق افزایش مدت زمان خدمت را خنده‌دار می‌دانند.

*** شرایط تعجیل در خدمت
ممکن است به عنوان کسی که مدت زمان چندانی تا مشمول شدنش باقی نمانده طی چند روز اخیر با این پیشنهاد مواجه شده باشید که خدمتتان را جلو بیندازید تا مجبور نشوید سه ماه بیشتر خدمت کنید اما قبل از اینکه حتی به اندازه یک ساعت وقتتان را صرف سر زدن به پلیس +۱۰ کنید یا با موسسه‌های مشاوره تماس بگیرید ما بهتان می‌گوییم که شرایط استفاده از «تعجیل در خدمت» چیست و اساسا چقدر می‌توانید خدمتتان را جلو یا عقب بیندازید.

* فقط مشمولانی می‌توانند درخواست تمدید و تعجیل سربازی داشته باشند که اصلا غیبت نداشته باشند.
* مشمولان فقط برای یک‌بار می‌توانند مهلت اعزامشان را تمدید کنند یا درخواست تعجیل در خدمت سربازی بدهند.
* تعجیل خدمت نظام وظیفه فقط برای مشمولانی امکان‌پذیر است که در سال اعزام به خدمت سربازی قرار داشته باشند.
* تعجیل در خدمت برای تمام رده‌های تحصیلی ممکن است و مدت زمان آن ربطی به مدرک تحصیلی ندارد.

اگر همه شرایط بالا را دارید و فکر می‌کنید ظرف یک ماه آینده می‌توانید برای سربازی آماده بشوید و اساسا «احتمال» خدمت در شهر محل زندگی‌تان ارزش جلو انداختن سربازی و سه ماه کمتر خدمت کردن را دارد می‌توانید با مراجعه به پلیس +۱۰، فرم‌های مربوطه را پر کنید و منتظر بمانید که نتیجه به اطلاعتان برسد. اگر همین حالا تاریخ اعزامتان مشخص است و کارهای اولیه را کرده‌اید طبیعتا خیلی جلوتر هستید و واقعا ممکن است قبل از تاریخ اول آذر به خدمت اعزام شوید.

کدخبر: ۳۵۴۴۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر