کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۶۳۸
تاریخ خبر:

هجوم سرمایه‌گذارها به بازار بورس

روزنامه هفت صبح| چهار‌ میلیون و ۳۰۰هزار نفر در کشور کد بورسی دارند که ۶۵۰هزار نفر از این تعداد، تنها در ۲۵روز اول سال ۹۹ برای دریافت کد بورسی اقدام کرده‌اند. این رکورد عجیب و غریب نشان می‌دهد، بی‌‌راه نیست که مدام داریم زمزمه‌هایی درباره بورس می‌شنویم. گزارش‌ها حاکی از آن است که با انتشار اخبار مربوط به عرضه اولیه دیروز بازار، یک هجوم بی‌سابقه به دفاتر پیشخوان و شعب کارگزاری‌ها اتفاق افتاده است.

روابط عمومی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی می‌گوید، فقط در روز دوشنبه ۲۵فروردین‌ماه، حدود ۱۰۰هزار و ۳۰۰نفر برای دریافت کد بورسی در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند تا رکورد تعداد ثبت‌نام در یک‌روز شکسته شود. این رکوردشکنی محدود به یک‌روز و یک‌هفته اخیر نیست، بررسی وضعیت بورس در دوسال گذشته نشان می‌دهد از سال ۹۷ تا حالا تعداد بورس‌بازها در کشور ۲۰برابر شده و روزبه‌روز بیشتر می‌شود. همین دوسال پیش روزانه در بازار بورس تنها ۱۰۰میلیارد تومان پول جابه‌جا می‌شد که حالا این رقم به بیش از پنج‌هزار میلیارد تومان رسیده است.

*** چند‌میلیون نفر بورس‌باز هستند؟
عرضه اولیه دیروز بورس با مشارکت دو‌میلیون و ۷۳هزار نفر انجام شد که نشان می‌دهد از مجموع چهار‌میلیون و ۳۰۰هزار کد بورسی، تقریبا کمتر از نصف آنها فعال هستند. چراکه حداقل فعالیت در بورس، شرکت در عرضه اولیه شرکت‌های تازه‌وارد است. آخرین آمار از تعداد کد‌های فعال که در عرضه اولیه مشارکت می‌کنند، دو‌میلیون و ۷۰هزار نفر است که دیروز سهام شستا خریدند.

تقریبا خبرهای رکوردشکنی بازار بورس یکی بعد از دیگری تکراری می‌شوند. آمار مشارکت در هر عرضه اولیه، با افزایش چشمگیری روبه‌رو می‌شود و رکورد جدیدی را ثبت می‌کند. به عبارتی نمی‌توان مشارکت دو‌میلیونی را به معنای استقبال از شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی تفسیر کرد، چراکه روند طبیعی بازار، رشد تعداد مشارکت‌کننده‌ها در هر عرضه اولیه است. رشدی که تقریبا از نیمه سال ۹۷ آغاز شده و حالا بورس را به جایگاه فعلی خود رسانده است.

*** ۲۰برابر شدن تعداد فعالان بازار در کمتر از دوسال
بررسی آمار مشارکت در عرضه اولیه که رابطه مستقیمی با تعداد بورس‌بازها دارد، نشان می‌دهد تعداد کدهای بورس فعال در کمتر از دوسال گذشته ۲۰برابر شده است. شرکت پرداخت الکترونیک سامان‌کیش اولین عرضه اولیه سال ۹۷ بود که خردادماه آن سال وارد بورس شد. در این عرضه اولیه حدود ۱۰۰هزار نفر مشارکت داشتند.

اگر این رقم را با مشارکت دو‌میلیون و ۷۰هزار نفری عرضه اولیه دیروز مقایسه کنیم، متوجه افزایش ۲۰برابری تعداد بورس‌بازها می‌شویم. برای درک بزرگی این رقم بیاید فرض کنیم همین روند چشمگیر برای دوسال آینده هم تکرار شود. در چنین حالتی در سال ۱۴۰۱ تعداد بورس‌بازها به ۴۰میلیون نفر خواهد رسید! البته این پیش‌بینی تا حد زیادی خوش‌بینانه است ولی به‌خوبی می‌تواند هجوم عجیب و غریب به بازار بورس را برایمان روشن کند.

*** ۵۰برابر شدن ارزش معاملات بورس در دوسال
شاخص بورس در دوسال گذشته از محدوده ۹۵هزار واحد به ۶۵۰هزار واحد رسیده است. موضوعی که نشان می‌دهد از سال ۹۷ تا حالا شاخص کل تقریبا هفت‌برابر شده اما هجوم سرمایه‌گذارهای جدید به بورس باعث شده ارزش معاملات روزانه این بازار صعود چشمگیری داشته باشید. فروردین ۹۷ روزانه رقمی حدود ۱۱۰میلیارد تومان سهام در بورس خرید و فروش می‌شد.

بررسی آمار معاملات در فروردین امسال نشان می‌دهد، بدون در نظر گرفتن معاملات ۱۲هزار میلیارد تومانی روز گذشته، تقریبا هر روز به طور عادی پنج‌هزار میلیارد تومان در بورس دست به دست می‌شود. مقایسه این رقم با آمار معاملات فروردین ۹۷ نشان می‌دهد، ارزش معاملات در دوسال اخیر تقریبا ۵۰برابر شده و حتی از رشد تعداد بورس‌بازها هم بیشتر است.

کدخبر: ۳۲۰۶۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر