کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۷۹۸۷
تاریخ خبر:

هت‌تریک؛ از مرحوم «سی» تا نریمان جهان

روزنامه هفت صبح| مرور مهم‌ترین هت‌تریک‌ها مقابل استقلال و پرسپولیس به بهانه مرگ فونیکه‌سی. شنبه شب بود که خبر رسید فونیکه سی مهاجم مالیایی اسبق صنعت‌نفت آبادان و نساجی قائمشهر پس از تحمل چند سال بیماری درگذشته است. او البته جزو بهترین مهاجمان خارجی فوتبال ایران نبود اما توانست در لیگ یازدهم با زدن ۲۰ گل برای صنعت‌نفت دومین گلزن برتر این دوره از رقابت‌ها شود. البته مهم‌ترین خاطره از او، هت‌تریک دیدنی و جنجالی‌اش مقابل پرسپولیس در آبادان بود. به بهانه مرگ او و هت‌تریکش مقابل پرسپولیس، مهم‌ترین هت‌تریک‌های بازیکنان در برابر پرسپولیس و استقلال را مرور می‌کنیم.

*** فونیکه سی مقابل پرسپولیس
در لیگ برتر یازدهم پرسپولیس در هفته بیست و دوم مهمان صنعت‌نفت آبادان بود. در آن فصل هدایت پرسپولیس بر‌عهده مصطفی دنیزلی بود و آلبرتو کاستای پرتغالی هم سرمربی صنعت‌نفت بود. در آن فصل مشکل بزرگ پرسپولیس ضعف خط دفاع و دروازه‌اش بود. به شکلی که در پایان فصل با ۵۴ گل خورده دومین خط دفاعی ضعیف لیگ یازدهم را به نام خود ثبت کرد. یکی از بدترین نمایش‌های دفاع و دروازه‌بان این تیم هم در آبادان رقم خورد. بازی با گل زودهنگام نفت‌آبادان آغاز شد.

در دقیقه ۶ روی یک ضربه ایستگاهی توسط فونیکه‌سی و عکس‌العمل ضعیف میثاق معمارزاده نفت به گل اول خود رسید. پرسپولیس در دقیقه ۲۲ توسط علی کریمی به گل تساوی رسید اما چند دقیقه بعد فونیکه‌سی باز هم گل زد. این بار هم یک ضربه ایستگاهی فوق‌العاده از او طاق دروازه پرسپولیس را در دقیقه ۲۷ فرو ریخت. پنج دقیقه بعد فونیکه‌سی هت‌تریک کرد. شوت هافبک صنعت‌نفت را معمارزاده با واکنشی ضعیف دفع کرد و فونیکه‌سی زودتر از مدافعان پرسپولیس به توپ رسید و دروازه پرسپولیس را برای بار سوم باز کرد.

درخشش مهاجم مالیایی به این سه گل محدود نشد. او در ابتدای نیمه دوم با ضربه سری دیدنی توپ را به لئون پاچاچیان رساند و مهاجم ارمنی صنعت‌نفت هم با ضربه‌ای نه‌چندان خوب و البته یک اشتباه دیگر از معمارزاده گلزنی کرد. در ادامه محمد نوری در دقیقه ۸۵ گل دوم پرسپولیس را زد و از سنگینی شکست تیمش تا حدودی کم کرد. جنجال دیگر این بازی در رختکن پرسپولیس رخ داد.

جایی که علی کریمی در پایان بازی پیراهن فونیکه‌سی را به رسم یادگار از او گرفت و در حرکتی عجیب و غیرقابل دفاع آن را در رختکن به سمت میثاق معمارزاده که مقصر اصلی شکست سنگین پرسپولیس بود پرتاب کرد! فونیکه‌سی در پایان فصل با ۲۰ گل بعد از کریم انصاری‌فرد ۲۱ گله در رده دوم جدول گلزنان قرار گرفت.

*** ایمون زاید مقابل استقلال
دو هفته پس از هت‌تریک تاریخی فونیکه‌سی مقابل پرسپولیس، دربی برگشت لیگ یازدهم برگزار شد. شرایط دو تیم در جدول کاملا متفاوت بود. استقلال با تیمی پرستاره و پرویز مظلومی روی نیمکت یکی از مدعیان قهرمانی بود و پرسپولیس با بدترین خط دفاع تاریخش! در میانه‌های جدول دست و پا می‌زد. نکته دیگر این دربی این بود که در پنج دربی قبلی، چهار برد و یک مساوی برای استقلال به دست آمده بود و با توجه به شرایط، همه منتظر یک پیروزی دیگر برای استقلال بودند.

تا دقایق میانی نیمه دوم هم همه چیز طبق پیش‌بینی‌ها پیش می‌رفت. استقلال با دو گل میلاد میداوودی و فریدون زندی از پرسپولیس پیش افتاده بود و پرسپولیسی‌ها نگران بودند که تعداد گل‌های استقلال بیشتر از این هم بشود. چند دقیقه بعد از گل دوم استقلال، مصطفی دنیزلی دو تعویض همزمان انجام داد و ایمون زاید و مهدوی‌کیا را به زمین فرستاد. تا دقیقه ۸۰ اتفاق خاصی رخ نداد و البته با اخراج مهرداد اولادی به نظر می‌رسید وضعیت پرسپولیس بدتر هم خواهد شد اما معجزه‌ای در راه بود. در دقیقه ۸۱ روی یک حمله نه‌چندان خطرناک، ایمون زاید گل اول پرسپولیس را زد.

دو دقیقه بعد روی سانتر دقیق مهدوی‌کیا، زاید با ضربه سر گل دوم خودش را زد و بازی را به تساوی کشاند و در وقت‌های تلف شده بازی، روی پاس حسین بادامکی، سومین تعویضی پرسپولیس، زاید هت‌تریک کرد و یک پیروزی باورنکردنی را به پرسپولیس هدیه داد! نکته جالب درباره هت‌تریک زیاد در دربی این بود که بعدها مشخص شد که ستاره‌های پرسپولیس از جمله علی کریمی با تعویض شدن زاید و به بازی آمدن در دربی مخالف ‌و از تصمیم دنیزلی تعجب کرده بودند! حالا سال‌ها از آن بازی خاطره‌انگیز می‌گذرد و زاید از آن به عنوان بهترین روز زندگی فوتبالی‌اش نام می‌برد و هر سال در سالگرد آن بازی در اینستاگرام خود به آن اتفاق باورنکردنی اشاره می‌کند.

*** محمود کریمی مقابل پرسپولیس
در سال ۱۳۸۶ پرسپولیس و سپاهان در مرحله نیمه نهایی جام حذفی به هم رسیدند. در این سال بازی‌ها در هر مرحله به صورت تک بازی برگزار می‌شد. مصطفی دنیزلی سرمربی پرسپولیس بود و لوکا بوناچیچ هدایت سپاهان را برعهده داشت. بازی هم در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شد. نیمه اول بازی کم‌حادثه به پایان رسید اما نیمه دوم اوضاع تغییر کرد. در دقیقه ۶۵ مدافعان سپاهان در داخل محوطه جریمه روی حسین کعبی خطا کردند و فرزاد آشوبی از روی نقطه پنالتی دروازه سپاهان را باز کرد.

این نتیجه تا دقایق پایانی حفظ شد اما در دقیقه ۸۵ داور یک خطای پنالتی مشکوک و بحث‌برانگیز برای سپاهان اعلام کرد و هادی عقیلی این ضربه را تبدیل به گل مساوی تیمش کرد و بازی به وقت‌های اضافه کشیده شد. نیمه اول وقت‌های اضافه هم گلی در بر نداشت اما داستان نیمه دوم کاملا متفاوت بود. در دقیقه ۱۰۷ دفع توپ مدافعان سپاهان با اشتباه کریم باقری در خط دفاع به محمود کریمی مهاجم تند و تیز سپاهان رسید و او بعد از اینکه فرشید کریمی شوت اولش را دفع کرد در ریباند سپاهان را به گل دوم رساند.

بعد از این گل بازی کمی جنجالی شد و محسن قهرمانی داور بازی دو بازیکن سپاهان یعنی جابا مجیری و عبدالوهاب ابوالهیل را اخراج کرد. با ۹ نفره شدن سپاهان به نظر می‌رسید پرسپولیسی‌ها به بازگشت به بازی امیدوار شده‌اند اما کریمی دست‌بردار نبود. در دقیقه ۱۱۰ یک اشتباه دیگر از ابوالفضل حاجی‌زاده باعث شد تا کریمی روی نفوذ و پاس کات‌بک حسین پاپی گل دوم خودش و سوم سپاهان را زد.

بعد از این گل شیرازه پرسپولیس کاملا به هم ریخت و در دقیقه ۱۲۶ روی یک کار گروهی عالی از بازیکنان سپاهان، کریمی هت‌تریک کرد و سپاهان را به گل چهارم رساند. چند دقیقه بعد هم سوت پایان بازی به صدا درآمد و سپاهان با هت‌تریک کریمی که به عنوان بازیکن تعویضی به زمین آمده بود، پرسپولیس را برد و فینالیست جام حذفی شد.

*** سامان نریمان‌جهان مقابل استقلال
در هفته‌های پایانی لیگ چهاردهم تراکتورسازی با تونی اولیویرا در کورس قهرمانی قرار داشت و استقلال با امیر قلعه‌نویی نتایج خوبی نگرفته بود. دو تیم در هفته بیست و نهم در ورزشگاه آزادی قرار گرفتند. تراکتور برای قهرمانی نیاز به بردن استقلال داشت و استقلال هم برای گرفتن سهمیه آسیا باید تراکتور را می‌برد. بازی اما با گل زودهنگام تیم مهمان شروع شد.

در دقیقه ۷ بازی روی دفاع سهل‌انگارانه استقلالی‌ها، سامان نریمان‌جهان با پاس ادینیو از پشت محوطه جریمه با شوتی زمینی به گل اول خود رسید. در دقیقه ۳۰ استقلال روی اشتباه حامد لک و ضربه امید ابراهیمی در ریباند به گل تساوی رسید اما در وقت‌های تلف شده نیمه اول تراکتور دوباره گل زد. توپ استقلالی‌ها در میانه میدان لو رفت و سامان نریمان‌جهان با پاسی عمقی ادینیو را در داخل محوطه جریمه استقلال صاحب توپ کرد و مهاجم آماده برزیلی با شوتی زمینی گل دوم تراکتور را زد.

در نیمه دوم استقلالی‌ها برای جبران به میدان آمدند اما این تراکتور بود که باز هم به گل رسید. روی یک ضدحمله سریع، سامان نریمان‌جهان توپ را در میانه زمین به ادینیو داد و خودش را به سرعت به محوطه جریمه استقلال رساند. ادینیو هم با سانتری زیبا سامان را با محسن فروزان تک به تک کرد و او با ضربه سری دقیق توپ را از میان پاهای فروزان وارد دروازه استقلال کرد. استقلال بعد از این گل باز هم به حملات نصفه و نیمه روی آورد اما خبری از گل نبود و برعکس این تراکتور بود که باز هم گلزنی کرد.

در دقیقه ۸۸ دفع توپ مدافعان تراکتور در زمین استقلال به نریمان‌جهان رسید. او پا به توپ وارد محوطه جریمه استقلال شد و بعد از دریبل امیرحسین صادقی و در محاصره دیگر مدافعان استقلال، با ضربه‌ای دیدنی توپ را به طاق دروازه فروزان چسباند تا در ورزشگاه آزادی مقابل استقلال هت‌تریک کرده باشد. او در این بازی یک پاس گل هم داد و درخشش خود را تکمیل کرد.

کدخبر: ۳۱۷۹۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر