کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۴۵۹۲
تاریخ خبر:

هاچ-‌سدان‌های چینی‌ ریزه‌میزه در میدان رقابت

روزنامه هفت صبح | ایده‌‌ تبدیل خودروهای هاچ‌بک موفق به سدان را در ایران با پژو ۲۰۶ اس‌دی می‌شناسند. بعدتر نسخه صندوقدار پژو ۲۰۷ (یا همان ۲۰۶ پلاس در بازارهای جهانی) نیز طراحی و به بازار عرضه شد.

در این گزارش به سراغ مقایسه‌‌ دو گزینه چینی رفته‌ایم که براساس این ایده ساخته شده‌اند. اگر خواهان سدانی جادار و بزرگ هستید قید این خودروها را بزنید چون تنها فرق‌شان با جک J3 و ام‌وی‌ام ۳۱۵ هاچ‌بک در اضافه ‌کردن یک صندوق است. نمونه کارکرده جک J3 صندوقدار مدل ۱۳۹۳ و ام‌وی‌ام ۳۱۵ صندوقدار مدل ۱۳۹۳ در بازار ۱۳۱ میلیون تومان است.

*** طراحی
۳۱۵ مدل ۱۳۹۳ از طراحی این خودرو قبل از فیس‌لیفت بهره می‌برد. چراغ‌های کشیده و بزرگ جلو شاخص‌ترین عنصر طراحی این خودرو هستند که در ترکیب با جلوپنجره مشبک و سپر برجسته در مجموع ساده و بدون اشکال است‌ اما در نمای پشت چراغ بدفرم این خودرو نسبت به چراغ مثلثی‌شکل ۳۱۵ صندوقدار بدتر است و حکایت از ناهماهنگی در طراحی دارد.

نمای جلوی J3 چراغ هالوژنی را به نمایش می‌گذارد که انحنای زیبایی دارد. به جز این شاخصه سپر و جلوپنجره بسیار ساده طراحی شده است. در نمای عقب چراغ‌های سه‌گوش کوچک قرار دارند که با چراغ عمومی به سوی سپر پایین آمده‌اند.

*** کابین و امکانات
انتظار وجود کابین پرزرق‌و‌برق در این بازه قیمتی غیرمنطقی است. با این حال هر دو خودروساز تلاش کرده‌اند با افزودن عناصری کابین‌شان را زیباسازی کنند. این کوشش در J3 بهتر جواب داده و کنسول، غربیلک فرمان و داشبورد طراحی مدرن‌تری دارند. در ۳۱۵ فرق‌ چندانی از نظر کابین با ام‌وی‌ام ۱۱۰ مشاهده نمی‌شود و استفاده از رنگ کرم در کنسول نیز به خوبی جواب نداده و بیشتر طراحی آن را زشت و بدقواره کرده است!

در ۳۱۵ شاهد وجود امکاناتی همچون سنسور عقب، بالابر برقی هر چهار درب، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی، دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ABS و EBD، سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز و قفل مرکزی هستیم.J3 نیز مجهز به این آپشن‌هاست: چراغ مه‌شکن جلو، آینه‌های جانبی برقی، سنسور دنده عقب، گرم‌کن شیشه عقب، قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل، ترمز ABS و EBD، قفل ایمنی کودک و کیسه هوای راننده و سرنشین جلو.

*** پیشرانه فنی
۳۱۵ صندوقدار از موتور ۱٫۵ لیتری استفاده می‌کند که قادر به تولید ۱۰۹ اسب بخار نیرو و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور است. انتقال نیرو نیز توسط گیربکس پنج سرعته دستی انجام می‌پذیرد. حداکثر سرعت آن ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن ۱۳ ثانیه است.

مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۶٫۳ لیتر است. زیر کاپوت J3 صندوقدار نیز پیشرانه ۱٫۳ لیتری با قدرت ۹۳ اسب بخار و گشتاور ۱۱۴ نیوتن متر قرار دارد که آن را با جعبه دنده پنج سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. حداکثر سرعت این خودرو ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب آن ۱۶ ثانیه است. J3 به صورت ترکیبی ۵٫۵ لیتر بنزین می‌سوزاند.

کدخبر: ۳۶۴۵۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر