کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۱۴۲۲
تاریخ خبر:

هافی لوبو؛ تخم‌مرغ شانسی ۵۰میلیونی چینی

روزنامه هفت صبح | هافی لوبو از سال ۲۰۰۲ در چین تولید می‌شود و همچون تاتا نانو، همتای هندی خود، به درد افرادی می‌خورد که خواهان خودرویی کوچک برای استفاده‌های روزمره هستند. کرمان‌موتور نیز در سال‌های ۸۹ و ۹۰ این خودرو را به امید کسب سهمی از بازار پرسود خودروهای ارزان در ایران مونتاژ کرد.

با این حال لوبو هیچگاه نتوانست به سطح فروش پراید سایپا یا ام‌وی‌ام ۱۱۰ مدیران‌خودرو برسد و در نهایت بم‌نشینان پس از دو سال تجربه ناموفق مونتاژ و گله بسیاری از خریداران، دست از مونتاژ آن برداشتند. این روزها در بازار خودروهای دست‌دوم می‌توانید لوبو را به قیمت ۵۰ تا ۵۵ میلیون تومان پیدا کنید.

*** ظاهر متمایز؛ تنها نقطه قوت
چیزی که بسیاری از خریداران هافی را به سوی خریدنش سوق داد، طراحی متمایزش بود که تعجبی ندارد چون دستپخت موسسه پنین فارینای ایتالیاست. فرم هرمی‌شکل چراغ‌های عقب و بدنه آینه‌ها نسبت به طراحی عجیب و ناموزون ام‌وی‌ام ۱۱۰ زیباتر بود. چراغ‌های جلو نیز شبیه پروتون جنتو بود و از سادگی معمول بقیه گزینه‌ها فاصله گرفته بود.

*** قدرت بسیار پایین
اگر اشکال رنو پی‌کی وزن بسیار سبک بدنه و قدرت بالای پیشرانه بود؛ این مشکل در هافی لوبو کاملاً وارونه شده است! پیشرانه این خودرو با حجم دقیق ۱۰۷۵ سی‌سی قادر به تولید ۶۵ اسب بخار نیرو و ۸۸ نیوتن متر گشتاور است که تکافوی وزن ۸۹۵ کیلوگرمی این خودرو را نمی‌کند. مضاف بر آن باید به ایرادهای فنی متعدد آن اشاره کرد. با این پیشرانه می‌توانید به حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنید. از شتاب ۱۷٫۴ ثانیه‌ای لوبو هم صحبت نکنیم بهتر است! هرچند مصرف سوخت ۴٫۷ لیتری باعث می‌شود کمی به لوبو امیدوار شویم!

*** کابین
طراحی کابین این خودرو نیز نسبت به پراید و ام‌وی‌ام ۱۱۰ متمایز است و صفحه کیلومترشمار به بالای کنسول منتقل و با نورپردازی آبی تزئین شده است. تریم کابین هافی لوبو کرم‌رنگ است که در ناحیه کنسول به خاکستری تغییر رنگ می‌دهد.

از آپشن‌های این مینی‌هاچ‌بک چینی می‌توان به قفل مرکزی و ریموت کنترل، سیستم هشدار ضد سرقت، کیسه ایمنی هوای راننده، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، گرم‌کن و برف پاک‌کن شیشه عقب، ترمز ABS و تنظیم ارتفاع چراغ جلو اشاره کرد. با این حال لوبو از تست‌های تصادف تنها توانسته یک ستاره ایمنی کسب کند که حاکی از ایمنی شدیداً پایین و کابین ضعیف آن است.

*** تامین سخت قطعات
یکی از بزرگ‌ترین مشکلات هافی لوبو این است که اگر به قطعه‌ای نیاز داشتید، به سختی قادر به تهیه آن از بازار لوازم یدکی خواهید بود. البته به جز موتور و گیربکس، می‌توانید در دیگر بخش‌ها از قطعات ام‌وی‌ام ۱۱۰ نیز استفاده کنید چون شباهت بسیاری میان قطعات لوبو و ۱۱۰ است.

کدخبر: ۳۷۱۴۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • arsha1360

    شما فقط توی تیتر زدین لوبو و بقیه قسمتها نوشتین بولو آیا وقتش نیست قبل از این که پستی رو بذارین یک بار بخونیدش شاید اشکا ل داشته باشه متنتون؟