کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۹۴۲۹
تاریخ خبر:

نیمکت‌نشینان همیشگی کارلوس کی‌روش ‌

‌روزنامه هفت صبح| اشتراکات فهرست ایران در دو جام‌جهانی 2018 و 2022 زیاد است. گذشته از تعداد زیاد بازیکنانی که در هر دو جام جزو فهرست نهایی تیم ملی بودند، به نظر می‌رسد سرنوشت آنها در جام‌جهانی 2018 این بار در قطر هم تکرار شود. مخصوصا آنها که در روسیه نیمکت‌نشین بودند.

مهدی ترابی: او از بازیکنانی بود که خیلی زود مورد توجه کارلوس کی‌روش قرار گرفت. در سایپا چشم‌ها را به خود خیره کرد و به پیراهن تیم ملی رسید. در بازی‌های تدارکاتی خوش می‌درخشید و د‌ر نهایت توانست کی‌روش را متقاعد کند که او را با تیم ملی به روسیه ببرد. با این حال گروه مرگی که تیم ملی در آن قرار گرفت و نیاز تیم ملی به بازی کردن باتجربه‌ها باعث شد تا او نتواند حتی یک دقیقه هم در جام‌جهانی به میدان برود.

چند ماه بعد از جام‌جهانی به پرسپولیس پیوست و به نظر می‌رسید که جایگاهش در تیم ملی محکم‌تر شده ‌ اما ویلموتس و اسکوچیچ زیاد به او اعتقاد نداشتند و ترابی فقط به اردوها دعوت می‌شد و زیاد بازی نمی‌کرد. البته خودش هم در یکی دو سال اخیر افت کرده بود. با آمدن کی‌روش ورق برای او برگشت. مشخص بود که او روحیه بهتری پیدا کرده و کی‌روش هم در تمرینات و بازی‌های تدارکاتی به خصوص مقابل اروگوئه و نیکاراگوئه توجه ویژه‌ای داشت. ترابی سرانجام پاداش درخشش خود را گرفت و با تیم ملی راهی قطر شد اما وضعیت تیم ملی به شدت شبیه 4 سال پیش است و بعید به نظر می‌رسد که او این بار هم در ترکیب اصلی قرار بگیرد.

سامان قدوس: قبل از اینکه نامش در فهرست تیم ملی برای جام‌جهانی روسیه قرار بگیرد، در تیم سوئدی اوسترشوندز بازی می‌کرد اما آنقدر درخشیده بود که از تیم ملی سوئد هم پیشنهاد داشت. در نهایت ایران را انتخاب کرد و با تیم ملی راهی جام‌جهانی 2018 شد. او انتظار داشت در این تورنمنت یکی از بازیکنان فیکس و کلیدی تیم ملی باشد اما در نهایت از 270 دقیقه، سهم دو فقط 30 دقیقه بود. 5 دقیقه مقابل مراکش، 5 دقیقه مقابل اسپانیا و 20 دقیقه مقابل پرتغال!

با این حال نمایش‌هایش در همان 30 دقیقه نشان داد که شایستگی بیشتری برای حضور در ترکیب تیم ملی داشت. او هم مقابل مراکش و هم در برابر پرتغال تاثیرگذار ظاهر شد. 4 سال بعد اما سامان قدوس در لیگ برتر انگلستان و تیم برنتفورد بازی می‌کند. البته معمولا در تیمش نیمکت‌نشین است ولی تجربه بازی او در لیگ‌برتر می‌تواند به تیم ملی کمک کند. با این حال سبک بازی حریفان تیم ملی در قطر و البته سبک بازی خودمان باعث می‌شود که این بار هم به حضورش در ترکیب اصلی زیاد خوشبین نباشیم. ترکیب تیم ملی در بازی با تونس نشان داد که احتمالا سامان مثل جام‌جهانی قبل، باید به چند دقیقه بازی در نیمه‌های دوم اکتفا کند مگر اینکه اتفاقات غیرمترقبه‌ای رخ دهد.

امیر عابدزاده: دو سال قبل از جام‌جهانی روسیه، به پرتغال رفت. یک فصل در باریرنزه حضور داشت اما در ادامه به ماریتیمو رفت و با اینکه زیاد در ترکیب اصلی این تیم قرار نمی‌گرفت‌ اما کارلوس کی‌روش او را به تیم ملی دعوت می‌کرد. در نهایت هم با خط خوردن نام سیدحسین حسینی، او راهی جام‌جهانی 2018 شد. هرچند قابل پیش‌بینی بود که او و رشید مظاهری نیمکت‌نشین علیرضا بیرانوند خواهند بود. این دو نفر هر 3 بازی تیم ملی را در روسیه از روی نیمکت دنبال کردند اما مشخص بود که عابدزاده جانشین اول بیرانوند بود.

عابدزاده بعد از جام‌جهانی شرایط بهتری پیدا کرد و دو فصل رویایی را در ماریتیمو گذراند. در ادامه هم به تیم پونفرادینا در لیگ دوی اسپانیا پیوست. فصل اول برای او فوق‌العاده بود و او در تمام این مدت عضو ثابت اردوهای تیم ملی بود. در مقطعی، درخشش او و اشتباهات بیرانوند باعث شد تا اسکوچیچ او را دروازه‌بان اول تیم ملی کند اما روزهای خوب امیر کوتاه بود. او با یک اشتباه مرگبار مقابل کره‌جنوبی جایگاهش را در تیم ملی از دست داد و از آن روز به بعد، اگرچه باز هم در تیم ملی حضور داشته اما روندش به شدت نزولی بود‌ه است. عابدزاده در قطر دروازه‌بان سوم یا چهارم تیم ملی است!

علی قلی‌زاده: او قبل از جام‌جهانی 2018 پدیده سایپا و تیم ملی بود و‌ از معدود بازیکنان تکنیکی مورد علاقه کارلوس کی‌روش بود. در بازی‌های تدارکاتی حضوری پررنگ و نمایش‌هایی تاثیرگذار داشت و در حالی که حضورش در جام‌جهانی قطعی به نظر می‌رسید ناگهان مصدوم شد و نامش از فهرست تیم ملی کنار گذاشته شد. بااین حال کی‌روش آنقدر به او علاقه داشت که او را در اردو و کنار تیم ملی نگه داشت. قلی‌زاده بعد از جام‌جهانی و رفع مصدومیتش به تیم شارلروای بلژیک پیوست.

در یکی دو سال اول خیره‌کننده ظاهر شد و حرکات تکنیکی‌اش حسابی مورد توجه قرار می‌گرفت. او در این مدت در تیم ملی هم حضوری فعال داشت و به خصوص در زمان دراگان اسکوچیچ تبدیل به یک مهره کلیدی شده بود. اما حالا یک سالی می‌شود که به شدت افت کرده و دیگر آن قلی‌زاده همیشگی نیست. با این حال کی‌روش همچنان به او علاقه دارد و حتی در دوران افت هم نام او را در فهرست نهایی تیم ملی برای جام جهانی قطر قرار داده است. اما پیش‌بینی می‌شود که او هم مثل قدوس قربانی گروه سخت تیم ملی و سبک بازی تدافعی و احتیاط‌آمیز کی‌روش شود و بیشتر زمان بازی‌ها را از روی نیمکت تماشا کند.

کدخبر: ۴۸۹۴۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر