کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۶۷۲۴
تاریخ خبر:

نیمه پرِ این ۴۲‌سال، تقدیم به امیر قلعه‌نویی!

روزنامه هفت صبح | مصاحبه امیر قلعه‌نویی بعد از بازی با استقلال و نشست خبری او از جنجالی‌ترین مصاحبه‌های تاریخ مربیان فوتبال در ایران بود. ادعای ۴۲ سال ظلم و بی‌عدالتی از سوی او باعث شد تا بسیج ورزشکاران بیانیه‌ای صادر کند و با شمردن موفقیت‌ها و افتخارات قلعه‌نویی از او بخواهد که به‌خاطر حرف‌هایش عذرخواهی کند. قلعه‌نویی البته یک روز بعد مدعی شد که حرف‌هایش فقط جنبه فوتبالی داشته.

اما واقعیت این است که این ادعا حتی اگر فقط جنبه فوتبالی داشته باشد، درست نیست و قلعه‌نویی برخلاف چیزهایی که گفته، همین ظلم‌ها او را به موفقیت و افتخار رسانده است. مهم‌ترین ظلم‌هایی را که باعث شده‌اند قلعه‌نویی پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر ایران باشد، مرور می‌کنیم. اما ما مثل جناب قلعه‌نویی یک‌طرفه به قاضی نمی‌رویم و می‌پذیریم که در بعضی از بازی‌ها، به او و تیم‌هایش ظلم شده است. درست مثل بقیه تیم‌ها و مربیان در ایران و جهان!

لیگ هشتم؛ آن دو بازی کلیدی
در هشتمین دوره لیگ برتر، استقلال و ذوب‌آهن مدعیان اصلی قهرمانی بودند و از همان ابتدای فصل مشخص بود که جنگ قهرمانی بین این دو تیم خواهد بود. در هفته سیزدهم استقلال میزبان ذوب‌آهن بود. بازی تا دقیقه ۷۷ با تساوی بدون گل پیش می‌رفت اما در این لحظه محسن قهرمانی یک خطای عجیب از عیسی اندوی دروازه‌بان نیجریه‌ای ذوب‌آهن اعلام کرد. او معتقد بود اندوی توپ را بیش از زمان مجاز در دست گرفته و به همین دلیل یک خطای دوضرب از درون محوطه جریمه به سود استقلال اعلام کرد.

خطایی که تا همین امروز هم مشابهش را به یاد نداریم و مطمئنیم اگر آن خطا را علیه تیم قلعه‌نویی اعلام می‌کردند، او داور را هرگز حلال نمی‌کرد! آن ضربه خطا توسط حسین کاظمی به گل تبدیل شد و در دقایق پایانی مجتبی جباری گل دوم را زد و استقلال در یک بازی ۶ امتیازی به پیروزی رسید. اما این تنها داوری عجیب به سود استقلال نبود. در هفته ماقبل پایانی لیگ هشتم، استقلال میزبان سایپا بود. پیروزی مقابل این تیم می‌توانست شانس قهرمانی استقلال را بیشتر کند.

در این بازی، استقلالی‌ها بارها در محوطه جریمه خودشان را به زمین زدند تا پنالتی بگیرند و محسن قهرمانی از اعلام پنالتی خودداری کرد و قلعه‌نویی با اعتراض ‎های عجیب و غریب و حرکاتش در کنار زمین جو ورزشگاه را حسابی متشنج کرد. در نهایت قهرمانی در دقیقه ۸۸ یک خطای پنالتی مشکوک برای استقلال اعلام کرد و آرش برهانی آن را تبدیل به گل کرد اما سایپا در دقیقه ۹۱ گل مساوی را زد. همین یک امتیاز با آن پنالتی مشکوک باعث شد استقلال با هدایت قلعه‌نویی و با تفاضل گل بهتر قهرمان لیگ برتر هشتم شود. این همان بازی معروفی است که منجر به صدور بیانیه تند و تیز مایلی‌کهن علیه قلعه‌نویی و «گروهبان قندعلی» خطاب کردن او توسط مربی سایپا شد.

لیگ دوازدهم؛ پنالتی‌های گمشده در دربی
در دوازدهمین دوره لیگ برتر، استقلال با قلعه‌نویی قهرمان شد. اما در دو دربی رفت و برگشت، اشتباهات داوری به سود این تیم بود. در دربی رفت محسن ترکی یک پنالتی اظهر من‌الشمس را برای پرسپولیس نگرفت. این همان صحنه معروفی است که جواد نکونام در آن پیراهن محسن بنگر را در محوطه جریمه پاره کرد.

اما ترکی چشم‌هایش را به روی صحنه بست. در دربی برگشت هم با اعلام کارشناسان داوری، محسن قهرمانی دو پنالتی را به سود پرسپولیس اعلام نکرد تا بازی مساوی شود. قضاوت این دو دربی ۴ امتیاز را به قلعه‌نویی و استقلال هدیه داد و باعث شد تا این تیم در لیگ دوازدهم در فاصله یک هفته تا پایان فصل قهرمان لیگ دوازدهم شود.

بی‌عدالتی در اصفهان
حتی در لیگ‌های هفدهم و هجدهم هم اگر اشتباهات داوری نبود قلعه‌نویی با ذوب‌آهن و سپاهان سهمیه کسب نمی‌کرد. در آنالیزی که برنامه ۹۰ از عملکرد داوران و اشتباهات آنان در لیگ هفدهم پخش کرد، ذوب‌آهن امیر قلعه‌نویی به همراه تیم‌های گسترش فولاد و استقلال بیشترین سود را از داوری برده بودند؛ که مهم‌ترین آن در ۲ هفته پایانی و زمانی بود که تیم‌ها برای نایب‌قهرمانی تلاش می‌کردند.

در هفته بیست و هشتم یک پنالتی برای فولاد گرفته نشد، این بازی با تساوی یک بر یک به پایان رسیده بود. یک هفته بعد در فولادشهر داور با اشتباه خودش کاری کرد که تیم قلعه‌نویی بازی باخته به پرسپولیس را با برد عوض کند. طبق اعلام کارشناسان محمد حسینی سازنده ۲ گل تیم ذوب‌آهن باید اخراج می‌شد. بماند که در بازی رفت دو تیم داور یک پنالتی عجیب برای قلعه‌نویی و تیمش گرفته بود.

آن دو پنالتی خنده‌دار
در زمان حضور قلعه‌نویی در سپاهان، بیشتر داوری‌ها به سود این تیم بود. اما بدون شک مضحک‌ترین اشتباهات داوری مربوط به بازی مقابل استقلال در ورزشگاه نقش‌جهان بود. جایی که خطای هند استنلی کی‌روش در محوطه جریمه سپاهان، به قول خداداد عزیزی حتی از روی کره ماه هم دیده می‌شد اما مشخص نشد چرا محمدحسین زاهدی‌فر و کمک‌هایش این صحنه واضح را ندیدند.

گل دوم و مساوی سپاهان در دقیقه ۹۶ هم در شرایطی به ثمر رسید که استنلی کی‌روش در شرایط آفساید توپ را به امید نورافکن رساند و تیم قلعه‌نویی یک مساوی ناسزاوارانه از تیم استراماچونی گرفت. بازی جام حذفی مقابل پرسپولیس هم حکایت عجیبی داشت. آن بازی در ورزشگاه نقش جهان برگزار می‌شد و تا دقیقه ۱۱۲ بدون گل مساوی بود. اما وحید کاظمی که داور پشت دروازه آن بازی بود و قضاوت همین بازی استقلال و گل‌گهر را هم برعهده داشت، یک خطای خنده‌دار پنالتی را به سود سپاهان اعلام کرد.

عجیب اینکه قاضی این بازی هم زاهدی‌فر بود! روی ارسال مهدی کیانی، توپ به بیرانوند رسید اما در کورس بین سیاوش یزدانی و ربیع‌خواه، این یزدانی بود که به زمین افتاد و با اینکه خودش هم می‌دانست اتفاقی نیفتاده و خیلی زود بلند شده بود تا به پست خودش برگردد، ناگهان کاظمی از پشت دروازه خطای پنالتی ربیع‌خواه را اعلام کرد.

حتی گزارشگر اصفهانی بازی هم از تصمیم داور هاج و واج مانده بود! البته آن پنالتی گل نشد اما خطایی که اعلام شد جزو عجیب‌ترین و باورنکردنی‌ترین پنالتی‌های این چند سال اخیر فوتبال ایران بود و گل شدنش می‌توانست سپاهان را به‌جای پرسپولیس به فینال جام حذفی برساند.

کدخبر: ۴۰۶۷۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1628319937

    قلعه نویی دلال است.همین قلعه‌نویی با باز ی نکردن جلو پرسپولیس قهرمانی از تیم خودش سپاهان گرفت