کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۹۲۰۲
تاریخ خبر:

نیمه شعبان سوت و کور در کوچه صداوسیما

روزنامه هفت صبح، گروه شبکه | در شب عید نیمه شعبان با حذف قسمت اول «نون.خ۲» و قسمت جدید «دورهمی» تلویزیون هیچ برنامه جذابی برای جذب مخاطبان نداشت. درحالی که اعلام شده بود بعد از پایان تعطیلات نوروز، تلویزیون برای اوقات فراغت مخاطبان در قرنطینه برنامه‌های متنوعی تدارک دیده است.

اما بلافاصله بعد از پایان نوروز وضعیت به روال سابق برگشت و حتی در شب نیمه شعبان هم برنامه جذابی روی آنتن نبود. طبق برنامه‌ریزی قبلی قرار بود اولین قسمت از سریال «نون.خ۲» و قسمتی جدید از برنامه «دورهمی» روی آنتن باشد اما هیچ‌کدام از این دو روی آنتن نرفت و کنداکتور شبکه‌های مختلف با فیلم‌های سینمایی تکراری و ویژه‌برنامه‌های ساده پر شد. هفت صبح این مسئله را بررسی می‌کند.

*** وعده‌ معاون سیما
چند روز بعد از پایان تعطیلات نوروزی، مرتضی میرباقری، معاون سیما از شروع گام سوم پخش برنامه‌ها تا ماه رمضان صحبت به میان آورد و گفت:« در گام سوم که هم اکنون در آن قرار داریم با یک ارتقا نسبت به برنامه‌های اسفند در خدمت مردم عزیز و صبور کشورمان هستیم و فیلم‌ها و سریال‌های جدید در نوبت پخش شبکه‌ها پیش بینی کردیم.» طبق صحبت‌های معاون سینما منتظر گام سوم پخش برنامه‌ها بودیم اما در یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های سال، خبری از اتفاق‌های مهم نبود و حتی یک فیلم جدید هم روی آنتن نرفت.

*** برنامه‌ریزی نادرست شبکه یک
شبکه یک از مدت‌ها قبل اعلام کرده بود شب نیمه شعبان، پخش سریال «نون.خ۲» را شروع می‌کند اما درست زمانی که همه منتظر تماشای اولین قسمت سریال بودند آن را روی آنتن نبرد و فیلم سینمایی «زندانی‌ها» به جای آن پخش شد. طبق اعلام سایت معاونت سیما قرار بود «زندانی‌ها» بعدازظهر روز نیمه شعبان از شبکه یک پخش شود اما با حذف ناگهانی سریال، این فیلم سینمایی، در ساعت ۲۲:۱۵ روی آنتن رفت.

این بهترین موقعیت بود برای اینکه شبکه یک، فرصت را در اختیار پخش پشت صحنه «پایتخت۶» قرار دهد اما این کار را نکرد. مسئله مهم‌تر اینکه شبکه یک برای بعدازظهر روز عید هم درست همین فیلم سینمایی را مجددا روی آنتن فرستاد و فیلم جدیدی برای این باکس در نظر نگرفت. این درحالی است که «زندانی‌ها»، یک‌بار در روز پنجم فروردین از این شبکه روی آنتن رفته بود و فیلم جدیدی به حساب نمی‌آمد.

*** آنتن در اختیار بازپخشی‌ها
بعد از پایان تعطیلات نوروز، اکثر برنامه‌های پخش شده در این ایام از شبکه‌های مختلف بازپخش می‌شوند. شبکه نسیم بارها بازپخش قسمت‌های مختلف «دورهمی» را روی آنتن فرستاده و برای نیمه شعبان هم دقیقا همین کار را کرد. با اینکه اعلام شده بود قسمت جدیدی از «دورهمی» با حضور نیما شعبان‌نژاد برای این مناسبت آماده پخش شده اما این قسمت روی آنتن نرفت و یکی از قسمت‌های تکراری «دورهمی» پخش شد. شبکه نسیم بخش دیگری از کنداکتور شب عیدش را با بازپخش «خندوانه» پر کرد. البته این مسئله در شبکه‌های دیگر هم وجود داشت. مثلا شبکه دو هم در شب نیمه‌شعبان، یکی از قسمت‌های تکراری «عموپورنگ» را که روز اول عید پخش شده بود مجددا روی آنتن فرستاد.

*** فیلم‌های تکراری
وضعیت پخش فیلم‌های سینمایی هم بهتر از سایر برنامه‌ها نبود. با اینکه معاون سیما اعلام کرده بود فیلم‌های سینمایی جدیدی برای این ایام تدارک دیده اما فیلم‌هایی که شب و روز نیمه شعبان پخش شد جدید نبودند. غیر از «زندانی‌ها» که درباره‌اش صحبت کردیم، شبکه یک روز عید فیلم «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار را هم روی آنتن برد. این فیلم در ایام نوروز روی آنتن رفته بود و فیلم جدیدی به حساب نمی‌آمد. ضمن اینکه به خاطر فضای پر از خشونتش مناسب روی عید نبود.

شبکه دو، فیلم‌های «سفر به قطب شمال» و «شاهزاده روم» را پخش کرد که آنها هم آثار جدیدی نبودند و بارها از شبکه‌های مختلف دیده بودیم. شبکه سه دو فیلم «سرخ‌پوست» و «محافظ یک آدم‌کش» را روی آنتن برد. «سرخ‌پوست» روز سوم عید از این شبکه پخش شده بود و«محافظ یک آدم‌کش» هم فیلم جدیدی نبود. در میان فیلم‌های سینمایی سایر شبکه‌ها هم اثر جدیدی به چشم نمی‌خورد.

*** بدون شور و نشاط
از جمله برنامه‌های سرگرم‌کننده شب عید، مسابقه «دستپخت» و «ایران» شبکه یک بودند که قسمتی جدید روی آنتن فرستادند که آنها هم مخاطبان خاص خودشان را دارند. ویژه‌برنامه‌هایی مانند «چراغانی»، «دو نیمه ماه»، «جان جهان» و … هم بدون شور و نشاط خاصی و صرفا با دعوت از یکی دو مهمان روی آنتن رفتند.

درست است که شرایط برای ساخت برنامه‌های زنده‌ اینچنینی مهیا نیست و شاید خیلی از مهمان‌ها حاضر به حضور در استودیو‌های تلویزیونی نشوند اما به‌هرحال مدیران تلویزیون می‌توانستند برای رفع این فضای کسالت‌بار شب عید، کار ویژه‌ای انجام دهند و دست‌کم چند فیلم سینمایی جدید و جذاب روی آنتن بفرستند.در حال حاضر مخاطبان بیشتر از زمان‌های دیگر در خانه هستند و بهترین موقعیت برای جلب توجه آنها به تلویزیون است.

کدخبر: ۳۱۹۲۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1562089376

    این سیاسته چندین سال صدا و سیماس ک مردم فقط توی غم باشن،ده روز محرم عزاداریه ولی تولد امام حسین،خبری نیس،تمام ولادت ها و اعیاد رو فقط با دوتا مداحی ناله وار و ی ه روحانی با یه مجری تموم میکنن