کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۷۰۹۱
تاریخ خبر:

نگران وزن کادر فنی جایگزین‌های اسکوچیچ هستیم!

روزنامه هفت صبح | اگر هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هم رای کمیته فنی‌اش را تایید کند، دراگان اسکوچیچ از هدایت تیم ملی برکنار می‌شود و یک مربی ایرانی جایگزین او خواهد شد. این اتفاق ممکن است همین حالا که این مطلب را می‌خوانید افتاده باشد اما یکی از انتقاداتی که به مربیان ایرانی کاندیدای جایگزینی اسکوچیچ وارد است، وزن کادرفنی آنهاست.

علی دایی
او معتبرترین نام فوتبال ایران در جهان است. سابقه مربیگری در تیم ملی، پرسپولیس، نفت، صبا و سایپا را در کارنامه دارد. نکته مهم اینکه در تیم‌های باشگاهی معمولا یک کادر فنی همیشگی در کنار او بودند. محمد دایی، بهزاد غلامپور و محمدرضا مهرانپور در نفت و سایپا دستیاران دایی بودند. در پرسپولیس هم همین نفرات به علاوه جواد منافی و کریم باقری در کادر فنی حضور داشتند. ژلکو میاچ کروات هم در مقاطعی جزو دستیاران شهریار بود که چند ماه پیش به دلیل بیماری از دنیا رفت.

دایی البته در مقطعی که سرمربی تیم ملی بود، تغییراتی در کادر فنی خود داد. محمد احمدزاده و بهزاد غلامپور کمک‌های ایرانی او در تیم ملی بودند و اریش روته‌مولر آلمانی هم دستیار آلمانی او بود که پس از اخراجش به طور موقت جانشین او شد. دایی البته چند سالی هست که کار مربیگری نمی‌کند و معلوم نیست اگر هدایت تیم ملی را بپذیرد چه نفراتی را به کادر فنی خود دعوت خواهد کرد اما او معمولا تیمی ثابت در کنار خود دارد و تعدادی از نفراتی که نام بردیم، به احتمال زیاد در کادر فنی احتمالی او حضور خواهند داشت.

جواد نکونام
او یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای هدایت تیم ملی در جام جهانی است. اولین تجربه مربیگری‌اش را در خونه به خونه بابل از سر گذراند. دستیاران او در این تیم مهدی هاشمی‌نسب، حمید‌رضا رجبی، کیانوش رحمتی و یک مربی اسپانیایی بودند که در تیم نساجی هم با نکونام همکاری کردند. در اولین دوره حضور او در فولاد، هاشمی‌نسب، حمیدرضا رجبی، ایمان مبعلی و ابراهیم میرزاپور دستیاران نکونام بودند و در مقطع فعلی، حسین کعبی، کیانوش رحمتی و مهدی هاشمی‌نسب با نکونام همکاری می‌کنند.

نادر غبیشاوی هم مربی دروازه‌بان‌های فولاد است. مهم‌ترین تصاویری که از دستیاران نکونام در این یکی دو سال دیدیم، درگیری‌های لفظی و حتی فیزیکی هاشمی‌نسب و کعبی با نیمکت حریفان بوده است. آنها معروف به شلوغ‌بازی و ایجاد جنگ روانی در برابر مربیان حریف هستند و طبق گفته مربیانی که با آنها روبه‌رو شده‌اند، کارشان را هم خوب بلدند! این را می‌توانید از محمود فکری هم بپرسید! اصرار به همکاری با این نفرات نشان می‌دهد که نکونام احتمالا در تیم ملی هم از تعدادی از آنها برای کمک به خودش استفاده خواهد کرد.

امیر قلعه‌نویی
قلعه‌نویی در چند مقطع به عنوان سرمربی روی نیمکت استقلال نشست و نفرات زیادی با او در این تیم همکاری کردند. مجید صالح، صمد مرفاوی، محمود فکری، ستار همدانی، کریم بوستانی و … از نفراتی بودند که هر کدام مدتی همکار قلعه‌نویی در استقلال بودند. قلعه‌نویی بعد از پایان آخرین دوره حضورش در استقلال، هدایت تیم‌هایی مثل تراکتور، ذوب‌آهن، سپاهان و گل‌گهر را بر‌عهده داشته و از مقطعی به بعد، دستیاران او نفراتی ثابت و معین هستند.

در تراکتور ستار همدانی و رحمان رضایی جزو دستیاران او بودند، در ذوب‌آهن، الهویی، تکسیرا، امیدیان و تاوارز در کادر قلعه‌نویی حضور داشتند، در سپاهان، سعید الهویی، جلال امیدیان، میگوئل تکسیرا، روی تاوارس و بیاض پورممی با او همکاری می‌کردند و در گل‌گهر امیر میرزائیان و حسین ترابپور به امیدیان، الهویی و پورممی اضافه شدند. البته فصل گذشته در مقطعی مجتبی سرآسیایی هم در کادر فنی گل‌گهر بود که خیلی زود جدا شد. می‌شود حدس زد که چه نفراتی عضو ثابت دستیاران قلعه‌نویی هستند و در صورت حضور او روی نیمکت تیم ملی، به او خواهند پیوست.

یک پیشنهاد متفاوت و غیرمنتظره
در یکی دو روز اخیر، نام یحیی گل‌محمدی هم به عنوان یکی از گزینه‌های جانشینی اسکوچیچ مطرح شده است اما یک گزینه دیگر هم هست که می‌شود به او فکر کرد و او کسی نیست جز فرهاد مجیدی! تیم ملی در این فاصله چهار ماهه تا جام جهانی نیاز به یک مربی دارد که صفر تا ۱۰۰ کار را در اختیار بگیرد و همه تمرکزش را روی کارش بگذارد. مجیدی فصل گذشته نشان داد که می‌تواند یک پروژه را تمام و کمال در اختیار بگیرد و آن را با موفقیت به اتمام برساند.

او در کادرش از گابریل پین ایتالیایی هم استفاده کرد که تاثیر زیادی در استحکام خط دفاعی استقلال و قهرمانی این تیم داشت. صالح مصطفوی آنالیزور و بهزاد نوشادی مربی بدنساز استقلال بودند که تاثیر آنها هم در نتایج استقلال مشهود بود. مجیدی با کمی تغییر در وزن کادر فنی استقلال، می‌تواند همین نفرات را درتیم ملی با خود همراه کند و پروژه تیم ملی را در جام جهانی پیش ببرد. او البته با تیم الاتحاد کلبای امارات قرارداد دارد اما مگر نکونام و قلعه‌نویی همین حالا تیم ندارند؟ تنها نقطه منفی درباره حضور مجیدی روی نیمکت تیم ملی، مخالفت بخش بزرگی از جامعه هواداری است که نمی‌شود آن را نادیده گرفت.

کدخبر: ۴۶۷۰۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1546414614

    قبول نیست شما فهمیدید