کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۱۹۹۸
تاریخ خبر:

نگران شما هستیم آقای حریرچی

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | قدم به قدم با حرف ها و فعالیت‌های سخنگوی وزارت بهداشت‌ که متاسفانه خودش هم به دام‌ کرونا افتاده است . ‌دکتر « ایرج حریرچی» سخنگوی فعال و خوش سخن و ۵۳ ساله وزارت بهداشت که در دو سه روز گذشته در صف اول اخبار مربوط به مبارزه با کرونا بود به این بیماری مبتلا شد. آن هم در حالیکه در دو برنامه خبری (که یکی از آنها در کنار ربیعی سخنگوی دولت بود ) در روز دوشنبه آثار بیماری در چهره اش نمایان بود.

عرق کردن های شدید و سرفه های خشک. از قرار او از دیروز از قرنطینه و به شکل تلفنی مبارزه با کرونا را مدیریت می‌کند. امیدواریم او بر طبق نظرش که گفته بود: «۸۰درصد کسانی که به کرونا مبتلا می‌شوند با درمان‌های معمولی درمان می‌شوند» هرچه سریعتر درمان شود. در این گزارش تمام صحبت‌های حریرچی درباره ویروس کرونا را جمع آوری کرده‌ایم. البته از تاریخ چهارشنبه ۳۰ بهمن که اولین مورد ابتلا به بیماری کرونا تایید شده بود تا روز شنبه سوم اسفند، اظهار نظری از حریرچی دردست نیست.

*** سه‌شنبه ۸ بهمن
دکتر ایرج حریرچی در مصاحبه با یک شبکه رادیویی گفت: « سیستم بهداشتی و درمانی در داخل آماده است و پروتکل و راهنمای بالینی نحوه تشخیص و مقابله با این ویروس به زبان انگلیسی و فارسی چند روز قبل منتشر و ابلاغ شده است و با سازمان بهداشت جهانی نیز در ارتباط هستیم.سازمان بهداشت جهانی شرایط اورژانسی برای نیاز به اقدام بین‌المللی را اعلام نکرده است. این ویروس از ویروس‌های معمولی سرماخوردگی است و فقط تغییر ژنی رخ می‌دهد. …

ما در داخل کشور با اقدامات فوری از ورود این ویروس به کشورمان پیشگیری می‌کنیم. اکثر مسافران ما از کشور چین در محل شهرهای آلوده که قرنطینه اعمال شده نیستند، فقط ۱۲ نفر دانشجو داشتیم که مراقبت کردیم و جای هیچ نگرانی نیست. این ویروس وارد کشور نشده است. مردم نگران نباشند و می‌توانند همان مراقبت‌های معمولی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا را انجام دهند.»

*** شنبه ۳ اسفند (سه روز بعد از واقعه)
ایرج حریرچی گفت: «۸۰ الی ۹۲ درصد مبتلایان به کروناویروس نیاز به مراقبت خاصی ندارند. این افراد مانند کسانی که به آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند می‌توانند دوره بیماری خود را به صورت عادی سپری کنند. کادر درمانی کشور ما در فصل پاییز و زمستان که در اوج دوره آنفلوآنزای اچ وان ان وان قرار گرفته و با وجود ابتلای ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر به این آنفلوآنزا توانستیم آن را به خوبی کنترل کنیم.

در سطح استان تهران سه آزمایشگاه ویژه و همچنین در سایر کلانشهرها آزمایشگاه‌هایی مجهز برای حس تشخیص کرونا ویروس جدید داریم و دیگر لازم نیست تمامی تست‌ها از سراسر کشور به پایتخت ارسال شود. اکنون کمبودی برای کیت تشخیص بیماری نداریم و بیش از چند هزار کیت تشخیصی از سوی سازمان بهداشت جهانی در اختیار ما قرار گرفته است…..دو هزار تخت بیمارستانی در دانشگاه‌ها و ۸۰۰ تخت بیمارستانی در بیمارستان‌ها برای شرایط اضطراب تجهیز شده‌اند که البته فکر نمی‌کنیم شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که بخواهیم از این تخت‌ها استفاده کنیم.»

*** یکشنبه ۴ اسفند
دکتر «سعید نمکی» وزیر بهداشت در حکمی دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت را به عنوان دبیر «ستاد ویژه مدیریت پیشگیری از آلودگی با ویروس کرونا» منصوب کرد. ایرج حریرچی درباره شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: «هر فردی که علائم تب، سرفه، عطسه و عفونت‌تنفسی دارد، فکر نکند که علائم ویروس کرونا دارد. بسیاری از این علائم مشابه ویروس سرما‌خوردگی و آنفلوآنزای معمولی است…. تقریبا همه مبتلایان به ویروس کرونا ساکن قم‌ هستند و یا از قم خارج شدند. خوشبختانه تاکنون در شهر‌های دیگر، انتقال بین فردی مشاهده نشده و این خبر خوبی است.»

‌جلسه هم‌اندیشی مدیران رسانه‌های کشور برگزار شد. طبق خبری که روابط عمومی وزارت بهداشت منتشر کرده بود: «دکتر ربیعی سخنگوی دولت، دکتر حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت و دکتر جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بیان جزئیاتی از شیوع ویروس کرونا در کشور، آخرین آمار و اطلاعات مربوطه و اقدامات انجام شده و پیش رو پرداختند.»

*** دوشنبه ۵ اسفند
ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت از روز دوشنبه بسیار فعال شد و تقریبا جای اطلاع‌رسانی‌های «کیانوش جهانپور»؛ رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت را گرفت. او در همین روز در کنار علی ربیعی سخنگوی دولت ایستاد و در مورد وضعیت کرونا در کشور صحبت کرد. حریرچی در این نشست خبری به صورت مدام عرق‌های روی پیشانی خود را پاک می‌کرد و سرفه‌های خشک می‌کرد. او در همین شب به گفت‌وگوی ویژه خبری نیز رفت و با چهره‌ای نسبتا بر افروخته به ارائه توضیحاتی درباره ویروس کرونا پرداخت.

نکته جالب اینکه او در همین گفت‌وگو نیز سرفه‌های خشک می‌کرد. حتی مجری برنامه نیز به سرفه‌های خشک او اشاره کرد. حریرچی پس از چند سرفه با شوخ طبعی همیشگی‌اش گفت که روش سرفه کردنش صحیح نبوده و باید کاملا جلوی دهان را می‌گرفته اما چون اول فکر کرده دارد گلویش را تازه می‌کند، به آن شکل سرفه کرده است… برخی از صحبت‌های حریرچی که در روز دوشنبه مطرح کرده را مرور می‌کنیم.

*‌ با قرنطینه به هیچ عنوان موافق نیستیم. قرنطینه برای قبل از جنگ‌جهانی اول برای طاعون و وبا است و چینی‌ها نیز در حال حاضر از قرنطینه‌ای که شده راضی نیستند. قرنطینه تبعاتی دارد و ما با قرنطینه موافق نیستیم.

* متاسفانه عموم کشورهای دنیا به ویژه برخی کشورهای همسایه ایران از انتشار اطلاعات واقعی کشورشان خودداری می‌کنند و لذا آمار واقعی که ما منتشر می‌کنیم بیشتر به چشم آمده است. با توجه به اینکه کشور در فصل آنفلوآنزای موسمی قرار دارد سیاست وزارت بهداشت صرفا اعلام آمار مبتلایانی است که آلودگی آنها به ویروس کرونا اثبات شده است.

* بالغ بر ۸۰ درصد مبتلایان به این ویروس به صورت سرپایی درمان می‌شوند و تمام تمهیدات لازم برای پیشگیری و درمان این بیماری در داخل کشور پیش‌بینی شده و همکاران ما فداکارانه در حال انجام وظیفه هستند.

* اخبار منتشر شده در زمینه فوتی‌های قم را تکذیب می‌کنم اگر حتی نصف و یک چهارم این آمار هم درست بود، من استعفا می‌دهم. کسانی‌که ادعایی درباره تعداد فوت شده‌ها بر اثر این ویروس دارند طی نامه‌ای رسمی و محرمانه اسامی را به ما اعلام کنند.

* در حال حاضر ۹۰۰ نفر در کشور علائم شبیه آنفلوآنزا و کرونا دارند.
* از زمانی که ویروس کرونا در کشور چین شیوع پیدا کرد، ما در کشور خود آموزش‌های لازم در این زمینه را به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و سایر مردم دادیم. در حال حاضر شرایط در کشور تقریبا به ثبات رسیده و توانستیم مشکل را به حداقل برسانیم.

* برخی کشورهای مختلف تعداد مبتلایان و فوت شده‌ها را کتمان می‌کنند. بر اساس برخی آمار غیر رسمی ۱۸نفر در یکی از کشورهای جنوبی همسایه ما فوت شده‌اند که به هیچ وجه اعلام رسمی نشده است.

* ۸۰ درصد از کسانی که ابتلای آنها به کرونا مثبت اعلام شده است با اقدامات معمولی مثل مصرف مایعات، استراحت مناسب، غذای مقوی و … بهبود پیدا می‌کنند، این افراد نیاز به اقدامات بیشتری ندارند.

* یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که افرادی که سرما خورده‌اند و بارها نیز تجربه مشابهی داشتند، با مراجعه به بیمارستان عنوان می‌کنند که از این بیماری می‌ترسند و درخواست می‌کنند تا آنها را برای چند روز بستری کنیم، اما باید گفت که بیمارستان‌ها عفونی‌ترین نقاط دنیا از لحاظ ابتلا هستند. سیاست چین هم در مورد این بیماری کمبود بیمارستان یا اثربخشی بیمارستان نبوده، بلکه آنها مراقبت‌های در منزل را پیشنهاد می‌دهند و حتی کادر پرستار و پزشک را به منازل ارسال می‌کنند.

*** سه‌شنبه ۶ اسفند
* مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتلای ایرج حریرچی به ویروس کرونا خبر داد. در حساب توئیتر خود نوشت: «تست کرونای دکتر حریرچی معاون کل وزارت بهداشت که در چند روز گذشته در خط مقدم مبارزه با کرونا حضور داشت، مثبت اعلام شد.»

* ایرج حریرچی در پیغامی ویدئویی گفت: «منم کرونایی شدم و از روز دوشنبه تب داشتم، تست اولیه‌ام آخر شب مثبت شد و از دیشب خودم را در محلی ایزوله کرده‌ام. چند دقیقه قبل به من گفتند که تست نهایی‌ات قطعی شده و دارم درمان را شروع می‌کنم. حال عمومی‌ام بد نیست، خوبم، مقداری کوفتگی دارم و تب داشتم که ان‌شاءالله کم می‌شود. مطمئن باشید با تلاش خدمتگزاران شما در وزارت بهداشت به رهبری دکتر نمکی و با پشتیبانی شما و ارکان نظام حتما ظرف چند هفته آینده در مقابله با این ویروس پیروز خواهیم شد.

مطمئن باشید ما کرونا را شکست می‌دهیم. مراقب خودتان باشید؛ این ویروس، ویروس دموکراتی است،‌ فقیر و غنی و مسئول و غیرمسئول نمی‌شناسد و ممکن است تعدادی را مبتلا کند. درمان موثر برای آن داریم و حواستان به خودتان باشد و مراقب دکترها و پرستارها هم باشید که با جانفشانی خدمت می‌کنند. کارهایم را تلفنی دنبال می‌کنم و امیدوارم ظرف چند روز آینده که علائمم برطرف شد، دوباره برگردم و خدمتگزاری را به شما ادامه دهم.»

* «کیانوش جهانپور» رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت درباره جزئیات ابتلای حریرچی به کرونا گفت: «روز دوشنبه آقای حریرچی قبل از حضور در جلسه سخنگوی دولت، احساس ضعف و علائم شبه آنفلوآنزا داشت و پس از آن از او تست گرفته شد. با توجه به ادامه علائم، پس از شرکت در گفت‌وگوی ویژه خبری، آزمایش اولیه مثبت اعلام شد، اما قطعی نبود. امروز بعد از اعلام آمار رسمی و جمع آوری شواهد آزمایشی، مشخص شد که دکتر حریرچی هم به تعبیر خودش به کرونا مبتلا است. تشخیص نهایی ابتلای دکتر حریرچی به کرونا قطعی است. البته خیلی هم دور از ذهن نبود، زیرا در پیشانی کار بوده و با افراد مشکوک و مبتلا در این روزها سر و کار داشته است.»

کدخبر: ۳۱۱۹۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر