کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۷۶۹۵
تاریخ خبر:

نگرانی طرفداران استقلال از سه تساوی پی‌درپی تیم‌شان

روزنامه هفت صبح| تساوی بدون گل مقابل گل‌گهر در سیرجان باعث شد تا استقلال صدر جدول را از دست بدهد. البته آبی‌ها فقط یک امتیاز با سپاهان صدرنشین فاصله دارند اما نمایشی که این روزها از استقلال می‌بینیم، برای هوادارانش امیدوارکننده نیست. در این تیم هنوز کلی ابهام و مشکل وجود دارد که ظاهرا حالاحالاها حل شدنی نیستند. البته نقاط روشنی هم هست که نباید آنها را نادیده گرفت.

بهترین خط دفاع لیگ برتر
ابتدا به سراغ یکی از نقاط قوت استقلال برویم. البته با وجود سیدحسین حسینی و رشید مظاهری و مدافعان هماهنگ و باتجربه‌ای که ترکیب‌شان نسبت به فصل قبل دست نخورده ماند، قابل پیش‌بینی بود که تیم مجیدی در این فاکتور موفق عمل کند، استقلال در این شش بازی زیاد موقعیت مسلم گلزنی به حریفانش نداده و از استحکام خوبی در خط دفاع و دروازه برخوردار است.

اما بخش غیرمنتظره داستان اینجاست که در این فصل خبری از رشید مظاهری نبوده است. او فقط در بازی با ذوب‌آهن به دلیل مصدومیت حسینی به جای او وارد زمین شد و در سایر بازی‌ها، سیدحسین حسینی و علیرضا رضایی دروازه‌بان استقلال بوده‌اند. در این میان درخشش رضایی یک سورپرایز ویژه برای هواداران استقلال بوده و این تیم با حضور او در دو بازی اخیر دروازه‌اش را بسته نگه داشته است.

استقلال تا پایان هفته ششم به همراه سپاهان و آلومینیوم اراک، با یک گل خورده بهترین خط دفاع را در اختیار دارد. نکته اینکه همان یک گل هم با لیز خوردن حسینی روی زمین چمن خیس حافظیه و از دست رفتن تعادل او به ثمر رسیده و اگر آن اتفاق نمی‌افتاد، امروز استقلال نه‌تنها هیچ گلی نخورده بود، بلکه با احتساب دو امتیازی که در دقیقه ۹۰ آن بازی از دست رفت، صدرنشین لیگ برتر هم بود.

خط حمله کم زور
۵ گل زده در شش بازی آمار قابل قبولی برای تیمی که قرار است مدعی قهرمانی باشد نیست. جدول رده‌بندی را اگر مرور کنید می‌بینید که در میان شش تیم بالای جدول، استقلال کمترین گل زده را دارد و مس رفسنجان و تراکتور هم که در رده‌های نهم و دهم قرار دارند، از استقلال بیشتر گل زده‌اند! این کم گل زدن می‌تواند در کورس قهرمانی استقلال را از سایر رقبا عقب بیندازد.

البته همه مشکل این نیست که استقلال کم گل می‌زند، مشکل بزرگ‌تر این است که تیم مجیدی اصولا زیاد خلق موقعیت نمی‌کند که بتواند دروازه حریفان را باز هم بکند. همین بازی آخر مقابل گل‌گهر را مرور کنیم. استقلال قرار بود با اجرای کدام ترفند تاکتیکی به دروازه گل‌گهر برسد و آن را باز کند؟

ارسال از کناره‌ها؟ دادن پاس‌های عمقی؟ شوت‌زنی از پشت محوطه جریمه؟ نبوغ فردی بازیکنان؟ پس چرا هیچ‌کدام از این روش‌ها امتحان نشد؟ چرا چیزی در جریان ۹۰ دقیقه جز همان پاس فوق‌العاده یزدانی از یک‌سوم دفاعی خودی برای سلمانی در یک‌سوم دفاعی حریف ندیدیم؟

باز هم خبری از ترکیب ثابت نیست؟
استقلال در سال‌های اخیر، بزرگ‌ترین ضربه را از پیدا نکردن ترکیب اصلی خود در هفته‌های ابتدایی لیگ برتر خورده و در همان اوایل فصل، از کورس قهرمانی عقب مانده است. آبی‌ها این فصل را خوب شروع کردند و سه پیروزی متوالی به دست آوردند تا هواداران امیدوار باشند که کابوس چندساله آنها به پایان رسیده است.

اما سه مساوی متوالی و از دست رفتن شش امتیاز همه این خوش‌خیالی‌ها را بر باد داد. دلیل اصلی این اتفاق هم همان چیزی است که در سال‌های اخیر شاهدش بوده‌ایم. استقلال پس از شش هفته هنوز به ترکیب اصلی خود دست نیافته و مجیدی مدام در پست‌های مختلف بازیکنان متفاوتی را به کار می‌گیرد که هیچکدام آنها، او را راضی نمی‌کنند.

البته برخی تغییرات مثل بیرون ماندن یامگا و ژستد در بازی مقابل گل‌گهر، اجباری بود اما این همه تغییر در دفاع چپ، هافبک هجومی و حتی دفاع راست چه دلیلی دارد؟ انجام سه تعویض در بین دو نیمه بازی مقابل گل‌گهر چه توجیهی دارد؟ آیا جز این است که مجیدی هنوز سردرگم است و نمی‌داند با بازیکنانش چه کند؟

این همه بازیکن متوسط
درباره خط هافبک استقلال آنقدر نوشته‌ایم که خودمان هم خسته شده‌ایم. واقعا یکی باید از مجیدی بپرسد که بر چه اساسی تیمش را در خط هافبک با این بازیکنان بسته است؟ بازیکنی مثل سعید مهری قرار است چه گره‌ای از کار استقلال باز کند؟ او چه کاری می‌تواند انجام دهد که رضاوند و نیک‌نفس و مهدی‌پور نمی‌توانند؟

هر چند درباره توانایی‌های خودِ این سه بازیکن هم تردیدهایی به وجود آمده است و هیچ کدام آنها حتی در حد و اندازه خودشان در فصل‌های گذشته هم نیستند. حسین‌زاده و صادقی جوان هم خیلی زود اشباع شدند و بعد از یکی دو نمایش خوب، دیگر خبری از درخشش امیدوارکننده آنها نیست.

معمایی به نام وریا
تکلیف هواداران استقلال با وریا غفوری مشخص نیست. او یک بازی خوب است و چند بازی معمولی و ضعیف! یک پنالتی را در این فصل از دست داده است و به نظر می‌رسد مشکلاتی در تیم با سرمربی دارد که در مصاحبه خود بعد از بازی با گل‌گهر تلویحا به آن اشاره کرده است. او در پیش‌فصل تمرینات خوبی را پشت سر گذاشت و تصاویری که از بدن آماده و ورزیده او منتشر می‌شد نشان می‌داد که فصل، فصل او خواهد بود اما فعلا که مشخص نیست چه بلایی بر سر او آمده است!

دربی را اینجوری بردید؟
بعد از اینکه امین قاسمی‌نژاد با چند رفت و برگشت به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، سرانجام با آبی‌ها به توافق رسید و به این تیم پیوست، فرزاد مجیدی در مصاحبه‌ای گفت: «دربی نقل و انتقالات را بردیم.»

اما همین بازیکن که به خیال جناب فرزاد مجیدی برگ برنده استقلال در بازار نقل و انتقالات و برنده شدن این تیم در دربی نقل و انتقالات بود، در پایان هفته ششم هیچ کاری برای استقلال نکرده است. دقیقا هیچ کاری! البته شاید ما داریم زود قضاوت می‌کنیم و باید منتظر دربی باشیم تا او درخشش خود را آغاز کند و دهان منتقدانش را ببندد!

کدخبر: ۴۲۷۶۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر