کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۱۹۹۸
تاریخ خبر:

نگاهی متفاوت به‌‌ کیا سراتو وارداتی

روزنامه هفت صبح، ارسلان سلیمانیان | کیا سراتو در بازار کشورمان خودروی شناخته شده‌ای است. نسل اول این خودرو اواخر دهه ۸۰ خورشیدی روانه ایران شد و با قیمت زیر ۳۰ میلیون تومانی(!) توانست بازار خوبی را برای خود دست و پا سازد. نسل دوم سراتو نیز پس از چند سال به ایران آمد و فروش نسبتا بالایی را تجربه کرد.

تجربه حضور این خودرو در ایران به قدری موفقیت‌آمیز بود که مدیران شرکت «سایپا» را مجاب کند با همکاری کیاموتورز کره‌جنوبی این محصول را در داخل خاک ایران مونتاژ کنند. همین‌طور هم شد و نسل دوم سراتو پس از مدت‌ها کشمکش در ایران به مونتاژ رسید‌ اما حضور سراتو در ایران تنها محدود به مونتاژ نسل دوم آن نشد. چراکه مدتی بعد نسل جدید (سوم) آن نیز به ایران آمد. در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به نقاط قوت و ضعف نسل جدید کیا سراتو.

شمایل ظاهری
نسخه فیس لیفت (به روز شده) سراتو ۲۰۱۷ را باید خودرویی کاملا شرقی دانست. جشنواره‌ای از خطوط سیال، در کنار مولفه‌هایی چون چراغ‌های کشیده جلو و عقب، از سراتو محصولی چشم‌نواز با هویت شرقی ساخته که هرچند در نگاه نخست بسیار فریبنده به نظر می‌رسد اما ممکن است مانند هر محصول کره‌ای دیگری پس از مدتی، خسته‌کننده باشد. در یک بیان کلی، سراتوی جدید هم در مقوله طراحی خارجی و هم طراحی داخلی می‌تواند نمره بالایی بگیرد.

این مسئله در داخل کابین بیشتر به چشم می‌خورد و پیشرفت کره‌ای‌ها در طراحی دکوراتیو داخلی (یعنی همان پاشنه آشیل محصولات یک دهه قبل کره‌ای) کاملا ملموس است. کیفیت مناسب متریال داخل کابین همراه با فهرست بلندبالایی از تجهیزات رفاهی تا مدت‌ها راننده و سرنشینان را راضی نگاه خواهد داشت. اما نباید فراموش کرد که از سراتو باید به اندازه یک سدان جمع و جور و معمولی انتظار داشت و نه بیشتر.

توانایی‌های دینامیکی
سدان جمع و جور «کیا» در نسل‌های مختلف با پیشرانه‌های گوناگونی به ایران آمده است. از موتور ضعیف ۶/۱ لیتری گرفته تا موتور پرتوان ۲ لیتری. نسخه‌های وارداتی نسل سوم این خودرو مجهز به پیشرانه ۲ لیتری از نوع چهار سیلندر بوده که توانایی تولید ۱۷۳ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور را داراست. این پیشرانه (که از نوع مشترک با مدل هیوندای الانتراست) به کمک جعبه دنده شش سرعته تیپ ترونیک این خودرو می‌تواند سراتوی ۱۲۶۸ کیلوگرمی را ظرف مدت ۵/۱۰ ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر‌ساعت برساند.

با این شرایط سراتو روی کاغذ کندتر از رقبایی چون مزدا ۳، MG GT و هوندا سیویک است. با این حال پیشرانه سراتو کشش مناسبی مخصوصا در دورهای پایین و متوسط دارد که می‌تواند لبخند رضایت را بر لب راننده بنشاند. سراتوی جدید این امکان را دارد که سه حالت مختلف رانندگی اسپرت، نرمال و کانفورت را در اختیار راننده قرار دهد که بسته به شرایط مسیر یکی را انتخاب کند.

سراتو در هر سه حالت سطح نسبتا مطلوبی از دینامیک رانندگی را به نمایش می‌گذارد. هرچند در این بین نقاط ضعفی نیز به چشم می‌خورد. از جمله نکات آزاردهنده در سراتو میزان نفوذ صدای پیشرانه به داخل کابین بوده به طوری که گویی اتاق خودرو به خوبی عایق‌بندی نشده است! ضمن آنکه فنربندی و سیستم تعلیق خودرو نیز می‌توانست بهتر از این باشد. با این حال توانایی‌های فنی و حرکتی سراتو ۲ لیتری با کلاس و قیمت این خودرو ( البته قیمت جهانی آن!) کاملا متناسب است.

شرایط در بازار
نمونه‌های کارکرده کیا سراتو ۲۰۱۷ بسته به میزان کارکرد، سلامت بدنه و سطح تجهیزات، امروز با قیمت تقریبی یک میلیارد الی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در بازار کشورمان قابل خریداری است که این ارقام برای چنین خودرویی بسیار گزاف و غیرمنطقی به نظر می‌رسد‌ اما مدتی می‌شود که بازار ایران به این ارقام عادت کرده و دیگر با دیدن قیمت‌ها، شوکه نمی‌شویم!

در پایان اگر فاکتورهایی مانند «برند غیر‌چینی»، «به روز بودن محصول» و «سطح تجهیزات رفاهی» در اولویت باشند، سراتوی ۲۰۱۷ می‌تواند یک گزینه خوب به شمار آید. اما نباید فراموش کرد که سراتوی بیش از یک میلیاردی، هرگز یک کالای مقرون به صرفه نخواهد بود. خاصه آنکه با این قیمت‌ها، گزینه‌های چند ژاپنی و کره‌ای جذاب اما نسبتا قدیمی‌تر نیز در دسترس هستند.

کدخبر: ۴۵۱۹۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر