کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۷۸۲۵
تاریخ خبر:

نگاهی به مهمترین برنامه کمدی تلویزیون آمریکا

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | وقتی گزینه اجرای یک برنامه تلویزیونی برای شروع به کار خود، جورج کارلین باشد تکلیف بسیاری از مسائل روشن است. جورج کارلین یکی از بزرگترین استندآپ کمدین‌های جهان است که به صراحت و ساختارشکنی‌ در کارهای خود معروف است. کارلین در سال ۱۹۷۵ مجری اولین فصل از برنامه «پخش زنده شنبه شب» از شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی بود و با اجراهای خیره‌کننده و جنجالی خود در این برنامه، راهی را شروع کرد که تا امروز ادامه دارد.

تار و پود این برنامه با کمدی و موسیقی در هم تنیده شده است و در هر قسمت مجری برنامه به همراه دیگر کمدین‌ها، بار بخش کمدی و یک گروه یا یک ستاره موسیقی که مهمان برنامه هستند نیز بار بخش موسیقی را به دوش می‌کشند. پخش زنده شنبه شب با حضور مستمر ۴۷ ساله خود در قاب تلویزیون، یکی از طولانی‌ترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون آمریکاست. تاکنون ۹۳۰ قسمت از این برنامه در قالب ۴۷ فصل مختلف از استودیوی شماره ۸ واقع در ساختمان شماره ۳۰ راک فکر نیویورک به روی آنتن رفته است.

گفتنی است بسیاری از ستاره‌های نامدار امروز، کار خود را از این برنامه آغاز کردند. آدام سندلر، جیمی فالون، ادی مورفی، کریس راک و ست مایرز تنها بخشی از نام‌هایی است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.عملکرد موفق پخش زنده شنبه شب در طول حضور ۴۷ ساله خود را می‌توان با جوایزی که در ادوار و سال‌های مختلف دریافت کرده است سنجید. جشنواره معتبر امی بخشی به عنوان «ساعات پربیننده تلویزیون» دارد که پخش زنده شنبه شب تا‌کنون ۲۵۲ بار در این بخش نامزد شده است و ۸۶ بار نیز در این بخش برنده جایزه شده است.

همچنین این برنامه توانسته در اتفاق کم سابقه‌ای ۶ بار جایزه انجمن نویسندگان آمریکا را به خود اختصاص دهد. جایزه پیبادی که هر ساله برای دستاورد و خدمات عمومی مهم و برجسته به یک برنامه تلویزیونی و رادیویی اهدا می‌شود نیز تا‌کنون ۲ بار به پخش زنده شنبه شب رسیده است. این برنامه رتبه دهم در فهرست ۵۰ برنامه مهم و تاثیرگذار تمام ادوار تلویزیون آمریکا را از آن خود کرده و همچنین نام این برنامه در میان فهرست ۱۰۰ برنامه مهم تاریخ که توسط نشریه تایمز تهیه شده است به چشم می‌خورد.

به علاوه در نظرسنجی هالیوود ریپورتر از ۲۸۰۰ چهره مشهور که در سال ۲۰۱۵ انجام داد، پخش زنده شنبه شب رتبه هفتم محبوب‌ترین برنامه تلویزیونی این چهره‌ها را به خود اختصاص داد. بررسی‌های نیویورک تایمز نیز نشان می‌دهد این برنامه بیشترین اشتراک‌گذاری در میان برنامه‌های تلویزیونی را در شبکه‌های اجتماعی آمریکا به ویژه فیسبوک دارد.

بیشترین بار استندآپ کمدی‌های پخش زنده شنبه شب را می‌توان در قالب هجو قرار داد؛ هجو سیاسی، اجتماعی و فرهنگی. به همین دلیل از این برنامه در بزنگاه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بیش از پیش استقبال می‌شود. اتفاقاتی مانند سال‌هایی که منتهی به انتخاب ریاست‌جمهوری است یا ماه‌های پس از قتل جورج فلوید و اعترضات سراسری پس از آن و جنبش «جان سیاهان مهم است»، دوره‌هایی است که بینندگان این برنامه به اوج خود می‌رسند.

بیشترین تعداد بینندگان این برنامه مربوط به سال ۱۹۹۲ است که بیل کلینتون با جورج هربرت بوش برای رسیدن به کاخ سفید رقابت می‌کرد. شوخی با تورم، گرانی و مشکلات اقتصادی دوران بوش در این سال ۱۲.۶ میلیون نفر بیننده را پای گیرنده‌های خود کشاند. در سال ۲۰۰۷ و زمانی که باراک اوباما سناتور گمنامی بود و قصد شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را داشت در این برنامه حضور یافت و جالب است بدانید که ۵۷ درصد از افرادی که سال بعد به اوباما رای دادند اولین بار او را در این برنامه دیده بودند.

دونالد ترامپ نیز در سال ۲۰۱۵ میزبان و مجری یک قسمت از این برنامه بود. هرچند کالین جاست، یکی از مشهورترین کمدین‌های این برنامه اعلام کرده است که پخش زنده شنبه شب در طول تاریخ پخش خود تنها یک قسمت مزخرف دارد و آن اجرای ترامپ در این برنامه بود اما حضور ترامپ و انتخابش به عنوان رئیس‌جمهور در سال بعد سبب شد این شایعه پیش آید که هر نامزدی که به پخش زنده شنبه شب برود پیروز انتخاب است.

گفتنی است با گذر سال‌ها و گسترش اینترنت تعداد بینندگان این برنامه نیز کاهش یافت اما پخش زنده شنبه شب هنوز هم با ۵.۳ میلیون بیننده یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون آمریکاست.کمدین‌های شاغل در پخش زنده شنبه شب در سال اول حضور خود برای هر قسمت ۷ هزار و برای هر فصل ۱۴۷ هزار دلار دستمزد می‌گیرند. این دستمزد در سال دوم به هر قسمت ۸ هزار و هر فصل ۱۶۸ هزار دلار و در سال سوم به هر قسمت ۱۵ هزار و هر فصل ۳۱۵ هزار می‌رسد.

بیشترین دستمزد پرداختی به کمدین‌ها مربوط به سال چهارم و بعد از آن است که برای هر قسمت ۲۵ هزار دلار به آن‌ها پرداخت می‌شود. آدام سندلر با ۴۲۰ میلیون دلار، رابرت داونی جونیور با ۳۵۰ میلیون دلار و ادی مورفی با ۲۰۰ میلیون دلار ثروتمندترین کمدین‌های پخش زنده شنبه شب تا امروز هستند. کیت مک کینان، پت دیویدسون و آیدی برایانت ستاره‌ها و کمدین‌هایی بودند که پس از سال‌ها حضور در پخش زنده شنبه شب از این برنامه کناره‌گیری کردند.

هر سه نفری که نام برده شدند برای اجرا در هر قسمت ۲۵ هزار دلار و هر فصل ۵۰۰ هزار دلار دستمزد دریافت می‌کردند. ثروت کیت مک کینان ۹ میلیون دلار و ثروت پت دیویدسون و آیدی برایانت نیز ۸ میلیون دلار تخمین زده شده است. کیت مک کینان در آخرین جملات خود در این برنامه گفت«من همیشه احساس می‌کردم یک آدم‌ فضایی روی کره زمینم و از اینکه شما زمینی‌ها به من فرصت دادید که کنارتون باشم و با هم بخندیم ممنونم.»

پت دیویدسون نیز خطاب به تماشاگران گفت «هرچند تا الان که آخرین لحظات حضور من توی این برنامه‌‌ است منتظر بودید که من به کانیه وست تیکه بندازم اما من می‌خوام از این فرصت استفاده کنم و به جای شوخی با کانیه بگم که من هیچوقت تصور نمی‌کردم این روزها رو توی زندگیم تجربه کنم و خیلی برای این سرنوشتی که برای من رقم خورد خوشحالم.

شما برنامه‌سازهای پخش زنده شنبه شب هم اگر ساعت ۲ صبح از در این دفتر رفتید بیرون و دیدید یک دیوانه و سرخوش داره سیگار دود میکنه، راحت از کنارش رد نشید چون اون پت دیویدسون بعدیه!» آیدی برایانت نیز با صدای لرزان خود گفت «این ۱۰ سال دوست داشتنی… این ۱۰ سال دوست‌داشتنی» به ۱۰ سال حضور مستمر خود در این برنامه اشاره کرد. پخش زنده شنبه شب هنوز ادامه دارد و هنوز این برنامه زنده و پویاست و کمدین‌های گمنام امروز فرصت دارند تا با حضور در این برنامه به ستارگان فردا تبدیل شوند.

کدخبر: ۴۵۷۸۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر