کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۳۵۷۲
تاریخ خبر:

نگاهی به روند گسترش کرونا در چهار موج

روزنامه هفت صبح | احتمالا اگر بشود یک روز دقیقی را برای ورود به موج چهارم کرونا اعلام کرد، آن روز همین دیروز بوده است.این موضوع که وارد موج چهارم کرونا شدیم هم از دهان رئیس‌جمهور بیرون آمد هم وزیر بهداشت درباره آن حرف زد.ویژگی همه این چهار موجی که تا امروز پشت سر گذراندیم این بوده که هر بار پزشکان و مسئولان ستاد مقابله با این بیماری می‌گفتند این بار اوضاع برای کشور سخت‌تر از موج قبلی خواهد بود.

*** موج اول : تعداد مبتلایان: حداکثر روزی سه هزار و ۱۰۰ نفر / تعداد مرگ و میر:حداکثر روزی ۱۵۲ نفر
برای اینکه بتوانیم پیش‌بینی کنیم که احتمالا در موج چهارم با چه وضعیت جدیدی روبه‌رو خواهیم شد،نگاهی به سه موج گذشته انداخته‌ایم و آنها را از نظر مرگ و میر با هم مقایسه کرده‌ایم. موج اول، با ورود کرونا به کشور از زمستان سال پیش شروع شد.

یعنی دقیقا همان زمانی که هر روز حرف و حدیث جدیدی درباره کرونا پیش می‌آمد و مشخص نبود دستکش مهم‌تر است یا ماسک؟ هنوز معلوم نبود درمان این بیماری چیست و خانواده‌های زیادی با اسپند و زنجبیل ایمنی بدنشان را به گمان خود بالا می‌بردند تا با آن مقابله کنند. اوایل اسفند ماه حدودا روزی ۵۰۰نفر مبتلا به این بیماری می‌شدند و نزدیک به ۶۰نفر جان خودشان را از دست می‌دادند.

تا اواخر فروردین کم‌کم تعداد مبتلایان آن افزایش یافت و حداکثر به روزی سه هزار و ۱۰۰ مبتلا و ۱۵۲ نفر مرگ‌ومیر رسید.مدارس بعد از سیزده‌به‌در تعطیل باقی ماند و دیگر هیچ وقت تا آخر سال تحصیلی ۹۹ باز نشد اما با این حال تعداد مبتلایان و مرگ و میرها همچنان به صورت صعودی افزایش یافت.

*** موج دوم: تعداد مبتلایان: حداکثر روزی ۳ هزار و ۵۷۰ نفر / تعداد مرگ و میر: حداکثر روزی ۲۴۰ نفر
موج دوم کرونا با اما و اگرهای زیادی شروع شد.این اولین‌بار بود که صدای پای ورود یک موج جدید از این ویروس به گوش می‌رسید و شاید سخت باشد که محدوده زمانی برای آن مشخص کنیم. با این حال خیلی‌ها تخمین می‌زنند که خرداد ماه شروع و آخر شهریور پایان موج دوم کرونا بوده است.

در همین موج دوم بود که روحانی گفت نباید با بیان موج دوم و سوم فضای روانی جامعه را به هم زد. ابهام‌های دارویی زیادی در این موج وجود داشت.یک بیمارستان از قرص رمدسیویر استفاده می‌کرد، بیمارستان دیگر از داروی هیدروکلریک اسید و همچنین داروها و روش‌های دیگر. این موج حداکثر میزان ابتلا را اواسط خرداد ماه پشت سر گذاشت اما بیشترین میزان مرگ و میر آن در اوایل مرداد ماه اتفاق افتاد که به روزی حدود ۲۴۰ نفر رسید.

*** موج سوم: تعداد مبتلایان: حداکثر روزی ۱۴ هزار نفر / تعداد مرگ و میر: حداکثر روزی ۴۸۰ نفر
موج سوم کرونا ۲۶ شهریور شروع شد و تا همین یک ماه پیش ادامه داشت.تعداد مبتلایان از حدود روزانه چهار هزار نفر در این موج شروع شد.هفته نهم پاییز تعداد مبتلایان و مرگ و میرها بسیار اوج گرفت. در نهایت آخر آبان ماه، تعداد مرگ و میرها به روزی ۴۸۰ نفر و تعداد مبتلایان به بیش از ۱۴ هزار نفر رسید که بیشترین عدد در این موج بود.

بعد از گذشتن از قله این نمودار، کم کم در ماه آذر مرگ و میر فروکش کرد و به طور میانگین روزانه بیش از ۲۰۰ نفر جان خودشان را در مقابل کرونا از دست می‌دادند. تعداد کل مبتلایان اوایل این موج زیر حدود پنج هزار نفر بود اما کم‌کم آذر ماه به روزانه بیشتر از هفت هزار نفر هم رسید. به مرور آمار ابتلا و مرگ و میر هر دو پایین آمدند اما ویروس کرونا دیگر تغییر شکل داده و با تغییر جهش انگلیسی پشت دروازه همه شهرها کمین کرده بود.

به همین خاطر هم در اواخر ماه دی، میزان مرگ و میر کمتر و کمتر شد اما تعداد مبتلایان باز هم نسبت به آذرماه افزایش پیدا کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های موج سوم کرونا این بود که با آن شهرهای شمالی کشور قرمز شدند.البته اواسط این موج ما با تعریف رنگ‌بندی جدیدی در وضعیت کرونایی شهرها آشنا شدیم که با آن تعداد زیادی از شهرها به رنگ آبی درآمدند.

*** موج چهارم: تعداد مبتلایان: شروع با روزی ۷ هزار و ۲۰۰ نفر / تعداد مرگ و میر: شروع با روزی ۷۰ نفر
این‌ روزها اگرچه تعداد آمار مرگ و میرمان مانند سال پیش است اما تعداد مبتلایانمان نسبت به هفته‌های اول کرونا هفت برابر بیشتر شده. موج چهارم با ابتلای روزانه هفت هزار نفر حرکت خودش را شروع کرده است و مشخص نیست با چه عددی تمام شود.

روز اول شروع موج چهارم با قرمز شدن همزمان شهرهای خوزستان همزمان شد.تعداد مبتلایان در این استان آنقدر بالا رفت که بعد از مدت‌ها شهرهای زیادی از آن به وضعیت هشدار درآمدند. اگر تا آخر اسفند ماه موج جدیدی شروع نشود، که احتمال آن بسیار کم خواهد بود، در ۳۶۵ روز گذشته کرونا با چهار موج مختلف و چهره‌های متفاوتی وارد زندگی ما شد.

کدخبر: ۳۷۳۵۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر