کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۷۲۳۵
تاریخ خبر:

نگاهی به داستان زندگی ‌میلیاردرهای چینی

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| این هفته ایرانی‌ها به تبع برخی نوشتارهای منتشر شده در فضای مجازی، مقاله مربوط به جک ما، میلیاردر چینی و بنیانگذار ۵۷ساله شرکت علی بابا، فروشگاه بزرگ اینترنتی چین را در ویکی پدیا خواندند. او که البته بعد از تغییر سیاست‌های دولت چین نسبت به شرکت‌های اینترنتی و بغضی که دولت نسبت به او پیدا کرد و نیز سقوط ۶۰درصدی سهام شرکت علی بابا، این روزها در سکوت است؛ حدود ۲۲٫۸میلیارد دلار ثروت دارد. به بهانه این ماجرا و علاقه‌مندی به ماجرای ثروتمندهای چینی در فضای مجازی تصمیم گرفتیم ۷ مرد ثروتمند چین را به شما معرفی کنیم. آدم‌هایی از دنیای مواد غذایی تا لوازم خانگی و اینترنت که برخی برندها و محصولاتشان حتی برای ما آشنا هستند.

چین کشور ثروتمندتری است یا آمریکا؟ اگرچه اخیرا گفته شد که آمریکا توانسته برای نخستین بار بعد از ۴۶ سال، از نرخ رشد اقتصادی چین جلو بزند ولی واقعیت این است که چین تولید ناخالص داخلی بیشتری نسبت به آمریکا دارد. طبق برآورد صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۲۲، چینی‌ها ۵ هزار میلیارد دلار، بیش از آمریکایی‌ها تولید خواهند داشت. این مقیاس در میان ثروتمندان دو کشور نیز صادق است. طبق فهرست ثروتمندان جهانی موسسه Hurun این دو کشور با هم ۵۵درصد از میلیاردرهای جهان را تولید کرده‌اند ولی چین ۱۱۳۳ نفر میلیاردر در این فهرست دارد و آمریکا ۷۱۶ نفر.

البته میلیاردرهای آمریکایی از چینی‌ها ثروتمندتر هستند چرا که ۳۲درصد از مجموع همه ثروت میلیاردرهای جهان را در اختیار دارند در حالی که میلیاردرهای چینی ۲۷ درصد از این ثروت را در اختیار دارند. نکته جالب اینکه از میان موفق‌ترین میلیاردرهای زن خودساخته در جهان، ۶۰ تا ۷۰ درصد چینی هستند و این نرخ در ۱۶ سال گذشته ثابت مانده و این موفقیت دیگری برای چین به حساب می‌آید. از سوی دیگر در شهرهایی که بیشترین جمعیت میلیاردر را دارند، هر سه شهر اول متعلق به چین است:

پکن، شانگهای و شنژن. حالا بیایید با هم نگاهی کنیم به فهرست این میلیاردرها از نگاه نشریه فوربس در سال ۲۰۲۲ با ذکر این نکته که در فهرست سالیانه فوربس در سال ۲۰۲۲، ۶۲۶ نفر از چین، میلیاردر هستند و این کشور پس از آمریکا با ۷۳۵ میلیاردر قرار گرفته اما در فهرست فوربس، کسانی که گذرنامه هنگ‌کنگ یا ماکائو را دارند، چینی حساب نشده‌اند. آخرین نکته هم اینکه خالص دارایی این افراد در تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۲۲ توسط فوربس، اعلام شده است.

یک: سلطان آب معدنی
نفر اول این فهرست ژونگ شان‌شان است. دارایی خالص او ۶۵٫۷ میلیارد دلار است. او شرکتی به نام Nongfu Spring دارد که آب‌معدنی، دمنوش، چای و به طور کلی نوشیدنی تولید می‌کند. شرکتی که در سال ۲۰۱۹، ۳٫۴ میلیارد دلار درآمد داشت و عرضه اولیه عمومی سهام آن در سپتامبر ۲۰۲۰ باعث چنین ثروتی برای ژونگ شد و او را در سال ۲۰۲۱ به رتبه اول ثروتمندان چینی آورد. ژونگ همچنین ریاست داروخانه بیولوژیکی وانتای پکن را به عهده دارد که سازنده تست‌های کووید-۱۹ بود بنابراین او هم یکی از کاسبان کروناست. ثروت او نسبت به سال گذشته میلادی البته ۳٫۲ میلیارد دلار کمتر شده و آقای شان‌شان در رده هفدهمین ثروتمند جهانی قرار گرفته است.

ژونگ زندگی آرام و بی سر و صدایی دارد. با یک فرزند و سه فرزند خود در خانه‌ای در نزدیکی دریاچه غربی، در مرکز شهر هانگژو یا هانجو در شرق چین زندگی می‌کند. داستان زندگی این مرد ۶۷ ساله البته جالب است. او تا سال ۱۹۹۶ یعنی تا ۴۲ سالگی یک آدم کاملا معمولی بود. حتی وقتی شرکت تولید آب بسته‌بندی شده خود را تاسیس کرد هم چهره شناخته شده‌ای نبود ولی از سال ۱۹۹۹ تصمیم گرفت که مواد معدنی آب چشمه‌ای که از آن تولید می‌کرد را حذف نکند و به جای آب مقطر که در آن زمان خیلی معمول بود، آب معدنی دست مردم بدهد و نتیجه ثروتی شد که این روزها می‌بینید!

دو: پادشاه تیک‌تاک
اگر این روزها نوجوانی در خانه داشته باشید؛ احتمالا عضو شبکه اجتماعی محبوبی است که ژانگ ییمینگ، بنیان‌گذار آن است. آن شبکه که بزرگسالان چیز زیادی در مورد آن نمی‌دانند شبکه اجتماعی تیک‌تاک است. ژانگ متولد ۱۹۸۳ است و با وجود اینکه برنامه‌نویس خوبی بود و حتی در سال ۲۰۰۸ از مایکروسافت هم پیشنهاد کار داشت ولی تا سال ۲۰۱۲ تقریبا هیچ موفقیتی نداشت. در این سال او برای اولین بار در شرکت تحت مدیریت خود یعنی ByteDance یک اپلیکیشن خبری راه انداخت و کاربران زیادی به خود جذب کرد.

پس از آن بود که او با داشتن این ایده که اپلیکیشن بعدی او باید از مرزهای چین فراتر برود؛ برنامه‌ای مبتنی بر ویدئو با استفاده از فیلترهای گرافیکی و موسیقی را عرضه کرد که در جهان به نام TikTok و در چین به نام Douyin شناخته شد. این اپلیکیشن فورا مورد استقبال نسل جدید قرار گرفت. او توانست سال بعد، اپلیکیشن مشابه خود یعنی Musical.ly را به مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار خریداری و آن را در تیک تاک ادغام کند. ژانگ برای توسعه تیک تاک هم در چین و هم در آمریکا با مشکلات زیادی روبه‌رو بود.

در سال ۲۰۱۸ او در چین به مغایرت برنامه‌اش با «ارزش‌های اصلی سوسیالیستی» به مشکل خورد و در سال ۲۰۲۰ دولت ترامپ به خاطر سخنگویی دولت چین، این شبکه را تا مرز تعطیلی برد اما با این وجود تیک تاک توانست چهار سال قبل از مرز یک میلیارد کاربر ماهانه در برنامه‌های تلفن همراه عبور کند. آقای ژانگ ۵۰ میلیارد دلار ثروت دارد و کمتر از یک‌سال است که از مدیریت عامل شرکت خود کناره‌گیری کرده و صرفا مالک آن است. او ظاهرا متاهل است و همسرش از دوستان دوره کالج اوست ولی به دلیل مسائل حریم خصوصی مطلبی در مورد او منتشر نشده است.

سه: میلیاردر اینترنت بومی
اگر یادتان باشد قبل از اینکه استفاده از تلگرام و واتساپ و حتی وایبر این قدر رواج پیدا کند، ایرانی‌ها در اپلیکیشن وی‌چت باهم صحبت می‌کردند. این اپلیکیشن را شرکتی به نام «تنسنت» تولید کرده است که بنیان‌گذار آن «ما هوآتنگ» سومین ثروتمند چین با دارایی خالص ۳۷٫۲ میلیارد دلار است. وی چت تقریبا تمام کارهایی که یک نفر می‌خواهد در اینترنت بکند حتی خریدهای اینترنتی و پرداخت قبوض و اطلاع‌رسانی و تفریح و … را انجام می‌دهد.

البته سهام این شرکت که در هنگ کنگ معامله می‌شود در سال گذشته به دلیل رشد کندتر خود کمپانی و تغییر قوانین حزب کمونیست در مورد مشاغل اینترنتی تقریباً ۵۰ درصد سقوط کرد. اما هنوز هم هوآتنگ، اصلی‌ترین ثروتمند چین است که از عدم اتصال این کشور به دنیای واقعی و بزرگ اینترنت جهانی سود می‌کند. او البته خود این مسائل را توجیه می‌کند و به‌طور مثال در مورد تغییرات جدید گفته که صنعت اینترنت چین در حال «تجدید ساختار» و تغییر «به حالت سالم» است. او در شنژن ساکن است و ازدواج کرده و اتفاقا گفته که همسر خود را نیز از طریق پیام رسان QQ پیدا کرده است.

چهار: آقای لوازم خانگی
برند لوازم خانگی Midea نامی شناخته‌‌شده در بازار لوازم خانگی ایران است. یک عدد کولر گازی این برند که خود را پرفروش‌ترین کمپانی حوزه تهویه مطبوع در جهان معرفی می‌کند؛ بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد و یک مایکروویو این شرکت در بازار نزدیک به ۷ میلیون تومان است. این محصولات همگی در اختیار He Xiangjian است. او البته در سال ۲۰۱۲ از سمت خود در مدیریت این شرکت کناره‌گیری کرده است.

کاسبی او در این گروه از سال ۱۹۶۸ آغاز شد وقتی که او کارگاهی با هدف تولید درب خانه تاسیس کرد ولی در کار خود چنان پیشرفت کرد که شرکت او در حال حاضر یکی از ۵۰۰ شرکت برتر دنیا است، ۱۰۸ هزار نیروی کار در بیش از ۲۰۰ کشور جهان دارد و ۲۱ کارخانه در دنیا محصولات او را تولید می‌کنند. خانواده او علاوه بر این شرکت، بخش املاک و مستغلات هلدینگ Midea را نیز کنترل می‌کنند که البته سال گذشته به دلیل رکود بخش مسکن در چین، سرمایه این هلدینگ نزدیک به ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد.

ثروت او در حال حاضر ۲۸٫۳ میلیارد دلار است. او متاهل و دارای سه فرزند است و در شهر فوشان، در دهکده بین‌المللی گلف لایف جونلان زندگی می‌کند. محله‌ای ویلایی که توسط گروه املاک و مستغلات میدیا که متعلق به خودش است توسعه یافته است. تابستان دو سال پیش پنج مجرم او را ربودند و به ویلای او نفوذ کردند ولی پسر او فرار کرد و پلیس را خبر کرد و او نجات پیدا کرد. احتمالا هدف این افراد غیر از ثروت او مجموعه‌های بزرگ هنری هم بود که او خریده و با آن حتی یک موزه خصوصی نیز ساخته است.

پنج: خریدار خانه ایلان ماسک
تابستان دو سال پیش، یک عمارت حدودا ۱۵۰۰ متری در منطقه بل ایر در لس آنجلس به قیمت ۲۹ میلیون دلار فروخته شد. ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد جهان، فروشنده آن عمارت بود و دینگ لی، پنجمین مرد ثروتمند چین، خریدار آن. او ۲۵٫۲ میلیارد دلار ثروت دارد. ثروت او از طریق توسعه شبکه‌های کامپیوتری در چین و نیز یک شرکت بازی است. او در جوانی یعنی به طور مشخص در ۳۲ سالگی به ثروتمندترین مرد در سرزمین اصلی چین تبدیل شد. شرکت او یعنی NetEase یکی از بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای بازی آنلاین چین است. او در هانگژو سکونت دارد.

شش: پستچی میلیاردر
SF Express یک شرکت چند ملیتی در چین است که خدمات تحویل بار را انجام می‌دهد. رئیس این شرکت وانگ وی است. مردی ۵۱ ساله با دو پسر و یک دختر که در شهر شنژن یعنی محل همین شرکت زندگی می‌کند. او البته در شانگهای چین به دنیا آمده است. پدرش مترجم زبان روسی برای نیروی هوایی چین و مادرش استاد دانشگاه بود. آن‌ها در ۷ سالگی به هنگ‌کنگ مراجعه کردند. جالب است بدانید که وانگ اصلا به دانشگاه نرفت و کار خود را در کارخانه‌های چاپ و رنگرزی در منطقه فوشان آغاز کرد.

در اوایل دهه ۱۹۹۰ کارخانه‌ها در این منطقه نیاز داشتند که برخی محصولات خود را سریع‌تر به خریداران مستقر در هنگ‌کنگ برسانند و کسی نبود که چنین کاری را انجام دهد. وانگ یک سرویس پیک کوچک با شش کارمند تاسیس کرد که آمار سال ۲۰۱۷ می‌گفت بیش از ۴۰۰ هزار کارمند دارد. ثروت آقای وانگ در سال گذشته میلادی ۳۷ درصد کمتر شده است چرا که شرکت او سودی کمتر داشته و رقابتی بیشتر با رقبا و همین مسئله به سهام آن در بورس شنژن آسیب وارد کرده است.

هفت: آقای جیلی
نفر هفتم در فهرست فوربس، کوین ینگلین است که ۲۴٫۱ میلیارد دلار ثروت دارد و آن را از طریق پرورش خوک به دست آورده است ولی ما تصمیم گرفتیم به نفر هشتم بیشتر بپردازیم که برای ایرانی‌ها شناخته شده است. او لی شوفو نام دارد و ثروتمندرین کارآفرین چینی در صنعت خودرو است. احتمالا درست حدس زدید که او ریاست هلدینگ ژجیانگ جیلی را برعهده دارد که خود این شرکت سهامدار در شرکت‌هایی مثل ولوو نیز هست. (جیلی ولوو را در سال ۲۰۱۰ خرید).

همچنین گفته شده که لی با داشتن ۹٫۷ درصد سهام در دایملر، بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت خودروسازی آلمانی است. ثروت آقای شوفو، ۲۳٫۷ میلیارد دلار است و برعکس بقیه ثروتمندان، ثروت او نسبت به سال گذشته میلادی ۴ میلیارد دلار بیشتر شده است. او ۵۹ ساله است و شرکت جیلی را در سال ۱۹۸۶ تاسیس کرده است. آقای شوفو متاهل است ولی اطلاعات زیادی در مورد زندگی شخصی او وجود ندارد.
این را هم همین جا اضافه کنیم که نفر دهم در این فهرست، هوانگ شیلین است که ۲۰میلیارد دلار ثروت دارد و یکی از دو رئیس بزرگ شرکت Contemporary Amperex Technology است که یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان باتری در جهان برای تولید خودروهای الکتریکی است. نفر نهم را هم در ابتدای همین مطلب معرفی کردیم و به این ترتیب شما را با ۱۰ ثروتمند بزرگ چین آشنا کردیم.

شرح عکس: به ترتیب از بالا ژانگ ییمینگ، ژونگ شان‌شان، جک ما و لی شوفو. برداشتی از طرح مجله فورس

کدخبر: ۴۶۷۲۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1656746367

    روزنامه امروز را بارگذاری نمیکنید؟