کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۱۱۷
تاریخ خبر:

نگاهی به اتلتی؛ سرخپوست‌های مادریدی

روزنامه هفت صبح، ‌آرتین ابراهیمی| اتلتیکو‌مادرید یکی از با ثبات‌ترین تیم‌های باشگاهی اروپاست که در پاندمی کرونا و ضررهای هنگفت ناشی از آن، کادر رهبری و ترکیب اصلی خود را حفظ کرده و با کمترین تغییرات و تقویت تیمی، فصل ۲۲/۲۱ را آغاز کرده است. مهمترین چالش سال‌های اخیر اتلتی، حفظ یان اوبلاک بهترین دروازه‌بان لالیگا و اروپا در فصل نقل و انتقالات است که این خود یک خرید بزرگ به‌حساب می‌آید؛ دروازه‌بانی که محور اصلی موفقیت‌های این تیم محسوب می‌شود و اگر او نباشد، به‌نظر می‌رسد کار تیم دوم شهر مادرید تمام است!

اتلتیکو‌مادرید در سال ۱۹۰۳ تاسیس شده و ۱۱۸ سال قدمت دارد. این تیم تاکنون ۱۱ لالیگا، ۱۰ جام حذفی، ۲ سوپر جام اسپانیا، ۳ لیگ اروپا، یک جام برندگان جام اروپا، یک جام بین قاره‌ای را فتح کرده و سه بار هم به فینال لیگ قهرمانان اروپا راه یافته که در گام آخر از بایرن و رئال‌مادرید (دو بار) شکست خورده است. این تیم به دلیل علاقه‌مندی به استخدام بازیکنان آمریکای لاتین و استفاده از رنگ پیراهن قرمز و سفید، به سرخپوست‌ها Los Indios شهرت دارد که این عنوان در تقابل با رقیب سنتی آنها «رئال‌مادرید» ملقب به سپیدها Los Blancos نیز هست.

در اتلتیکو‌مادرید نام‌های بزرگی حضور داشتند که ازجمله می‌توان به هلینو هره‌را، لوئیس آراگونس اسطوره فقید باشگاه، خاویر ایرورتا، هوگو سانچز، سرخیو آگوئرو، فرناندو تورس، دیه‌گو فورلان اشاره کرد.واندا متروپولیتانو ورزشگاه مجهز و تازه‌تاسیس اتلتی است که ۶۸ هزار نفر گنجایش دارد و یکی از مدرن‌ترین و بهترین ورزشگاه‌های اروپا به‌حساب می‌آید.نکته جالب و عجیب اینکه در ترکیب فصل جدید اتلتیکو‌مادرید، تنها ۳ بازیکن اسپانیایی (کوکه، یورنته، هرموسو) حضور دارند و مابقی بازیکنان از ۱۳ ملیت مختلف اعم از آرژانتین، برزیل، اروگوئه، مکزیک، فرانسه، پرتغال، بلژیک، انگلیس، صربستان، کرواسی، اسلوونی، مقدونیه و آفریقای مرکزی هستند.

انریکه سرزو ۷۳ ساله، مدیر این باشگاه مادریدی است که در سال ۲۰۰۳ جایگزین خسوس خیل شد. او یکی از تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی کمدی، درام و جنگی سینمای اسپانیاست که از سال ۱۹۷۹ به این حرفه اشتغال دارد و فیلم‌های زیادی را تهیه کرده است. سرزو یکی از ارکان موفقیت اتلتیکو‌مادرید در دهه اخیر بوده که با مدیریت درست خود، این تیم را به کانون رقابت با دو باشگاه پرآوازه اسپانیایی (رئال و بارسا) برگردانده است.

سرمربیگری اتلتی را یک آرژانتینی متعصب برعهده دارد: دیگو پابلو سیمئونه که از دسامبر ۲۰۱۱ روی نیمکت سرخپوست‌ها نشسته و تحت هر شرایطی شغل خود را حفظ کرده است. او یک جنگجوی ذاتی است که همین روحیه را نزد شاگردانش ایجاد می‌کند تا در همه بازی‌ها با نهایت توان به میدان آمده و فاتح هر رقابتی باشند. نلسون ویواس دستیار اول سیمئونه است، اسکار اروتگا بدنساز و پابلو ورسلونه هم مربی دروازه‌بانان این تیم هستند.

اتلتیکو مادرید در این فصل، سائول نیگز هافبک طراح خود را به چلسی انتقال داده و به جای او، رودریگو دی‌پائول آرژانتینی را به خدمت گرفته و آنتوان گریزمان را نیز به ترکیب خود بازگردانده است. درخصوص سائول ذکر این نکته حائز اهمیت است که او به بازی در پست مهاجم کاذب علاقه دارد، اما نظر سیمئونه چیز دیگری است و انتظار او بازی سائول در نقش‌های دفاعی‌تر است؛ به همین دلیل این هافبک طراح فصل قبل هم در برخی بازی‌های مهم حضور نداشت و سرمربی آرژانتینی نیز خیلی مخالف جدایی او نبود.

نگاهی به ترکیب تیمی اتلتیکو‌مادرید در فصل ۲۲/۲۱
یان اوبلاک سنگربان توانمند اسلوونیایی، همچنان مرد شماره یک اتلتی است که با وجود پیشنهادهای کلان تیم‌های ثروتمند انگلیسی، امسال هم از چهارچوب دروازه قرمزهای مادریدی حراست خواهد کرد. او رمز موفقیت‌ این تیم است. دروازه‌بان ذخیره اتلتیکو هم بنجامین لکومته فرانسوی است که امسال به شکل قرضی از موناکو آمده است.

در مرکز خط دفاعی، خوزه ماریا خیمنز و استفان ساویچ دو مدافع اصلی تیم هستند که با حضور فلیپه برزیلی و ماریو هرموسو حمایت می‌شوند. سیمئونه در بازی قدرتی و تسلط مدافعان مرکزی خود بر توپ‌های هوایی تاکید زیادی دارد و به همین دلیل، روی مدافع اصلی خود خیمنز اروگوئه‌ای برچسب غیرقابل انتقال زده است.جناح راست خط دفاعی در اختیار کیران تریپیه است که در تیم ملی انگلیس هم نقش مدافع راست فیکس را بازی می‌کند.

مشارکت او در حملات تیم از جناح راست، ویژگی ممتاز این مدافع انگلیسی است. یار ذخیره او شیمه ورسالیکو است که پس از چند مصدومیت طولانی، جای خود را در ترکیب اصلی اتلتی و تیم ملی کرواسی از دست داده و بیشتر به‌عنوان بازیکن تعویضی روی او حساب می‌شود.در جناح چپ، رنان لودی حرف اول و آخر را می‌زند که طی این دو سال اخیر در ترکیب تیم ملی برزیل هم به کار گرفته می‌شود.

مرد میانه میدان اتلتیکو، مثل همه این سال‌ها کوکه است که این اواخر در ترکیب تیم ملی اسپانیا هم نقش جدی‌تری داشته است. امسال در کنار او رودریگو دی‌پائول بازی می‌کند؛ هافبک جنگنده و موثر آرژانتینی که با ۳۵ میلیون یورو از اودینزه ایتالیا خریداری شده است. نفر سوم خط میانی تیم هم مارکوس یورنته است که مثل آچار فرانسه، در هر پستی قابلیت بازی دارد. البته او بیشتر متمایل به جناح راست کار می‌کند و در حملات تیم هم مشارکت خوبی دارد و از آمار پاس گل قابل توجهی نیز برخوردار است.

جفری کوندوگبیا که سال قبل جانشین توماس پارتی شد، نقشی درجه دو در غیاب چهره‌های اصلی میانه زمین اتلتیکو دارد. حکایت هکتور هره‌را مکزیکی هم چنین است. توماس لمار وینگر فرانسوی هم که قابلیت بازی در دو جناح زمین را دارد، این اواخر بیشتر مدنظر سیمئونه قرار گرفته است و انتظار می‌رود نقش مهمتری در تیم داشته باشد؛ همانطور که در موناکو هافبک شماره یکی بود.

اتلتیکومادرید در خط حمله، ۷ مهاجم دارد که شاید برخی از آنها در نقش وینگر به میدان فراخوانده شوند. از جمله این مهاجمان، یانیک کاراسکو بلژیکی و آنتوان گریزمان معروف هستند که در جناح راست و چپ خط میانی تیم در سیستم ۱-۳-۲-۴ به کار گرفته خواهند شد. البته شرط اصلی سیمئونه با آنها، مشارکت جدی در دفاع تیمی است؛ تاکتیکی که سرمربی آرژانتینی به آن شهرت دارد و هر بازیکنی کوتاهی کند، به نیمکت ذخیره‌ها تبعید می‌شود.

در نقش هافبک تهاجمی اتلتی، «آنخل کوره‌آ» آرژانتینی یار محبوب و فیکس سیمئونه به حساب می‌آید؛ بازیکن شماره ۱۰ تیم که در تیم ملی آرژانتین هم مهره موثری نشان داده و امسال، شاید سال او باشد. ژوائو فلیکس هم نقشی مشابه با کوره‌آ دارد که متمایل به جناح چپ کار می‌کند و اگر بحران مصدومیت‌های سریالی به این پرتغالی جوان اجازه بدهد، او بسان مهاجمی ویرانگر از پس هر حریفی برمی‌آید.

لوئیس سوارز هم که تک‌‌مهاجم هدف تیم است و نیازی به تعریف ندارد؛ اما تجربه سیمئونه از حضور یک‌ساله او در جمع قرمزهای مادریدی، با توجه به سن بالا و آمار مصدومیت‌های وی باعث شده تا امسال یک رقیب بزرگ را در کنار خود ببیند: «ماتئوس چونها» فوروارد ۲۲ ساله برزیلی که در المپیک ۲۰۲۰ توکیو چشم‌ها را به خود خیره کرد و با ۳۰ میلیون یورو، از هرتابرلین به اتلتیکو‌مادرید پیوست تا دست سیمئونه در مهره‌چینی خط آتش تیم باز باشد.

چونها مهاجم فرصت‌طلب و چهارچوب‌شناسی است که می‌تواند ترکیب تیمی اتلتیکو را قوی‌تر از قبل درآورد. ایوان ساپونیچ صرب هم انتخاب آخر سیمئونه در خط حمله است؛ مهاجم ۲۴ ساله‌ای که با اتمام قرارداد قرضی خود از کادیز برگشته است و در این ترافیک مهاجمان، فرصت چندانی هم برای بازی پیدا نخواهد کرد.

اتلتیکو مادرید آکادمی قدرتمندی هم دارد که در موارد لزوم، برخی بازیکنان آن در فهرست تیم اصلی قرار خواهند گرفت. سرمربی این تیم با عنوان اتلتیکو مادرید B خوزه ایگناسیو فرناندز گارسیا ملقب به ناچو فرناندز است. جالب اینکه برخلاف تیم اصلی، تمامی بازیکنان تیم دوم اتلتی، به‌جز جولیانو سیمئونه آرژانتینی و ابراهیم دیاباته ساحل عاجی، اهل کشور اسپانیا هستند.

این تیم در فصل جدید لالیگا، ۷ امتیاز از دو پیروزی مقابل سلتاویگو و الچه و تساوی خانگی دربرابر ویارئال کسب کرده و هم‌اینک در رتبه پنجم جدول قرار دارد. اتلتیکو پس از پایان بازی‌های ملی باید به مصاف اسپانیول تیم دوم شهر بارسلون برود و در هفته بعدی هم میزبان بیلبائو است.
قرمز و سفیدهای مادریدی با وجود قرار گرفتن در سید یک قرعه‌کشی رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان اروپا، در گروهی دشوار قرار گرفتند و باید به مصاف تیم‌های مطرح لیورپول، آ.ث میلان و پورتو برود.

به‌نظر می‌رسد که تمرکز سیمئونه در فصل جاری، ابتدا حفظ عنوان قهرمانی لالیگا و سپس بالا رفتن تا مراحل پایانی لیگ قهرمانان اروپاست. البته آنها که فصل قبل در همان دور اول جام حذفی از یک تیم گمنام شکست خوردند و از این رقابت‌ها کنار کشیدند، امسال نیم نگاهی هم به کوپادل‌ری خواهند داشت تا فصل خود را با قید واژه احتمال، رویایی کنند.

ترکیب اصلی اتلتیکو مادرید ۲۲/۲۱
اوبلاک، تریپیه، خیمنز، ساویچ، لودی، کوکه، دی‌پائول، یورنته، گریزمان، کوره‌آ (فلیکس)، سوارز (چونها)

کدخبر: ۴۱۳۱۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر