کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۶۵۴۱
تاریخ خبر:

نکته‌هایی که باید از باور ۳۷۳ بدانیم

روزنامه هفت صبح، مسلم‌نیکنام*| روز پنجشنبه بود که خبر رونمایی از سامانه پدافند موشکی باور ۳۷۳ منتشر شد. برای برخی این هم یک خبر رسمی دیگر بود از موفقیت‌های صنایع دفاعی ایران ولی واقعیت چیز دیگری است. باور ۳۷۳ یک موفقیت معمولی نیست.

* یک: داستان باور ۳۷۳ از حدود ۱۰ سال پیش شروع شد. وقتی ما با روس‌ها قرارداد نوشتیم تا آن‌ها به ما اس ۳۰۰ بدهند ولی با روی کارآمدن مدودف به عنوان رئیس جمهور روسیه و البته با فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی، این سامانه به ایران تحویل داده نشد. ایران البته به دادگاه‌های بین‌المللی در این زمینه شکایت و روس‌ها را محکوم کرد ولی خب غرامت و محکومیت به قول معروف برای ما «پدافند» نمی‌شد.

* دو: این بود که ایران تصمیم گرفت خود به سراغ ساخت پدافند موشکی برود. گام‌های اولیه با دو سامانه تلاش و رعد برداشته شد که اولی در نوع پیشرفته‌تر خود به سامانه پانزده خرداد و دومی در نوع پیشرفته‌تر خود به سامانه طبس و سوم خرداد ارتقا پیدا کرده است. (سامانه سوم خرداد همان سامانه‌ای است که ایران با استفاده از آن، پهپاد آمریکایی را مورد هدف قرار داد)

* سه: تلاش بعدی یک سامانه یا بهتر است بگوییم یک ابرسامانه برای پدافند موشکی بود. برای اینکه «باور» کنیم که آن‌‍ را می‌سازیم نامش را باور گذاشتند و چون در روز ولادت پیامبر (ص) کار ساختش را آغاز کردند، عدد ۳۷۳ که عدد ابجد یکی از القاب پیامبر است به عنوان کد این سامانه در نظر گرفته شد.

* چهار: به طور کلی روش کاری سیستم پدافند هوایی این است که با رادارهای جست‌وجوگر خود اهداف را شناسایی می‌کند و با رادارهای دنبال‌کننده آن، روی اهداف قفل می‌کند و در نهایت با موشک آن‌ها را منهدم می‌کند.

* پنج: در بخش اول یعنی جست‌وجوی اهداف، یک سامانه اس ۳۰۰ پیشرفته توانایی این را دارد که ۱۰۰ هدف را با برد ۳۰۰ کیلومتر مورد شناسایی قرار دهد. باور ۳۷۳ این قابلیت را دارد که ۳۰۰ هدف را با برد ۳۵۰ کیلومتر مورد ارزیابی اولیه قرار دهد.

* شش: در بخش دوم یعنی قفل شدن روی اهداف، یک سامانه اس ۳۰۰ پیشرفته که در حال حاضر ایران در اختیار دارد می‌تواند روی ۱۲ هدف در برد کمتر از ۲۰۰ کیلومتری قفل کند و این در حالی است که باور ۳۷۳ می‌تواند روی ۶۰ هدف در فاصله ۲۵۰ کیلومتری قفل شود. (میزان اهداف در سامانه اس ۴۰۰ روسی هم ۳۶ مورد است یعنی ۲۴ مورد کمتر از باور ۳۷۳) نکته جالب توجه این است که رادار پیشرفته این سامانه و حتی نرم‌افزار آن هم، ساخت داخل کشور است.

‌* هفت: نکته مهم‌تر این است که اگرچه سامانه پاتریوت می‌تواند یک هدف را مورد حمله قرار دهد و سامانه اس ۳۰۰ روسی این تعداد را تا ۶ مورد بالا برده است اما باور ۳۷۳ این توانایی را دارد که تا ۹ هدف را به طور همزمان مورد حمله قرار دهد.

* هشت: به این ترتیب کاملا باید گفت که این سامانه نسبت به سامانه‌های روسی پیشرفته‌تر است و فقط برتری اس ۴۰۰ روسی بر باور ۳۷۳ در این است که می‌تواند موشک‌هایی با سرعت بالا را هم مورد اصابت قرار دهد.

* ۹: جالب است بدانید که این سامانه می‌تواند اجسامی تا ارتفاع ۶۵ کیلومتری در سطح زمین را مورد اصابت قرار دهد و این در حالی است که پیش از این سطح ارتفاع سامانه پدافندی در کشور، ۴۰ کیلومتر و متعلق به سامانه اس ۲۰۰ بود.

* ۱۰: از اینجا به بعد دیگر، کمی موضوعات تخصصی می‌شود و مختص علاقه‌مندان به مسائل نظامی. سامانه موشکی باور ۳۷۳ یک سامانه موشکی با روش پرتاب گرم است یعنی موشک در داخل لانچر، به قول معروف فایر می‌شود و این در حالی است که روس‌ها به خاطر نصب سامانه‌های اس ۳۰۰ روی ناوهایشان و به خاطر در نظر گرفتن مسائل ایمنی از روش پرتاب سرد استفاده می‌کنند که در آن موشک ابتدا حدود ۳۰ متر به آسمان پرتاب می‌شود و بعد از آن موتور موشک، فایر می‌شود.

* ۱۱: این سامانه با دو خودروی ظفر به عنوان جایگاه راداری، یک خودروی ظفر سه محور ارتقا یافته برای اتاق فرماندهی و یک خودروی ذوالجناح به عنوان لانچر موشک برای حفاظت از تاسیسات حساس و اساسی کشور در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته است. (هر سامانه شامل ۶ لانچر است) ‌ * کارشناس سلاح

کدخبر: ۲۷۶۵۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر