کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۱۵۵
تاریخ خبر:

نکته‌هایی درباره گفتگوی احمدی‌نژاد با رادیو فردا

روزنامه هفت صبح | یک:‌دیروز ویدئوی گفت‌و‌گوی محمود احمدی‌نژاد با رادیو فردا منتشر شد. سابقه نداشته است که روسای‌جمهور سابق ایران خارج از پروتکل‌ها با رسانه‌های خارجی مصاحبه کنند آن هم با رسانه‌ای مثل رادیو فردا که بخش فارسی رادیو اروپای آزاد است و رسما جزو رسانه‌های «معاند» شناخته می‌شود. بنابراین تا همین جای کار یعنی قبل از اینکه بدانیم احمدی‌نژاد، به عنوان رئیس‌جمهور سابق جمهوری اسلامی ایران و عضو فعلی مجمع تشخیص ، به مجری رادیو فردا چه گفته، موضوع به اندازه کافی عجیب هست.

* دو: خب غیر از مصاحبه رئیس‌جمهور سابق ایران با رسانه‌ای مثل رادیو فردا دیگر اتفاق غیر معمولی طی این گفت‌و‌گو نیفتاده یعنی احمدی‌نژاد همان احمدی‌نژادی است که می‌شناسیم. نکته‌ای که بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم به آن اشاره کرده‌اند مثلا اینکه چندین بار سوالات مجری را با سوال جواب می‌دهد و به جای جواب دادن به سوال، از او نظر خودش را می‌پرسد.

در بخشی از گفت‌و‌گو مجری از او نظرش را درباره اینکه بهتر است در آمریکا کدام یک از نامزدها رای بیاورد، جواب می‌دهد: «نظر شما چیست؟» که خب پرسیدنش از یک خبرنگار رسانه دولتی آمریکا کار جالبی بود ! وقتی مجری دوباره برای دانستن نظر او اصرار می‌کند، می‌گوید: «شما دارید من را بازجویی می‌کنید؟» در آخر هم تاکید می‌کند که هیچ فرقی ندارد بین ترامپ و بایدن کدام یک رای بیاورد چون به هر حال سیاست‌های آمریکا همین شکلی خواهد بود.

* سه: بخش دیگری از حرف‌های احمدی‌نژاد که حداقل برای برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی جالب بود و کمتر شنیده بودند تکذیب یک سری از اتهام‌هایی بود که از طرف مجری به او نسبت داده شد مثلا اینکه در جشن پیروزی انتخابات سال ۸۸ به عده‌ای از مردم گفته «خس و خاشاک» او قبلا هم چندباری این حرف را تکذیب کرده بود، اینبار هم گفت: «این یک تحریفی است که انجام شده و فکر می‌کردم که شما با مطالعات بیشتری در این گفت‌وگو شرکت کنید…. بله من این را گفتم اما به آن کسانی که شیشه می‌شکستند، آتش می‌زدند اموال مردم را. نه مردمی‌که تظاهرات می‌کردند.»

احمدی‌نژاد یک جای دیگر هم در مورد مسئله حصر گفت‌: «من با حصر و زندانی شدن و محدودیت برای هر انسانی، در هر زمینه‌ای، مخالفم، این را بارها اعلام کرده‌ام.» وقتی مجری به او گفت که چرا این حرف را در زمان ریاست‌جمهوری‌اش نزده گفت که همان موقع هم این حرف‌ها را زده است.

* چهار: مجری در بخشی از مصاحبه سعی کرد حضور او را در شبکه‌های اجتماعی با وجود فیلتر شدن بعضی از این شبکه‌ها در زمان ریاست جمهوری او، متناقض نشان دهد، در این بخش هم احمدی‌نژاد ترجیح داد تکذیب کند و ضمنا به بخشی از حاکمیت هم مثل همیشه متلک گفت. او گفت: «من یادم نمی‌آید توئیتر در زمان من فیلتر شده باشد، در اینجا فیلتر به این معنا نیست. همان‌ها که فیلتر می‌کنند در ایران خودشان فیلترشکن می‌فروشند. مردم به هرحال هستند در آنجا. مهم نیست فقط یک هزینه اضافه می‌پردازند.»

* پنج: بلافاصله بعد از این مصاحبه طرفداران احمدی‌نژاد در شبکه‌های اجتماعی شروع به اشاره به سند بخشی از حرف‌هایش کردند مثلا اینکه قبلا منظورش را از خس و خاشاک توضیح داده یا اینکه با حصر مخالفت کرده و… آنها اما به بخش‌های دیگر مثل فیلتر شدن توئیتر در سال ۸۸ اشاره نکردند.

* شش: اگرچه اغلب حرف‌های احمدی‌نژاد در گفت‌و‌گو با رادیو فردا تکراری بود اما آن قسمتی که مجری را دعوت می‌کند گذشته‌ها را که گذشته رها کند و به وضعیت فعلی کشور و آینده توجه کند، نظر خیلی از کاربران شبکه‌های اجتماعی را جلب کرده و خیلی‌ها را به واکنش وادار کرد. او در این قسمت گفت: «ما الان در سال ۹۹ هستیم، ۱۱ سال گذشته باید به فکر مسائل امروز باشیم.»

* هفت: احمدی‌نژاد در بخشی از حرف‌هایش اعلام کرد در مورد اینکه می‌خواهد در سال ۱۴۰۰ نامزد ریاست‌جمهوری شود یا نه، تصمیم نگرفته است. در بخش دیگری هم در مورد اینکه مطالب توئیترش را خودش می‌نویسد یا کس دیگری، می‌گوید: «طبیعی است. من با دوستانم مشورت می‌کنم، موضوعات مهم منطقه‌ای، جهانی… پیشنهاد می‌دهند، این‌ها را فهرست می‌کنیم متن تهیه می‌کنیم، بعد هم… می‌فرستیم دیگر، بله.»

در مورد اینکه چرا اینقدر به اتفاقات روزمره کشورهای دیگر علاقه‌مند است و درباره آنها توئیت می‌کند هم می‌گوید: «چرا، خب من ارتباط دارم با مردم گوناگون در نقاط مختلف دنیا. در مسائل‌شان شریکم، در شادی‌هایشان شریکم، در غصه‌هاشان شریکم. با آنها همراهی می‌کنم و فکر می‌کنم در دنیا اصل بر ارتباط است. همه باید با هم ارتباط داشته باشند. همه باید در جهت صلح و دوستی تلاش کنند. همه باید در ارتباط با مسائل جهان اظهارنظر کنند. اگر کسی اظهارنظر نمی‌کند باید از او سؤال کرد.»

کدخبر: ۳۵۰۱۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر