کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۶۲۱
تاریخ خبر:

نکبت پول؛ سوپر کودتایی به‌نام سوپر لیگ اروپا

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | این همان نقطه خاص یک پدیده نوین لیبرال دموکراسی است. همان چیزی که می‌شود توامان بهش بالید و از آن ابراز انزجار کرد. خب ما دومی را انتخاب می‌کنیم. انزجار از این حجم سرسپردگی به پول تا آنجا که ساختارهای کارآمدی که طی سال‌ها به شکلی نسبتا طبیعی و غریزی بر محبوب‌ترین رشته ورزشی تفریحی با حداقل سه میلیارد طرفدار به وجود آمده را در ترفندی مالدوستانه در هم بکوبند و آن را برای درآمد بیشتر به یک نمایش پرآب و تاب مثل کشتی کچ تبدیل کنند.

فارغ از نظارت‌،‌ فارغ از حس مبارزه جویی و فرصت‌های برابر به تیم‌های ضعیف‌تر‌،‌ فارغ از همه آن جادویی که فوتبال را به ورزشی سحرانگیز بدل کرده بود. این دوازده مالک ابله می‌خواهند فوتبال به نمایش ثروتمندان بدل شود. گعده‌ای که درآن شبیه‌ترین الگو، ورزش‌ها و بازی‌های آمریکایی‌است‌. بی جهت نیست که مالکان آمریکایی منچستریونایتد و آرسنال و لیورپول از این طرح استقبال کردند.

آن هم در حالیکه فرگوسن علنا از این ایده انتقاد کرده است. جالب آنکه حامی مالی این مسابقات هم ازآمریکا و بانک جی پی‌مورگان آمده و شایعاتی هم مبنی بر حمایت مالی بن سلمان و ثروتمندان سعودی از این طرح به گوش می‌رسد‌. بگذارید این خبر عصبانی کننده را مرور کنیم:

بامداد شنبه ۳۰ فروردین بزرگ‌ترین بمب خبری فوتبال جهان در چند سال اخیر منتشر شد و فضای مجازی و دنیای فوتبال را تحت تاثیر قرار داد. ۱۲ باشگاه بزرگ اروپایی بیانیه‌ای صادر کردند که در آن آمده بود: «امروز ۱۲ باشگاه معتبر فوتبال اروپا گرد هم آمده‌اند تا اعلام کنند ‌ با تأسیس یک رقابت جدید میان‌هفتگی، سوپر لیگ، تحت مدیریت باشگاه‌های موسس آن موافقت کرده‌اند.»

و این جملات آغاز جنگی تمام‌عیار بین ارکان فوتبال اروپا و جهان با بزرگ‌ترین باشگاه‌های اروپایی بود. جنگی که پیش از این در پشت پرده در جریان بود و اکنون به تمامی عیان شده است. رئال مادرید، بارسلونا، اتلتیکو مادرید، منچستریونایتد، لیورپول، آرسنال، چلسی، تاتنهام، منچسترسیتی، اینتر، میلان و یوونتوس ۱۲ عضو موسس سوپر‌لیگ اروپا هستند.

گفته می‌شود که بایرن مونیخ هم به زودی به این رقابت‌ها اضافه خواهد شد و پس از آن هم تیم‌های بزرگ آلمانی مثل دورتموند هم به سوپرلیگ می‌پیوندند و پس از آن پاری‌سن‌ژرمن که تاکنون سعی کرده بود از دور قضایا را دنبال کند هم چاره‌ای جز پیوستن به سوپرلیگ نخواهد داشت و این باشگاه ثروتمند هم به رقابت‌ها اضافه می‌شود‌ اما ‌ انتشار این خبر، واکنش‌های منفی زیادی به دنبال داشته و حتی اتفاقاتی مثل اخراج مورینیو از تاتنهام و کناره‌گیری منچستریونایتد از اتحادیه فوتبال اروپا هم تحت تاثیر این خبر رخ داده‌اند.

*** طوفان توئیتری؛ علت مخالفت‌ها چیست؟
اما کاربران شبکه‌های اجتماعی در توئیتر طوفانی به راه انداخته‌اند و با ایجاد سوپرلیگ اروپا توسط باشگاه‌های بزرگ مخالفت کرده‌اند چراکه آنها معتقدند به این ترتیب تیم‌های ثروتمند، روز به روز بر ثروت خود خواهند افزود و سایر تیم‌های متوسط و ضعیف، ضعیف‌تر خواهند شد. از طرفی فرصت رشد برای دیگر تیم‎‌ها بسته خواهد شد و به جز این ۱۲ تیم، دیگر تیمی شانس رشد و پیشرفت را نخواهد داشت.

چرا که حضور در تورنمنت سوپرلیگ سهمیه‌ای نیست و فقط همین ۱۲ تیم حاضر خواهند بود. در واقع علتی که باعث شده کاربران شبکه‌های اجتماعی با سوپرلیگ مخالفت کنند، این است که تیم‌های ضعیف و متوسط به سمت نابودی پیش می‌روند اما آن ۱۲ تیم به رشد خود با سرعت بیشتری ادامه می‌دهند و به این ترتیب فوتبال هم دچار اختلاف طبقاتی می‌شود و ثروت در آن حرف اول را خواهد زد.

*** کرونا تحت تاثیر سوپرلیگ
مدت‌هاست که مهم‌ترین اخبار دنیا به همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ مربوط است اما از بامداد دوشنبه و پس از اعلام رسمی برگزاری سوپرلیگ اروپا، کرونا هم به حاشیه رانده شده است! این تورنمنت مخالفان بزرگی دارد که مهم‌ترین آنها یوفا و فیفا هستند. ‌اتحادیه باشگاه‌های اروپا هم به طور رسمی بیانیه داده ‌ و با تشکیل سوپر لیگ مخالفت کرده است.

در مهم‌ترین بخش از این بیانیه آمده است: «اتحادیه باشگاه‌های اروپا، نماینده ۲۴۶ باشگاه اروپایی، تعهد خود را نسبت به بهبود مسابقات تحت نظر یوفا اعلام کرده و به دنبال تغییر فرمت مسابقات اروپایی از سال ۲۰۲۴ است و به طور جدی مخالفت خود را با تشکیل سوپرلیگ اروپا اعلام می‌کند.» فیفا هم در بیانیه‌ای مخالفت خود با این لیگ را اعلام کرد: «فیفا مخالفت خود با این لیگ جدا شده از ساختار یوفا را اعلام می‌کند. این لیگ از قوانین و ساختارهای بین‌المللی پیروی نمی‌کند و از نظر فیفا فاقد اعتبار است.»

*** مجازات‌های عجیب و باورنکردنی برای برگزارکنندگان سوپرلیگ
در جمع هشت تیم پایانی مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا، پنج تیم منچستریونایتد، آرسنال، رئال مادرید، چلسی و منچسترسیتی رسما حضور خود در سوپرلیگ اروپا را اعلام کرده‌اند. این باشگاه‌ها با این کار خود، قوانین یوفا را نادیده گرفته‌اند و عملا از اتحادیه باشگاه‌های اروپا خارج شده‌اند و بی‌بی‌سی اسپرت اعلام کرده به همین دلیل ادامه رقابت‌های جام باشگاه‌های اروپا و لیگ اروپا در فصل ۲۰۲۱/۲۰۲۰ فعلا به حالت تعلیق درمی‌آید تا یوفا در این مورد تصمیم‌گیری کند.

هر چند مسئولان برگزاری سوپر لیگ فوتبال اروپا روی ایده خود مصمم هستند، سران یوفا و فیفا اعلام کردند جریمه‌های سنگینی برای تیم‌هایی وضع خواهند کرد که بخواهند در این رقابت‌ها حاضر باشند. در واکنش به این اتفاق، سران سوپر لیگ فوتبال اروپا با ارسال نامه‌ای به دفاتر یوفا و فیفا آنها را تهدید کردند که در صورت تحریم کردن، به دادگاه‌های اروپا شکایت می‌کنند و علیه روسای یوفا و فیفا اقدام قضایی خواهند کرد.» عجیب‌ترین خبر اما این بود که یوفا اعلام کرده حتی اگر این ایده شکست بخورد و اجرایی نشود، باشگاه‌هایی که این کودتا را اجرا کردند، باید از فصل بعد‌ در لیگ دسته پنجم کشورهای خود بازی کنند!

*** سوپرلیگ اروپا اسپانسر هم پیدا کرد!
آخرین خبر اینکه سوپرلیگ اروپا با وجود جنجال‌هایی که بر سر آن ایجاد شده، صاحب اسپانسر هم شده است. حساب توئیتری اسکای اسپرت در همین زمینه اعلام کرده بانک آمریکایی جی‌پی‌مورگان به عنوان سرمایه‌گذار و اسپانسر سوپرلیگ فعالیت خواهد کرد. این خبر را BBC هم اعلام کرده.

قرار این این بانک تا سقف شش میلیارد دلار اعتبار فراهم کند و به صورت وام به سوپرلیگ بدهد. هر یک از ۱۲ عضو این رقابت به دلیل شرکت در این مسابقات بین ۱۰۰ میلیون یورو تا ۳۵۰ میلیون دریافت می‌کند. مبلغی که بسیاری از تیم‌ها را برای حضور وسوسه می‌کند زیرا می‌توانند با دریافت این پول بدهی‌های خود را پرداخت کنند. در حال حاضر هر تیم از حضور در لیگ قهرمانان ۶۰ تا ۷۰ میلیون یورو درآمد کسب می‌کند که در مقایسه با درآمد تیم‌ها در سوپرلیگ ناچیز به نظر می‌رسد؛ هرچند ‌ باید چوب محرومیت فیفا و یوفا را بخورند.

کدخبر: ۳۸۴۶۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر