کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۷۳۲
تاریخ خبر:

نکات مبهم ‌ساخت اولین سریال ۲۵۰قسمتی

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | روز گذشته اعلام شد که سریال ۲۵۰قسمتی «برف بی‌صدا می‌بارد» چند وقتی است کلید خورده. زمانی که حرف سریالی ۲۵۰قسمتی به میان می‌آید، اولین سوالاتی که مطرح می‌شود این است که این سریال توسط چه تیمی‌ و با چه پیشینه‌ای درحال تولید است و تلویزیون بر چه اساسی تصمیم گرفته است پروژه‌ای تا این حد عظیم را به آنها بسپارد؟

اصلا در شرایط فعلی جامعه، هزینه‌کردن برای یک پروژه ۲۵۰قسمتی لازم است؟ درحال حاضر فیلمنامه فصل اول و دوم سریال در ۱۰۰قسمت توسط مسعود بهبهانی‌نیا نوشته شده و قرار است پوریا آذربایجانی آن را به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی کارگردانی کند. هفت صبح این مسئله را بررسی می‌کند.

*** فعالیت بیش از حد
محمدرضا شفیعی این اواخر به‌عنوان تهیه‌کننده سریال «سرباز» را را روی آنتن داشت؛ سریالی که از ابتدا با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد و طبق اعلام رسمی ‌روابط عمومی ‌صداوسیما، مخاطب چندانی نداشت. حالا هم سریال «شاهرگ» به تهیه‌کنندگی او روی آنتن است و آنطور که شواهد نشان می‌دهد، هنوز موفقیتی در جلب رضایت مخاطبان نداشته است.

او هم‌اکنون تهیه‌کنندگی سریال «زمین گرم» به کارگردانی سعید نعمت‌الله را به‌عهده دارد که قرار است محرم روی آنتن باشد و حالا به‌طور همزمان پروژه‌ ۲۵۰قسمتی «برف بی‌صدا می‌بارد» را هم پیش می‌برد. درواقع از اردیبهشت تا پایان تابستان، آنتن یکی از مهمترین باکس‌های تلویزیون در اختیار یک تهیه‌کننده قرار داشته و خواهد داشت؛ درواقع دو سریال مناسبتی مهم رمضان و محرم امسال هم برای اوست.

*** کارنامه تولید سریال
اگر شفیعی جزو تهیه‌کنندگانی بود که دست‌کم نیمی ‌از آثار کارنامه‌اش با آثار درجه یک پر شده بود، می‌توانستیم بپذیریم که دلیل تلویزیون برای این همکاری‌های پیاپی و سپردن سریالی ۲۵۰قسمتی به او چیست اما اگر به کارنامه تهیه‌کنندگی او نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که اینطور نیست. از میان ۱۵، ۱۶سریالی که در کارنامه این تهیه‌کننده دیده می‌شود، «رستگاران»، «جراحت»، «شیدایی» و «وضعیت سفید» را می‌توانیم جزو آثار موفق ارزیابی کنیم.

آنها هم که نام کارگردان‌های کاربلدی مثل سیروس مقدم، محمدمهدی عسگرپور و حمید نعمت‌الله را به یدک می‌کشد. حتی اگر سریال‌های «برادرجان»، «کیمیا»، «تنهایی لیلا» و «نوار زرد» را هم با اغماض جزو آثار متوسط به‌حساب بیاوریم بازهم نمی‌توانیم از ضعف سریال‌های «رهایی»، «سرباز»، «سر دلبران»، «عقیق»، «شاهرگ» و… به آسانی بگذریم. با این‌حال تلویزیون طولانی‌ترین سریالش را به این تهیه‌کننده سپرده است.

*** سابقه کارگردان
از بحث تهیه‌کنندگی که بگذریم، سوال مهم دیگری که مطرح می‌شود این است که پوریا آذربایجانی، با چه کارنامه‌ای قرار است سریالی ۲۵۰ قسمتی بسازد؟ معمولا در تمام دنیا، سریال‌های طولانی و چندفصلی توسط چند کارگردان تولید می‌شوند اما آنطور که اعلام شده، «برف بی‌صدا می‌بارد» به‌طور کامل قرار است به کارگردانی آذربایجانی تولید شود. این کارگردان متولد ۱۳۶۰ است و فیلم‌های «روایت‌های ناتمام»، «تجریش ناتمام»، «عاشقانه‌ای برای سرباز وظیفه رحمت»، «اینجا همه‌چیز خوب است»، «اروند» و «جشن دلتنگی» را در کارنامه سینمایی‌اش دارد؛ فیلم‌هایی که با وجود موفقیت‌های نسبی در برخی از آنها، جزو آثار موفق سینما نبوده‌اند.

آذربایجانی سال ۹۶ سریال ۲۵قسمتی «نوار زرد» را برای تلویزیون ساخت؛ یک سریال متوسط پلیسی که نسبت به آثار سینمایی‌اش قابل ‌قبول‌تر بود اما مخاطبانش را شگفت‌زده نکرد. او صرفا با داشتن تجربه ساخت یک سریال ۲۵قسمتی، وارد پروژه عظیم ساخت یک سریال ۲۵۰قسمتی شده است! آن‌هم سریالی که بخش مهمی‌ از آن در دهه شصت و هفتاد روایت می‌شود و همه می‌دانیم ساخت سریال در این دهه‌ها با چه مشکلاتی روبه‌روست.

*** این‌همه قسمت؟
مسئله مهم دیگر تعداد زیاد قسمت‌های سریال است. آیا واقعا «برف بی‌صدا می‌بارد» به ۲۵۰قسمت نیاز دارد؟ زمانی که سریال «کیمیا» روی آنتن رفت، خیلی‌ها معتقد بودند به‌راحتی می‌شد در ۵۰قسمت آن را تولید کرد و واقعا نیازی به ۱۱۰قسمت نبود. حالا سریال جدید، ۱۴۰قسمت از کیمیا بیشتر دارد و واقعا نمی‌دانیم داستان چنین گنجایشی را دارد یا خیر! استاندارد جهانی این است که سریال‌های طولانی، در چندفصل ساخته می‌شوند. بعد از پایان هر فصل اگر سریال در جذب مخاطب موفق باشد، تولید فصل بعدی در دستور کار قرار می‌گیرد.

ضمن اینکه سریال‌های طولانی، توسط کارگردانان مختلف ساخته می‌شود و اینطور نیست که کارگردانی تمام قسمت‌ها به یک نفر واگذار شود. اما درباره این سریال ۲۵۰قسمتی، انگار چنین تفکری وجود ندارد. یعنی تولید این تعداد قسمت، رابطه چندانی با بازخورد مخاطبان ندارد و میزان استقبال هرچقدر هم که باشد سریال بازهم ادامه پیدا می‌کند! یعنی اینکه تلویزیون چندان هم به مدیریت هزینه سریال‌هایش توجهی ندارد و بی‌محابا از جیب مردم خرج می‌کند.

کدخبر: ۳۳۸۷۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    از قسمت بیست سی به بعد دعواشون میشه، ول میکنن میرن!